Mitkäs perä- ja vaihteistoöljyt kannattaisi vapari supraan laittaa? Redlineä mietin mutta mitä redlineä?
-Tomppa
riippuu pitkälti perästä ja vaihteistosta...
perä avoin, torsen, lsd?
loota w58, v16x, automaatti?
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 14 maaliskuu, 2012, 11:37:26
riippuu pitkälti perästä ja vaihteistosta...
perä avoin, torsen, lsd?
loota w58, v16x, automaatti?
noihin käy sama öljy..
Perä vakio ja loota vakio 5 lovinen, onko se nyt sitten se r154? Mutta ehdotuksia hyväksi öljöksi?
justii eilen tilasin tällasen satsin futurezilta
lootaan
Redline MT-90 x3
Redline Lightweight Shockproof x1
perään
Redline 75W90 Hypoid x1
Redline Heavyweight Shockproof x1
Itse suosin castrolia . toyotan historiaa penkoneena toyota on käyttänyt castrolia aika kauan
Lainaus käyttäjältä: zanardi - 14 maaliskuu, 2012, 16:46:50
justii eilen tilasin tällasen satsin futurezilta
lootaan
Redline MT-90 x3
Redline Lightweight Shockproof x1
perään
Redline 75W90 Hypoid x1
Redline Heavyweight Shockproof x1
Koska en ole vaihteistoöljyjen asiantuntija, mutta tykkään kyseenalaistaa kaikenlaista, niin kysäistäämpäs seuraavaa. Tässä ois esittely lightweight shockproofista:
LightWeight ShockProof
Filminlujuus kuin 75W140 öljyllä, mutta juoksevuus vastaa 30W moottoriöljyä
Suosittu ralli- ja ratapuolen suorakytkentävaihteistoissa (Hewland, Sadev, Sellholm). Molybdeeni tarttuu lujasti metallipintoihin, jonka ansiosta on voitu ajaa rallin EK läpi ilman öljyä ja silti ilman vaurioita!
Suosittu drag racing vaihteistoissa (G-Force, Liberty)
Tällä voidaan "boostata" normaalia synkroniöljyä (korkeintaan 1/3)
Sellaisenaan pääsääntöisesti liian liukasta synkronoituun vaihteistoon
Myös tasauspyörästöön kohtuullisilla kuormilla
Väriltään läpitunkemattoman sinivihreää
LightWeight Shockproof
HUOMIO!
ShockProof öljyissä on esteripohjaisen perusöljyn seassa orgaanista "punaista" molybdeenia emulsiona, eli mikroskooppisen pieninä kiinteinä hiukkasina. Sen johdosta:
Molybdeeni tarttuu tiukasti kaikkiin metallipintoihin
Antaa "tyynyvaikutuksen" suojaten hammaspyöriä
Öljyllä on maksimaalinen pintapaineen kesto
Usein toistuvissa öljynvaihdoissa molybdeenilla on taipumus kumuloitua öljykanaviin ja "kalkkeuttaa" niitä (erityisesti Heavy)
Vaihda öljyt aina kuumana, jotta mahdollisimman suuri osa molybdeenista tulee pois öljyn mukana
Aina silloin tällöin vaihteisto/perä on "suolistettava" ja pestävä puhtaaksi lakkabensiinillä tai vastaavalla
Ei sovellu kuivasumppuun eli pumpattavaksi ja suodatettavaksi -> soveltuu ainoastaan roiskevoiteluun!
Varsinkin nuo kohdat jotka värjäsin antaa ainakin minulle semmosen vaikutelman, että onko tämä aine nyt ihan tosissaan niin tarpeellista evästä käyttää tavallisen katuauton tavallisissa laatikoissa ja perissä? Hyvinhän ne on ennenkin ilman tälläisiä aineita kestäneet, jollei nyt ihan oikeasti sitä vääntöä ja tehoa ole paljon. Kuulostaa jotenki, että pikkusen viritetyissä autoissa tälläisillä aineilla tekee vain suhteellisen huoltovapaista vaihteistoista ei niin huoltovapaita.
Kommentteja?
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 14 maaliskuu, 2012, 19:03:32en ole vaihteistoöljyjen asiantuntija, mutta tykkään kyseenalaistaa kaikenlaista
Oikea asenne. :) Usein "paras" ei vaan oo joka paikkaan parasta.
