Tuossa viime viikolla taas kertaalleen käytin auton konttorilla kaikkine punton etuvaloineen ja peräkärryn takavaloineen. Katastusmieshän ei tietenkään vittuillessakaan maininnut direktiivimuutoksesta, joka on jo astunut voimaan ja josta ei tietenkään kansalaisille millään tavalla voida tiedottaa. Onkos meillä täällä nyt joku asiantuntija joka vois selvittää koko porukalle mitä tuo direktiivimuutos näiden riisikuppien kohdalla nyt käytännössä tarkoittaa? Tai siis että mitkä asiat nyt noiden valoasioiden lisäksi helpottuu?
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2011/20111064.pdf (http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2011/20111064.pdf)
"I: Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, korealaisia
tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä
yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan
tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää kyseisen maan
mallivuotta koskevat vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä."
"23 Ajoneuvoon asennetuista valaisimien lähivalon tuottamasta valaistuksesta on annettava
vähintään hyväksytyn asiantuntijan selvitys siitä että se vastaa epäsymmetristä lähivaloa
tuottavia valaisimia koskevan E-säännön nro 112 kohdan 6 tai soveltuvin osin E-säännön
nro 98 tai 123 vaatimuksia. Vaatimuksia vastaava valonlähde voidaan asentaa käyttäen
hyväksi ajoneuvon alkuperäisen valaisimen suojalasia tai -muovia, jos tällä ei ole vaikutusta
valokuvioon."
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/86291A6A-97A8-41CB-B43E-B06AC2A895A3/0/TRAFI_18072_03040303_2001.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/86291A6A-97A8-41CB-B43E-B06AC2A895A3/0/TRAFI_18072_03040303_2001.pdf)
"I-kirjaintunnuksen mukaiselle autolle ei sallita poikkeuksia valaisimien asennuksen osalta seuraavista ominaisuuksista: väri, lukumäärä, keskeiset suunnitteluvaatimukset, sähköliitännät (kytkentä). Keskeisinä suunnitteluominai-suuksina pidetään sijaintia, näkyvyyskulmia ja suuntausta. Ajovalaisimien ta-sonsäätölaite ja pesulaite sen sijaan edellytetään ainoastaan kaasupurkausva-laisimien yhteydessä.
Jälkiasennettavien valaisimien (esimerkiksi lisäpitkät, sivuvilkut, keltaiset ta-kavilkut, takasumuvalaisin) on oltava E-hyväksyttyjä."
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/08D34B08-3196-433D-99E5-73E1FB272268/0/ATT52011tiedotekatsastajille.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/08D34B08-3196-433D-99E5-73E1FB272268/0/ATT52011tiedotekatsastajille.pdf)
"Myös aiemmin Suomessa liikenteeseen hyväksyttyihin, kolmansiin maihin alun perin tarkoitettuihin sarjavalmisteisiin M1-, N1- ja N2-luokan ajoneuvoihin voidaan vaihtaa alkuperäiset valaisimet, noudattaen liitteen 8 mukaisia, valaisimien asennusta koskevia ehtoja. Valaisimien asennuksen tulee täyttää eurooppalaiset vaatimukset, ja ajoneu-voon lisättyjen valaisimien (lisäpitkät, sivusuuntavalaisimet, takasuuntavalaisimet, ym.) on oltava e- tai E-hyväksyttyjä. Tarkemmat vaatimukset löytyvät autoasetuksen liit-teestä 8 ja Trafin ohjeesta."
Elikkä ymmärsinkö oikein? Japsiautossa saa tästälähtien(niin kilvitettävissä kuin kilvitetyissäkin) olla vuosimallista riippumatta alkuperäiset valaisimet seuraavin ehdoin: Niistä tulee löytyä jonkunlainen hyväksyntämerkintä(esim. dot) ja valokuvio tulee olla muutettu esim. asentamalla alkuperäiseen valaisimeen E-hyväksytty projektori. Jälestäpäin asennetetut valaisimet, elikkä japsien tapauksessa taitaa koskea vain sivuvilkkuja ja takasumaria, pitäisi niiden olla E-hyväksyttyjä. Korkeudensäätölaitetta ei tarvita muuta kuin Xenonien yhteydessä.
noin se suurinpiirtein menee mutta taitaa taas riippua katsastushenkilön henkisestätasapainosta meneekö läpi jos ei itse omistaja ole asiaan perehtynyt.
Esv:n sivuilla lukee näin: "Vihdoin luvassa helpotusta näiden Ei-tyyppihyväksyttyjen autojen rekisteröimiseen. Uusien säännösten noudattaminen on jo hiljalleen aloitettu muutamilla konttoreilla ja muut seuraavat perässä.
http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/17402/38319.PDF (http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/17402/38319.PDF)
Käytännössä tarkoittaa sitä että -92 ja vanhempiin autoihin ei enää tarvitse hyväksyntien takia valoja vaihdella muuten kuin varmistaa että valokuviot ovat meidän liikenteeseen sopivia ja valot/vilkut näyttävät oikeaa väriä oikeaan suuntaan.
