Elikkä rupesin selvittämään että mikä hiton potikka on tossa celican keskikonsolissa ja kun pienen jäljityksen jälkeen kävi ilmi että eculle ne johdot menee, no ecu auki ja sieltähän löytyi jonkun valtakunnan viri lastu. Penkitettiin kosla ja antaa se jonkin verran tehookin (187kw moottorilta)eli ei paha. Tolla potikalla pystyy säätämään lähinnä alavääntöä. Ja ois tarkotus putkistoo hommata ja olis kiva jos tolla palikalla sen sais säädettyä mut mut. Tunnistaako kukaan tai tietääkö et minkä valmistajan palikka toi on ja mihin sen rahkeet riittää. Lisäksi ihmetyttää kun ei nyt heti osunu silmään minkään valtakunnan ohjelmointikaapelin liitintä. Kuvat on huonoja sorry, mut jos tommosia joku on oikeesti tonne piiriin juotellu niin tunnistaa varmasti. Kyseessä on vm 91 turbo cainzi. Tietoa kaivataan ja sähköpostillakin saapi lähestyä. Arto.Kuisma@gmail.com
http://i399.photobucket.com/albums/pp76/Arttu_70/20110117_004.jpg (http://i399.photobucket.com/albums/pp76/Arttu_70/20110117_004.jpg)
http://i399.photobucket.com/albums/pp76/Arttu_70/20110117_002.jpg (http://i399.photobucket.com/albums/pp76/Arttu_70/20110117_002.jpg)
http://i399.photobucket.com/albums/pp76/Arttu_70/20110117_003.jpg (http://i399.photobucket.com/albums/pp76/Arttu_70/20110117_003.jpg)
Lainaus käyttäjältä: Arttu_70 - 17 tammikuu, 2011, 17:57:31Lisäksi ihmetyttää kun ei nyt heti osunu silmään minkään valtakunnan ohjelmointikaapelin liitintä.
Noi vanhemmat lastut ohjelmoitiin yleensä niin, että lyötiin piiri suoraan kiinni prommeriin ja vasta sen jälkeen levylle. Ei niitä millään kaapelilla ohjelmoitu..
Piirin ulkoasusta päätelle on kyllä joku omaviritelmä, voi olla hankala löytää mitään tietoa, mutta kokeile tuolla piirin pohjassa olevien tietojen perusteella etsiä.
Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt näiden bolt on virilastujen päälle. Jos olen oikein käsittänyt, niin kyseessä on elektroninen vempele, joka vaihdetaan vakio ECU:n tilalle säätelemään sytytystä, bensansaantia vakiota rivakammin. Mutta onko tuosta lastusta mitään hyötyä, jos autossa on vakiosuuttimet, vakiossytytys ja vakionokka-akseli? Vakiosuuttimien läpi pääsee vain tietty määrä bensaa ja vakionokka aukaisee ventiileitä vain sen verran mihin se on mitoitettu käskipä viriecu mitä hyvänsä.
Mutta eikö olisi parempi vaihtaa suuremmat bensasuuttimet, rajumpaa virtaa antavat tulpat ja enemmän ventiileitä auki työntävä nokka-akseli ja ohjelmoida vakioecu uusille arvoille jossain Harisella tai sporttiautossa. Silloin bensantulo ja sytytys on yksilöllisesti mitoitettu juuri sun auton nokka-akselin arvoille. Noissa valmiiksi ohjelmoiduissa bolt-on virilastuissa on sytytys ja bensansyöttö arvot täysin hatusta heitettyjä arvoja eivätkä ne voi ikinä olla yhtä tarkoin kohdillaan kuin dynossa ohjelmoidut vakioecut.
Lainaus käyttäjältä: Puman - 23 tammikuu, 2011, 16:25:59
Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt näiden bolt on virilastujen päälle. Jos olen oikein käsittänyt, niin kyseessä on elektroninen vempele, joka vaihdetaan vakio ECU:n tilalle säätelemään sytytystä, bensansaantia vakiota rivakammin. Mutta onko tuosta lastusta mitään hyötyä, jos autossa on vakiosuuttimet, vakiossytytys ja vakionokka-akseli? Vakiosuuttimien läpi pääsee vain tietty määrä bensaa ja vakionokka aukaisee ventiileitä vain sen verran mihin se on mitoitettu käskipä viriecu mitä hyvänsä.
Mutta eikö olisi parempi vaihtaa suuremmat bensasuuttimet, rajumpaa virtaa antavat tulpat ja enemmän ventiileitä auki työntävä nokka-akseli ja ohjelmoida vakioecu uusille arvoille jossain Harisella tai sporttiautossa. Silloin bensantulo ja sytytys on yksilöllisesti mitoitettu juuri sun auton nokka-akselin arvoille. Noissa valmiiksi ohjelmoiduissa bolt-on virilastuissa on sytytys ja bensansyöttö arvot täysin hatusta heitettyjä arvoja eivätkä ne voi ikinä olla yhtä tarkoin kohdillaan kuin dynossa ohjelmoidut vakioecut.
Ymmärtääkseni Toyotan ecut on hiukan hankalampia ohjelmoida jälkikäteen, verrattuna esim BMW:n vastaaviin. Viisammat korjatkoon.
