Tuontiautoista itse olen ainoastaan lukenut... En ymmärrä mistä olette sen käsityksen repineet, että ei Eu:n ulkopuolelta rahdatuille autoille palautettaisi ELV:iä?
Lähinnä tuon vuoksi:
Komissio on kanteessaan katsonut, että autoverolle kannettava arvonlisäveron suuruinen vero (ns. ELV) syrjii muiden kuin arvonlisäverovelvollisten maahantuojien EU:n alueelta Suomeen tuomia ajoneuvoja, koska kyseinen vero on vähennyskelpoinen arvonlisäverovelvollisille ajoneuvojen maahantuojille.
Ja myöskin tämä, että noista eu:n alueilta tuoduista autoista on jo kerran maksettu se elvialvi johonkin muuhun eu-maahan, jonka vuoksi sitä palauteltaisiin.
Noh, tämä ei kuitenkaan liene koko totuus eli varsin järkeenkäypää olisi, että tuo elvi maksettaisiin myös eu:n ulkopuolelta tuoduille autoille. Viitteitä lienee siis molempaan suuntaan. Toivotaan tietysti parasta. Yksi kanta asiaan tässä (lainattu dnsf.org forumilta):
Koko tapauksen ydin on se, että firmat saivat vähentää ELV:n ALV:n tapaan (laittomasti) ja tästä syystä paremmassa asemassa yksityiseen tuojaan nähden. Enää näin ei siis saa tehdä. Itse autovero (ja ennen myös ELV) laskettiin tasan samalla kaavalla täysin riippumatta tuontimaasta.
EDIT: jaa eipäs taida tuo komission kanta ollakkaan ihan se mitä pikasesti luin. Hesarista itsekin alunperin tuon päättelin. Siellä luki aluksi, että palautukset saavat kaikki tuontiautot ja sitten oli muutettu, että vain EU:n alueelta tuodut.