Kertokaas viisaat mitä eroa on rosteri putkella ja "pakoputki" rosteri putkella!? Kun mulle väitti alan ammattilaine, et ei tavallisesta rosteri putkesta voi putkea tehdä! "Ei se toimi"
Unohda nuo specialmiesten puheet, ihan vaan normaali rosterista, kestää..
Tääl ois titaani putkeeki tyrkyl, mut en o keksiny millai sitä sais lipastettuu... ;) >:D
Kyl se normaali rosteri pitäs kestää. Ainoa, että hitsisaumat saattaa lahota, jos ei mitenkään suojaa niitä jälkeenkäsin. Epäilen kuitenki, että tää "specialisti" on menny nyt vaan vähän liian syvälliseksi.. Pakosarjassa sit taas saattaa esiintyä repeilyä rosterin kanssa, varsinkin, jos mustaan laippaan hitsaa sen sarjan. Veikkaan kuitenki, että tää sun kaveris on tarkottanu ferriittistä ruostumatonta, koska se kestää lämpövaihteluita austeniittista paremmin ja siinä ei esiinny niin herkästi korroosiota kemikaaleille altistuneena (suola, jne.) eikä jännityksen alaisena. Tosin tuo ferriittinen on aika arsesta hitsata, koska siinä esiintyi tuon hitsauksen takia erilaisia haurausilmiöitä, mutta se nyt ei pakoputken valmistukseen vaikuta. Plussaahan on se, että ferriittiputki on austeniittista halvempaa..
Pakosarjaahan ei miehet tee ku mustasta, rosteri laajenee ~40% enemmän eli joutuu jo vähän huomioimaan asioita enemmän siis siinä tapauksessa että on _ahdin_ kii (+20kg) :toothy10: . ränninä toimii aivan mainiosti tuo 304L eli EN1.4307 joka on austeniittinen... Ferriittisestä en itse lähtis tekeen ränniä mut pakosarjaan se on kuitenkin mielestäni parempi rosteri laji pienemmän laajentumisen johdosta. Sekavaa? No, mutta ainaki annoin oman ajatuksen asiaan.
E: lisätty
Kyllähän tuo austeniittinen vois olla parempi vaihtoehto, koska ei haurastu kun hitsailee. Ferriittinen on kanssa iha ok materiaali, mutta se voi haurastua sen verran että tärinästä sitten pettää. En tiiä johtuuko se ero sitten siitä hiilen määrästä (austeniittinen alle 0,1% vs Ferriittinen n. 0,25%), viisaammat kertokoon :P
Austeniittistä käyttävät paljon Leko-puolella pakoputkistoissa, eli varmaan sopii myös autokäyttöön :)
Tuo ferriittinen on se, joka "pakoputkirosterina" ainakin netissä näytettäs tunnettavan. Pientä muistihärää oli kuitenkin tuon korroosionkeston kanssa, kun joutuu tällä hetkellä työn puolesta aika läheltä liippaavaa tutkimusta tekemään ja on niin paljon noita eri laatuja mukana, että menee ihan sekasin itekki.. ;D Tuon austeniittisenkin hitsauksesta sen verran, että hitsaus kannattaa suorittaa austeniittisella lisäaineella ja noi saumat ois hyvä ainakin kiillottaa. Tuo hitsaus polttaa oksidikalvon pois ja hitsisauma sekä sen lähialueet on sillon alttiita ruostumiselle (voipi olla rajuakin olosuhteista riippuen). Peittaus, jos haluaa oikein hyvää korroosionkestoa. 4301 eli juurikin tuo AISI 304 on ihan käypä materiaali, pieni vaara kuitenkin herkistymiselle (hiilipitoisuus keskim. 0,07%). Se vältetään, kun hitsataan mahdollisimman pienellä lämmöntuonnilla. Voipi myös esiintyä piste ja rakokorroosiota kloridisoivissa olosuhteissa (NaCl = ruokasuola). ::)
Ja tuo ferriitin haurastuminen hitsauksessa johtuu lähinnä ns. martensiittihauraudesta, joka kyllä on osaksi kytköksissä tuohon hiilipitoisuuteen. Tosin tavan ferriittinen rosteri 4016 sisältää kylläkin hiiltä maksimissaan 0,08%.. Ei se ihan niin kovasti kuitenkaan haurastu etteikö sitä vois pakoputkena käyttää ja tuo hauraus ilmenee muutenkin lähinnä matalissa lämpötiloissa iskusitkeyden menetyksenä. Noissa paskasissa olosuhteissa tuo austeniitti on kuitenkin parempi vaihtoehto pakoputkeksi korroosionkeston kannalta. Hinta taas puoltaa varmasti tota ferriittiä, siihen kun ei seosteta nikkeliä, niin on huomattavasti halvempi valmistaa.
