http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868
Läpimennessään tarkottaisi käytännössä että Supran voisi muutoskatsastaa laillisesti yhdelle ahtimelle tehonmittauksella ja pelkällä katsastuksen päästömittauksella. 8) 8)
"Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käytönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset. Viittauksia Euro -tasoja lievempään tai tiukempaan päästötasoon ei tarkoiteta rajattavaksi vain Euro -tasoihin. Näin esimerkiksi USA:n päästövaatimukset täyttävien ajoneuvoihin voitaisiin soveltaa samoja linjauksia kuin EU:n päästövaatimukset täyttäviin. Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moottorien muuttamista. Helpotuksen vaikutukset tieliikenteen päästöihin arvioidaan vähäisiksi, koska tämänikäisistä autoista suuri osa on jo poistettu liikennekäytöstä. Päästöjen osoittamisvaatimukset muuttuisivat lähemmäksi L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja muuttamisesta annetun asetuksen (1078/2009) vaatimuksia. Tyyppihyväksynnän päästötestiä vastaava testi hinta on useita tuhansia euroja, mutta pelkkä muutoskatsastus, jossa käytönaikaiset päästöt voidaan tarkistaa, on vain kymmenien eurojen hintaluokassa."
Tätähän se käytännössä tarkoittaisi
Toivotaan todellakin että tää menee läpi.
Vaikuttaa vaan liian hyvältä ollakseen totta, eiköhän joku cityvihree ehdi vielä tuonkin kieltämään ettei sudet tukehdu päästöihin. :icon_biggrin:
tänään on 3.3 joten voisi vaikka uskoakkin tuon voimaatulemiseen..
Jos tänään olisi 1.4 niin jatkaisin nukkumista enkä lukemista.
Mutta se on jotta tuota on odotettukin että koska helpotusta tulee tässäkin asiassa, viimein. :thumbsup:
Tämän kehittymistä pitääkin seurata tarkkaan, toivottavasti menee läpi. Tietäisi hyvää piikkiä muutoskatsastuksille tulevalle kesälle :)
Tämän toteuduttua pitkäaikaiset autonrakenteluhaaveet kävisivät vihdoin toteen! Tuo aloitteen tekijä täytyy palkita nobelilla👌
Ennen kuin hirveästi alkaa juhlimaan niin kannattaa nyt katsoa mitä asioita tuolla vaikeutetaan vanhaan verrattuna, ainakin moottorin vaihdossa pisti ekana itselle silmään että on alettu rajoittamaan vaihtomoottoria vain valmistajan mallisarjaan hyväksymiin moottoreihin.
Kaikki on kiinni tietysti siitä miten konttorilla uusia ohjeita tulkitaan, mutta ainakin jos trafi ohjeistaa niin tuskin helppoa tulee olemaan :D
Lainaus käyttäjältä: Zoui - 03 maaliskuu, 2015, 16:21:16
Ennen kuin hirveästi alkaa juhlimaan niin kannattaa nyt katsoa mitä asioita tuolla vaikeutetaan vanhaan verrattuna, ainakin moottorin vaihdossa pisti ekana itselle silmään että on alettu rajoittamaan vaihtomoottoria vain valmistajan mallisarjaan hyväksymiin moottoreihin.
Kaikki on kiinni tietysti siitä miten konttorilla uusia ohjeita tulkitaan, mutta ainakin jos trafi ohjeistaa niin tuskin helppoa tulee olemaan :D
En tiedä ketä varten tuo lausuntopyyntö on, mutta jos siellä on sellainen epäkohta niin kannattaahan tuonne yrittää laittaa viestiä. Tuskinpa siitä haittaakaan on. Linkin takana oli ihan kaavake sille.
"Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi sa-maan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailu-moottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaih-taminen on sallittua seuraavin edellytyksin:"
Tuo myöskin on ehkä jopa tulkintakysymys että mikä on samaa tyyppiä oleva ajoneuvo. Neljä pyörää ja ratti?
Kun siinä puhutaan auton valmistajasta, niin ainakin sama merkki pitää olla, tämän lisäksi uskoisin sovellettavan mallisarjoja kuten nykyäänkin. Mallisarjoihin oman tulkintansa ovat myös tehneet niin, että tyyppihyväksymätön japanintuonti on aina oma mallisarjansa... käytäntö ei tässä ole kohdannut (vielä), kun vapaastihengittävät suprat on voinut turbotekniikalla swapata, mutta mitkä ovat ohjeet tulevaisuudessa.
Muutoksia pitää jännittää, en näe trafilla muita motiiveita kuin kapuloiden rattaisiin heittäminen ja rahastus.
