Kaveri kysyi haluaisinko vaihtaa jakohihnan hänen MK4 supraansa. Kyseessä siis vapari-peli ja kysyisinkin arvon tietäjiltä millainen homma kyseessä? Tarvitseeko mitä erikoistyökaluja ja miten laajasta hommasta kyse? Hihnoja olen kyllä autoihin vaihdellut, mutta tällaiseen en vielä ikinä, joten kannattaako sekaantua koko kattilaan? :toothy10:
Ja mistäs noiden osat kannattaa ostaa, merkkiliikkeestä vai saako / kannattaako ottaa tarvikkeena?
Todella helppo. Kone YKK:n, apuhihna pois, dampperi pois, muovit pois, kiristin vasemmasta alakulmasta pois/löysälle (2x12mm:n kannalla pultti, pikkuräikkä/pitkä jatko), remmi pois ja kattoo, ettei jako muutu, kun laittaa uuden paikalleen. Lasaus sitte likimain päinvastoin.
Toki kannattee purkaessa pistää merkille missä on ajotusmerkit ja tarkistaa et ne on samoin kun kasaa, tai sitten merkkailee itte miten haluaa ja kasaa samoin ;D
Niin ja osat joudut melkeinpä ostamaan merkkiliikkeestä, motonetti myy ei-oota.
Homman helppouden toteamiseksi, tämän toimenpiteen pystyy suorittamaan tienpäällä, keskellä yötä noin kahteen tuntiin ;D
Marmorille vaan tilaamaan osia. Ei ole hinnalla pilattu, joten turhaa sotkea itseään tarvikkeisiin.
Lainaus käyttäjältä: OspreY - 16 huhtikuu, 2013, 22:31:01
Homman helppouden toteamiseksi, tämän toimenpiteen pystyy suorittamaan tienpäällä, keskellä yötä noin kahteen tuntiin ;D
Kerrohan ihmeessä miten se taas menikään... En kyllästy kuulemaan tätä hahaha ;D
Kuullu juttua et ton ny vaihtaa alle tuntiinkin jos tietää mitä puuhaa... mut semmotteen 3-4 tuntia kun varaa ekakerralla ja tekee rauhassa ni hyvä tulee.
Ja ku muistaa vetää sen dampperin sit oikeeseen momenttiin 330Nm, muuten voi tulla vaurioita kampuraan ja toki myös hihnapyörään.
Pitäisi itsekkin vaihdella tohon supraan ensimmäistä kertaa jakopään remmi nyt kesällä, meinasin tehdä homman tämän ohjeen mukaan http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread.php?65774-How-To-Change-the-cambelt-(93-J-Spec-TT-Auto) . Onko tuossa ohjeessa mainittu syylärin poistaminen oikeesti tarpeetonta kun ei sitä ole kukaan maininnut? :) Ei tarvisi turhaan nesteitä laskea pois..
Ei tarvii syyläriä poistaa. Ylävesiletkun ku kuitenki poistaa ni tuo kummasti tilaa lisää.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Millanen ulosvetäjä mahtuu ilman syylärin poisottoa?
mulla on ainakin 5mm latikasta tehty. Porattu dampperin pulttijako siihen. Kahdella pultilla kiristetään dampperin isoa pulttia vasten se limppu ulos.
Lainaus käyttäjältä: Krister - 17 huhtikuu, 2013, 13:27:13
Millanen ulosvetäjä mahtuu ilman syylärin poisottoa?
Laipalla (5->mm) jonka saa kiinni damperiin pulttaamalla. Keskelle iso reikä mihkä hitsaa jostaki etuvetosen nivelestä kierreosan (mulla VW:stä) ja tangon pätkä jolla saa painaa vastaan.
Sitte sillä vetariin kuuluvalla pultilla vain painaa damperin pois.
Tulee jotain 10cm yli damperin.
Lainaus käyttäjältä: Krister - 17 huhtikuu, 2013, 13:27:13
Millanen ulosvetäjä mahtuu ilman syylärin poisottoa?
Toyotan orkkis tai ite kopioitu, mun ulosvetäjä tulee n.3cm dampperin ulkopuolelle joten normi räikkäkin mahtuu viä hienosti paikoilleen.
Biltema 20-352, 8.99euroa.
Lainaus käyttäjältä: PekkaF - 17 huhtikuu, 2013, 18:59:28
Biltema 20-352, 8.99euroa.
Pekka, sinä varmaankin olet jo kerennyt tätä kokeilemaan. Mahtuuko tämä ulosvetäjä paikoilleen kampeamaan damperin irti syylärin ollessa paikallaan? Ostin itse saman ulosvetäjän viime kesänä, mutta en ole sitä vielä joutanut kokeilemaan. Pitää ennen kesää vaihtaa omaankin autoon uusi damperi paikoilleen.
Vaihdoin viime kesänä hydrauliikkasysteemin sähköisiin flekteihin ja tilaa tuli paljon, damperin pultista flektiin on 100mm.
Silti näyttää siltä, että Bilteman ulosvetäjän pulttia täytyisi lyhentää 60-70mm (mutu).