Tämän asian kanssa tuntuu moni painivan. Jaetaan omakohtaista tietoa...itsellä 12.95 ja siinä ei edes kabiinissa säätönappia korkeudensäädölle ja Toyotalla hinta lähes ~2000€ muutokselle...Kiitos ei!
Travin sivuja useamman päivän selailun jälkeen löytyi lopulta toimiva ratkaisu niin lompakolle kuin autolle:
- Jos Supra rekisteröity 2hlö:lle niin korkeudensäätöä ei tarvita.
- Jos rekisteröity 4:lle niin käy muutoskatsastamassa lähivalaisimet ilman korkeudensäätöä. Supran painojakauma on sellainen ettei kuorma juuri vaikuta valoihin... vakio alusta riittävän jäykkä (Bilstein). Eli vetoa alustan jäykkyyteen ja Trafin valo ohjeeseen TRAFI/20083/03.04.03.03/2012 kohtaan 4.2 (Tulosta ohje mukaan muutoskatsastukseen, olivat ihmeissään kun asiaa kävin itse hoitamassa)... Muista ottaa itsesi lisäksi 3 hlö mukaan kuormaksi...Ja mikä tärkeintä hintaa muutokselle jäi kokonaisen muutoskatsastuksen verran :D
Nyt itselläni komeilee rekisteriotteen lisätiedot kohdassa: Ajoneuvo hyväksytty EU-valoin ilman korkeudensäätölaitetta.
TRAFI/20083/03.04.03.03/2012 OHJEhttp://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf (http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf)
Hyvä tietää, että noinkin hoituu. Pikaisella googlettelulla, korkeudensäätöä ei myöskään tunnu tarvitsevan DOT-valojen kanssa, joiden nykyään pitäisi olla myös hyväksyttyjä.
Tuon korkeudensäätötoiminnon tarkka päivämäärä on siis 14.6.1995 jälkeen rekisteröidyissä tuontiautoissa.
Tämähän oli mukava yllätys että tuon voi tehdä noinkin kun meni just leima umpeen eikä saa valojen takia katsastettua. :) Paljoko/pitääkö painoa laittaa vielä tavaratilaan kun ymmärsin pikasella lukemisella että pitää lastata maksimikuormaan?