Moro!
- Mitä öljyä käytetään kyseisessä celica:ssa ?
- onko muilla kokemusta synkka ongelmasta ?
- ( johtuuko laatikosta että se on niin skeida vai öljyn laadusta. )
- 4 vaihde rusahtaa ku vaihtaa sen nopeammin, mutta taas kun hitaasti vaihtaa 4 niin ei mitään ongelmia.
- onko klubilaisille jotain alennuksia mistä ostaa käytetyn laatikon jos se vika tosissaan siinä on. ( esim. Japanimports.fi )
E153 lootahan tossakin on?
Mulla vanhempi vapari st182 celica ja sw20 mörkö e153 lootalla molemmat surkeita 2-vaihteen synkron kanssa.
Toi st182 on vanha peli ja visiin vähä eri lootallakin, mutta toi mr2 on sillä samalla lukko lootalla eikä o ajettu kuin luokkaa 80000.
2-vaihde ei tahdo mennä päälle jos on enempi vauhtia ts. radalla kun pitäs saada jarrutuksen aikaan vaihde silmään. Tempasemalla kyllä menee rutinalla sisään, mutta ei se ole herkkänahkasten hommaa jatkuvaan silleen viedä.
Toi on ihan tyyppivika noissa lootissa, eikä muutenkaan synkroissa ole hurraamista.
Kannattaa ehdottomasti laittaa jotain synkroja auttavaa vaihteistoöljyä sinne eikä edes suunitella mitään perus kuraa.
75w-90 öljyt sinne pitäs olla omiaan, mutta GL-4? GL-5? luokasta en sano mitään tarvii jonkun muun antaa tarkat tiedot.
Itte sain ton E153 lootan synkrot pelaamaan niin ettei menoa haittaa kun vaihdoin redlinen MT-90 (75w-90) öljyt jossa seassa suoraan lukkolaatikon lisäaineet.
Australian foorumilla tuntuvat vaan mussuttavan ettei redlinen öljyt olisi sinne suositeltavia ja jollakin oli jo tullut pidemmässä käytössä jotain ongelmia sen redlinen kanssa, mutta ei sieltä vastauksia tullut kun kyselin tarkkaa infoa.
Jotakin siellä joku heitti et lootan käytöikä putoo puolella ja toinen ettei redline suosittele sitä mr2 laatikkoon.
Joku redline MT-90:kin käyttänyt tuntu kovasti siellä ylistävän Castrollin Syntrans paremmaksi ja sopivaksi lootalle, tiedä sitten.
Tässä aiheesta: http://mrtwo.mine.nu/topic.asp?TOPIC_ID=22975 (http://mrtwo.mine.nu/topic.asp?TOPIC_ID=22975)
Sen nelosen kanssa ongelmia ei kyllä ole mitä nyt huolimattomalla kytkimen käytöllä joskus radalla sitä olen sorvaillut.
Semosta siinä kyllä oli yksi kesä jotta potki nelosta pois päältä kun kovilla kierroksilla löysäsi vetoa mut se kyllä johtu vaijereiten säätöjen muutoksesta konetta pudotellessa ja nostaessa.
Nopeilla vaihdoilla kyllä helposti noi lootat rusahtelee ja jos siellä sulla on vielä jostahi syystä 4:sen synkro kulahtanut.
Olen kuullut villin huhun jotta jossakin uudemmissa lootissa caldiinassa tms ois tuplasyncroja ??? ...sellanen vois olla rock, mutta varppina kivenalla
EDIT: niin tai sellanen tuplasynkro loota oli omien puheittensa mukaan yhdellä klubilaisella joten ei se nyt ihan villi huhukaan ole.
EDIT: korjattu merkki/malli Castrol Syntrans
EDIT: Löysin infoa jonka mukaan LSD:llä varustetuissa mr2 >1992 ois 2,3 ja 5 vaihteet tuplasynkroilla eli mullakin ois sitten.
nyt pitäis olla noi red-line öljyt sisällä. kyselen asiasta viel edelliseltä omistajalta.
ite ajattelin myös kokeilla tota castrollin öljyy minkä laitoit tohon. eli mennään aika samoilla linjoilla.
onko muuten mitään miittejä tiedossa Celica kuskeille.
Lainaus käyttäjältä: JamieFox - 21 helmikuu, 2011, 18:57:59
nyt pitäis olla noi red-line öljyt sisällä. kyselen asiasta viel edelliseltä omistajalta.
ite ajattelin myös kokeilla tota castrollin öljyy minkä laitoit tohon. eli mennään aika samoilla linjoilla.
onko muuten mitään miittejä tiedossa Celica kuskeille.