Itse en laittaisi katukäyttikseen, mut makuja on tietty monia. Maahantuojan sivuilla on tosta paljon asiaa ja Jyrki on lepposa kaveri, millä on kauheasti tietoa noista, jos haluaa kysellä lisää. Yhteystiedot on myös tuolla:
http://www.roadmachine.fi/redline/redline.html
Tossa pari pointtia, mitä ei ehkä tarvii sen enempää selitellä. Eikös näissä isoissa japseissa oo monessa peräölpille erillinen pumppu ja ulkonen jäähy?
"Red Line Hypoidiöljyt ovat alansa huippuja. Samaa peräöljyä (75W90), jota suosittelemme tavallisiin katuautoihin, käytetään myös WRC- ja N-ryhmän ralliautoissa. Heavy ShockProof kestää vielä suurempia kuormia, ja sitä käytettiin esimerkiksi 2011 NHRA Top Fuel-ryhmän voittaja-autossa, 8000 hv nitrodragsterissa!"
"ShockProof öljyt eivät sovellu SAE- tai API-luokituksiin, koska teknisesti ne ovat "nestemäistä laakerirasvaa", ja ovat tarkoitettu vain kilpakäyttöön"
"Molybdeeni-emulsion johdosta soveltuu vain märkäsumppuun ja roiskevoiteluun. Vältä pumppuja, coolereita ja suodattimia. Molybdeenilla on taipumus "kalkkeuttaa" ohuita öljykanavia"
Lainaus käyttäjältä: Tomppa jza80 - 14 maaliskuu, 2012, 13:56:49
Perä vakio ja loota vakio 5 lovinen, onko se nyt sitten se r154? Mutta ehdotuksia hyväksi öljöksi?
Se laatikko on W58 sillon. R154 on ollut mm. Mk3 turbossa ja Soarerissa.
Perä vakio, okkei, mutta onko lukkoa vai ei? Vaikka eihän vaparissa kyllä yleensä ole. :)
Itseäkin kiinnostaisi vähän, että millasta kamaa porukka on noissa Torsen-perissä yleensä käyttänyt? Ja esimerkiksi muistakin kuin redlinen valikoimasta.
Yleensä öljynä pelaa parhaiten se mitä valmistaja on suositellut , hyvin usein toyotan kohdalla kyseessä on castrolin öljyt. Tosin jokainenhan päättää itse omasta autostaan :-)
V16x vaihelaatikkoon joku näistä: toyotan oma alkuperäisöljy, royal purple synchromax, castrol transmax z (6-vaihteisessa käytetään automaattilaatikon öljyä, redlinen öljyjen kanssa ollut ongelmia jenkkifoorumeilla, nitinää natinaa eikä vaihteet mene sisään).
Torsen perään: Redline heavy shockproof, ei mitään LS hypoidi lisäaineellista perus kitkalukko öljyä joka sekottaa perän toimintaa, niinkuin esim. redline 75w90.
Kaikki edellämainittu on luettu supraforums.comin sivuilta muiden käyttäjien kokemusten perusteella.
Itellä oli viime kesänä setupissa v161 laatikossa; castrollin transmaxit ja jdm torsen A01B perässä heavy shockproofit ja samat öljyt menee ens kesäksikin.
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 15 maaliskuu, 2012, 03:01:27Torsen perään: ei mitään LS hypoidi lisäaineellista perus kitkalukko öljyä joka sekottaa perän toimintaa, niinkuin esim. redline 75w90
Miten tuo lisäaine sekoittaa torsenin toimintaa?
Lainaus käyttäjältä: Tem - 15 maaliskuu, 2012, 07:15:57
Miten tuo lisäaine sekoittaa torsenin toimintaa?
TSRM manuaalista kaivettua;
The differential used the Torque Sensing LSD (Limited Slip Differential) type or the 2-pinion hypoid gear type.
The Torque Sensing LSD has the following features:
Good traction by high bias ratio design
Quick response and minimum time lag until differential limiting force is generated
A compact differential case sub-assembly that is interchangable with the normal differential
It has been designed to be lubricated by conventional differential oil. Special LSD oil must not be used.The differential is carried by a rear suspension member via rubber mounts to suppress vibration and noise being transmitted to the body.
En tiiä miten sekottaa kun en ole lisäaineellisilla öljyillä ajanu, mut ei ne sinne vakio torseenii kuulu. trd lsd on sit eriasia.. mut jokainen laittaa omaan perämurikkaansa sitä mitä haluaa, kyllä ladankin perä toimi hetken aikaa kun sinne oli työnnetty öljyn sijasta banaaneja. (budjetti ratkaisu)
eihän tossa puhuta mitään torsen perästä- tai sen öljyistä..
