Supra Club Finland

Vierasalue => Yleinen => Aiheen aloitti: JaU - 06 tammikuu, 2011, 08:42:15

Otsikko: Seosmittari.
Kirjoitti: JaU - 06 tammikuu, 2011, 08:42:15
Eli olisin hankkimassa seosmittaria autoon ja haluisin kuulla vähä kokemuksia eri mittareista.?
Mikä olis ihan perus käyttöön sopiva mittari, selkee lukuinen yms..?
Sit semmonen on vaivannu että minkä kokosia noi anturit noissa mittareissa on.? Mul on putkeen joka lähtee turbosta(Downpipe.?) hitsattu 18mm mutteri kiinni, onko oikea koko vai pitääkö se vaihtaa.? :icon_scratch:

Joo ja tiedän, seosmittari olis pitäny laittaa ensitöikseen autoon kun sen hankki. :nono: :D
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: El_Paco - 06 tammikuu, 2011, 13:07:37
Lainaus käyttäjältä: jani.to - 06 tammikuu, 2011, 08:42:15
Eli olisin hankkimassa seosmittaria autoon ja haluisin kuulla vähä kokemuksia eri mittareista.?
Mikä olis ihan perus käyttöön sopiva mittari, selkee lukuinen yms..?
Sit semmonen on vaivannu että minkä kokosia noi anturit noissa mittareissa on.? Mul on putkeen joka lähtee turbosta(Downpipe.?) hitsattu 18mm mutteri kiinni, onko oikea koko vai pitääkö se vaihtaa.? :icon_scratch:

Joo ja tiedän, seosmittari olis pitäny laittaa ensitöikseen autoon kun sen hankki. :nono: :D
Kapeakaistamittaria älä edes harkitse, vaan hommaa suoraan laajakaista.

Itellä oli käytössä Innovaten LC-1 laajakaista, ja se oli ainakin mun mielestä erittäin selkee ja helppo asentaa. Hinta pyörii jossain 200€ nurkilla. Taispa olla se 18mm oikee koko, mut ainaki tuon innovaten mukana tuli hitsattava nippa, jos vaikka sattuu ettei tuo nykynen ookkaa käypänen.
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: Tem - 06 tammikuu, 2011, 13:21:34
Lainaus käyttäjältä: jani.to - 06 tammikuu, 2011, 08:42:15Mikä olis ihan perus käyttöön sopiva mittari, selkee lukuinen yms..?

Eikö mielummin tarkka, ku selkeelukunen? Eihän siitä mitään hyötyä oo, jos on selkee lukee vääriä lukemia? ;D

Innovate tai AEM. Muut näyttää enempi tai vähempi päin pyllyä. Noista Innovate nopeampi, mut ei sillä juur oo merkitystä, pitää vaan huomioida logatessa.
(http://photos.motoiq.com/MotoIQ/Tech/The-Ultimate-Wideband-AF-Meter/wideband-results/742096147_J37vC-L.jpg)

Se ihan "normikierre" noissa laajakaistoissakin on, menee kierrettävän normilambdan reikään suoraan.
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: JaU - 06 tammikuu, 2011, 13:58:54
Taidampa pistää tilaukseen tommosen Innovate XD-16.!  :thumbsup:

Kiitti vastauksist.!
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: AMI - 06 tammikuu, 2011, 15:53:27
Lainaus käyttäjältä: Tem - 06 tammikuu, 2011, 13:21:34
Eikö mielummin tarkka, ku selkeelukunen?

Itse valitsin viisarimittarin valkoisella pohjalla jossa asteikko oli vielä niin että kun neula ylöspäin niin kaikki ookoo ja jos se makaa johonkin reunaan niin sitten jotain häikkää.

Eli varmaan riippuu siitäkin haluaako mittarin enempi säätämiseen vai vikojen indikointiin.

Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: kaahari - 06 tammikuu, 2011, 16:51:06
Lainaus käyttäjältä: jani.to - 06 tammikuu, 2011, 13:58:54
Taidampa pistää tilaukseen tommosen Innovate XD-16.!  :thumbsup:

Mulla on tuollainen innovaten lc-1 laajakaista digitaalisella näytöllä, eipä sitä paljon ehdi yksin ajaessa täyskaasuvedoissa kattelemaan ;D Säätäessä tuo on ihan jees kun on loggeri päällä ja voi vielä tuplavarmistuksena valvoa näytöstä ettei mee laihalle... offtopiccia mutta onko autossas vaparin vai turbon ecu? sehän oli na-t?
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: Osmo - 06 tammikuu, 2011, 18:09:34
Mulla oli kesän käytössä AEM laajakaista ja se toimi ihan moitteetta.
Ens kesänä kokeilen Innovatea.
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: SuperSilver - 06 tammikuu, 2011, 18:19:08
VEMS laajakaista/pakolämpö mittari ollut pari vuotta käytössä ja toiminut ihan hyvin tähän asti...
Tarkkuudesta ei tietoa mutta ainakin sen mukaan säädetty ja penkissä aina Vems+penkin oma mittari ja aikaa samaa näyttänyt,ainakin on koneet
pysyny nipussa vielä ;D
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: TiNppa - 06 tammikuu, 2011, 22:44:11
Itsellä kesän ollut paikallaan tämä innovaten kitti -> http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-kit-lc1-xd16-3781-p-121.html (http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-kit-lc1-xd16-3781-p-121.html) ja tyytyväinen olen ollut. Päivän kurssilla hintaa jäänee ~230e ja muistelisin että 250e hintaan sen sain aikoinaan kotiin..

Mutta itse käyttökokemuksista sen verran että kalibroinnit yms on aika simppelit suorittaa. Dataloggausta/sen kummempaa mittarin säätöä läppärillä en oo vielä harrastanu. Dataa kyllä tulee siihen malliin jo pelkästään XD-16:sta että tähän asti on mainiosti minulle riittänyt.
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: Tem - 06 tammikuu, 2011, 23:05:37
Innovatelta tuli tuossa uus versio, mikä on samalla vähän halvempi. Lyöty vaan kamaa samoihin kuoriin, ei siis karsittu mistään ja vastaa about LC-1 + XD-16 comboa:
http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php (http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php)

Suomesta vajaa parisataa, maailmalta vähemmän, tossa esmes yks suomipaikka:
http://www.vpv-motorracing.fi/ (http://www.vpv-motorracing.fi/)
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: JaU - 07 tammikuu, 2011, 04:30:29
Lainaus käyttäjältä: kaahari - 06 tammikuu, 2011, 16:51:06
Mulla on tuollainen innovaten lc-1 laajakaista digitaalisella näytöllä, eipä sitä paljon ehdi yksin ajaessa täyskaasuvedoissa kattelemaan ;D Säätäessä tuo on ihan jees kun on loggeri päällä ja voi vielä tuplavarmistuksena valvoa näytöstä ettei mee laihalle... offtopiccia mutta onko autossas vaparin vai turbon ecu? sehän oli na-t?
Sekin on yks juttu mist mun piti kysyy mut on unohtunu.:D myyjä väitti että autossa kaksi Ecua toinen on vaparin joka toiminnassa tyhjäkäynnillä ja vedossa siihen asti että turbo hyrähtää mukaan, jolloin tulee Greddyn E-Manage peliin. :icon_scratch:
Kesken vedon huomaa pienen nykäyksen kun moottorin ohjaus vaihtuu,, nykäyksen saa kuulemma pois auton kunnolla säätämällä. Menee vähän ohi aiheen mutta ei kuulosta mun mielest kauheen fiksulta että on 2 Ohjausta, eikö yks kunnolla säädetty olis parempi.? :icon_scratch:
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: JaU - 07 tammikuu, 2011, 04:34:05
Ajattelin itselle hankkii tämmösen.?

