Supra Club Finland

Vierasalue => Yleinen => Aiheen aloitti: Tapio.L. - 24 helmikuu, 2011, 01:08:51

Otsikko: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Tapio.L. - 24 helmikuu, 2011, 01:08:51
Morjensta!

Pitäisi olkaa tuota 1jz:taa päivittää ja monta yötä onkin tullut vietettyä nettiä ja turbovaihtoehtoja selaillessa. Tämä on ensimmäinen turbolaite meikäläisen omistuksessa ja turbojen speksit vielä hieman hepreaa, täten ajattelin kääntyä viisaampien puoleen. Olen ollut useiden nopeiden sinkku- ja twinturbo autojen kyydissä, ja jokin tuossa twinin leveässä vääntökäydässä miellyttää, näinpä ajattelin jos pitäisin ainakin tässä vaiheessa tuon autoni twininä. Ahtimiksi olen miettinyt joko mitsun TD04:sta tai sitä TD05 16G:tä jota käytetään esim subaruissa. Tosin hämmennystä aiheuttaa internetistä löytyvä ristiriitaisuus, kun toisissa keskusteluissa huudellaan että TD04 ei twininäkään ole juuri vakioita parempi. Jossakin taas ylistetään TD05:sia, että näillä lähtee 600whp niin että heilahtaa, kun taas seuraavassa keskustelussa puhutaan siitä kuinka ne alkavat spoolata vasta jossain 4000rpm kohdalla. tehotavoitteita ei juuri ole, vaan mennään "mitä noilla nyt tulee" asenteella ja päivitellään suuttimia tarpeen vaatiessa. Autossa kiinni vakio suuttimet, mutta hyllystä löytyy 440cc ruutat. Bensapumppuna 1kpl boschin 300l/h. Iso cooleri edessä ja putkisto mallia varmasti virtaa.

Tässä vielä speksit

TD04L-13G
Compressor Inducer 40.56mm Exducer 55.98mm
Turbine Inducer 46.88mm Exducer 41.18mm
Max rpm 190,000 A/R 0.51
(http://www.stealth316.com/images/flowmapexamp1.gif)



TD05 16G
Compressor Specs :
              2" Compressor Inlet
              16G Compressor
              48.15mm inducer
             67.80mm Major
# Turbine Specs :
              60.00mm inducer
              65.15mm Minor
(http://kuvaton.com/k/Yy67.gif)

Osaisko joku nyt auttaa tässä pulmassa, eli en hae mitään jättimäistä piikkitehoa vaan "hyväkäytöksistä" konetta joka on kuitenkin pirteämpi kuin vakio.

Etukäteen suuresti kiittäen,
Tapio.L.
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Osmo - 24 helmikuu, 2011, 06:18:46
Saatkos nuo mitsun ahtimet käymään suoraan tohon 1jz:an pakosarjaan?
Vai miksi olet juuri noita miettinyt?


Jos haluat varmasti hyvän ja toimivan ratkaisun niin ota yhteyttä käyttäjään kalle7876 (kkd-motorsport.com)
Hän on tehnyt yhden klubilaisen mk3 supraan twini setupin (pakosarja + ahtimet)

Otin vapauden lainata paria kuvaa talli-osion puolelta :D
http://img140.imageshack.us/i/sdc10400w.jpg/ (http://img140.imageshack.us/i/sdc10400w.jpg/)
http://img266.imageshack.us/i/sdc10402j.jpg/ (http://img266.imageshack.us/i/sdc10402j.jpg/)


Noi 440cc suuttimet ei pitkälle riitä, kuutoskoneissa kun on tuo suhde aika simppeli, 1cc = 1bhp.
Eli noilla sutkuttimilla pääset johonkin ~360-400whp.
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Tapio.L. - 24 helmikuu, 2011, 07:25:20
eivät sovi ihan suoraan tuohon vakio pakosarjaan, mutta eivät vaadi kummosia laippoja sopiakseen. löytyy kuitenkin pelit ja vehkeet kunnollisten laippojen tekoon joten tämä ei ongelma.

Mitsut haluaisin siitä syystä että ovat osoittautuneet luotettaviksi ja halpaan hintaansa nähden erittäin hyviksi. 2x mitsut niin puhutaan luokkaa tonnin kustannuksissta, sit jos aletaan laittaa jotain "oikeeta" viriviri ahdinta niin taitaa lähennellä kahta tonnia? ja tuo 360-400whp riittää ensi kesäksi paremmin kuin hyvin, ens talvena vois rakentaa sit vähän rajummin :)
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Sampza - 24 helmikuu, 2011, 14:20:24
Lainaus käyttäjältä: Tapio.L. - 24 helmikuu, 2011, 07:25:20
eivät sovi ihan suoraan tuohon vakio pakosarjaan, mutta eivät vaadi kummosia laippoja sopiakseen. löytyy kuitenkin pelit ja vehkeet kunnollisten laippojen tekoon joten tämä ei ongelma.

