Supra nyt tietysti pelittää kuin se kuuluisa sveitsiläinen kello/linkkuveitsi...
... mutta Suzuki Vitarassa mystinen vika, johon en löydä mistään vastausta.
Auto käynnistyy hyvin sekä kylmänä että kuumana, moottori vetää hyvin kaikilla kierroksilla.
Mutta kun tulee tasaisesta ajosta esim. liikennevaloihin ja painaa kytkimen pohjaan, niin kierrokset tippuvat alle 500rpm, useinmiten kone jopa sammuu. Jos moottorijarruttaa kierrokset alle tonnin, niin kone pysyy käynnissä.
Mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa? Päästöarvot olivat katsastuksessa normaalit.
Keksiikö kukaan mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa???
Jape
tyhjäkäyntimoottori? sen vois kokeilla puhistaa, jos siinä on semmonen ;D minkäs ikänen tuote on, ettei vikakoodeja saa mitenkään?
Suzuki Vitara V6 vm-95, ja kiitoksia. Itse kuulin moisesta kikottimesta vasta tänään ekaa kertaa.
Täytyy etsiä moista moottoria konetilasta ja kokeilla sitä puhdistusta/rasvausta.
Maahantuoja ei halunnut paljastaa mitään, etten korjaa itse (velottavat 80e/h), mutta vikakoodit saa koneesta ulos, jos varotusvalo on syttynyt (en ole huomannut moista). Epäili kyllä itsekkin tyhjäkäyntimoottoria.
laita privalla valmistenumero tai auton rekisteritunnus ni katon huomenna töissä missäpäin tyhjäkäyntimoottori sijaitsee. Tarvittaessa voin kattoo hinnan uudelle t.moottorillekkin.
Itellä teki MX-5 ihan samaa ja syyllinen oli kaasupolkimen asentotunnistin. Se kanssa välillä sammu kokonaan kun tiputti ajosta tyhjäkäynnille ja välillä kierrokset tippu just johonkin 500rpm, tosin se kyllä nosti ne sittten siihen normi tyhjäkäynti kierroksille hetken nyyykähdyksen jälkeen jos ei sammunut.
Eli kaksi mahdollista vikailmentymää. Täytyy tarkistaa heti ekana liitokset, ettei ole hapettumia, kuha keksii mitkä niistä on ne oikeet osat.
Lainaus käyttäjältä: AdrenaliiMi - 09 elokuu, 2010, 19:46:26
Eli kaksi mahdollista vikailmentymää. Täytyy tarkistaa heti ekana liitokset, ettei ole hapettumia, kuha keksii mitkä niistä on ne oikeet osat.
Tyhjäkäyntimoottori lienee imusarjassa. Ainakin se on kaasuläpän ja venttiilikoneiston välillä. Jos yhtään helpottaa.
Kaasun asentoanturi on joko kaasuläpässä tai sitten siellä kaasupolkimen juuressa jos on jo sähköinen poljin.
Mahdollisesti löysin sekä tyhjäkäyntimoottorin sekä kaasupolkimen asentotunnistimen.
Voiko kyseiset osat irrottaa vuorotellen ja katsoa tapahtuuko muutosta?
Ettei kone kilahda siinä vaiheessa kun molemmat on epäkunnossa? (eli toinen on rikki ja toinen irrotettuna)
kummastaki pitäis tohtia ottaa töpseli irti ja luultavasti käy vielä jotenki
kaasuläpän asentotunnistin 211,- € ei maahantuojalla varastossa. toimitusaika 2-8vk
muut tiedot laitoinkin jo yv:nä
Ohessa olisi 3 kuvaa Vitaran imusarjasta ja ihmetyttää että mikä osa olisi mikäkin.
Tässä kuva http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja1.jpg (http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja1.jpg) jossa joku anturi johon tulee letkuja ja sähköliitäntä. Mikä voisi olla?
Kuvassa http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja2.jpg (http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja2.jpg) veikkaisin, että (2) on kaasupolkimen asentotunnistin, kun on vastapäätä kaasuläpän akselia?
(3) on isompi kokonaisuus, jossa on tuo mötikällä varustettu letku, ja moottori ja 2 sähköliitäntää, toinen moottorissa ja toinen rungossa.
(1) oli ainoa liitäntä, mikä oli kaasuläpän jälkeen, mikäs se sitten olis?
Kuvassa sama (1) etupuolelta kuvattuna http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja3.jpg (http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja3.jpg).
Osaako kukaan nimetä kyseisiä kikottimia?
jape
Lainaus käyttäjältä: AdrenaliiMi - 12 elokuu, 2010, 20:32:03
Ohessa olisi 3 kuvaa Vitaran imusarjasta ja ihmetyttää että mikä osa olisi mikäkin.
Tässä kuva http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja1.jpg (http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja1.jpg) jossa joku anturi johon tulee letkuja ja sähköliitäntä. Mikä voisi olla?
Kuvassa http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja2.jpg (http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja2.jpg) veikkaisin, että (2) on kaasupolkimen asentotunnistin, kun on vastapäätä kaasuläpän akselia?
