Alusta on HKS Hipermax II ja ongelmana kolisevat takapumput. Jo suoralla tiellä ajaessakin kuuluu molemmista nurkista sellaista epämääräistä lotinaa, ja töyssyissä kolahtaa. Maantienopeuksissa äänimaailma rauhottuu todella paljon. Iskareiden vaimennuskyky tuntuu kuitenkin muuten olevan kunnossa, eikä tolpissa ole vuotoja. Uniball tuntuu jämäkältä ainakin käsin nytkyttämällä.
Elikkäs mitä minä nyt noille teen? Mikä tuon lotinan/kolinan aiheuttaa? Onko tässä varkauden/kuopion seutuvilla mitään firmaa, josta pystyisi huollatusta kyselemään? Vai voiko noille tehdä itsekkin kotikonstein jotain? En ole pahemmin noiden iskareiden kanssa koskaan vielä vehkeillyt, joten en oikein ole näistä asioista perillä.
Ja ääni tulee 100% varmasti iskareista, sillä autossa on nyt eri pumput kiinni, ja äänet ovat hävinneet.
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 07 syyskuu, 2010, 12:36:34
Alusta on HKS Hipermax II ja ongelmana kolisevat takapumput. Iskareiden vaimennuskyky tuntuu kuitenkin muuten olevan kunnossa, eikä tolpissa ole vuotoja. Uniball tuntuu jämäkältä ainakin käsin nytkyttämällä.
Kyseisestä sarjasta en tiedä, mutta jos on päästäny nesteet jo jokuset ajat sitten ulos niin kuivaa nekin ajan kanssa.
Tuli kerran itsellekin yllätyksenä kuiva ja siisti iskari joka läpäisi iskaritestinkin mainiosti, mutta kun otti jousen pois niin eipä noussut edes omin voimin enää pumppu ylös ;D
Rohisi ja kolisi kummasti juurikin töyssyissä mutta laatujousien ansiosta toimi edes jotenkuten.
Joissakin aussien Aristoissa on ollu ongelmia Tein/HKS:n sarjojen kanssa, on kuulemma "yläpää" kolissu runkoa vasten tjm... ::)
Sehän vois olla helpoin tarkistaa ensiksi, ja vasta sen jälkeen tolpat irti ja purkaus.
Lainaus käyttäjältä: Juzzo - 07 syyskuu, 2010, 18:46:55
Joissakin aussien Aristoissa on ollu ongelmia Tein/HKS:n sarjojen kanssa, on kuulemma "yläpää" kolissu runkoa vasten tjm... ::)
Sehän vois olla helpoin tarkistaa ensiksi, ja vasta sen jälkeen tolpat irti ja purkaus.
Samaa Vikaa mulla Tein:in coilovereiden kanssa Aristossa, kolisee nuo yläpäät...
Tämähän on ihan tyyppivika EVO mitsuissa, tai ainakin ysissä (vakioalustalla). Merkkihuollossa laittavat väliin puutarhaletkunpätkät, kuulemma. :D
Mä oon kuullu joskus että ne säätölautaset olis aiheuttanu moista, kun ovat löystyneet. Eli ne kannattaa myös kokeilla, ettei vaan oo päässy tärinä niitä kiertämään mihinkään suuntaan. Sillonhan se aiheuttaa jonkinnäköstä meteliä, kun se jousi pääsee siinä liikahtelemaan.
Kiitoksia vinkeistä. Iskarin yläpäätä ollaan kyllä tutkittu, ja on vaikuttanut kyllä jämäkältä, mutta pitää vissiin vielä kertaalleen enemmän ajan kanssa niitä katsastella. Ja iskari kyllä palautuu omin voiminkin. Sen verran ollaan kokeiltu, mutta voipiko esim. liian vähäiset nesteiden määrät aiheuttaa tälläistä kolinaa? Ja ennen kaikkea se suoralla, ja taisaisellakin tiellä kaupungissa kuuluva pikkuinen lotina ihmetyttää. Sitä kuuluu aivan jatkuvasti hyvinkin pienissä nopeuksissa. Ja häiritsee paljon enemmän kun nuo pienet kolaukset töyssyissä.
Mitä jäykemmäksi alustaa säätää, sitä pahemmaksi äänimaailma muuttuu.
Iskarit käytetty taasen pöydällä. Palautuu normaalisti, yläpään pallukkanivel tuntuu jämäkältä, eikä muutenkaan mitään sanomista koko iskareissa. Laitoin iskarin ja korin väliin yläpäähän sellaisen kumirenkaan vaimentamaan. Tuntuu, että äänimaailma olisi hiukan rauhoittunut, mutta se voipi kyllä olla töiden loppumisen myötä tapahtuneen stressin, sekä juopottelun vähenemisestä johtuvaa illuusiota. Edelleenkin siis kolkattaa.
Elikkä tietääkös kukaan, huoltaako joku iskareita tässä Pohjois-Savon seudulla?
Mites muut nivelet/puslat, nekin vois olla hyvä varman päälle tarkistaa? Itte luulin viime vuonna, kun oli katin suojapelti ottanu pahasti kiinni hidasteeseen, että sehän siellä välillä rämisee, mutta kuiteskin alapallot ja raidetangonpäät olivatkin vaihtokunnossa :tard:
100% varmasti tulee iskareista. Juuri tänään heitin orkkisiskarit takaa poikkeen, joiden kanssa näitä ääniä ei ilmennyt. Äänet kuuluu vain noiden HKS pumppujen kanssa.