http://www.livefast.fi/kauppa/product_info.php?products_id=1389&osCsid=h2bd3roaatvt8jltmsa5mnai93 (http://www.livefast.fi/kauppa/product_info.php?products_id=1389&osCsid=h2bd3roaatvt8jltmsa5mnai93)
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: Atte.V - 07 tammikuu, 2011, 11:39:59
Lainaus käyttäjältä: jani.to - 07 tammikuu, 2011, 04:30:29
Sekin on yks juttu mist mun piti kysyy mut on unohtunu.:D myyjä väitti että autossa kaksi Ecua toinen on vaparin joka toiminnassa tyhjäkäynnillä ja vedossa siihen asti että turbo hyrähtää mukaan, jolloin tulee Greddyn E-Manage peliin. :icon_scratch:
Kesken vedon huomaa pienen nykäyksen kun moottorin ohjaus vaihtuu,, nykäyksen saa kuulemma pois auton kunnolla säätämällä. Menee vähän ohi aiheen mutta ei kuulosta mun mielest kauheen fiksulta että on 2 Ohjausta, eikö yks kunnolla säädetty olis parempi.? :icon_scratch:
No tavallaan siellä on 2 ecua, mutta ei se mitenkään vaihda sitä käytettävää ecua kesken kaiken. Toi emage on vakio ecun rinnalle tuleva. Ihan toimiva ratkasu vielä noilla tehoilla ja jos nykäsee niin siellä on jotain säätöjä tai muuta kyllä pielessä. Ja kyllä se emanage on siellä mukana toiminassa ihan tyhjäkäynnilläkin.
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: JaU - 07 tammikuu, 2011, 12:15:03
Lainaus käyttäjältä: Atte.V - 07 tammikuu, 2011, 11:39:59
No tavallaan siellä on 2 ecua, mutta ei se mitenkään vaihda sitä käytettävää ecua kesken kaiken. Toi emage on vakio ecun rinnalle tuleva. Ihan toimiva ratkasu vielä noilla tehoilla ja jos nykäsee niin siellä on jotain säätöjä tai muuta kyllä pielessä. Ja kyllä se emanage on siellä mukana toiminassa ihan tyhjäkäynnilläkin.
Ok. Tää mun kertomus ei siis oma vaan myyjän.:)
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: toniz - 07 tammikuu, 2011, 12:56:28
Lainaus käyttäjältä: jani.to - 07 tammikuu, 2011, 12:15:03
Ok. Tää mun kertomus ei siis oma vaan myyjän.:)
E-Manage muokkaa vakio moottorinohjauksen näkemiä anturiarvoja. Lisäksi E-Manageen on kytketty lisäsuuttimet joita E-Manage ohjaa ihan omillaan map anturin ja kierroslukeman perusteella, sekä kytkimme myös sytytyksen ohjauksen E-Manageen jolloin voidaan säätää myös sytytysennakko. Autoa emme ehtineet säätämään dynossa vaan perussäädöt on tehty laajakaistan avulla ja sytytys jätettiin suhteellisen myöhäiselle nakutuksen välttämiseksi. Nykäisy voi johtua esimerkiksi liian suuresta MAP arvosta joka näkyy vakio moottorinohjaukselle. Suosittelen että käyt dynossa säädättämässä auton niin saat lisää tehoa, sekä nykäisystä varmasti päästään eroon säätämällä. Terveisin myyjä :)
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: JaU - 07 tammikuu, 2011, 13:02:26
Lainaus käyttäjältä: toniz - 07 tammikuu, 2011, 12:56:28
E-Manage muokkaa vakio moottorinohjauksen näkemiä anturiarvoja. Lisäksi E-Manageen on kytketty lisäsuuttimet joita E-Manage ohjaa ihan omillaan map anturin ja kierroslukeman perusteella, sekä kytkimme myös sytytyksen ohjauksen E-Manageen jolloin voidaan säätää myös sytytysennakko. Autoa emme ehtineet säätämään dynossa vaan perussäädöt on tehty laajakaistan avulla ja sytytys jätettiin suhteellisen myöhäiselle nakutuksen välttämiseksi. Nykäisy voi johtua esimerkiksi liian suuresta MAP arvosta joka näkyy vakio moottorinohjaukselle. Suosittelen että käyt dynossa säädättämässä auton niin saat lisää tehoa, sekä nykäisystä varmasti päästään eroon säätämällä. Terveisin myyjä :)
Selvä, kiitos tästä. :)
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: toniz - 07 tammikuu, 2011, 13:10:31
Lisätään vielä alkuperäiseen kysymykseen liittyen että hitsasimme downpipeen tuon pultin juurikin Innovaten laajakaistaa varten, jotta pystyimme autolle tekemään perussäädöt. Eli anturi sopii suoraan downpipeen jos ostat Innovaten laajakaistan.
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: kaahari - 07 tammikuu, 2011, 14:10:40
Lainaus käyttäjältä: toniz - 07 tammikuu, 2011, 12:56:28
Autoa emme ehtineet säätämään dynossa vaan perussäädöt on tehty laajakaistan avulla ja sytytys jätettiin suhteellisen myöhäiselle nakutuksen välttämiseksi. Terveisin myyjä :)

jani.to,

jos myyjä ei ole penkittänyt autoa emanagen laittamisen niin kai sä olet itse käyttäny autoa dynossa kun sigussakin ja nettiauton ilmoituksessa lukee 450hv / 600nm 1,2bar.