Ei o tietoa, mut oonkin kyl enempi mr2 intoilija kun moottorirata on se mun elementti ... 3S-Toyota kerhoa yhtä kaikki.
Ehkä joudut ite järjestämään vaikkpa tuolla clubi tapahtumat topicissa.
Siellä kyllä on melko lailla alueellisia clubi miitejä tarjolla yleensä.
Lainaus käyttäjältä: JamieFox - 21 helmikuu, 2011, 18:57:59
nyt pitäis olla noi red-line öljyt sisällä. kyselen asiasta viel edelliseltä omistajalta.
ite ajattelin myös kokeilla tota castrollin öljyy minkä laitoit tohon. eli mennään aika samoilla linjoilla.
Kannattaa sit "huuhdella" toi loota ennen ku laitat Castrollin ölpät sinne, ei tahdo muuten pelata sit enää senkään vertaa.
Lainaus käyttäjältä: ^Lepa^ - 21 helmikuu, 2011, 19:12:52
Kannattaa sit "huuhdella" toi loota ennen ku laitat Castrollin ölpät sinne, ei tahdo muuten pelata sit enää senkään vertaa.
tota mitä meinasit varsinaisesti huuhtelulla.
vedänkö öljyt sanotusti 2 kertaan uusiks castrolilla.
Lainaus käyttäjältä: JamieFox - 21 helmikuu, 2011, 19:16:50
tota mitä meinasit varsinaisesti huuhtelulla.
vedänkö öljyt sanotusti 2 kertaan uusiks castrolilla.
Luultavasti juurikin tuota tarkoitti. Itelle menos lootaan joskus tulevaisuudessa tuollaiset öljyt, http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=43&pcid=8 (http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=43&pcid=8) kakkosen rutina vaivaa kans itellä, enkä tarkoita tuolla omaa väljää persettä vaan ihan ton iglun sisällä majailevan toyotan askia.
Kannattaa tarkistaa kytkinpolkimen säätö,eli siis että kytkin tosiaankin irrottaa kunnolla.
sen mitä oon kytkimestä huomannut ottaa aika pohjassa. vaikka onkin koko matkalta melko jäykkö asetelma. mut pikka sen sitä vois säätää :P-<:
Lainaus käyttäjältä: rämeairo - 21 helmikuu, 2011, 21:12:27
Luultavasti juurikin tuota tarkoitti. Itelle menos lootaan joskus tulevaisuudessa tuollaiset öljyt, http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=43&pcid=8 (http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=43&pcid=8) kakkosen rutina vaivaa kans itellä, enkä tarkoita tuolla omaa väljää persettä vaan ihan ton iglun sisällä majailevan toyotan askia.
Eikös Toi ole niin et MTL, MT90 jne ois niitä synkro öljyjä jotka jeesii niitten ongelmien kanssa, ei toi shock proof.?.
Shock proofhan ois niin kun lujemmalla kalvolla jotta vaihteisto/perä ei ottas itteensä rajummalla kuormalla viri vehkeissä ja se heavy ois vielä tujumpaa, mut jäykempää, eikä noi shockprooffit ole synkroja auttavia öljyjä.?.
Pitäskö näissä lootissa käyttää GL5 luokan öljyä vai miten se menee?
Toi MT90 sopii lukollliselle lootalle, mutta on vaan GL4 ja mitäs siitä seuraa?
75W90NS ois GL5 ja tarrvitaessa lukollisessa laatikossa kuten E153 siihen voi lisätä redlinen lisäaineen ja oisko se sitten parempi vaihtoehto?
EDIT: Se MTL ois taas ohkasempaa ja varmaan nopeissa vaihdoissa vois toimia paremmin mut oon eläny sellasessa käsityksessä et ois syytä mennä vähä jäykemmällä.
Sekin on sit GL-4.
tolla sinisellä mämmillä jos laatikon täyttää niin saa tosiaan olla tolella rauhallinen kaveri vaihteleen pykälät eikä talvikäyttöä ellei ole lämmitystä laatikossakin ;D plandata tota voi esim jos nelikon kulmavaihteessa on kestävyysongelmia ;D
...punasilla mömmöillä se riemu sitten vasta repiäisikin.