Re85 käyttäjille lohkolämmitin pakko varusteeksi :D
Tässä olisi ihan hyvä mahdollisuus kynänikkarin runoilla sinne sellaiset muutokset, että olisi kaikilla hauskaa :D
Lainaus käyttäjältä: Zoui - 03 maaliskuu, 2015, 20:20:10
Kun siinä puhutaan auton valmistajasta, niin ainakin sama merkki pitää olla, tämän lisäksi uskoisin sovellettavan mallisarjoja kuten nykyäänkin. Mallisarjoihin oman tulkintansa ovat myös tehneet niin, että tyyppihyväksymätön japanintuonti on aina oma mallisarjansa... käytäntö ei tässä ole kohdannut (vielä), kun vapaastihengittävät suprat on voinut turbotekniikalla swapata, mutta mitkä ovat ohjeet tulevaisuudessa.
Muutoksia pitää jännittää, en näe trafilla muita motiiveita kuin kapuloiden rattaisiin heittäminen ja rahastus.
Sain tällaisen vastauksen tuolta Timo Kärkkäiseltä:
"kysymäsi kohta on nykyisen Liikenneministeriön päätöksen 779/1998 mukainen. Vertailumoottori on valmistajan itse käyttämä moottori, mutta vaihdettava moottori voi olla myös erimerkkinen. Pitänee vielä pohtia tekstin selventämisen tarvetta."
Tämäkin lause on hieman ristiriitainen:
f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW;
Toivottavasti laskevat paino/tehorajaa tuohon 5kg/kW, nyt tuon voi tulkita niin että on joko 7kg/kW tai 5kg/kW.
Lainaus käyttäjältä: Krister - 04 maaliskuu, 2015, 09:33:41
Sain tällaisen vastauksen tuolta Timo Kärkkäiseltä:
"kysymäsi kohta on nykyisen Liikenneministeriön päätöksen 779/1998 mukainen. Vertailumoottori on valmistajan itse käyttämä moottori, mutta vaihdettava moottori voi olla myös erimerkkinen. Pitänee vielä pohtia tekstin selventämisen tarvetta."
Eli siis edelleen saapi laittaa esimerkiksi: supraan 1mz-fe koneen (joka ei ole mallisarjan sisäinen kone)
Eiköhän joku asiasta mitään tietämätön laita vielä vastaan, ihan vaan siks ku ei ollu oma idea, ja kun omaa ehdotusta ei aikanaan hyväksytty.
Lainaus käyttäjältä: Coutsi - 04 maaliskuu, 2015, 11:34:52
Tämäkin lause on hieman ristiriitainen:
f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW;
Toivottavasti laskevat paino/tehorajaa tuohon 5kg/kW, nyt tuon voi tulkita niin että on joko 7kg/kW tai 5kg/kW.
Tuohan on jo parannus entiseen, ennen oli kiinteä 7kg/Kw
Nyt min 7Kg/Kw
Tai alunperin (vakiona) enintään 10kg/kw saa tehopainosuhde muuttua max 30% , muttei tippua alle 5kg/kw.
Ei tuossa mitään ihmeellistä ole.
Nyt kun 20. kerran luin tuota lausetta niin tarkoitetaanko että muutos ei saa olla suurempi kuin 5kg/kW ja laskennallinen uusi suhde pitää olla vähintään 7kg/kW.
Tuo 7 kun on todella korkea arvo ja alittuu jo Aristossa 20% teholisäyksellä. Miten esim RS6 audi on silloin sallittu tieliikenteeseen (~4.5kg/kW)?
Niin siis mä käsitin kun Supra ja Aristo menevät vakiona alle tuon 7kg/kW säännön niin muutoskatsastuksessa tuo arvo muuttuisi 5kg/kw, eli Supran tapauksessa 1540kg:lla suurin teho olisi luokkaa 418hv. Sitä en tiedä mikäli on jo valmiiksi alle tuon 5kg/kW että mitä silloin tapahtuu.
Nämä säännöthän eivät liity mitenkään autovalmistajien jo tehokkaiden autojen rekisteröinteihin, vain silloin jos teet muutoksia.
Siis tuo 7kg/ kw =~ 5kg/kw 30% tehopaino suhteen muutoksella. Eli supra / aristo jos tehopainosuhde on vakiona vaikka 6.5kg/kw rajoittaa tuo pykälä sen 5kg/kw Ennen tuon 30% täyteen tuloa.
10kg/kw on 30% muutoksella ~7kg/kw
Esmes auto vakiona 8kg/kw siitä 30% = 5.6kg/kw, tuo 5.6 on siis raja.
