Nyt tartteisi uusi tojotan omistaja hyviä neuvoja ariston sisäilman puhallus ongelmaan :)
Autona on siis aristo 2jz-GTE 1996 ja sisälle ei puhalla kuumaa ilmaa, ainoastaan haaleeta parhaimmillaan. Termostaatti on uusittu, tulipellissä oleva ventiili on auki (ellei ole sisältä hajonnut)
Kennolle menevät letkut on kuumia mutta paluu putki haalea. Moottorin lämmöt normaalit.
Oletteko asennellut erillistä kierto pumppua tuolle lämppärin kennolle vai mitä taikoja porukka on ongelmaan keksinyt? :)
Aristossa muistaakseni on raitisilmasuodatin. Tarkastappa ettei se ole tukossa.
On tietysti mahdollista myös että sisäkenno on tukossa väliin jääneiden jäähdytysnesteiden vaihtojen vuoksi.
Omassa aristossani vm 1999 ei tule lämmintä ilmaa vänkärin puolelle. Jotta pääsee kennoon käsiksi, pitääkö purkaa koko kojelauta, keskikonsoli ym ? Paikallisessa toyota liikkeessä olivat sitä mieltä. Raitisilmasuodatin on ok, servomoottorit ja läpät toimii.
Jos läpät ja servot toimii ja on testattu. Niin lämmintä tulee kyllä varmasti.
Juu jos kenno pitää vihtaa niin kojelauta irti ja sisälämppärin systeemi irti ja kenno vaihtoon.
Mistä noihin lämppärin läppiin pääsee helpoiten käsiksi? :)
Nyt palaa hermot!
Vesipumppu uusittu
Termostaatti uusittu
Rintapellissä oleva vesi hana ohitettu
Lämppärin kenno tarkastettu (vesi virtaa läpi)
Kaikki putket ja letkut kuumia tulipellissä ja moottorilla...
MUTTA EI TULE VIELÄKÄÄN LÄMMINTÄ SISÄLLE?!?
ja ei ole ilmaa järjestelmässä.
Onko kojelaudan sisässä jotain lämmön ohjaus läppiä ja jos on niin mistä pääsee helpoiten niihin käsiksi? koko kojelaudan irroitus?
Lainaus käyttäjältä: mure - 08 marraskuu, 2013, 17:22:50
Onko kojelaudan sisässä jotain lämmön ohjaus läppiä ja jos on niin mistä pääsee helpoiten niihin käsiksi? koko kojelaudan irroitus?
Läppiin ei pääse muuten käsiksi kuin purkamalla kojelauta pois edestä.
Lainaus käyttäjältä: Anzelmi - 08 marraskuu, 2013, 17:46:06
Läppiin ei pääse muuten käsiksi kuin purkamalla kojelauta pois edestä.
Oolrait, onko niiden läppien kanssa ollut ongelmia kenelläkään? Lähinnä että voisiko se olla se tonennäköinen syy enää.
Pitääkin sitten ottaa huomenna kojelautaa irti....
Mites se ekana ehdotettu raitisilmasuodatin? Va oliko se peräti niin ettei aristosta sellaista löydy?
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Kyllä ainaki MK2 mulla raitisilmasuodatin on. Hanskalokerosta pääsee siihe helposti käsiksi.
MK2 on kyllä, mut ku ei selviä onko tuo ykkönen vai kakkonen. Voi olla kumpi vaan jos vm. 96. Jossai topicissa joku tais puhua et ykkösessä ei oo suodatinta, joka on kyllä minusta aika outoa.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Kyllä mki pitäis olla suodatin.
Jzs147 eli olettaisin että mk1 on toi mun laite. Raittaria en oo löytäny ja käaittääkseni tuossa ei sitä ole kun on se airpuri hommeli sielä takana...
http://www.toyodiy.com/parts/p_J_1996_TOYOTA_ARISTO_JZS147-BEPVZ_8712.2.html
Kuunteleppas liikkuu tuossa kuvassa olevat servot ku säätelee lämpöä? Ja varmaan samassa kotelossa on alaspäin lähtevät raitisilmasuodattimetkin. Siipimutteri muistaakseni ainaki sorkussa. Se auki ja suotimet alas.
Itellä ainaki ykkösessä raikkari hanskalokeron alla ja nimenomaan siipimutterilla se kansi kiinni :)
Lainaus käyttäjältä: jarppi88 - 08 marraskuu, 2013, 19:55:35
Itellä ainaki ykkösessä raikkari hanskalokeron alla ja nimenomaan siipimutterilla se kansi kiinni :)
No sitähä minäki. Mulla nimittäi kans Lexuksessa on. Kovasti vaa joskus väittivät ettei nimenomaan aristossa olis.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 08 marraskuu, 2013, 20:26:07
No sitähä minäki. Mulla nimittäi kans Lexuksessa on. Kovasti vaa joskus väittivät ettei nimenomaan aristossa olis.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Ei kyllä löydy tästä raittaria. Sellanen kohta sielä on johon saisi raittarin leikkaa liimaa menetelmällä soviteltua, mutta alkuperäisenä ei oo kyllä paikkaa sille.