E: Itseasiassa esim. Magnaflow käyttää rosteriputkissa titaanistabiloitua Ferriittistä 409 rosteria.. ::) Ja niin näyttää käyttävän moni muukin ihan tunnettu putkistojen valmistaja. Outokummun tuotteena 4512.
eli suomennettuna=ihan vitun sama mitä paskaa sinne tunget kuhan sen pakokaasun saat sinne auton taka-osaan!!!!
Lainaus käyttäjältä: TumppU - 03 marraskuu, 2010, 22:14:10
Tuo ferriittinen on se, joka "pakoputkirosterina" ainakin netissä näytettäs tunnettavan. Pientä muistihärää oli kuitenkin tuon korroosionkeston kanssa, kun joutuu tällä hetkellä työn puolesta aika läheltä liippaavaa tutkimusta tekemään ja on niin paljon noita eri laatuja mukana, että menee ihan sekasin itekki.. ;D Tuon austeniittisenkin hitsauksesta sen verran, että hitsaus kannattaa suorittaa austeniittisella lisäaineella ja noi saumat ois hyvä ainakin kiillottaa. Tuo hitsaus polttaa oksidikalvon pois ja hitsisauma sekä sen lähialueet on sillon alttiita ruostumiselle (voipi olla rajuakin olosuhteista riippuen). Peittaus, jos haluaa oikein hyvää korroosionkestoa. 4031 eli juurikin tuo AISI 304 on ihan käypä materiaali, pieni vaara kuitenkin herkistymiselle (hiilipitoisuus keskim. 0,07%). Se vältetään, kun hitsataan mahdollisimman pienellä lämmöntuonnilla. Voipi myös esiintyä piste ja rakokorroosiota kloridisoivissa olosuhteissa (NaCl = ruokasuola). ::)
Ja tuo ferriitin haurastuminen hitsauksessa johtuu lähinnä ns. martensiittihauraudesta, joka kyllä on osaksi kytköksissä tuohon hiilipitoisuuteen. Tosin tavan ferriittinen rosteri 4016 sisältää kylläkin hiiltä maksimissaan 0,08%.. Ei se ihan niin kovasti kuitenkaan haurastu etteikö sitä vois pakoputkena käyttää ja tuo hauraus ilmenee muutenkin lähinnä matalissa lämpötiloissa iskusitkeyden menetyksenä. Noissa paskasissa olosuhteissa tuo austeniitti on kuitenkin parempi vaihtoehto pakoputkeksi korroosionkeston kannalta. Hinta taas puoltaa varmasti tota ferriittiä, siihen kun ei seosteta nikkeliä, niin on huomattavasti halvempi valmistaa.
E: Itseasiassa esim. Magnaflow käyttää rosteriputkissa titaanistabiloitua Ferriittistä 409 rosteria.. ::) Ja niin näyttää käyttävän moni muukin ihan tunnettu putkistojen valmistaja.
Ei s**tana, meil on täällä professori joukossa ;D
Lainaus käyttäjältä: AMI - 03 marraskuu, 2010, 23:20:29
Ei s**tana, meil on täällä professori joukossa ;D
8)
Lainaaeli suomennettuna=ihan vitun sama mitä paskaa sinne tunget kuhan sen pakokaasun saat sinne auton taka-osaan!!!!
Totta. Kaikissa noissa on kuitenkin omat huonot ja hyvät puolensa.
jjjust... eli "pakoputki" rosteria on olemassa! Mutta tais men liian syvälliseks! ;D oha se hianoo, et kysymyksii vastataa tyhjentävästi, tästä kiitos! :notworthy:
Lainaa
Ei s**tana, meil on täällä professori joukossa ;D
nääh...kuitenki harrasti wikipedian sivuilla copy pastea ;D
Sori mut nyt tulee ot:ia
1. Putki on valmistettu pitkästä reiästä, joka on ympäröity metalli- tai muovikuorella.
2. Putken on oltava ontto koko matkalta - älä käytä eripituista reikää kuin kuori on.
3. Putken sisähalkaisijan on oltava pienempi kuin ulkohalkaisija, muuten reikä jää ulkopuolelle.
4. Toimitettaessa putken on oltava täytetty ilmalla. Muu sisältö, kuten vesi, höyry tai bensiini vaihdetaan sinne myöhemmin.