10-7 kg/kw autoilla tuo pitää laskea, koska siinä on liukuma. Huonomman omaavilla tuo raja on 7kg/kw kiinteästi. Ja paremmilla 5kg/kw rajoittaa.
Toki se 20% tehon nousu raja on edelleen olemassa, eli tämä koskee suht ääritapauksia. Käytännössä pitää olla perusmalli minkä verrokkina käytetään suht tehokasta autoa.
Koitin selventää edellistä postaustani.
Noita tehokkaita ei ole saanut "virittää" / muutostaa alle 7kg/kw. Nyt tulee liukumaa.
Tekniikan vaihtona muuttamalla auto vastaamaan vakiota tehokkaampaa, on poikkeusluvilla tehty, ja läpi on mennyt. Mutta vakiota enempää ei oo saanu ruutia ottaa.
Jza80 korissa varmaan tulee 280 heppaisen kanssa joillain konttoreilla ainakin euro specs jarru perä yms vaatimukset, Koska ei viritetä mallisarjan tehokkainta. Jossain tuo varmaan menee tuolla pelkällä +20%
:icon_scratch:
koska on vaikee löytää netistä järkevää tietoa noista päästöstandardeista ni soitin konttorille ja kysyin.
tässä on toi standardi euro-3:lle
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/;ELX_SESSIONID=T8hQJ4LTWlqshpkMqzh8sQ6chpWLMhqDqLDQFd4xLFwKfXZtmwbv!-870916461?uri=CELEX:31998L0069
tässä trafin lappu päästönormeista:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/881acabd1b5de7a9660553f06639af37/15779-Vaatiohje_liite_1.pdf
(tämän mukaan euro-2 on tullu 97 voimaan)
konttorilta ottivat mapin esiin ja sanoivat että 1.1.2001 on tullu euro-3 voimaan alle 2500kg painoisille ajoneuvoille.
eli käytännössä sinkkuturbo supran päästöt menis ton euro-1 tai euro-2, jos on uus vehje, mukaan.
pitäis helpottaa _aikalailla_ sinkkuturdo katsastusta.
Jos oikein käsitän, niin vaatimuksen voimaantulon takaraja tulee noista, mutta auto voi olla euro3 tasoa jo aiemminki.
Toyotissa käsittääkseni löytyy 97 -> euro 3 päästötasoa. :icon_scratch: ja auton päästötason mukaan mennään.
Sama kun vähäpäästöisiä on ollut jo 89, mutta lie pakolliseksi vasta -92
Just noin, suurin osa automalleista on vaihtunu eurokolmoseks samalla ku on tullu uus malli/feislifti 97-00 aikana. Toi päivämäärä on vaan takaraja, että sen jälkeen ei oo saanu eurokakkosia enää myydä.
Tulipa vaan mieleen. Kuinkahan monella turbottajalla karkaa toi vääntö 20% ulkopuolelle ? :o Mutta nyt olisi myös supraclubilla tilaisuus lyödä lusikkansa soppaan tonne lakimuutoksiin ja parantaa näin harrastelijoiden etuja. Vai onko clubilla edes mitään mahiksia/viitsimystä tehdä tuota ?
Mitenhän tämän kanssa menee? Kellään tietoa?
Lainaus käyttäjältä: fox - 06 kesäkuu, 2015, 11:59:56
Mitenhän tämän kanssa menee? Kellään tietoa?
Autoharrastajat Ry antoi ainakin hyvät kommentit Trafille, toivottavasti ovat lukeneet tarkkaa muutosehdoitukset ja asia etenisi samalla mallilla pienet parannusehdoitukse huomioiden. Voisi sitten oman ariston leimata muutoskatsastettuna :)
Lainaus käyttäjältä: Coutsi - 06 kesäkuu, 2015, 13:58:34
Autoharrastajat Ry antoi ainakin hyvät kommentit Trafille, toivottavasti ovat lukeneet tarkkaa muutosehdoitukset ja asia etenisi samalla mallilla pienet parannusehdoitukse huomioiden. Voisi sitten oman ariston leimata muutoskatsastettuna :)
Liekköhän tuo kesän aikana selviää? Varmaan jossain lukee päätöspäivä, mutta niin hätänen kun olen niin en mistään löytäny :icon_biggrin:
Lainaus käyttäjältä: fox - 07 kesäkuu, 2015, 14:36:17
Liekköhän tuo kesän aikana selviää? Varmaan jossain lukee päätöspäivä, mutta niin hätänen kun olen niin en mistään löytäny :icon_biggrin:
Tuskin selviää tämän vuoden aikana, johan virkamiesten pitkät kesälomatkin venyttävät päätöksen teon syyskuun puolelle.
en muista mistä kuulin mutta menis kuulema 2016 keväälle se päätös, varmaan vaan huhupuheita
Joko nyt! :headbang:
"- Jos auto on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, riittää
moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen päästöjen osalta muutoskatsastuksessa käytönaikaisten pakokaasupäästövaatimusten täyttyminen. Eli päästömittaus katsastusasemalla. Tämä käytännössä helpottaa 80- ja 90-lukujen ensimmäisten ns. vähäpäästöisten autojen moottorimuutoksia."