Lainaus käyttäjältä: janiK - 22 helmikuu, 2011, 09:54:12ja tarrvitaessa lukollisessa laatikossa kuten E153 siihen voi lisätä redlinen lisäaineen ja oisko se sitten parempi vaihtoehto?
Eikös noissa oo torseni? Ja noi lisäaineethan taitaa olla vaan kitkalukkojen juttuja?
LSD:ksi ne sitä haukkuu. Eikös se tarvi nimenomaan lisäaineen ???
EDIT: Viskoosi LSD ...ei tarvii lisäainetta kun ei ole levy mallia?
Tässäkin on jotain huudettu tosta GL-luokasta: http://www.koracing.net/viewproduct.php?folder=84&product=403 (http://www.koracing.net/viewproduct.php?folder=84&product=403)
"...don't use substandard GL-4 products that can limit the life of your transaxle, insist on an API GL-5 certified fluid..."
Ton mukaan GL4 öljyillä vaihteiston käyttöikä putoo ja tarviis käyttää GL-5 öljyjä.
EDIT: Toyota kuulemma suosittaa documenteissa GL-4 öljyä 75-W90, mutta joissakin documenteissa suositetaan GL5 ja joku sanoo et oikeeta ei olekkaan kuhan on 75 eikä sotkettu hypoidiin.
Hassua kun GL4 laatikoihin näytetään toisinaan kielletävän jyrkästi käyttää GL-5/6 kun öljyt sisältää enemmän kitkaa vähentäviä lisäaineita eikä bronssi synkrot pelaa sen kanssa.
Näyttäs jotta vääränlaiset lisäaineet, hiukkas hiili ja fosfori aiheuttasi vieläpä korrosiota joka pinnottasi oksidi kerroksella tms gl4 öljyille sopivat bronsi-seos synkrot liukkaaksi ja tarraamattomaksi.
Otappa tosta nyt tolkku perhana... Taidampa vaan mennä sillä gl-4 öljyllä kun ei se laatikko tota repimistä kestä kuitenkaan puolta miljoonaa mailia.
hmm... voiskohan joku sit vaikka laittaa mulle sen castrolin tarkat. tiedot niin tilaan semmosta öljyy siihen. jos se kerta on sitten sitä oikeaa..
selvittelin sitä että onko vaihteistossa tällä hetkellä mitä ja kaveri ei osannu siihenkään vastata täsmälleen tarkasti.
joten se red-line voi olla täysin oikee siihen myös.- joten mitä öljyä tilaan / laitan tohon laatikkoon. ?
kiitos ny viel noista aikasemmista avun annoista.
mitä toi autojäsenyyden hakuaika kestää.
75W90 NS GL-5 Gear Oil RedLine
Olisiko tämä nyt sitten se oikea mitä tilaan.
no jos se ei tarvi niitä lukon lisäaineita ja haluat gl-5 öljyt niin just toi.
Mites se nelivedon lukko mitähän sekin on siinä syönyt?
castrol syntrans 75w-85 GL4 on se josta kyse, ei castrol syntrax 75w-90 gl5
okei.
lukko laatikko se on varmaan joten se pitäis olla siihen myös käypää öljyä.
vähän silti viel epäillyttää että ongelmat hävii öljyy vaihtamalla. mutta voihan se niinkin olla.
800€ ois loota takuulla. japanimports:ssa
mäkin oon elänyt tähän päivään siinä luulossa jotta se tarviis ne lukon lisäaineet, mutta kun se LSD ei olekkaan levy lukko vaan visko lukko niin ei kuulemma tarvii lisäainetta.
Lainaus käyttäjältä: JamieFox - 21 helmikuu, 2011, 19:16:50
tota mitä meinasit varsinaisesti huuhtelulla.
vedänkö öljyt sanotusti 2 kertaan uusiks castrolilla.
Juurikin noin... ;)
mor. sain tiedon että se ei ollu redline öljyä mitä laatikossa oli mutta huomenna se kaveri laittaa postii et mitä se tarkalleen oli
on paremmat lähtökohdat ja faktat mitä teen. kun tiiän mitä sielllä on.