5. Putki toimitetaan ilman ruostetta. Ruoste on asennettava putkeen työmaalla. (Jotkut toimittajat nykyään asentavat putkeen ruosteen jo varastossa, jolloin säästetään aikaa työmaalla)
6. Yli 153m pituisen putken molempiin päihin on kirjoitettava sanat "pitkä putki", jotta myyjä tietää, että se on pitkä putki.
7. Yli 3.2 km pituiseen putkeen on sanat "pitkä putki" kirjoitettava myös keskelle, jotta myyjän ei tarvitse kävellä putken päähän asti tarkistaakseen, onko putki pitkä.
8. Halkaisijaltaan yli 15cm olevaan putkeen on kirjoitettava sanat "suuri putki", jottei myyjä luule sitä pieneksi.
9. Laipallisten putkien laipoissa on oltava pultinreiät. Nämä reiät tulee olla erillään keskellä olevasta pitkästä reiästä.
10. Kun tilaat kulmallisen putken, muista kertoa tilauksessa, haluatko oikea- vai vasenkätisen kulman. Muutoin putki asennetaan työmaalla väärään suuntaan.
11. Muista määritellä, haluatko tasaisen maan, ylämäen vai alamäen putkea. Jos alamäessä käyttää ylämäen putkea, vesi virtaa putkessa väärään suuntaan.
12. Kun putkeen lisätään kierteet toiseen päähän, se voidaan liittää toiseen vastaavaan putkeen. Tällaista putkea kutsutaan kierrätysputkeksi.
13. Jos putken sahaa poikki - siitä voi tulla liian lyhyt. Korjatessa putki ennelleen, pitää muistaa liittää jatkokappale oikeaan päähän putkea - muuten käy niin, että siitä tulee liian lyhyt toisesta päästä - ja vastaavasti toinen pää on liian pitkä.
onko Pasilla ollu taas pullo käsissä? :yum:
Lainaus käyttäjältä: Pete - 04 marraskuu, 2010, 01:27:19
nääh...kuitenki harrasti wikipedian sivuilla copy pastea ;D
Ei sentään. Niinko aiemmin jo kerroin, niin ihan työn puolesta painiskelen tälläkin hetkellä hyvin läheltä liippaavan aiheen parissa.. ;)
Lainaus käyttäjältä: TumppU - 03 marraskuu, 2010, 22:14:10E: Itseasiassa esim. Magnaflow käyttää rosteriputkissa titaanistabiloitua Ferriittistä 409 rosteria..
Mieti mikä määrä märkiä pöksyjä, ku heität apsinpaarissa, et mullon suprassa titaanistabiloitu putki. ;D
Lainaus käyttäjältä: Tem - 04 marraskuu, 2010, 09:04:58
Mieti mikä määrä märkiä pöksyjä, ku heität apsinpaarissa, et mullon suprassa titaanistabiloitu putki. ;D
Niinpä.. ;) Pitää jo rumimpia potkiskella pois.. ;D
Lainaus käyttäjältä: koNi84 - 03 marraskuu, 2010, 14:25:33
Kertokaas viisaat mitä eroa on rosteri putkella ja "pakoputki" rosteri putkella!? Kun mulle väitti alan ammattilaine, et ei tavallisesta rosteri putkesta voi putkea tehdä! "Ei se toimi"
Nämä viisaat on yleensä *vähän* vanhempaa kansaa. -70 luvulla oli rosteria joka meni niin kovaks karvin vierestä että murtuili putki paksaks. Tosin oli materiaalit, koneet ja hitsaritkin silloin vähän toista
Toi 70-luvun rosteri nyt on ollu niin korkee hiilistä, että sitä ei tämän päivän materiaaleihin voi edes verrata.. ::)
niin, saman asias ajaa nämä kotisepät jotka hitsaa mustalla, niin että rajapinnasta tulee kans melko rapia..... ja vielä tietenkin hiilitioksitilla :icon_biggrin:
Lainaus käyttäjältä: J-M kujala - 05 marraskuu, 2010, 21:44:14
niin, saman asias ajaa nämä kotisepät jotka hitsaa mustalla, niin että rajapinnasta tulee kans melko rapia..... ja vielä tietenkin hiilitioksitilla :icon_biggrin:
Juu, ei ole hyvä, jos hitsaa mustalla.. ;D Jos mustalla langalla hitsaa tuon rosterin, niin sillon on ihan yks ja sama, mistä laadusta sen putken vääntää. Perusainetta vastaava lisäaine tai ehkä jopa hieman runsaammin seostettu. Vety on kans semmonen seoskaasu tossa suojakaasussa, jolla saa tuon rosterin hitsattua vituksi.. ;) Ar+He+O
2, niin pitäs onnistua.