Kai ne ennakot nyt suhteellisen kohdallaan on jos tuollaiset tehot tulee tuolla HKS GT2835R turbolla.



Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: JaU - 07 tammikuu, 2011, 14:12:23
Lainaus käyttäjältä: kaahari - 07 tammikuu, 2011, 14:10:40
jani.to,

jos myyjä ei ole penkittänyt autoa emanagen laittamisen niin kai sä olet itse käyttäny autoa dynossa kun sigussakin ja nettiauton ilmoituksessa lukee 460hv / 600nm 1,2bar.

Kai ne ennakot nyt suhteellisen kohdallaan on jos tuollaiset tehot tulee tuolla HKS GT2835R turbolla.




Myyjä sanoi myydessään mulle noi tehot. Itse en autoa ole vielä penkissä käyttänyt..

Edit:  Myyjähän totesi tuossa että eivät kerinneet säätämään, mutta penkissä auto kuitenkin oli käynyt, koska penkkipaperit olivat hanskalokerossa. :thumbsup:
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: toniz - 07 tammikuu, 2011, 20:02:17
Lainaus käyttäjältä: jani.to - 07 tammikuu, 2011, 14:12:23
Myyjä sanoi myydessään mulle noi tehot. Itse en autoa ole vielä penkissä käyttänyt..

Edit:  Myyjähän totesi tuossa että eivät kerinneet säätämään, mutta penkissä auto kuitenkin oli käynyt, koska penkkipaperit olivat hanskalokerossa. :thumbsup:
Tähän vielä korjaus että auto käytettiin dynossa. Tarkkaa tulosta en muista, mutta toki selviää dynolapusta jonka annoimme mukana. Dynolapussa oleva tulos on saatu 1.2bar:lla, jolloin auto kuitenkin nakutti japanin säädöillä, eikä E-Manageen ollut kytketty sytytyksen ohjausta jolloin vaparin vakio ennakot olivat käytössä. Koska E-Manage oli salasanalla suojattu, jouduttiin koko purkki nollaamaan ja auto säädettiin uudelleen ja uusilla säädöillä ei ehditty autoa viemään dynoon ennen luovutusta. Säädöillä jotka autoon jäivät, teholukemat ovat taatusti pienemmät johtuen myöhäisestä sytytysennakosta. Tästä myös mainittiin selvästi että auto pitää säätää ennen auton todellisen suorituskyvyn saavuttamista. Jos autoon olisi jätetty Japanin alkuperäiset säädöt olisi moottori jo luultavasti hajonnut nakutuksen ansiosta. Suosittelen ehdottomasti että käyt säädättämässä auton ja voit myös kokeilla suurempia ahtopaineita kun nyt ennakkoa voi säätää E-Managella ja mahdollisesti ylittää tehot jotka ovat dynolapussasi.
Otsikko: Vs: Seosmittari.
Kirjoitti: JaU - 07 tammikuu, 2011, 20:10:04
Lainaus käyttäjältä: toniz - 07 tammikuu, 2011, 20:02:17
Tähän vielä korjaus että auto käytettiin dynossa. Tarkkaa tulosta en muista, mutta toki selviää dynolapusta jonka annoimme mukana. Dynolapussa oleva tulos on saatu 1.2bar:lla, jolloin auto kuitenkin nakutti japanin säädöillä, eikä E-Manageen ollut kytketty sytytyksen ohjausta jolloin vaparin vakio ennakot olivat käytössä. Koska E-Manage oli salasanalla suojattu, jouduttiin koko purkki nollaamaan ja auto säädettiin uudelleen ja uusilla säädöillä ei ehditty autoa viemään dynoon ennen luovutusta. Säädöillä jotka autoon jäivät, teholukemat ovat taatusti pienemmät johtuen myöhäisestä sytytysennakosta. Tästä myös mainittiin selvästi että auto pitää säätää ennen auton todellisen suorituskyvyn saavuttamista. Jos autoon olisi jätetty Japanin alkuperäiset säädöt olisi moottori jo luultavasti hajonnut nakutuksen ansiosta. Suosittelen ehdottomasti että käyt säädättämässä auton ja voit myös kokeilla suurempia ahtopaineita kun nyt ennakkoa voi säätää E-Managella ja mahdollisesti ylittää tehot jotka ovat dynolapussasi.
Siitä tulee siis penkkipäivä heti kun säät sallii. :thumbsup: Kiitos tarkentavasta tiedosta.! :)