Mulla D2 alustan kanssa toisinaa saman tyylistä ongelmaa... pienissä töyssyissä kovemmissa nopeuksissa kuuluu kaamee pamaus! >:D
Otetaas tää juttu taas esille kun ongelma ei syksyllä selvinnyt, ja nyt ois taas aikaa/kiinnostusta noihi iskareihinki panostaa.
Elikkä voiko uniball olla yläpäässä väljä siten, että sitä ei käsin iskari irti tunne, mutta autossa kiinni olessa painoa päällä alkaa lotisemaa? Tai voiko ääni johtua jostain tee-se-itse huollosta, jos vaikka nesteet ovat jääneet vajaaksi yms? Ite en niitä oo purkanu, mut joku muu voi olla. Tästä läheltä löytys uudet yläpäät, mut haluisin eka sulkee pois muut maholliset vaihtoehdot, etten vaihda niitä turhaan.
Kyllä 99% varmuudella on ne uniball yläpäät mitkä kolkattaa. Mullakin kolisee ja romplattaa (huomaa varsinkin hiljasessa vauhdissa ja kuoppasella tiellä maantiellä ei niinkään) ja ei oo vanhat nuo nuo yläpäät.
Lainaus käyttäjältä: Jarkko84 - 10 maaliskuu, 2011, 11:23:06
Kyllä 99% varmuudella on ne uniball yläpäät mitkä kolkattaa. Mullakin kolisee ja romplattaa (huomaa varsinkin hiljasessa vauhdissa ja kuoppasella tiellä maantiellä ei niinkään) ja ei oo vanhat nuo nuo yläpäät.
Ja kyseessä HKS sarja?
Oletkos tarkastanu missä kunnossa on puslat iskareiden alapäässä. Itellä oli suprassa samanlaista kolinaa ja korjaantu noiden puslien vaihdolla.
Mulla kolisi myös hks hipermaxit takana. Iskarit näyttää päällepäin ihan uuden karheilta ja aluksi ei vuotoja tai mitään poikkeavaa näkynyt, mutta loppujen lopuksi toinen takaiskari sitten puhalsi öljyt pihalle reilun kuukauden ajon jälkeen.
Eikä nuita kannata paljon huollattaa kun uuden alustan saa jo samalla rahalla 2 vuoden takuulla esim bcracing.fi (http://www.bcracing.fi):ltä. Ja samalla saa valita mieleiset jousivakiot ja yläpäät.
Alapään puslat on tarkastettu, ja ne ovat ok. Muutenki tuo ääni on just semmone iskarin yläpään kolinan oloinen. Ainakin vielä toistaseksi on mehut pysyny sisällä, ja iskarit palautuivat aivan normaalisti kun niitä tutkittiin.
Ei tekis vielä mieli vaihtaa alustaa, ku oon tykänny noista HKS:n ajo-ominaisuuksista jos vertaa vaikkapa D2. Jos vaa sais tuon kolinan pois ni ajaisin nuo pumput kyllä mielellään vielä loppuun. Toimivat kuitenkin kaikinpuolin hyvin muuten.
Jenkkifoorumeita ku lueskelin, ni ei tunnu olevan todellakaan harvinaisuuksia nuo kolinat näissä alustoissa, eikä niille oikein edes tunnu miltään foorumeilta löytyvän selkeää selitystä, mikä sen aiheuttaa. Ihmetyttää muutenki tuo, et mikä ihme siinä on, että kaikilla kolisee takapumput eikä kellään edessä? Joissai autoissa ongelma johtuu just tuosta yläpään kiinnityksestä, joka sit kolisee koria vasten niinku joku tuossa aikasemmin mainitsiki, mut seki vaihtoehto on meikäläisen kohdalla suljettu pois.
Edit: Mitäs oot muute tykänny noista BCRacing pumpuista? Ostitko BR, ER vai V1?
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 10 maaliskuu, 2011, 15:24:28
Edit: Mitäs oot muute tykänny noista BCRacing pumpuista? Ostitko BR, ER vai V1?
Ite ainakin tykkään. Löytyy myös jarruletkuilla ja absin johdoille kiinnikkeet toisin kuin hks:n tai teinin tolpista...
2 eri autossa ollut nyt V1 sarja. Otin vielä kumisella yläpäällä niin ei kaikki tien epätasaisuudet kuulu/tunnu sisälle. Suosittelen :thumbsup:
Nyt pitäis saada jostaki uusi yläpään mutteri. Elikkä siis se mutteri, jolla yläpään lautanen kiritään paikalleen ite iskariin. Kellään jemmassa ylimääräisiä/ tietoa mistä saisi? Ei taida olla kiinnitystarvikeliikkeessä ihan hyllytavarana.
No nyt on sitten ne takaiskareiden yläpäätkin vaihdettu uusiin. Kolina ei kadonnut minnekkään. Minä luovutan. Vittu koliskoot minun puolesta kun kerran muuten toimivat moitteettomasti. Loppu nimittäi ideat kesken tässä vaiheessa.
Kolina kuuluu eikä mitään vikaa iskareissa revin tänään verohoilut pois oikealta puolelta siellä oli jotain johtojen liittimiä mikä luutavasti oli yks syy kolinaan.Ja luultavasti toinen syy kolinaan on turvavöidenrulla jos vähän vyöstä nykiin niin antaa pirunmoisen lotinan pitää yrittää jotain viritysä tohon turvavyhön ::)