Morjens olis hiukan infon tarvetta kyseisestä koneesta.
Eli mikä on vakio bensapaine (omassa säädettävä bensapaineen säädin.) ja en ole varma onko kohdallaan.
Saako fuelcutin miten pois käytöstä? Kyseessä siis GEN3 moottori. Kiitos jo etukäteen avusta :thumbsup:
Paljonko näyttää tyhjäkäynnillä p-paineet? ja fuel cut defenderillä saa fuelcutin pois. esim hks fcd.
Joo elikkä noin 40psi tyhjäkäynnillä. Koneessa siis on isompi välijäähy ja 3" downpipe ja joku "viritys" putkisto ja jotenkin se nykii välillä ja tuntuu tehottomalle kerran kun kiihdyttelin sillä 120->160 niin heitti fuelcuttia eli tehot veks ja sitten taas toimi normaalisti. Ahdot ei piikkaile vaan nousee tasaisesti paine on ollu max 1.1bar (onko liian korkeat?) muuten toimii kun kello mutta pitäs saada noi vaivat pois ettei kone levähdä. :icon_scratch:
3bar tietämillä ne paineet pitäs about ollakki tyhjiksellä. laajakaista seosmittaria? näkis et vetääkö nykimisen aikana laihalle. vikakoodeja? pudota paineet 0.9b tietämille ja kokeile nykiikö vielä.
Joo bensa paineissa ei sitten ole ongelmaa.
Laajakaista mittarin ajattelin ensi ajokaudelle hankkia kun on niin tuore hankinta tämä minun ajokki. Kokeilen tuota paineiden pudottamista alkuun. Vikakoodit kun lukasin niin ei anna mitään (vilkuttaa ABS ja moottori valoa tasaisesti).
Lainaus käyttäjältä: 3SGTE - 13 lokakuu, 2015, 21:50:52Laajakaista mittarin ajattelin ensi ajokaudelle hankkia kun on niin tuore hankinta tämä minun ajokki. Kokeilen tuota paineiden pudottamista alkuun.
Eli yhteenvetona, joku on tehnyt jotain, eikä sulla oo tietoa mitä? Auto nykii ja fuelcuttaa ja ajattelit ratkoa ongelmaa vähentämällä bensaa?
Oohan varovainen, ettei seuraava ajokausi ala vasta konerempan jälkeen. Bensaa saa kuitenkin olla aika hurjasti ylimäärästä, että auto alkaa sen takia nykiä ja tuntua tehottomalta.
Joo tämä on tiedossa että kannattaa varoa oon pari konetta nähnyt mitkä käyneet laihalla ja särkyneet itsellä oli aiemmin WRX Impreza ja siitä meni turbonimuputki halki oireet oli vähän samanlaiset mutta se poltti putkessa jota mun nykyinen auto ei tee voihan tietysti olla ettei käy niin pahasti laihalla. moottorin ohjaulselle yms ei ole tehty mitään niin ajattelin kokeilla ihan vakoi paineilla kun vaan saisin ton vehkeen vakio ahtopaineet tietoon :icon_scratch:
0.7b taitaa olla vakiot ahtopaineet. kaasuläpän asento anturi säätö oikein? jos maffilla nii tarkasta imusarjan ja mafffin välinen letku ettei oo halki. mut miks se abs.än valoa välkyttää vikakoodia lukiessa? ei ainakaa mulla välkkyny ku toi moottorin vikavalo.
Latailehan tuolta korjausmanuska talteen, siellä on kerrottu bensanpaineet ja miten se mitataan. Vai ahtojako sä nyt olikin hakemassa, mä en enää pysy kärryillä. :icon_biggrin:
http://manual.teq.org/
kiitos avuista :wave:
Tuo manuaali helpotti paljon tosiaan minun kone on map anturilla niin ei maffi ole sotkussa paineet nyt 0.8 max ja bensapaineen kohdallaan nytkytti silti mutta kokeilin huvikseen uusilla iridium tulpilla (denso ik16) niin rupeshan meno muuttumaan vika oikeastaan on korjattu mutta katon seokset vielä ennenkun lyön enskaudelle ajoon ettei kilkkaa . saattaa siihen muutenkin tulla VOIMAA ruuvattua talven aikana :whip2:
Edit: siis ahtopaineita olin laskemassa EN bensapaineita anteeksi epäselvä teksti ei ihme että kuulosti Hullulle :ohnoes:
Lainaus käyttäjältä: Apexi - 14 lokakuu, 2015, 09:56:53
0.7b taitaa olla vakiot ahtopaineet. kaasuläpän asento anturi säätö oikein? jos maffilla nii tarkasta imusarjan ja mafffin välinen letku ettei oo halki. mut miks se abs.än valoa välkyttää vikakoodia lukiessa? ei ainakaa mulla välkkyny ku toi moottorin vikavalo.
Korjaisin tohon jotta Gen3 koneessa vakio ahtopaineet 13psi (n.0,9 bar) ja pitäs käytännössä kohtuu hyvin pitää kutinsakin verrattuna vanhempiin maffi vehkeisiin.
Jos nostat ahtoja fuel cutin pitäs kai astua kehiin siinä jo luokkaa 18psi ja 1,1bar voi olla aika rajoilla sen suhteen jos siinä esim vuotoa pakopaineissa tai muuta hyötysuhdetta heikentävää => turbo vetää ihan tapissa ja ahtopaineet voi alkaa tehdä terävää sahausta, resonanssia jonka piikit menee yli mittarajan. Vakio turbolla ei ko kokemusta mutta parissakin eri kokoonpanossa isommila ahtimilla tullut esim juuri haljenneen pakosarjan vuoksi ko. resonanssi ominaisuutta.