Oikee öljy tohon nelikon lootaan on SAE 75W-90, 80W-90 tai 90 GL-5 (kopsattu suoraan korjausmanuaalista). Lootan tyyppi on E154F. Mulla on itellä samanlaisessa laatikossa Motulin gear300 öljyt, joka on luokitukseltaan GL-4/GL-5. Tosi hyvin on toiminut.
edit: synkkaongelmasta sen verran, että kyseisessä laatikossa on kakkosella tulpasynkat ja kolmosella muistaakseni triplat. Nelosella taas vaan ihan tavallinen rengas, eli voihan se olla loppukin jos rusahtelee.
edit2: jooh. muistin väärinpäin ton synkkahomman, eli kakkosella on triplat ja kolmosella tulpat. Piti ihan luntata RM399E, sivu MX-2 ;D
löyty nurkista tommonen mobil1 voitelu kirja ja lueskelin sitä siin oli aika tarkasti sanottu et jos on laatikkoon laitta gl 5 ja sinne kuuluisi laittaa gl4 saattaa aiheuttaa synronoinnin hidastumista.
Lainaus käyttäjältä: JiiPee_ - 22 helmikuu, 2011, 21:15:51
edit: synkkaongelmasta sen verran, että kyseisessä laatikossa on kakkosella tulpasynkat ja kolmosella muistaakseni triplat. Nelosella taas vaan ihan tavallinen rengas, eli voihan se olla loppukin jos rusahtelee.
edit2: jooh. muistin väärinpäin ton synkkahomman, eli kakkosella on triplat ja kolmosella tulpat. Piti ihan luntata RM399E, sivu MX-2 ;D
E-mallin lootaan on tullut muutos ainakin 2wd LSD (E153) laatikoihin 1992 ja selitin synkrot epäselvästi kun kolmen synkro renkaan järjestelmää kutsuvat tupla synkroksi. ...siispä:
1992 tullut muutos synkro renkaisiin ja kolme synkro rengasta on sitä uudemmissa lootissa 2, 3 ja 5 vaihteille. Muisteln et jonkun toisen lähteen mukaan joko ykkönen tai nelonen olisi kahdella renkaalla, muistaakseni 1 vaihde.
Vanhemmissa kuin 1992 lootissa on viissiinkin on ollut kolme synkro rengasta 3:lle kun siitä ei puhuta muutoksena, poikkeuksena RC mallin eli myös saintsinkin loota jossa käytetty triploja menestyksellä myös 2:lle.
Voi hyvinkin olla etä celicoihin tota uudemman mallin lootaa on tullut vasta st205 mutta luulisi että samoja aikoja ovat niihin synkrot päivittänyt..
Nelivedon "F" pala pultataan vaan kylkeen laipan tilalle ja välityseroja löytyy mutta sama loota samalla lukollahan se on.
Tossa ois yksi lähde jossa aikapaljo tosta lootasta ja siitä gl5 öljyn huonoudesta pehmeille syncroille: http://www.roadandtrack.net.au/images/stories/documents/E_gearbox_short.pdf (http://www.roadandtrack.net.au/images/stories/documents/E_gearbox_short.pdf)
En kyllä ite aio gl5 öljyä sinne laittaa pilaamaan ennestään ongelmallista/herkkää synkro koneistoa. Jotenkin haiskahtaa jottei toyotakaan ole itse sisäistänyt tuota ongelmaa ja ovat lisäsynkroilla sitä korjanneet.
EDIT: korjatkaa jos on väärää tietoa
EDIT taas: Redline Oils: (Quote) "Typically, the use of a GL-5 lubricant in a synchromesh transmission will shorten the synchronizer life by one half."
Nissan: "If Nissan service manual asks for API GL-4 oil, GL-5 is NOT made to replace GL-4, DO NOT USE GL-5, it will destroy your transmission."
Mobilube syn 75w90 gl5 sitä siellä oli. vihdoin ja viimein tieto tuli siitä.
ajattelin kokeilla sitä castrol syntrax 75w-90 eikös se nyt oo se oikee ja sopiva. tarviiko mitään lisäainetta.
Uppaillaan hieman..
Onko jotain konsensusta mitä laatikkoöljyä nyt kannattaa laittaa tuollaiseen ST205 GT-Fouriin? Laatikossa ei ole mitään vikaa mutta öljyjä ei tietääkseni ole ikinä vaihdettu ja voisihan ne vaihteet mennä vielä vähän paremmin sisään niin ajattelin vaihtaa. Monessa paikassa tosiaan lukee että pitäisi olla GL5 öljyä joten jos sitä haluaa laittaa niin Redlinestä 75W90NS olisi oikea vaihtoehto. MT90 taaseen toimi aikoinaan hyvin R154:ssa joten se kiinnostaisi myös, mutta siinä tosiaan vain GL4 luokitus. Vai onko jokin toinen, parempi / halvempi vaihtoehto? 6 litraa tuota taitaa joutua ostamaan niin ei viitsisi moneen kertaan vaihdella.