Näin kirjoitti rock-katsastus fb-sivullaaan, eli onko tullut nyt voimaan tämä määräys?
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
Ilmeisesti on voimassa huomisesta alkaen, nyt ei vaan ehi jäädä lueskelemaan... :toothy10:
Lainaus käyttäjältä: cSnake - 29 syyskuu, 2015, 19:09:25
Joko nyt! :headbang:
"- Jos auto on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, riittää
moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen päästöjen osalta muutoskatsastuksessa käytönaikaisten pakokaasupäästövaatimusten täyttyminen. Eli päästömittaus katsastusasemalla. Tämä käytännössä helpottaa 80- ja 90-lukujen ensimmäisten ns. vähäpäästöisten autojen moottorimuutoksia."
Näin kirjoitti rock-katsastus fb-sivullaaan, eli onko tullut nyt voimaan tämä määräys?
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
Torstaina, eli 1.10.
Niin tietyst torstaina, elin hetken jo viimestä päivää. Mulla tietysti täytyy käyttää konttorilla viimestään huomenna eli 30.9 :ohnoes:
Toki se muuten on vakio putkea lukuunottamatta...
Tulee voimaan 01.10.2015
Jos tarkkoja ollaan niin ylihuomenna astuu voimaan. Myös alustoihin tullut helpotusta eli ei ole pakko enään olla TUV hyväksytty sarja. Ja auton koria saa levittää 200mm..
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3550/uusi_maarays_auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Lopullinen_versio.pdf
Tuosta määräys, perustelumuistio sekä soveltamisohje. Hienoja dokumentteja. Tekstiä on paljon ja tulkittavaa riittää todella paljon.
Tänään astunut uudet säännöt voimaan.
Mikäli nyt oikein käsitin, niin sopivalla dynolapulla saa leimattua nämä sinkutetut vehkeet, kunhat päästöt vaan on ok. Korjatkaa mikäli olen väärässä! Mutta suunnaton helpotus harrastamiseen.
Lainaus käyttäjältä: LiquidStone - 01 lokakuu, 2015, 13:27:27
Tänään astunut uudet säännöt voimaan.
Mikäli nyt oikein käsitin, niin sopivalla dynolapulla saa leimattua nämä sinkutetut vehkeet, kunhat päästöt vaan on ok. Korjatkaa mikäli olen väärässä! Mutta suunnaton helpotus harrastamiseen.
Käytännössä kyllä euro2 ja alemmille luokille.
Facebookista kopioitu Kurikan konttori Oy:n sivulta
Euro 3 voimaantulo pakollinen vasta 1.1.2001 alkaen. Sitä vanhempia on kyllä jo Euro 3:sia, joihin muutokset näin helpolla eivät luonnaa.
eli riippuu täysin tapauksesta näissä välimaastoon tippuvissa.
edit.
netistä luettuna http://www.supraforums.com.au/forum/topic/68491-faq-different-supra-mkiv-specifications/
Eli ilmeisesti kaikki supra olisi Euro 2 luokkaa? myöskin nämät myöhemmät JDM:t jotka tehty VVTi koneella. Koska euroopan ja amerikan myynti lopetettu aikasemmin tuon siirtymän takia... JOS YMMÄRSIN OIKEIN.
Toyotan maahantuonnista ilmeisesti saa oikean vastausken, koska konttori ei ainakaan osannut sanoa mitään kun tuota yritti tiedustella..
https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars
Eli japanintuonneista tuota päivämäärää vanhemmat voi sinkuttaa tai aftermarket ahtaa konttorin päästötestillä.
Lainaa2.3. Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
Muutettaessa Euroopan markkina-alueen ulkopuolelle tarkoitettu ajoneuvo, joka on hyväksytty muiden kuin Euro–normien mukaisesti, voidaan katsastuksessa soveltaa päästöjen osalta Euro-vaatimuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että päästövaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa moottorin muutoksissa ennen 1.1.2001 käyttöönotettujen ajoneuvojen osalta käytönaikaisen mittauksen raja-arvojen täyttymisellä.
