Supra Club Finland

Vierasalue => Yleinen => Aiheen aloitti: lentävä peenis - 21 marraskuu, 2015, 00:54:00

Otsikko: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: lentävä peenis - 21 marraskuu, 2015, 00:54:00
autona mkiv N/A supra, olen ymmärtänyt että supran "vakio" askia ei pysty ohjelmoimaan uudelleen vaan pitää ostaa kokonaan uusi???

mistä tietää mimmoinen ohjausyksikkö ajaa asiansa kun niitä on monia erinlaisia eikä niistä suurta tietoa ole niin voisiko joku hiukka kertoa niistä niin ei tuu ostettua mitään väärää/paskaa.
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: _jussis_ - 21 marraskuu, 2015, 02:30:32
Chevy th400
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: Coutsi - 21 marraskuu, 2015, 10:23:17
Viestistäsi voi ymmärtää että et varmaankaan tule itse purkkia säätämään. Tällöin kannattaa hankkia semmoinen ECU joka on tuttu läheiselle dynosäätäjälle tai edes kaverille. Laatikkoa hyvin ohjaavia ECUja ei ole montaa markkinoilla, esim nämä: Suprastick, HKS Fcon V, AEM series 2, AEM infinity, PROEFI 128, Syvecs, Megasquirt. Kaikissa on hyviä ja huonoja puolia, mikään ei tee laatikosta maagisesti vähemmän kuminauhamaista tai nopeuta vaihtoja oleellisesti. Näihin muutoksiin täytyy joko laatikkoa muokata reilusti tai vaihtaa toinen, esim juuri TH400 tilalle. Kussakin korvaavassa automaatissa on jälleen omat rajoitteensa, TH400 ainoana 3-vaihteisuus. 4-8 vaihteisia laatikoita löytyy, mutta sopiva vaihtoehto riippuu lompakosta ja tehotavoitteista, asentaminen tarvitsee myös paljon osaamista.
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: Tem - 21 marraskuu, 2015, 12:48:40
Lainaus käyttäjältä: nick_mick - 21 marraskuu, 2015, 12:36:04taitaa olla kyse ainoastaan moottorinohjauksesta, eikä vaihteistosta?

Arvailu on kivaa, ehkä se vaan haluaa ohjelmoida vaparin laatikon, kun ei muutakaan kerro. Mistä noista lentävistä peeniksistä tietää.
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: MT - 21 marraskuu, 2015, 14:55:57
On kyllä epäselvästi kirjoitettu Topic. Tuosta ei ota valitettavasti Houdinikaan selvää, että mitä siinä haetaan. Lisäksi kirjoittamisen yleisasu, mikä vaikuttaa suoraan luetun ymmärtämiseen, on pahasti metsässä.

Nyt, nimimerkki lentävä peenis, ryhdistäydy ja korjaa aiheen teksti kuntoon.
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: lentävä peenis - 22 marraskuu, 2015, 18:03:10
juuri nimen omaan moottorin ohjaus yksiköstä on kyse, tuota mega squirt laatikkoa ovat isot pojat hehkuttaneet mutta kun niitä kattelin niin en niistä kyllä ymmärtänyt yhtään mitään
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: MT - 22 marraskuu, 2015, 22:29:17
Hyvä, että selvensit käsiteltävää aihetta.

Muistaakseni ainakin jäsen LVA:lla on Japanin päässä päivitetty ECU autossaan. Hän ainakin kirjoitti joskus seuraavanlaista:

LainaaLainaus käyttäjältä: LVA - 23 Syyskuu, 2014, 21:48:50

Tämäkin on sellainen perinteinen urheiluautojen ominaisuus, että suorituskykyä joutuu pikkaisen kaivelemaan korkeiden kierrosten ja oikeiden vaihteiden kautta. Minä tykkään. Sellainen huomio vielä tuosta 2JZ-GE:stä, että siinä on sellainen toipottamainen kuollut alue välillä 3000-4000 rpm. Taitaa ecu tehdä jotain etäisesti taloudellista juttua ja motti ei sillä välillä oikein ole terävimmillään------>veto paranee reilusti sen jälkeen kun kiekkoja on yli 4000.


Tämä ominaisuushan hävisi helevettihin kun hommasin japanialaisen tuuninkipajan virittelemän ecun. Eli ala/keskialueen vääntöä tuli huomattavan paljon lisää. Samaan aikaan motti käy aikaisempaa tasaisemmin koko kierrosalueen läpi (ja kiertää muutenkin herkemmin), sekä kaasunvaste parani merkittävästi. Nuo muutokset lisää ajamisen nautintoa aika paljon sekä helpottaa kovemmin ajamista, varsinkin mutkateillä (ja varmaan radallakin kunhan sinne päästään). En tiedä härmistyykö muutokset dynossa, mutta tiellä tuo uusi äly toimii kyllä hyvin ja auto on aikaisempaa ripeämpi. Parhaiten muutokset tulee esiin kaikille Suprille hankalassa tilanteessa, eli jyrkässä mutkassa jossa sulla on 2. vaihde pesässä ja kierrokset tosi matalalla. Nyt se liikkuu tuossa tilanteessa paljon aikaisempaa vilkkaammin.

Että jotta niille, jotka haluavat oman vaparinsa suorituskykyä/ajettavuutta parantaa niin näistä puikuloista on kyllä hyvä aloittaa. Sen lisäksi näitten pitäisi vakio-ecua paremmin tukea muitakin moottoriin tehtyjä muutoksia.