(3) on isompi kokonaisuus, jossa on tuo mötikällä varustettu letku, ja moottori ja 2 sähköliitäntää, toinen moottorissa ja toinen rungossa.
(1) oli ainoa liitäntä, mikä oli kaasuläpän jälkeen, mikäs se sitten olis?
Kuvassa sama (1) etupuolelta kuvattuna http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja3.jpg (http://www.saunalahti.fi/jasaares/imusarja3.jpg).
Osaako kukaan nimetä kyseisiä kikottimia?
jape
1 kuvassa olevasta mööpelistä ei tietoa ole mutta mulla oli corollassa samanlainen ja vaikutti tyhjäkäyntiin ku sitä kiusas esim irrotti letkun. sit tossa toisessa kuvassa toi numero 2 on kaasuläppäanturi jos se kerran on toisessa päässä sitä kaasuläpän akselia, ja uskoakseni toi 3 on tyhjäkäyntimoottori, tosin on aika erikoisen näkönen tuote. mutta ei se oikein EGR-venttiililtäkään vaikuta... tosta ruuvista nro 4 tapahtuu mitä? luulis että vaikuttaa joutokäyntiin ku tuossa pönöttää
Se (4) mua ihmetyttikin, jos (3) olis tyhjäkäyntimoottori. Siihen tulee oma sähkö ja sit on iso ruuvi.
Jos kyseinen kikotin olis se tyhjäkäyntimoottori, niin sillon vaikuttais varman tyhjäkäyntiläppään.
Milläköhän vois helposti poistaa/tarkistaa hapettumia, jos vika johtuisi moisesta?
Kylmällä koneella moottori käy tasaseen, kun on tyhjäkäynti korkeampi. Vasta normilämpöisenä alkaa sammuminen.
Jape
Lainaus käyttäjältä: AdrenaliiMi - 12 elokuu, 2010, 22:30:07
Se (4) mua ihmetyttikin, jos (3) olis tyhjäkäyntimoottori. Siihen tulee oma sähkö ja sit on iso ruuvi.
Jos kyseinen kikotin olis se tyhjäkäyntimoottori, niin sillon vaikuttais varman tyhjäkäyntiläppään.
Milläköhän vois helposti poistaa/tarkistaa hapettumia, jos vika johtuisi moisesta?
Kylmällä koneella moottori käy tasaseen, kun on tyhjäkäynti korkeampi. Vasta normilämpöisenä alkaa sammuminen.
Jape
Tuskin liittimissä on hapettumaa, mutta onhan ne hyvä tarkastaa. CRC jne tekee erilaisia puhdistusaineita, mutta paras toki olisi asiaan tarkoitettu happo. Motonet tarjoaa nuita laimeampia aineksia samoin kuin moni muukin tarvikeliike.
Uudemmissa laitteissa missä on esim tuo EGR, on imusarjan nokeentuminen aika iso ongelma. Tossa yhden kun otin auki, oli tyhjäkäyntisuutin (bensa) noin 3-5mm kerrokselta kovettuneessa noessa. Ei tarvi miettiä toimiko enää.. Sama homma lisäilmaluistissa, tosin se vielä varmaan toimi johtuen ilma-aukon isommasta alkuperäiskoosta. Noki lähti kivasti naftassa liottamalla ja viimeistely vaikkapa brake cleanerilla.
1kuva = EGR:än alipaine solenoidi
2Kuva
1= TUNTEMATON mötikkä, toimitetaan kaasuläppäkotelon mukana, EI OLE tilattavissa erikseen.
2= Kaasuläpän asentotunnistin
3= IAC ~idle air control valve eli tyhjäkäyntimoottori
4= lisäilma/tyhjäkäynti säätöruuvi
Osat 3 ja 4 ovaterikseen tilattavia vaikka kuuluvat samaan kokonaisuuteen eli tyhjäkäyntimoottoriin.
EGR:mötikkä pitäisi sijaita eri puolella kuin tyhjäkäynti moottori, suunnilleen samassa kohdassa imusarjojen yhdysosaa.
Eli nyt pääsee irrottelemaan piuhoja ja katsomaan mikä vaikuttaa em. käyntiongelmaan.
Ehkä kuitenkin ensiksi purkaa ja puhdistaa tyhjäkäyntiläpän ja moottorin.
Kiitoksia asiantuntevista neuvoista.
Nostellaas vanhaa aihetta. Elikkäs nyt ei ole sutzukeissa häiriöitä vaan suprassa.
Tyhjäkäynti seilaa 400-1200rpm. Myös ajossa huomaa kun nykyttelee, ja monesti vedosta laittaa kytkimen pohjaan niin laskee kierrokset 400rpm hujakoille ja monesti sitten sammuukin. Ahtoputket näytti olevan kunnossa. Ilmamassamäärämittaria varovasti puhdistettu. Liittimien hapettumia putsailtu. Olisiko jokin vuoto kun välillä kierrokset sitten tasaantuu?
Lainaus käyttäjältä: vichy - 28 huhtikuu, 2012, 11:46:02
Nostellaas vanhaa aihetta. Elikkäs nyt ei ole sutzukeissa häiriöitä vaan suprassa.