Mitsut haluaisin siitä syystä että ovat osoittautuneet luotettaviksi ja halpaan hintaansa nähden erittäin hyviksi. 2x mitsut niin puhutaan luokkaa tonnin kustannuksissta, sit jos aletaan laittaa jotain "oikeeta" viriviri ahdinta niin taitaa lähennellä kahta tonnia? ja tuo 360-400whp riittää ensi kesäksi paremmin kuin hyvin, ens talvena vois rakentaa sit vähän rajummin :)

itse satsaisin tulevaisuutta ajatellen sen tonnin lisää ni ei tartte sit seuraavana talvena ostella taas uusia ahtimia kun nyt ostetut jäis pieneksi  :icon_cheers:
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: kaahari - 24 helmikuu, 2011, 14:32:10
Onko single täysin poissuljettu vaihtoehto? Koska eihän 1jz:ssa ahtimet ahda sequentaalisesti joten jää tuo kahden pienen ahtimen käyttämisen hyöty vähän hämäräksi... pl. jos "se twin on vain saatava"  ;D

Jos tämä on vain välivaihe, itse laittaisin suoraan singlepakosarjan ja pienen ahtimen sille kaveriksi nii tulisi varmaan halvemmaksikin loppujenlopuksi.. koska sitten kun tehonnälkä kasvaa ja ahdin menee kuitenkin taas vaihtoon  ;)  ja ei menisi niin paljon taas kamaa uusiks :) (pakosarja,dp,ahtoputket jne)
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Tem - 24 helmikuu, 2011, 14:40:04
Lainaus käyttäjältä: Tapio.L. - 24 helmikuu, 2011, 01:08:51Jossakin taas ylistetään TD05:sia, että näillä lähtee 600whp niin että heilahtaa, kun taas seuraavassa keskustelussa puhutaan siitä kuinka ne alkavat spoolata vasta jossain 4000rpm kohdalla.

No jos sä haluat 1.2l koneesta 300whp, ni sopiva TD05 antanee kyllä sen, mut ei se ihan tyhjäkäynnillä tosiaan heräile. ;D

Mut jos haluut vuodeks jotain halpaa, ni osta jotain halpaa, mitä tulee vastaan? Vaikka terässiipiset "orkkikset"? Tai DNSF:ltä jotku säxän ahtimet?
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Tapio.L. - 24 helmikuu, 2011, 15:21:25
Kuten sanottu niin näiden ahdinten kanssa pelailu vielä hieman vierasta, mutta mulla on jostain jäänyt sellainen kuva jos twineillä ottaa samat tehot kuin isommalla sinkulla, niin vääntökäydä olisi merkittävästi leveämpi? jos vaikka kuvitellaan että haluttais nyt vaikka 450whp, niin kuinka paljon myöhemmin siihen vaadittava sinkku herää vs pienemmät twinit?

Jos on mahdollista tehdä singleturbo joka antaa leveän vääntökäyrän, niin tietenkin sitten mielummin sellainen! Tiedän että tälläisiä keskusteluja on varmasti useampi, mutta jos nyt päädyn singleturboon ja ensi kesäksi tosiaan paukkua sen verran mitä suuttimet antaa myöten eli sen 360-400whp, niin minkälaista ahdinta suosittelisitte tähän?
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Tem - 24 helmikuu, 2011, 15:33:18
Lainaus käyttäjältä: Tapio.L. - 24 helmikuu, 2011, 15:21:25Kuten sanottu niin näiden ahdinten kanssa pelailu vielä hieman vierasta, mutta mulla on jostain jäänyt sellainen kuva jos twineillä ottaa samat tehot kuin isommalla sinkulla, niin vääntökäydä olisi merkittävästi leveämpi? jos vaikka kuvitellaan että haluttais nyt vaikka 450whp, niin kuinka paljon myöhemmin siihen vaadittava sinkku herää vs pienemmät twinit?

Ton saa aikaseks sillä, että ensin lykätään kaikki pakokaasut yhden ahtimen läpi, tyylii 2JZ. 1JZ:ssahan menee aina vaan puolet kaasuista kummallekin ahtimelle, eli siitä ei saa sitä täyttä twinihyötyä irti.