Uudempiinkin autoihin ainoastaan päästöistä ja melusta tarvitaan vielä dokumentti tai myöhemmin mahdolliseksi tuleva kevennetty testi jonka jo muutamat konttorit ovat ilmoittaneet pystyvänsä/voivansa tulevaisuudessa suorittamaan"
Eli onkohan tässä muutoksessa loppujaan sitten mitään järkeä, JOS -92 ja vanhempiin ei tarvitse valoja vaihdella. Eli käytännössä taitaa uudistukset jäädä vähäisiksi. Taitaa kuitenki suurinosa näistä Japanista tulevista tuontiautoista olla uudempia kuin -92. :tard: Toisaalta eipä kyllä ollutkaan mitään suuria odotuksia, että nämä valoasetukset muuttuisivat yhtään järkevämpään suuntaan.
Lainaus käyttäjältä: Curry - 12 marraskuu, 2011, 13:30:53
Esv:n sivuilla lukee näin: "Vihdoin luvassa helpotusta näiden Ei-tyyppihyväksyttyjen autojen rekisteröimiseen. Uusien säännösten noudattaminen on jo hiljalleen aloitettu muutamilla konttoreilla ja muut seuraavat perässä.
http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/17402/38319.PDF (http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/17402/38319.PDF)
Käytännössä tarkoittaa sitä että -92 ja vanhempiin autoihin ei enää tarvitse hyväksyntien takia valoja vaihdella muuten kuin varmistaa että valokuviot ovat meidän liikenteeseen sopivia ja valot/vilkut näyttävät oikeaa väriä oikeaan suuntaan.
Uudempiinkin autoihin ainoastaan päästöistä ja melusta tarvitaan vielä dokumentti tai myöhemmin mahdolliseksi tuleva kevennetty testi jonka jo muutamat konttorit ovat ilmoittaneet pystyvänsä/voivansa tulevaisuudessa suorittamaan"
Eli onkohan tässä muutoksessa loppujaan sitten mitään järkeä, JOS -92 ja vanhempiin ei tarvitse valoja vaihdella. Eli käytännössä taitaa uudistukset jäädä vähäisiksi. Taitaa kuitenki suurinosa näistä Japanista tulevista tuontiautoista olla uudempia kuin -92. :tard: Toisaalta eipä kyllä ollutkaan mitään suuria odotuksia, että nämä valoasetukset muuttuisivat yhtään järkevämpään suuntaan.
Mistä repäisit tämän vuosimallin 92? Minä oon koko ajan ollut siinä käsityksessä, että tää uusi direktiivi koskee autoja vuosimallista riippumatta.
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 12 marraskuu, 2011, 13:39:57
Mistä repäisit tämän vuosimallin 92? Minä oon koko ajan ollut siinä käsityksessä, että tää uusi direktiivi koskee autoja vuosimallista riippumatta.
Tuossa lainauksessahan se lukee. Löytyy ESV:n sivuilta.
e: Niin minäkin aluksi luulin, että koskisi kaikkia autoja vuosimallista riippumatta. Mutta enpähän tuota tiiä, kun luin tuon esv:n sivuilla olevan tekstinpätkän.
Lainaus käyttäjältä: Curry - 12 marraskuu, 2011, 13:42:51
Tuossa lainauksessahan se lukee. Löytyy ESV:n sivuilta.
e: Niin minäkin aluksi luulin, että koskisi kaikkia autoja vuosimallista riippumatta. Mutta enpähän tuota tiiä, kun luin tuon esv:n sivuilla olevan tekstinpätkän.
Noo jospa joku esv:n kaveri vaikka kävisi tänne selventämässä asiaa.
Mitä nyt tuota on tullut tutkiskeltua ja parin katsurin kanssa neuvoteltua niin yhä edelleen tullaan vaaatimaan päästöistä ja meluista dokumentti tai testi.
Eli -93 ja uudemmat tarvitsevat yhä edelleen melujen ja jotkut myös päästöjen (Japanin taso riittää sellaisenaan -96 asti) takia todistuksen, kunnes Ake toisin katsureita ohjeistaa.
Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 14 marraskuu, 2011, 19:09:17
Mitä nyt tuota on tullut tutkiskeltua ja parin katsurin kanssa neuvoteltua niin yhä edelleen tullaan vaaatimaan päästöistä ja meluista dokumentti tai testi.
Eli -93 ja uudemmat tarvitsevat yhä edelleen melujen ja jotkut myös päästöjen (Japanin taso riittää sellaisenaan -96 asti) takia todistuksen, kunnes Ake toisin katsureita ohjeistaa.
Mikäs näiden valomuutosten laita oikein on :P ?
Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 14 marraskuu, 2011, 19:09:17
Mitä nyt tuota on tullut tutkiskeltua ja parin katsurin kanssa neuvoteltua niin yhä edelleen tullaan vaaatimaan päästöistä ja meluista dokumentti tai testi.
Eli -93 ja uudemmat tarvitsevat yhä edelleen melujen ja jotkut myös päästöjen (Japanin taso riittää sellaisenaan -96 asti) takia todistuksen, kunnes Ake toisin katsureita ohjeistaa.
Tuokihan vissiin muuttuu EHKÄ jossakin vaiheessa siten, että noita lappuja ei voi enää tilata vaan pitää käydä näyttämässä autoa paikan päällä saksassa(ainakin näin mulle katastus mies sano).