Bensa paineet niistä puheen olen tarkaleen ottaen olla 43psi eli 3bar kuten yllä heitettiin ei ihan kauheesti pitäisi heitää. ...lykkyä rojektille
olin näköjään lukenu huolella tuon ekan viestin. :toothy10:
Nostellaampa vähän aihetta kun alkaa kesä lähestyä ja autoa pitäs ruveta niputtamaan.
Elikkä en ruvennut tekemään mitään radikaalia vaan ihan perus huollot yms putsaukset koneelle että olisi varmatoiminen peli ensi kesänä :thumbsup:
Kuitenkin yksi asia tuli eteen kun bensansuodatinta vaihdoin huomasin että bensalinjat ovat vapaastihönkivästä mallista. Kysymys kuuluukin että onko tuolla asialla merkitystä vakiotehoisella turbokoneella ? Laajakaistamittari tulee mutta ajamaan kun ei pääse niin ei pysty sanomaan saakose bensaa. Ja niitä bensapaineita kun selvittelin niin tyhjäkäynnillä korjausmanuaali ilmoittaa paineiksi 27-33psi? Ja silloin kun ei ole alipainetta imusarjassa niin pitäisi olla se n.3bar voiko pitää paikkaansa yrittänyt olen vähän jokapaikasta kysyä aiheesta mutta mielipiteitä on yhtäpaljon kun on vastaajiakin :/
Lainaus käyttäjältä: 3SGTE - 14 helmikuu, 2016, 15:59:36
Nostellaampa vähän aihetta kun alkaa kesä lähestyä ja autoa pitäs ruveta niputtamaan.
Elikkä en ruvennut tekemään mitään radikaalia vaan ihan perus huollot yms putsaukset koneelle että olisi varmatoiminen peli ensi kesänä :thumbsup:
Kuitenkin yksi asia tuli eteen kun bensansuodatinta vaihdoin huomasin että bensalinjat ovat vapaastihönkivästä mallista. Kysymys kuuluukin että onko tuolla asialla merkitystä vakiotehoisella turbokoneella ? Laajakaistamittari tulee mutta ajamaan kun ei pääse niin ei pysty sanomaan saakose bensaa. Ja niitä bensapaineita kun selvittelin niin tyhjäkäynnillä korjausmanuaali ilmoittaa paineiksi 27-33psi? Ja silloin kun ei ole alipainetta imusarjassa niin pitäisi olla se n.3bar voiko pitää paikkaansa yrittänyt olen vähän jokapaikasta kysyä aiheesta mutta mielipiteitä on yhtäpaljon kun on vastaajiakin :/
Faktaa ei ole, mutta tuo bensanpaine skenaario, jonka heitit alipaineilla voi pitää paikkansa - kuulostaa järkeenkäyvälle.
Eli Vakio bensapaineensäädinhän säätää kokoajan idealla 3bar ylipainetta bensalinjaan imusarjan paineeseen nähden ts 2bar ahdoilla bensalinjan paine on 5bar => about 0.9 bar vacuumilla olisi poltoaineen paine ainoataan 30psi(2,07bar) ilmakehään nähden. Nyt kuitenkin 0,9 on luultavasti suurempi vacuumi kuin siellä todellisuudessa on, mutta tässä asiaan voi liittyä se että bensapumppu käy osa nopeudella tyhjäkäynnillä. Koita huvikseen ottaa se bensanpaineensäätimenletku irti(=0 -paineisena) kun pyörität tyhjäkäynnillä ja mittaa sitten paineet. Seuraavaksi kokeilisin polttoainepumpun releen tilale hyppylenkkiä jolla pumpun saa täysnopeuteen ja kokeilla uudelleen jos sieltä tulisi 0-paineisena 43psi.
Itse tosiaan olen testannut suuttimia, pumpun ja linjan riittävyyttä kone seis + pelkkää pumppua pyöritellen eri paineen säätimen arvoilla.
...Jaa niin ne bensalinjat.
Et varmaan meinannutkaan, mutta varmuudenvuoksi; bensalinjathan ei vaikuta mitenkään tyhjäkäyntibensan paineeseen, ongelmathan tulee kun virtausvastukset on kovia tosin tässäkin on yhtälö jotta määränsä hyvä pumpukin pystyy kompensoimaan huonoa linjaa.
Onko vapari sw20 laiteltu eri linjat kuin turbolliseen? mikä järki?
En tiedä mitä vaparin linjat on mutta ainakaan rev3 turbon linjat vakio suodattimineen riitti ainakin sinne >550HP asti jossa walbron tankkipumppu tuli vastaan joten ihme jos ei vakio turboon vaparin linjat riittäisi. Kuitenkin kysymys kuuluukin miten paljon pidemmälle pumppu riittäisi väljillä linjoilla vs vakio linjoilla = mikäli se vakio pumppu on kokoonpanossa hyvin rajoilla jaksaako niin sitten voi vaikuttaa asiaan.
Testaamani turbo rev3 linjat näytti selviävän suht samaa mitä muitten testaamat samat pumput väljemmillä linjoilla joten vaikuttaisi ettei siinä siinä ainakaan vielä mitään selvää ahdistamista ollut.