Lainaus käyttäjältä: ZhT - 08 marraskuu, 2013, 19:05:30
http://www.toyodiy.com/parts/p_J_1996_TOYOTA_ARISTO_JZS147-BEPVZ_8712.2.html
Kuunteleppas liikkuu tuossa kuvassa olevat servot ku säätelee lämpöä? Ja varmaan samassa kotelossa on alaspäin lähtevät raitisilmasuodattimetkin. Siipimutteri muistaakseni ainaki sorkussa. Se auki ja suotimet alas.
Kyllä siellä kaikki surisee ja kuulostaa normaalilta läpät liikkuu ja servot toimii.
Nyt tein sellaisen havainnon, että lämmintä ilmaa tulee hetken aikaa jos auto on ollut sammuksissa jonkun aikaa. Kun starttaa ja hetken ajelee puhaltaa lämmintä mutta hiipuu siitä pikku hiljaa puhaltamaan kylmää/haaleeta
Ilmaa jäähdytys systeemissä
Saattaa se sisäkennokin tukossa roskasta olla, jos ei kerta raitisilmasuodatinta ole. Kokeile keula ilmassa käyttää moottoria ja laitat vaikka jonkun halkaistun limukkapullon tiiviisti syylärin korkin paikalle ja nestettä se pullo puolilleen. Voi olla että joutuu aika kuumaksi käyttämään ennenkuin saa kunnolla kaikki nesteet kiertoon. Jos ei auta, eikä ole ilmaa niin ei se auta kuin purkaa se kenno esille.
Lainaus käyttäjältä: kenppi - 09 marraskuu, 2013, 08:39:54
Saattaa se sisäkennokin tukossa roskasta olla, jos ei kerta raitisilmasuodatinta ole. Kokeile keula ilmassa käyttää moottoria ja laitat vaikka jonkun halkaistun limukkapullon tiiviisti syylärin korkin paikalle ja nestettä se pullo puolilleen. Voi olla että joutuu aika kuumaksi käyttämään ennenkuin saa kunnolla kaikki nesteet kiertoon. Jos ei auta, eikä ole ilmaa niin ei se auta kuin purkaa se kenno esille.
Juuri tätä ajattelin kokeilla seuraavaksi! Kirjoittelen tänne sitten tuloksia :)
Kerroppa jos saat jotain selville ku itellä just sama homma mutta ei oo jaksanu alkaa tutkimaan ku ajelen vaan kesäsin ;D
Vielä semmonen tuli mieleen, että ootko ottanu a/c pois päältä? Jos sulla on se kokoajan automaatilla niin itellä ainaki se ilmastointi on
päällä vaikka pakkasella jos sitä ei manuaalisesti ota pois siitä napista :D
Nyt on auto keula ilmassa ilmattu. Sisälle tulee nyt hieman lämmintä ilmaa, mutta ei vieläkään oikein kunnolla kuumaa.
Illemmalla näkee loppuukose lämpimän puhaltaminen taas hetken ajon jälkeen :)
Itse olen laittanut supriin rengasventtiilin thaaralla letkuun joka on lämppärin lähellä. Siitä voi syöttää ja imeä järjestelmää. Muistaa vain laittaa tiivistävän venttiilihatun koska jäähtyessään vetää ilmoja venttiilistä.
VIKA LÖYDETTY!
Eli vaikka aikaisemmin tuli tuo kennon virtaus testattua silleen että laittoin hanasta vettä kennon tuloputkeen ja irroitin paluu putken. Sieltähän tuli vesi hienosti läpi ja ajattelin että kenno olisi ollut kunnossa, mutta ei ollut!
Tässä resepti oman autoni ongelman korjaukseen:
1. Irroita rintapellistä kennolle menevä ja kennolta pois tulevat letku
2. kaada kennoon Wurthin moottorin liuotinpesu ainetta ja anna vaikuttaa jonkun aikaa (omassa annoin aineiden olla siellä noin.3-4h)
3. Laita sopiva puutarha letku kennon PALUU puolen kiinni klemmarilla (eli laitetaan vesi kulkemaan päin vastaiseen suuntaan mitä se normaalisti virtaa
kennolla.) Sitten puutarha letkun toinen pää vesihanaan ja mahdollisimman kuumaa vettä tulemaan niin kovaa kuin vesihanasta saa ulos.
4. Anna veden virrata jonkin aikaa ja huomaa heti kuinka kennolta tulee p**ka klönttejä ja likaista vettä (omassa annoin veden virrata vapaasti 30min)
5. Kun vesi on kirkasta ja mitään epäpuhtauksia ei enää tule laita letkut kiinni ja lisää mahdollisesti uutta jäähdytys nestettä ja normaalisti ilmaus.
Nyt tulee kuumaa ilmaa sisälle ja taas kelpaa ajella!
Kiitokset ja toivottavasti tästä on jotain hyötyä muillekkin :)