Googlailtuja hintoja, kolme ylintä Motonetista:
Redline 75W90NS 22,90e / l
Mobilube 1 SHC 75W-90 15,90e / l
Motul 75W90 15,90e / l (ei täyssynteettinen)
Motul 300 75W90, 24-32e / l parissa nettikaupassa.
Noiden hintojen perusteella olisin kallistumassa Redlineen vaikka onkin muutaman kympin kalliimpaa kuin Mobil, mutta olisiko se juuri se mitä sinne kannattaa laittaa ja saako jostain muualta edullisemmin kuin Motonetista?
EDIT: Motul 300:ssa olisi sekä GL4/GL5 hyväksynnät joten olisi periaatteessa parempi kuin tuo Redline 75W90NS koska siinä on vain GL5. GL4 öljy olisi parempi synkroille ja perälle olisi taas hyvä tuo GL5.
Tuolla jotain keskustelua tuosta GL4/GL5 ja Redlinen öljyistä:
http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?p=346436
Moi. Itse käytin celicassani(st205) Toyotan LV75 vaihteistoöljyä jolla toimi hyvin, tämä on ns. matalan viskositeetin öljy. 1l purkki maksaa Toyotalla 20.90 e ovh. Tämä öljy on poistanut monesta manuaalilaatikosta lievät kytkeytymis ongelmat. Kaveri käyttänyt redlinen öljyä jolla on toiminut myös hyvin.
GL4:llä pitäs synkrot pelaa paremmin - Ittellä edelleen mt90.
Ohkasemmalla öljyllähän sitä varmaan herkemmäksi saisi jos kymillä öljyillä jatkuvaan vetää.
Jotkus aussit kans joskus ylisti Castrollin Syntranssia:: http://mrtwo.mine.nu/topic.asp?TOPIC_ID=22975
...et oisi parempi kun redline jopa siinä määrin et piti lähteä kokeilemaan mut ompahan jäänyt tekemättä se testi.
EDIT: jaa ei tuo linkki taida pelaa, no vois kannattaa googlettaa jos tarkemmin kiinnostaa
Lainaus käyttäjältä: janiK - 02 tammikuu, 2014, 15:39:41
GL4:llä pitäs synkrot pelaa paremmin - Ittellä edelleen mt90.
Ohkasemmalla öljyllähän sitä varmaan herkemmäksi saisi jos kymillä öljyillä jatkuvaan vetää.
Jotkus aussit kans joskus ylisti Castrollin Syntranssia:: http://mrtwo.mine.nu/topic.asp?TOPIC_ID=22975
...et oisi parempi kun redline jopa siinä määrin et piti lähteä kokeilemaan mut ompahan jäänyt tekemättä se testi.
EDIT: jaa ei tuo linkki taida pelaa, no vois kannattaa googlettaa jos tarkemmin kiinnostaa
Taidan laittaa tuohon 185 Celicaan nuo redline mt90 öljyt, mutta mikä on täyttömäärä? Käykös sitten tuohon etuperään samat ölpät kun taakse ja paljonkos sinne sitä menee? Taakse laitoin, ihan jotain teboilin ohkaista peräöljyä samalla, kun hitsasin tuon avoimen perän.
4wd celican lootaan oikea öljy on Redline 75w90NS GL-5 luokituksella.
Tuo öljy ei normaaleissa käyttölämpötiloissa lyhennä synkrorenkaiden käyttöikää,
mutta sisältää silti gl-5 lisäaineistuksen sekä kitkalisäaineistusta sykronoinnin jouhevamman toiminnan takaamiseksi.
Toyota nimenomaan speksaa 4wd lootan öljyksi gl-5 öljyn jakolaatikon kestoiän takaamiseksi,
(Sisältää hypoid rattaita, joiden tuottaman erittän korkean pintapaineen ainoastaan gl5 öljy kestää)
Itse hain Tampereelta polar autovarusteesta 6quartzia 20e/plo (n. 5.5l) kyseistä mömmöä, josta laatikkoon meni n. 4.5litraa ja takaperään laitoin loput n. 1.1litraa, vähän jäi vielä ylikin...
Aika sekavaa että mitä öljyä tuonne st205 lootaan kannattaa laittaa, toiset sanoo gl4 ja toiset gl5. Voisiko joku oikeasti tietävä valaista että mikä on se oikea öljy laatikkoon ja etuperään?? Ja täyttö määrät, Kiitos!