Eli itellä kun on -95 supra niin sen voi ahtaa kuhan menee päästöissä konttorilla läpi ja kaikki muu on kunnossa? kun tuon wikipedian linkin mukaan tuo menis euro-1 normiin. Toki kyllä tuota kyselen vielä konttorilta tarkemmin, mutta minä ymmärsin sen noin tuon homman.
Lainaus käyttäjältä: Dani84 - 18 lokakuu, 2015, 09:33:06
Eli itellä kun on -95 supra niin sen voi ahtaa kuhan menee päästöissä konttorilla läpi ja kaikki muu on kunnossa? kun tuon wikipedian linkin mukaan tuo menis euro-1 normiin. Toki kyllä tuota kyselen vielä konttorilta tarkemmin, mutta minä ymmärsin sen noin tuon homman.
Sillähän ei oo mitään väliä onko se euro1 vai euro2, kun molempiin tuli sama päästöhelpotus. Euro3 se ei missään tapauksessa oo, kun sitä ei oo ollu olemassa vielä '95.
Mitäs kaikkia todistuksia muilta on vaadittu single turbon muutos katsastuksessa?
Itse kävin eilen yrittämässä muutos katsastusta jdm mk4 supraan dyno lapun ja trafin tehotodistuksen kanssa joka kirjoitettiin dynossa,mutta sanottiin että tarviisi alustan kaikista eroista myös dokumentin verrattuna euro supraan.
Jos sulla tuli dynolappuun 20% enemmän sun rekisteriotteen tehoista, niin sit alkaa tapahtua vertailua.
20% tai vähemmän tehonlisäystä niin ei muuta, kun lappuu vaan välijäähyt yms ja leima paperii!
Toi 20% ei koske kun mallisarjan tehokkainta, eli täs tapaukses euro mallia.
Jdm jos sinkutat niin ei saa dynolapuis olla yhtään enempää kun mitä tehtaalta tullessaan on ollu jos meinaa vakio jarruilla ym leimata.
Jos on ykskin heppa lisää ni pitäs alusta ja jarrut vastata euromallia.
Sit jos vaihtaa euro mallia vastaavaks niin saa olla euron tehot ja siihen päälle vielä +20%.
Tänään tuli hylky Soareriin, koska alusta ei ole muutoskatsastettu. Aika rankka toimenpide kun muuten auto ok. Katsuri vaati että löytyy lappu alustan sopivuudesta kyseiseen malliin ja tiedot akselimassoista. Sekä pyöränkulmalappu että auraukset on ok. Futurezin sivuilla oli ohjeistus että camberit pitää olla kunnossa.
Ja ylipäätänsä tarviiko näin vanhaan autoon (1992) mitään tehdä? Jotenkin itse pitkään elänyt siinä uskossa että -93 on joku maaginen raja näissä hommissa. :icon_scratch:
Alustana D2 Street ja korkeutta riittävästi koska vakiopyörät alla.
Lainaus käyttäjältä: Ligettah - 24 toukokuu, 2016, 17:37:32Ja ylipäätänsä tarviiko näin vanhaan autoon (1992) mitään tehdä? Jotenkin itse pitkään elänyt siinä uskossa että -93 on joku maaginen raja näissä hommissa. :icon_scratch:
Se maaginen raja oli, että jos alusta on
vaihdettu ennen 1993, niin ei tarvii muutoskatsastaa. Auton vuosimallilla ei oo väliä.
EU-tyyppihyväksyttyjen autojen kohdalla (1.1.1996 tyyppihyväksytyt ja 1.1.1998 käyttöönotetut) tarvitaan myös todistus alustasarjan sopivuudesta kyseiseen autoon. Sopivuuden voi todistaa joko valmistajan dokumentilla tai alustasarjan valmistajan myöntämällä TUV-todistuksella. -Leimalle.com
Omassa mörrissä 92' vaadittiin valmistajan todistus valmistustavasta, ja että on tarkoitettu kyseiseen malliin. 97' uudempiin ois tarvinnu jo tüv:in paperit. Viime vuoden lopussahan toi muuttu silleen, et nykyään kaikkiin EY-tyyppihyväksyttyihin autoihin riittää valmistajan tai sen edustajan todistus. Lisäksi tarvitaan todistus pyöränkulmien säädöistä.
Eli joko tilailemaan papruja alustasarjaan, tai sit uuttaa alustaa.
Mistä virallista tietoa eurosupran teknisistä tiedoista, joita voi katsastuksessa verrata jdm supraan ja 20% hv kasvuun?
Autoni on -94 2jzgte jdm jossa euron jarrut ja dynolappu jossa tehokorotus alle 20% euromallista.