Selvää vastausta asialle ei tunnu löytyvän, niin kysytään alan harrastajilta. Eli ensinnäkin täyttääkö 2JZ-GTE moottori vuosimallinsa mukaiset euro päästönormit ja ennen kaikkea löytyykö tästä asiasta pitävää dokumenttia katsastusviranomaisille? Eli jos esim. uudempi Ariston 2JZ-GTE vvt-i laitetaan 90-luvun euro2 normin autoon, niin mistä tarvittavat paperit katsastukseen?
Ainakin Euro-Spec Supra täyttää oman aikansa päästönormit, koska auto on EU-tyyppihyväksytty. Papereista en osaa sanoa, että mistä päästöille saa päästölapun koska Suomeen autoa rekisteröidessä erillistä päästötodistusta ei EU-tyyppihyväksynnän vuoksi tarvitse.
Luulisin, että Toyota- infosta asiaan ei taida kuitenkaan ratkaisua löytyä, koska JZA80 ei ole koskaan kuulunut Skandinavian tuontiohjelmaan.
Niin ei liene japsi/euro mallin välillä mitään käytännön eroa saastearvoissa? Ainut vaan että euro mallille on luonnollisesti tehty euro standardin mukaiset testit. Eli voisi varmaankin käyttää euro mallin arvoja, mutta jos pelkästään moottoria koskien ei ole todistuksia saatavilla, niin voinee soveltaa jollakin tapaa auton vastaavustodistusta? Eli mistähän voisi saada vaikka Lexus GS300 S160 vastaavuustodistuksen tai vastaavan dokumentin? Vai pitääkö se aina olla valmistenumerolla yksilöidystä autosta? Ei ole tarvinnut ikinä JDM vehkeiden paperisotaa käydä läpi, niin on vähän tuntematon aihe :-\
Ja oikein arvattu. Kysyin ensimmäisenä asiaa Toyotalta, mutta eivät tiedä autosta mitään kun se ei kuulu maahantuontiohjelmaan.
GS300 mallia ei oo olemassa 2jz-gte moottorilla.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Olikos se jdm 2jz mistä puuttuu egr-venttiili ja muut saastehärvelit? Jos noita ei ole niin silloin ei täytä tuota euro päästönormeja.
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 17 lokakuu, 2013, 15:16:15
GS300 mallia ei oo olemassa 2jz-gte moottorilla.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Ahaa mikä on malli missä on tuo moottori?
Lainaus käyttäjältä: kenppi - 17 lokakuu, 2013, 17:06:31
Olikos se jdm 2jz mistä puuttuu egr-venttiili ja muut saastehärvelit? Jos noita ei ole niin silloin ei täytä tuota euro päästönormeja.
Niin se tietysti vaikuttaa asiaan, mutta puoltava seikkahan tässä on, että sellanen 2JZ-GTE vvt-i moottori on uudempaa sukupolvea kuin auto mihin sitä mahdollisesti oltais laittamassa, niin ei se kyllä paljo huonompaan suuntaan voi mennä.
2jz-gte moottoria ei oo euroopassa ku suprassa pelkestään. Euromoottorista löytyy egr, jdm:stä ei. Jdm moottori mapilla, euro maffilla. En tiiä miten paljon tuolla erolla on vaikutusta päästöasioissa. Vvt-i mallia tuosta moottorista ei eurovehkeissä ole käsittääkseni koskaan ollutkaan.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Katos meni huti tuo vvt-i.
Tarkempaa tietoa vuosimallista, mihin tuo jz oisi menossa? Taisi olla 93 tai 96 vuosimalli mihin asti saa käytännössä vaihtaa moottorin kuin moottorin, kunhan vaan täyttää vähäpäästöisen vaatimukset, ja ei ylitä muita vaatimuksia kuten teho,kuutitilavuus yms. Aivan stavarma en tästä ole, mutta muistaakseni jotan tällaista katsastusmies höpötti.
Muutamalta konttorilta kun käy kysymässä asiasta niin saa enemmän tietoa. Tämä siksi, koska kaikki katsurit ei aina tiedä tarkalleen mitä saa tehdä, ja mitä ei. Jossain paikassa voi saada auton muutoskatsastettua pienellä vaivalla, mutta seuraavassa vuosikatsastuksessa eri katsuri sanookin että ei kelpaa, ja hylättyä leimaa lyö paperiin.
Itse otin 2jz-ge:n leksuksesta ja laitoin supraan.
Vaati konttorilla rekisteri numeron leksuksesta ja sillä selvisi kaikki paperi asiat.