Vertaa vaikka siihen, että kun Toyota muutti uudemmat 1JZ:t sinkuiksi, niin teho pidettiin samana, mut vääntöä tuli lisää ja alemmas. ;) Toki siinä tuli VVT auttamaan asioita, mutta kuitenkin. Lukase vaikka tosta pintaraapasu:
http://autospeed.com/cms/title_The-Highest-Soarer/A_109457/article.html (http://autospeed.com/cms/title_The-Highest-Soarer/A_109457/article.html)


LainaaJos on mahdollista tehdä singleturbo joka antaa leveän vääntökäyrän, niin tietenkin sitten mielummin sellainen! Tiedän että tälläisiä keskusteluja on varmasti useampi, mutta jos nyt päädyn singleturboon ja ensi kesäksi tosiaan paukkua sen verran mitä suuttimet antaa myöten eli sen 360-400whp, niin minkälaista ahdinta suosittelisitte tähän?

Jos haluut "isoja" tehoja, mitkä lähtee vetämään heti alhaalta, ni mites ois joku Rotrex? Vai onko sen pakko olla turbo?
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: kaahari - 24 helmikuu, 2011, 15:51:09
Lainaus käyttäjältä: Tapio.L. - 24 helmikuu, 2011, 15:21:25
Kuten sanottu niin näiden ahdinten kanssa pelailu vielä hieman vierasta, mutta mulla on jostain jäänyt sellainen kuva jos twineillä ottaa samat tehot kuin isommalla sinkulla, niin vääntökäydä olisi merkittävästi leveämpi? jos vaikka kuvitellaan että haluttais nyt vaikka 450whp, niin kuinka paljon myöhemmin siihen vaadittava sinkku herää vs pienemmät twinit?

Verrokkina esim. 2jz jossa oem ahtimet tuottavat yhtäaikaa toimiessaan (siis sequential systeemi ei toiminnassa) 1,1bar paineen ~3500rpm... ja pikkusingle gt35r myös 1,1bar ~3500rpm, tosin tehoahan tuo gt35r tuokin jo sitten vähän enemmän samoilla paineilla ;)

Tuo nyt ei esimerkkinä ole parhain koska oem hyrrät on aika vanhaa kamaa... mutta ilman sequential hommia rivikoneessa ainakin itte en voisi perustella twinejä kuin kauniimman setupin suhteen... ja esson paarin keskusteluissa jotta tää on tuplaturpo ;) Mutta erilaisessa moottorissa kuten esimerkiksi vaikkapa V8:t asia eri koska silloin on järjevää käyttää kahta ahdinta koska pakosarjat on lohkon eri puolilla :)

ohan se kyllä ihan tyylikäs :)

(http://bicperformance.com/pics/bic1jztwins/bictwinsenginebay%20(Small).JPG)
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Osmo - 24 helmikuu, 2011, 17:13:53
Joo no sitten jos tuo twini ei ole "must have" niin autostahan tulee paljon huolto vapaampi sinkkuna --> Puolet vähemmän hajoavia osia.
Itse ostaisin vaikka kiinapakosarjan, todettu ihan toimiviksi, mutta vaatii usein pikkusen oma toimista siistimistä, etenkin kollektorin kohdilta.
Sitten tuolle kaveriksi vaikka Holset HX35 super, menisi juuri tuohon sinun tehohaitarin sisälle (350-450hp).

Tämän paketin saisit uutena 1000e.

+ setuppi olisi siistinnäköinen.
+ pieni pakopesä ahtimessa takaa heräävyyden.
+ huoltovapaampi verrattuna twiniin.
+ holsetit halpoja verrattuna esim. garrett.

Ja voisin luvata, että ajonautinto ihan eri luokkaa uudella holsetilla kuin vanhoilla käytetyillä mitsun ahtimilla.
Tehokäyräkään ei varmasti häpeä yhtään tuota twini setuppia.

Ensi kesäksi vaihdat sitten HX40 superiin, +550hp :)
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: STREETB - 26 helmikuu, 2011, 00:43:06
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 24 helmikuu, 2011, 06:18:46
Saatkos nuo mitsun ahtimet käymään suoraan tohon 1jz:an pakosarjaan?
Vai miksi olet juuri noita miettinyt?


