Moi kaikki viisaammat! olisin ostamassa sinkutettua supraa jota ei ole muutoskatsastettu sille turbolle :ohnoes:vaatiiko se sen VVTI mittaukse??? ja jos vaatii niin jätän ostamatta... vai voiko sellasta muutoskatsastaa ilman sitä hemmetin kallista mittausta?
Vaatii VVT mittaukset. Laillisesti ei vähäpäästöistä saa virittää. Eri asia sitten jos on samassa mallisarjassa tehokkaampi moottori yms.
Mutta sitten on vielä se mahdollisuus, ettei tiedä et siinä on sinkku alkuperäisten ahtimien tilalla kun menee katsastamaan... ja se katsastajakaan ei sitä tiedä/huomaa. Mutta lain kirjaimen mukaan vaatii muutoskatsastuksen (+VTT mittaus läpi). Ja ainahan sen voi muuttaa orggikseksi (leimalle) :tard:
Onko ikinä yhtään MKIV:tä viety läpi tuosta Vtt:n testistä?
Vissiin maksaa muutamia tonneja?
Vähän OT, mutta eikös Rintanen joskus tapellut VTTn kanssa Silviansa takia...
Skyline GTR:iä muistaakseni mittailtiin silloin kuin tuonnit alkoivat aikanaan eikä päästölappuja saatu. Menivät hipoen läpi kun lisättiin pari kattia putkeen vakioiden lisäksi.
Järkevinhän tuollaisessa olisi mun mielestä tehdä niin että ottaa täysin vakion Supran, laittaa pelkän sinkun ja coolerin kiinni ja menee testeihin niin että ne saa otteeseen ja sitten alkaa vasta oikeasti virittämään. Muistelen kyllä että vakio Supra on alle tuon 7kg/kW säännön joten en tiedä saako teho nousta vakiosta. Joskus kai Vettejen kanssa hyväksyttiin 20% lisäys koska vakiona alle teho/paino säännön mutta alkoiko Trafi sitten tulkita sitä eri tavalla kun porukka alkoi leimaamaan noita Carb-hyväksyttyjä remmiahdinsarjoja. Pitäisi melkein Finnsharkilta vähän lunttailla..
Lainaus käyttäjältä: Krister - 30 heinäkuu, 2014, 16:19:38
Skyline GTR:iä muistaakseni mittailtiin silloin kuin tuonnit alkoivat aikanaan eikä päästölappuja saatu. Menivät hipoen läpi kun lisättiin pari kattia putkeen vakioiden lisäksi.
Kyllä, ensi alkuun piti käydä VTT:llä tai TCT:llä mittaamassa. Ei ollut ihan helppo homma kun auton päästöt piti pysyä samoissa rajoissa tyyliin -20 asteesta +50 asteeseeen (Tuskin uudet vakioautotkaan pystyvät moiseen). Auto siis lyödään kylmänä käymään ja heti startista pitää olla päästöt kurissa.
Vakio GT-R Skyline meni läpi vasta kun heti ahtimien jälkeen asennettin 2 kattia ja kolmas orggispaikalla. Muistaakseni piti vielä putkistokin tehdä alkupäästä todella ahdstavaksi jotta katit lämpenivät heti hehkuviksi.
Sellaisia viritelmiä joilla on mahdoton ajamalla auto viedä testiin.
Tästä on toki vähän jo aikaa (8vuotta)