Lainaus käyttäjältä: coren - 23 tammikuu, 2011, 18:00:29Ymmärtääkseni Toyotan ecut on hiukan hankalampia ohjelmoida jälkikäteen, verrattuna esim BMW:n vastaaviin. Viisammat korjatkoon.
Oikeassa olet. Kyllä senkin pystyy tekemään, mutta kun halvemmalla saa uuden ohjelmoitavan ecun, mitä pystyy itekin säätämään, niin eipä juur oo järkeä sitä orkkista ohjelmoituttaa. Ellei sitten kisaa jossain sarjassa, jossa saa käyttää vain vakioekua.
Ja toi ekan postin lastu voi hyvinkin olla dynossa säädetty tohon autoon, kuten tollaset lisäkortit usein oli. Mut ehkä Puman tietää tarkemmin?
Lainaus käyttäjältä: Tem - 23 tammikuu, 2011, 19:02:54
Mut ehkä Puman tietää tarkemmin?
No ei kyllä taatusti tiedä. :D
edit: eli kun pumanin vetteen saa teppotuunaaja helposti kaapelit kiinni ja pystyy parametrejä muuttamaan vähän mihin vain, niin se ei tarkota, että sama homma toimii jossain selikassa. Siitä ei myöskään löydy veekasia, työntötankoja, lehtijousia, lasikuitukoppaa ..tai no, tuo viimeisin voi löytyä tosi tuunareilta. :icon_biggrin:
Lainaus käyttäjältä: vase - 23 tammikuu, 2011, 21:57:40
No ei kyllä taatusti tiedä. :D
edit: eli kun pumanin vetteen saa teppotuunaaja helposti kaapelit kiinni ja pystyy parametrejä muuttamaan vähän mihin vain, niin se ei tarkota, että sama homma toimii jossain selikassa. Siitä ei myöskään löydy veekasia, työntötankoja, lehtijousia, lasikuitukoppaa ..tai no, tuo viimeisin voi löytyä tosi tuunareilta. :icon_biggrin:
Harisen dynossa suhisi joku turbo celica viime kesänä. Useampi veto tehtiin ja välissä säätöjä. Tosin sitä en ollut näkemässä säädetäänkö sitä läppärillä vai ihan manuaalisesti, mutta virinokka (onko niitä kaksi gt fourissa?) oli asennettu monen muun jutun lisäski. Eli silloin kyllä bensan saanti ja sytytys pitää säätää uudelleen vastaamaan uutta nokka-akselia.
Lainaus käyttäjältä: Puman - 25 tammikuu, 2011, 02:35:06Harisen dynossa suhisi joku turbo celica viime kesänä. Useampi veto tehtiin ja välissä säätöjä. Tosin sitä en ollut näkemässä säädetäänkö sitä läppärillä vai ihan manuaalisesti, mutta virinokka (onko niitä kaksi gt fourissa?) oli asennettu monen muun jutun lisäski. Eli silloin kyllä bensan saanti ja sytytys pitää säätää uudelleen vastaamaan uutta nokka-akselia.
Niin, dynossa tosiaan säädetään autoja, turposelikoitakin. Multa meni nyt varmaan joku pointti ohi, mikähän se oli? ;D
Mitä tuo manuaalinen säätäminen muuten on? Kaikkea, mikä ei tapahdu läppärillä?
Pari nokkaa siellä on, virinokkien määrää ei voi kuin arvailla. Ja totta hitossa kone kannattaa säätää uusiksi, jos koneeseen vaihtaa osia. Mut tuleeko siitä säädöstä sitten jotenkin huonompi, jos uusi omistaja ihmettelee sitä jonkun vuoden päästä ja joku toteaa sen bolt-oniksi, kun se ei ole sen hetken muotipurkki? :o
Ei näissä puuman jutuissa oo taas mitään järkee, vaikka kai toi jotenkin aihetta sivuaa. :icon_biggrin:
Celicaa säädettiin, mutta ei varmaan toyotan ecua...
Lainaus käyttäjältä: Puman - 23 tammikuu, 2011, 16:25:59
Mutta onko tuosta lastusta mitään hyötyä, jos autossa on vakiosuuttimet, vakiossytytys ja vakionokka-akseli? Vakiosuuttimien läpi pääsee vain tietty määrä bensaa ja vakionokka aukaisee ventiileitä vain sen verran mihin se on mitoitettu käskipä viriecu mitä hyvänsä.
Jos jostain käsittämättömästä syystä haluaa pitää ahdetun auton täysin vakiona ja mapata uudelleen niin miks ei ;) :D Celicasta en tiedä mutta ainakin Suprassa on tuo orkkis sytytys niin möhäisellä että varmaan sais varmaan ihan kivasti lisää voimaa pelkällä agressiivisemmalla ennakolla.
Supra on tosin huono esimerkki että pienillä (ja halvoilla ::) ) modeilla tuosta koneesta saa suht paljon lisä tehoa irti koska tällöin virtaavammalla putkella --> nostetuilla paineilla tuo ennakkokin alkaa lähestyä jo järkevämpiä lukemia... ;D
Ja kysyjälle:
laajakaista kiinni, kuulokkeet päähän, auto penkkiin ja sit vääntelemään sitä potikkaa... ja lisää ahtoja jos kone ja pussi kestää O0