Jos haluat varmasti hyvän ja toimivan ratkaisun niin ota yhteyttä käyttäjään kalle7876 (kkd-motorsport.com)
Hän on tehnyt yhden klubilaisen mk3 supraan twini setupin (pakosarja + ahtimet)

Otin vapauden lainata paria kuvaa talli-osion puolelta :D
http://img140.imageshack.us/i/sdc10400w.jpg/ (http://img140.imageshack.us/i/sdc10400w.jpg/)
http://img266.imageshack.us/i/sdc10402j.jpg/ (http://img266.imageshack.us/i/sdc10402j.jpg/)


Noi 440cc suuttimet ei pitkälle riitä, kuutoskoneissa kun on tuo suhde aika simppeli, 1cc = 1bhp.
Eli noilla sutkuttimilla pääset johonkin ~360-400whp.
Ja jo pelkästään kuvien perusteella kannattais ennemmin ottaa yhteyttä PRO TURBO SYSTEMS in Pekkaan ,koska kyseinen kaveri pystyy muokkaamaan sulle sopivat ahtimet ja tekemään pakosarjat mitkä oikeesti toimivat ja pysyvät ehjänä...
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: AF - 26 helmikuu, 2011, 02:48:50
Lainaus käyttäjältä: STREETB - 26 helmikuu, 2011, 00:43:06
Ja jo pelkästään kuvien perusteella kannattais ennemmin ottaa yhteyttä PRO TURBO SYSTEMS in Pekkaan ,koska kyseinen kaveri pystyy muokkaamaan sulle sopivat ahtimet ja tekemään pakosarjat mitkä oikeesti toimivat ja pysyvät ehjänä...

ja nuoko ei sitten toimi?
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: OspreY - 26 helmikuu, 2011, 18:13:38
Proo turbolla ne ei osanneet myydä edes oikeaa laippaa vaikka annoin niille tarkat mitat ja kuvat laipasta  ;D
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Pro Turbo - 26 helmikuu, 2011, 19:29:30
Lainaus käyttäjältä: OspreY - 26 helmikuu, 2011, 18:13:38
Proo turbolla ne ei osanneet myydä edes oikeaa laippaa vaikka annoin niille tarkat mitat ja kuvat laipasta  ;D

Kerro ihmeessä lisää mikä laippa-asia meni pieleen?
Voit toki kertoa yv myös.
Kyllä me toki seuraamme näitä keskusteluja ja tehdä asiakaspalvelumme mahdollisimman hyvin.
Tiedämme myös kaikki laipat joita meillä on varastossa, mikäli joku laippa on jäänyt toimittamatta sitä varmaankaan ei ole ollut valmiiksi laserleikattuna.
Pahoittelemme jälkikäteen jos näin on päässyt käymään.
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: lapa - 26 helmikuu, 2011, 19:46:14
Lainaus käyttäjältä: STREETB - 26 helmikuu, 2011, 00:43:06
Ja jo pelkästään kuvien perusteella kannattais ennemmin ottaa yhteyttä PRO TURBO SYSTEMS in Pekkaan ,koska kyseinen kaveri pystyy muokkaamaan sulle sopivat ahtimet ja tekemään pakosarjat mitkä oikeesti toimivat ja pysyvät ehjänä...

näihin sun kommentteihin olis kiva kuulla jotain faktaakin et miksi ei toimi/kestä.. vai pitääkö niitä ahtimia muokata vaan muokkaamisen ilosta??  ::)
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: Osmo - 26 helmikuu, 2011, 21:21:18
Lainaus käyttäjältä: lapa - 26 helmikuu, 2011, 19:46:14
näihin sun kommentteihin olis kiva kuulla jotain faktaakin et miksi ei toimi/kestä.. vai pitääkö niitä ahtimia muokata vaan muokkaamisen ilosta??  ::)

Joo kyllä mäki haluisin kuulla mitä on tapahtunut, jos kerta laatu on kkd:lla ihan paskaa verrattuna pro turboon?
Otsikko: Vs: 1jz-gte twini päivitys td04 vaiko td05
Kirjoitti: OspreY - 26 helmikuu, 2011, 21:51:03
Lainaus käyttäjältä: Pro Turbo - 26 helmikuu, 2011, 19:29:30
Kerro ihmeessä lisää mikä laippa-asia meni pieleen?
Voit toki kertoa yv myös.
Kyllä me toki seuraamme näitä keskusteluja ja tehdä asiakaspalvelumme mahdollisimman hyvin.
Tiedämme myös kaikki laipat joita meillä on varastossa, mikäli joku laippa on jäänyt toimittamatta sitä varmaankaan ei ole ollut valmiiksi laserleikattuna.
Pahoittelemme jälkikäteen jos näin on päässyt käymään.

Joskus parivuotta takaperin tilailin garretin pesään laippaa teiltä kun kukaan muukaan sellaista ei voinut/osannut toimittaa. Tarkkaa mittaa en muista kun kyseistä ahdintakaan ole ollut enää pitkään aikaan mutta ~100mmX4 "kukka" laippa. Laippa oli kyllä oikean muotoinen juu mutta jako oli alle tuon 100mm mitä pyysin.. Poraamalla itse siitä selvisi mutta kuitenkin.

Ja hyvä että seuraatte niin tiedätte mitä intterwepissä tapahtuu..