Sitten mikäli ei olisi ollut kilvissä olisi pitänyt tilata tuv todistus tai alkuperäisestä rekisteri otteesta katsoa normi.
E-JZA80 olisi riittänyt japanin tuonnissa muistaakseni...
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 17 lokakuu, 2013, 18:10:43
2jz-gte moottoria ei oo euroopassa ku suprassa pelkestään. Euromoottorista löytyy egr, jdm:stä ei. Jdm moottori mapilla, euro maffilla. En tiiä miten paljon tuolla erolla on vaikutusta päästöasioissa. Vvt-i mallia tuosta moottorista ei eurovehkeissä ole käsittääkseni koskaan ollutkaan.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Niinpä tietysti. Esim. -94 vuosimallinen auto olisi suunnitelmissa sille moottorille. Teho ja tilavuus ei ole ongelma. Olen nyt parista paikkaa kysynyt asiaa ja näkemyseroja tuntuu vähän olevan, mutta asiaa selvitellään vielä hetki ennen kuin todetaan, että projekti on mahdottomuus :icon_scratch:
Itse menin konttorille ja selvitettiin mitä kaikkea papereita ja todistuksia vaatiipi.
Kaikki paperit mukaan ja tilasin samalla konttorilta vaadittavat tuv paperit.
kun konttori tilaa niin niillä on vastuu tilata oikeanlaiset jotka itse hyväksyvät.
Täyttää, em. moottoreita ei ole asennettu/ valmistettu ennen -90 lukua. Kaikissa malleissa johon moottori on kuulunut, on valmistenro:n alussa (muistaakseni.. ?) kirjain E, joka tarkoittaa, että kyseinen auto täyttää sen ajan päästönormit (myös euroopassa).
Toyota Finland, sieltä voit maksua vastaan tilata dokumentit.
Lainaus käyttäjältä: Uldiz
Kaikissa malleissa johon moottori on kuulunut, on valmistenro:n alussa (muistaakseni.. ?) kirjain E
Ei taida pitää paikkaansa, sillä ainakaan toistaiseksi minulla olleissa Suprissa yhdessäkään ei ole ollut e- kirjainta missään valmistenumeron yhteydessä.
Lainaus käyttäjältä: MT - 19 lokakuu, 2013, 17:42:11
Ei taida pitää paikkaansa, sillä ainakaan toistaiseksi minulla olleissa Suprissa yhdessäkään ei ole ollut e- kirjainta missään valmistenumeron yhteydessä.
mulla muisti vähän pätkii, sorry! Kts. tyyppikilvestä valmistenro ja sen rimpsun eka kirjain.
lappi vs, sammatti 0-1
No ei sitä nyt kannata liian vakavasti ottaa.. :o Ensimmäinen kirjain J.
Lainaus käyttäjältä: Uldiz - 19 lokakuu, 2013, 18:02:37
mulla muisti vähän pätkii, sorry! Kts. tyyppikilvestä valmistenro ja sen rimpsun eka kirjain.
Kts. tyyppikilvestä valmistenro ja sen rimpsun eka kirjain. MIKSI? se kertoo lähinnä valmistusmaan...
Valmistenumeron alku on valmistusmaa + moottori- / korikoodi
Esim JT1LBMA70xxxxxxx, jossa J = valmistusmaa eli japani sitten on jotain tietoo ja sitten moottori/korikoodi MA70 (M-moottori, A70-kori) = MK3 supra M-Moottorilla
Esim. JT172AEB10xxxxxxx, jossa J = valmistusmaa eli japani sitten on jotain tietoo ja sitten moottori/korikoodi AEB10 (A-moottori, E10-kori) = AE110 corolla ([farkku, A-moottori])
Google varmaan kertoo muutkin merkitykset valmistenumerosta...
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 19 lokakuu, 2013, 19:14:35Google varmaan kertoo muutkin merkitykset valmistenumerosta...
Helpointa lykätä se numero toyodiy.comiin, ni näkee auton speksit. :)
Tässä nyt E:llä tarkoitetaan sitä tyyppimerkintää
Esim. E-JZZ30 AEMDW, ja E sitä päästöluokkaa ei valmistenumeron ekakirjainta. Tämä riittää alle 97 vuosimallin päästöihin.
Konttorilla jos ovat perillä japanintuonneista, niin pitäisi tuo e merkki olla tiedossa, eli löytyy auton papereista ja tyyppikilvestä.
esm.
(http://mkiv.supras.org.nz/images/specs/tag.jpg)