Vakio ecu taitaa olla ihan pirun varman päälle ohjelmoitu....
Lainaa
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: Tyfon - 23 marraskuu, 2015, 11:48:13
Lainaus käyttäjältä: nick_mick - 22 marraskuu, 2015, 23:29:39
no, nyt ei tarvitse olla TEMmi kädessä ja päteä joka vtun asiassa...

Olipa hauska random kommetti :D
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: Tem - 23 marraskuu, 2015, 15:26:42
Taasko mää oon pissiny vääriin muroihin. ;D
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: snow90 - 23 marraskuu, 2015, 17:39:37
Laitat tonne sun allekirjotuksen jatkoks
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: LVA - 23 marraskuu, 2015, 17:58:50
Lainaus käyttäjältä: lentävä peenis - 22 marraskuu, 2015, 18:03:10
juuri nimen omaan moottorin ohjaus yksiköstä on kyse, tuota mega squirt laatikkoa ovat isot pojat hehkuttaneet mutta kun niitä kattelin niin en niistä kyllä ymmärtänyt yhtään mitään

Niin. Mitä sinä haluat siltä boksilta? Sinulla on kolme vaihtoehtoa:

1. Ostaa säädettävä boksi.
2. Ostaa jonkun tuuninki pajan uudelleenohjelmoitu boksi.
3. Ottaa yhteyttä chip-tuning.fi lafkaan. Ne oli jostain löytänyt enigman ja saivat murrettua toyotan 25 vuotta vanhan salauksen. Heillä noiden ecujen ohjelmointi onnistuu. Siitä en osaa sanoa kuinka hyviä ne on sitä tekemään, vai onko ne tyypillisiä nykyajan viripajoja takavalotakuulla...

Kuten MT tuossa kirjoitti, niin minulla on uudelleenohjelmoitu ecu ja uskallan suositella. Eli jos meinaat vaparia virittää, niin oikeasta pulikasta olet aloittamassa.
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: Coutsi - 23 marraskuu, 2015, 19:31:21
Kuten LVA sanoi muutama tarkentava tieto alkuperäisessä viestissäsi olisi selventänyt asiaa heti ja poissulkenut vaihtoehtoja.

Millaiset tavoitteet sinulla on virittämisen suhteen?
Miten sinulla on käyttää rahaa näihin muutoksiin?
Onko autosi käyttöauto?


Valitettavasti näihin koneisiin/autoihin ei ole saatavilla "lastuta ja aja" ratkaisua ellei tuolla chip-tuning.fi:llä ole tosiaankin olemassa keinoa ohjelmoida vakio ECUa.

Unohdin aiemmasta viestistäni vielä piggypag ohjaimet eli Greddy E-manage Ultimate on vakio ecun rinnalle liitettävä ECU, hieman edullisempi kuin kokonaan vakion korvaava ECU.

Kustannukset riippuu paljolti millaiset taidot omaa johdotuksien puolelta tai löytyykö innokkaita kavereita tekemään hommaa. Megasquirteja löytyy tee-se-itse versioista esikasattuihin saakka, mutta se ei vielä ohjaa laatikkoa, vaan tarvitset erikseen automaattilaatikolle "MegaShift™ Transmission Controllerin".
Säätämiseen yksistään joudut laittamaan n. 1000-2000€ (8-16h), riippuen tekeekö sen sinulle joku ilmaiseksi vai menetkö säätäjälle tekemään kartat sekä laatikolle, että moottorille (piggypag purkkin kanssa säästyt laatikon säätämiseltä eli puolet ajasta säästyy, jopa enemmän). Jos säätäjällä on jo aiemmin kokemusta 2JZ-GE:stä ja ostamastasi ECU:sta, myös se nopeuttaa säätöä, kun osittain valmiita karttoja löytyy.

Laitoin tämän vastauksen myös forumin puolelle muiden luettavaksi, joten vastaisitko sinne.

lentävä peenis 22 Marraskuu, 2015, 18:13:42
Lainaatuosta mega squirtista on hyvää palautetta kuulunut mut mist sen tietää mikä niist sit on hyvä ku niit kattelin nii niit on vaik kui montaa erin laist ja ku en niist sen enempää tiedä ja tosiaan ois tarkotus iha dynolla ajaa uudet ohjelmat jonkun ammatti miehen toimesta,   autosta on tarkoitus siirtää tehot ala kierroksille ja vääntöä hakea joten autosta on vauhti pyörä kevennetty ja kansi lähtee kohta porttaukseen ja kone tasapainotetaan ja ostetaan isommat suuttimet ynnä muuta ja niin edes päin joten onko jotain hajua mikä mega squirt laatikko ajaisi parhaiten asiaani???  :icon_scratch:

ihanne hinta olisi max 400e jos niitä vaan sen alta saa
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: lentävä peenis - 23 marraskuu, 2015, 20:32:52
vielä lisä selvennyksenä että auto on manuaali vaihteinen,

kiitos kaikille asiallisista vastauksista, pitänee tuonne ct,lle varmaan soitella ja kysellä hiukka että pystyykö ne sen kerran ohjelmoimaan ilman ohjaus yksikön vaihtoa, säästäisi paljon pelijenejä
Otsikko: Vs: jos joku ymmärtää noista moottorin ohjaus yksiköistä niin saa jakaa tietoa
Kirjoitti: 280Paavo - 23 marraskuu, 2015, 21:25:02
Lainaus käyttäjältä: lentävä peenis - 23 marraskuu, 2015, 20:32:52
vielä lisä selvennyksenä että auto on manuaali

No sitten ei välttämättä kannata aloitus viestissä puhua askin ohjelmoinnista....