Tyhjäkäynti seilaa 400-1200rpm. Myös ajossa huomaa kun nykyttelee, ja monesti vedosta laittaa kytkimen pohjaan niin laskee kierrokset 400rpm hujakoille ja monesti sitten sammuukin. Ahtoputket näytti olevan kunnossa. Ilmamassamäärämittaria varovasti puhdistettu. Liittimien hapettumia putsailtu. Olisiko jokin vuoto kun välillä kierrokset sitten tasaantuu?
ISCV putsailtu?
Mikäs se ISCV sitten on? Mistä sen löytää, kun googlella ei löytynyt mitään. ???
Lainaus käyttäjältä: vichy - 28 huhtikuu, 2012, 11:46:02
Nostellaas vanhaa aihetta. Elikkäs nyt ei ole sutzukeissa häiriöitä vaan suprassa.
Tyhjäkäynti seilaa 400-1200rpm. Myös ajossa huomaa kun nykyttelee, ja monesti vedosta laittaa kytkimen pohjaan niin laskee kierrokset 400rpm hujakoille ja monesti sitten sammuukin. Ahtoputket näytti olevan kunnossa. Ilmamassamäärämittaria varovasti puhdistettu. Liittimien hapettumia putsailtu. Olisiko jokin vuoto kun välillä kierrokset sitten tasaantuu?
millä putsasit Ilmamassamittarin?
Ilman liuottimia tai suihkeita. Oli hieman pölyinen niin pölyt pois pyyhkimällä ja ilmalla varovasti.
Mulla ainakin sammahti supra talven jäljiltä pari kertaa viime vuonna, vika oli tyhjäkäyntimoottorissa jonka läppä oli vähä jumissa. Korjaantu ittellään, mutta putsaus kuulemma auttaa. Tarkista sekin nyt varuiks, vaikka ei välttämättä siitä oliskaan.
Lainaus käyttäjältä: vichy - 28 huhtikuu, 2012, 12:17:54
Mikäs se ISCV sitten on? Mistä sen löytää, kun googlella ei löytynyt mitään. ???
Idle Speed Control Valve, eli tyhjäkäyntiventtiili. Joissakin yhteyksissä jopa tyhjäkäyntimoottoriksi kutsuttu.
Auto on tässä pajalla niin voiko joku neuvoa missä se iscv mötikkä on? Se jossa on läpinäkyvä pleksimuovi vai edempänä oleva loota? Laittakaa vaikka kuva tai jotain että oikiaa osaa edes puhdistais ::)
Lainaus käyttäjältä: vichy - 28 huhtikuu, 2012, 17:04:54
Auto on tässä pajalla niin voiko joku neuvoa missä se iscv mötikkä on? Se jossa on läpinäkyvä pleksimuovi vai edempänä oleva loota? Laittakaa vaikka kuva tai jotain että oikiaa osaa edes puhdistais ::)
Imusarjan etupäässä mustakuorinen mötikkä johon tulee ilmaletku imuputkesta. Liitin vissiin oli harmaa ja useamman pinnin pitää sisässään. Jos nyt sigun autosta oli kyse.
Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu, ne vähäiset pinttymät mutta niinkuin epäilinki että ei vaikutusta.
Tuli sitten mieleen että talvella oli vähän samantapaisia ongelmia että söi bensaa ja ei aina pysynyt käynnissä. Päästömittauksissa sitten pomppasi ja lambda anturin vaihdoin. Sen vaihdolla sitten korjaantui nuo viatkin.
Olisiko tosiaan Boschin lambda menny mykäksi 600km ajon jälkeen? Huomaa selvästi että rikkaalla käy ja mustaa nokea puskee ulos. Ja ylipäätäänsä mikä sen on hajottanu... :icon_scratch:
Voisko se "lisäsuutin" eli ns rikastin jäädä kusemaan? Aika kamalassa karstassa olleet nepari mitä tullut vastaan.
Kolmonen on vissiin aika kranttu lambda-anturin suhteen, ja ilmeisesti Boschinkin kanssa on ollut porukalla ongelmia. Paras vaihtoehto on laittaa originaali.
Mahdollisesti vois olla myös MAF (ilmamassamittari) viallinen, jolloin ei pelkkä puhdistus enää riitä. Itsellä pomppasi eri merkkinen harrastekäyttis vuosi sitten leimalla ko. syystä.
Tein sen diagnoosi hyppylanka testin. Air Flow Meter Signal eli virhekoodi koodi 31 vilkuttaa. Pääsiskö asiasta mitenkää varmuuteen millään että se vika löytyy ilmamassamäärämittarista?
Päästömittauksesta saattaa saada jotain lisävarmistusta asiaan, eli mitä todennäköisimmin on arvot normaalia korkeammat. Ja jos mahdollista kokeilla toisella, ehjällä, MAF:lla saisi suht varmasti jo todennettua vian siihen.
Putsasin ja kuivattelin lämpimässä maffia jonka jälkee pelasi taas yli viikon kunnes vaivat palasi. Täytyy uutta ilmamassamäärämittaria alkaa metsästämään. Kenelläkään ylimääräisenä 7m-gte sopivaa? :notworthy: