Supra Club Finland

Vierasalue => Yleinen => Aiheen aloitti: Puman - 09 lokakuu, 2010, 16:55:07

Otsikko: 1998 vanhemmat Toyota-mallit romuraudaksi?
Kirjoitti: Puman - 09 lokakuu, 2010, 16:55:07
E10 infosta katsottua. E10 polttoaineen sopivuus Toyotan bensiinimoottoreihin http://www.toyotaautotalot.fi/artikkeli.aspx?sivuid=3419

Uudet autot: Kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa Toyota-malleissa voidaan käyttää E10-polttoainetta.

Käytetyt autot: 1.1.1998 jälkeen kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa bensiinimoottoreissa voidaan käyttää E10-polttoainetta seuraavin poikkeuksin:
Avensis 2,0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi: kesäkuu 2000 - heinäkuu 2008
Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi: kesäkuu 2000 - heinäkuu 2008

Entäs 1.1.1998 ENNEN valmistetut Toyotat? Niitä on käsittääkseni Suomen teillä vielä muutama yksilö. Ja taitaapa kaikkien tämän saitin supristien ajopelit olla vanhempia kuin 1998. Ja minä kun meinasin MR2:n hankkia sporttiseksi käyttisautoksi. Toki 98:lla voisi ajaa, mutta sekin pysyy kulema vain kolme vuotta.
Otsikko: Vs: 1998 vanhemmat Toyota-mallit romuraudaksi?
Kirjoitti: Pduk - 09 lokakuu, 2010, 17:09:48
Niin mutta onhan sitten E5 jonka pitäisi käydä mihin E10 ei käy...
Otsikko: Vs: 1998 vanhemmat Toyota-mallit romuraudaksi?
Kirjoitti: laamaporo - 09 lokakuu, 2010, 17:10:55
Lainaus käyttäjältä: Puman - 09 lokakuu, 2010, 16:55:07
E10 infosta katsottua. E10 polttoaineen sopivuus Toyotan bensiinimoottoreihin http://www.toyotaautotalot.fi/artikkeli.aspx?sivuid=3419

Uudet autot: Kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa Toyota-malleissa voidaan käyttää E10-polttoainetta.

Käytetyt autot: 1.1.1998 jälkeen kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa bensiinimoottoreissa voidaan käyttää E10-polttoainetta seuraavin poikkeuksin:
Avensis 2,0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi: kesäkuu 2000 - heinäkuu 2008
Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi: kesäkuu 2000 - heinäkuu 2008

Entäs 1.1.1998 ENNEN valmistetut Toyotat? Niitä on käsittääkseni Suomen teillä vielä muutama yksilö. Ja taitaapa kaikkien tämän saitin supristien ajopelit olla vanhempia kuin 1998. Ja minä kun meinasin MR2:n hankkia sporttiseksi käyttisautoksi. Toki 98:lla voisi ajaa, mutta sekin pysyy kulema vain kolme vuotta.

Tuolta vastaukset kysymyksiisi:

http://www.e10bensiini.fi/kysymyksia_ja_vastauksia/ (http://www.e10bensiini.fi/kysymyksia_ja_vastauksia/)

"4. Voinko käyttää E10-bensiiniä, jos se soveltuu autoon valmistajan ilmoituksen mukaan, mutta auton ohjekirjassa edellytetään yksinomaan 98-oktaanisen bensiinin käyttöä tai ohjekirjan oktaanivaatimus on 92 tai vähemmän?
Oktaanilukuvaatimus on aina ensisijainen. Merkintä E10 tarkoittaa bensiinin etanolipitoisuutta, joka voi olla enintään 10 tilavuusprosenttia. Oktaaniluku säilyy edelleenkin bensiinilaadun merkinnässä tärkeänä ominaisuutena, joka ei ole kiinteässä yhteydessä etanolipitoisuuteen. On odotettavissa, että E10-bensiiniä tullaan useimmiten tarjoamaan 95-oktaanisena, jolloin merkintä on 95 E10. Uuden E10-laadun rinnalla tarjolla tulee useimmiten olemaan myös nykyisen bensiinin kaltainen 98E5-laatu, joka on 98-oktaaninen ja voi sisältää enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia.

Autossa, jonka moottorin oktaanivaatimus on suurempi kuin 95 (esimerkiksi 98), ei voi jatkuvasti käyttää oktaaniluvultaan vaatimusta alempaa bensiinilaatua. Autoon on siis ensisijaisesti valittava oktaaniluvultaan sopiva polttoaine.

Autossa, jonka oktaanivaatimus on 92 tai vaikka vähemmän, voi huoletta käyttää korkeampioktaanista bensiiniä. Jos automalli on ilmoitettu E10:lle soveltuvaksi, voidaan käyttää tarjolla olevia E10-bensiinilaatuja. Jos automalliin ei sovellu E10-bensiini, on käytettävä tarjolla olevia nykyisen kaltaisia bensiinilaatuja 98E5 (tai 95E5).

6. Entä harrasteajoneuvot, moottoripyörät, moottorikelkat, ruohonleikkurit ja muut?
Erilaisten erikoisajoneuvojen ja bensiiniä käyttävien laitteiden osalta E10-bensiinin soveltuvuudesta tulee tiedustella ajoneuvon tai laitteen myyneeltä kauppiaalta tai maahantuojalta, joilla on tai joille tulee tietoa asiasta vuoden 2010 kuluessa. Esimerkiksi bensiini 98 E5 sopii varmasti kaikkiin tässä mainittuihin kohteisiin.


Lisäksi aftermarket moottorinohjauksella tai jollain seoshuijaimella + laajakaistalla myös tuon uuden E10-polttoaineen käyttö on todennäköisesti mahdollista:

11. Onko moottorien säätö tarpeellista E10-bensiiniä varten?
Mikäli autossa on kolmitoimikatalysaattori ja auto soveltuu E10-bensiinille, mitään säätötoimenpiteitä ei tarvita. Näissä autoissa polttoaineen ja ilman seossuhde säätyy automaattisesti lambda-anturin ohjaamana.

Mikäli autossa tai moottorissa ei ole kolmitoimikatalysaattoria ja se soveltuu E10-bensiinille, kaasuttimen tai polttoaineenruiskutuksen säätö hieman rikkaammalle seossuhteelle voi joissain tapauksissa olla tarpeen. Onnistunut säätö on mahdollinen vain mittalaitteita käyttäen."
Otsikko: Vs: 1998 vanhemmat Toyota-mallit romuraudaksi?
Kirjoitti: Tem - 10 lokakuu, 2010, 00:22:33
Ääh, ei se autoilu lopu tälläkään kertaa. Ei oo pitkää aikaa ku lyijybensaa vaativien autojen omistajat itki samaa asiaa ja niin vaan nekin ajelee vielä.

Jos joku on joskus kaatanu reilulla kädellä jäänestoa tankkiin, ni on jo ajanu E10:llä. En oo kuullu, että kellään ois auto hajonnu siitäkään, tuskin ne siitäkään hajoo, että noi aineet sekotetaan jo jalostamolla, eikä vasta tankissa.

Noi listathan on vaan valmistajan lupauksia, että nää autot nyt ainakin kestää sen 500tkm ja 50v ilman, että ykskään osa kuluu ton etanolin takia. Vaan ei nekään sitä takaa, jos johonkin on vaihdettu pilteeman pensaletkua, mikä ei kestä edes pensaa. Joku osa saattaa hapertua, mutta entäs sitten? Sitten se vaan vaihdetaan kestävämpään. Ei pitäis olla auton laittajille mitään uutta?

Tota boldattua säätelyäkään tuskin joutuu tekemään yhdessäkään lambda-ohjatussa Tojossa. Ressatkaa mielummin vaikka 2012 tulevaa maailmanloppua ku tota. ;D
Otsikko: Vs: 1998 vanhemmat Toyota-mallit romuraudaksi?
Kirjoitti: laamaporo - 10 lokakuu, 2010, 00:57:22
Kyllä sitä stressiä pukkaa kokoajan ku kohta 20 vuotta vanhalla Tojotalla ajaa. Todennäköisesti se jopa antautuu aikaisemmin kuin tuo monta kertaa mainostettu ja onneksi niin monta kertaa jo ohitettu maailmaloppu tulee.
Otsikko: Vs: 1998 vanhemmat Toyota-mallit romuraudaksi?
Kirjoitti: Tem - 12 lokakuu, 2010, 12:00:49
Lainaus käyttäjältä: Puman - 09 lokakuu, 2010, 16:55:07Entäs 1.1.1998 ENNEN valmistetut Toyotat? Niitä on käsittääkseni Suomen teillä vielä muutama yksilö. Ja taitaapa kaikkien tämän saitin supristien ajopelit olla vanhempia kuin 1998. Ja minä kun meinasin MR2:n hankkia sporttiseksi käyttisautoksi. Toki 98:lla voisi ajaa, mutta sekin pysyy kulema vain kolme vuotta.

No nyt noi samat vastaukset lukee iNtternetissä, ni ne on faktaa. Kannattaa lukasta koko juttu, niin ehkä se ressi siitä helpottaa.

LainaaNiissä autoissa, joihin E10 ei todellakaan sovi, joudutaan ensi vuonna käyttämään 98E:tä. Tästä aiheutuu muutaman sentin suuruinen lisäkustannus litraa kohti. Käytännössä tällä ei ole merkitystä, onhan liikenteessä vielä vanhoja ei-katalysaattorikauden autoja, joissa korkean puristussuhteen takia on niin ikään käytettävä ysikasia.

Ei näidenkään autojen käyttökelpoisuus mihinkään kadonnut, eikä asialla parikymmentä vuotta sitten ollut mitään vaikutusta autojen jälleenmyntiarvoon. Nyt siitäkin on kannettu kovasti huolta kaiken muun turhan tohinan ohella.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/e10-ei-mullista-maailmaa
Otsikko: Vs: 1998 vanhemmat Toyota-mallit romuraudaksi?
Kirjoitti: Tem - 12 lokakuu, 2010, 12:01:53
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 10 lokakuu, 2010, 00:57:22Kyllä sitä stressiä pukkaa kokoajan ku kohta 20 vuotta vanhalla Tojotalla ajaa. Todennäköisesti se jopa antautuu aikaisemmin kuin tuo monta kertaa mainostettu ja onneksi niin monta kertaa jo ohitettu maailmaloppu tulee.

Juu, ainahan wanhojen romujen kanssa on ressiä, mut ei sitä tästä kannata ottaa lisää. Lähinnä aiheen alottajalle tarkotinkin tuon heiton. ;D
Otsikko: Vs: 1998 vanhemmat Toyota-mallit romuraudaksi?
Kirjoitti: Ethan_Hunt(toyotafreak) - 12 lokakuu, 2010, 21:29:13
Ei pukkaa ressiä :-) kun on tullut ajettua jo niin pitkään tolla 98 tai 99+ bensalla :-) eli eipä haittaa mitään toi 95 bensan poistuminen :-)