The torque sensing LSD = torsen perä
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 15 maaliskuu, 2012, 16:32:58TSRM manuaalista kaivettua
Eiku meinasin, että onko jotain ihan oikeaa tietoa asiasta, että se aiheuttais jotain? Kun Supraforumssilla nää tuhatheppaamiehet kertoo käyttäneensä tota ilman mitään ongelmia pidempään mitä tää foorumi on ollu olemassa. :)
TSRM:n mukaanhan 2JZ-GTE:ssä pitää käyttää 10W30-öljyjä, mut ei kukaan taida senkään 20v wanhan ohjeen mukaan nykymaailmassa mennä. ;D
Eihän torsen perän sisällä ole mitään muuta kuin rautaa, joten en kyllä usko että nuo LS-aineistetut öljyt sen toimintaa mitenkään sekoittaa, mutta sitten taas toisaalta... Miksi laittaa perään jotain sellaista lisäaineistusta, jota sen toiminta ei vaadi?
No ei mitään konkreettista näyttöä kumpaankaan suuntaan, oli vain oma mielipide noista öljyistä. Toiset käyttää lisäaineella ja toiset ilman, ei voi tietää kumpi ois parempi ennenkö joku kysyy vaikka perän valmistajalta :D
Ite oon menny yleensä sen mukaan mitä supraforumsilla sanotaan, tosin on sielläkin ollu kummankin leirin edustajia mut enemmän tullu vastaan niitä ketkä sitä ei suosittele + sitten noi korjausmanuskat, niin niistä vetäny johtopäätöksiä.
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 15 maaliskuu, 2012, 18:07:30
The torque sensing LSD = torsen perä
Näin se tosiaan onkin :-[
ois sit nyt perä ja vaihteistoöljyjen vaihto edessä..
eli jza70 R et jonkinäkönen vakio lukko on.. laatikkoon ja perään perus setit,
en ehkä haluais perään noita "lisä-aineita" kerta ei ole mikään trd..
muistuttasko joku mitä mihinki minkä verran :icon_rabbit:
oliko se niin et tässä R mallissa on torsen t2r?
Lainaus käyttäjältä: Josukka - 19 kesäkuu, 2012, 18:55:17
ois sit nyt perä ja vaihteistoöljyjen vaihto edessä..
eli jza70 R et jonkinäkönen vakio lukko on.. laatikkoon ja perään perus setit,
en ehkä haluais perään noita "lisä-aineita" kerta ei ole mikään trd..
muistuttasko joku mitä mihinki minkä verran :icon_rabbit:
laatikkoon menee muistaakseni joku 2.7 litraa ja perään tais olla joku 1.3 litraa jos en ihan väärin muista noita määriä.
Lainaus käyttäjältä: Miqqe - 19 kesäkuu, 2012, 19:05:30
laatikkoon menee muistaakseni joku 2.7 litraa ja perään tais olla joku 1.3 litraa jos en ihan väärin muista noita määriä.
nii muistelinki et jotai 3l luokkaa se oli.. mites sit "mitä laitetaan" : D
lootaan:
Redline MT-90 x3
Redline Lightweight Shockproof x1 ko?
ja perälle?
Pikasella googlettelulla löyty tuommonen:
http://www.turbosupras.com/pages/pages/specifications/JZA70/jza70.htm (http://www.turbosupras.com/pages/pages/specifications/JZA70/jza70.htm)
Laatikkoon: 80W-90 GL4 or 5 Gear Oil, tilavuus 3l
Perään: API GL5 Hypoid Non-LSD Gear oil, tilavuus 1.3l
Ite heitin torsen-perään Redline 75W90ns. Tiedä sitten olisko joku toinen vaihtoehto parempi, mutta tuo ainaki täyttää vaatimukset, eikä sisällä kitkamuuntimia.
hhmm .. tos kattelin http://www.roadmachine.fi/redline/manual.html eikai sillä nyt tollasessa alle katukäytössä olevalla pikkiviri pupralle nyt niin suurta vaikutusta ole onko se nyt 80 vai 90 jne... en ite usko ainakaan .. eri asia tietysti 1000hv ratapeleissä missä lämpötilat on perällä ihan eri luokkaa.. luulis kaikkien toimivan tuolla ihan minun käyttöön ainakin :)
Lainaus käyttäjältä: Josukka - 19 kesäkuu, 2012, 22:30:11
hhmm .. tos kattelin http://www.roadmachine.fi/redline/manual.html eikai sillä nyt tollasessa alle katukäytössä olevalla pikkiviri pupralle nyt niin suurta vaikutusta ole onko se nyt 80 vai 90 jne... en ite usko ainakaan .. eri asia tietysti 1000hv ratapeleissä missä lämpötilat on perällä ihan eri luokkaa.. luulis kaikkien toimivan tuolla ihan minun käyttöön ainakin :)
No sinne perään on kyllä näissä vehkeissä varmaa aika sama mitä heittää, kunhan vaan täyttää luokitukset. Laatikon osalta soittele vaikka mikolle. Se taitaa aika hyvin tuntee tän r154 sielunelämän. Kuitenki näissä ite laatikoissa vaikuttaa aika paljon toimintaan riippuen mitä sinne heittää.
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 20 kesäkuu, 2012, 01:03:43
No sinne perään on kyllä näissä vehkeissä varmaa aika sama mitä heittää, kunhan vaan täyttää luokitukset. Laatikon osalta soittele vaikka mikolle. Se taitaa aika hyvin tuntee tän r154 sielunelämän. Kuitenki näissä ite laatikoissa vaikuttaa aika paljon toimintaan riippuen mitä sinne heittää.
totta ! :icon_rr:
Tässäpä sopiva topic kysellä omiaki juttuja.
Soareriin pitäs kanssa öljyt vaihella joka kohtaan. Perään varmaanki Red Linen 75w90NS tahi iha normi 75W90 koska mielestäni tuo lukkoperän lisäaine ei haittaa nuissa tojotan avoperissäkään. Oletettavasti minulla onki avoin perä, mutta iha varmuutta asiaan en ole vielä uusien renkaiden takia hommannut :D mutta mitähä tuonne tomaatti lootaan työntää? Ja yleensäkki kuinka paljon sinne pitää öljyä laittaa ku tilavuus ei oo vielä selvinny. Red Line on vaihtoehto sinnekki. Ja moottoriin varmaanki Valvolinen VR1 10w-60. ja mikäs on tuon 1JZ:n öljytilavuus? Joku tais puhua jostain 5,5 litrasta, mutta onko varmuutta
Lainaus käyttäjältä: Harri L - 20 kesäkuu, 2012, 22:43:57
mutta mitähä tuonne tomaatti lootaan työntää? Ja yleensäkki kuinka paljon sinne pitää öljyä laittaa ku tilavuus ei oo vielä selvinny. Red Line on vaihtoehto sinnekki.
Jos Sorkussaki on A340E, ni joko Toyotan omaa Type T-IV tai sitte Mobil ATF 3309. On kait joitain muitaki vaihtoehtoja, mutta nuo pitäs ainaki olla semmosia että toimii. Mitä tilavuuteen tulee, ni noin 2 litraa tulee, jos avaat vain pohja propun. Jos kaikki meinaat vaihtaa ni noin 11 litraa.
Paremmin tietävät varmistakoon.
-90 Mk3 7M-GTE manuaali supra tuli ostettua harrasteautoksi ja tavan mukaisesti uudet litkut joka paikkaan. Redline MT-90 lootaan (3l meni), Redline 75W90 perään (1,3l meni) ja moottoriin valvolinen 10w60 4,7l.
Ei ollut pahan näköistä öljyä perässä eikä lootassa ennestäänkään mutta lootan sutjakkuus parani selvästi redlineillä joten ei hukkaan mennyt sinänsä.
Itse olen käyttänyt Redlinen tilalla (oli mt90 ja hieman light shockproof) toyotan omaa LV öljyä. Ainakin kylmänä on paljon jouheampi heti alusta ja muuten on toiminut ihan yhtä hyvin kuin Redlineillä.
Kyseessä siis r154 laatikko.
Lainaus käyttäjältä: J.A.A. - 20 kesäkuu, 2012, 23:22:52
A340E, ni joko Toyotan omaa Type T-IV tai sitte Mobil ATF 3309.
Paremmin tietävät varmistakoon.
Kärsiikö tosiaan laittaa laatikkoon tuota Mobilin 3309 öljyä?
Kyllä kärsii.
Onko tuossa Ariston A340E laatikossa öljynsuodatinta?
Lainaus käyttäjältä: J.LO - 05 syyskuu, 2017, 17:40:02
Onko tuossa Ariston A340E laatikossa öljynsuodatinta?
Aina on automaattivaihteistoissa suodatin, löytyy kun purat laatikon öljypohjan irti. Vaiha aina kun purat öljypojhan laatikosta irti.