Auto on siis -94 vuotinen japanintuonti supra gte koneella ja automaattilaatikolla.
Kaikki tuntuis muuten toimivan normaalisti mut kierroslukumittari ei värähdäkkään,
(saattaa olla myös et vaihdevalot ei toimi, en muista)
Mittaristo purettu, johdotuksissa ei näy mitään ihmeellistä mittariston eikä ecun päässä.
Koitin sitä lontoon kielistä supran sähkömanuskaa tutkia, niin musta johto valkoisella raidalla olis jenkakellon signaali mun mielest,
korjatkaa jos en tajunnu, ja lähtee eculta mittariin, vai lähteekö?
Mittarin avasin kans mut en huomannu juotoksissa mitään erikoista, hiukan haisee palaneel elektroniikal,
ja valkoseen pohjaan on tullu semmost mustaa muhjua juurikin jenkakellon kohalla.
Oisko kellään ideoi mitä seuraavaks tutkitaan, vai lähenkö mittaristo kaupoille? :wave:
Liittimiä käyny läpi ja kontaktispraytä ruikkinu, en oo mitään ihmeellistä niistä löytäny.
Toista mittaristoo koitettu, ei toimi siltikään.
Kaik muu toimii paitti, kierroslukumittari, laatikon manunappi, ja slip control kytkin.
Voiko noi olla jotenki toisiinsa liittyviä?
Ideoi mitä seuraavaks tehään? :icon_scratch:
Onks vika jo löytyny?
Kaikki muu noita sun luettelemia lukuunottamatta siis ok? Nopeusmittari, kilsamittari, O/D pois valo, sekä moottori ja ABS vikavalo ennen käynnistystä toimii?
Ei ol vikaa löytyny viel.
Ja kaik muu tosiaan toimii
Voiskohan vika olla ecussa?
Ois varmaan mahollisuus saada toinen ecu et sais koitettuu, mut onks se ees mahollista et vika olis siinä ???
Kannattaa ehdottomasti kokeilla jos mahdollista noi ecut voi tehä kyl mitä ihmeellisempii ongelmia. Terveisin bensapumppu ei sammunut ja overdrive hävis :D
Toista ecua koitettu, eipä auttanut sekään.
Tulikos se signaali mittaristolle laatikon ecun kautta?
edit
https://www.supraclubfinland.com/index.php?topic=11660.msg164530#msg164530
Tos joku vanha ketju missä kans ollu samaa ongelmaa, mut ei tuolta ainakaa selvinny mikä oli vikana lopunviimein.
Jollain tietoa tapauksesta?
Sytkäboksi mainittu, missähän tää sijaitsee?
Slip cont off
Kyseinen valo on tähän asti vaan palanut koko ajan, mut tänään alkoi kesken ajon vilkkumaan.
Mitähän hää sit tahtoo?
Varsinaista vikaa en yrityksistä huolimatta löytäny, mutta konehuoneen diagnostiikka pistokkeen IG nastaan tulee kierros signaali.
Vedin sieltä vaan uuden johdon suoraan mittaristolle ja nyt toimii mittari.
Moi!
Vika on yleisesti ottaen suhteellisen yleinen, johtuu suunnitteluvirheestä, tehtaalla asennettu liian
Naftit suodatinkonkat, niihin pääsee käsiksi mittaristosta käsin, pieni piirilevy johon juotettu mm. 2 kpl konkkia,
vaihda molemmat! Tehtaalla asennettu jännitearvoltaan max (muistaakseni) 50v, eli suuntaa lähimpään
elektroniikka-alan liikkeeseen, osta arvoltaan samanmoiset mutta max jännitearvo saisi olla luokkaa
60-70v. Vähän v-mäinen jobi kun on niin ahtaat paikat, itse korjaus on kuitenkin hyvin suoraviivainen jos
kolvi pysyy yhtään käsissä, tarvitset siis kolvin, juotostinaa, mieluusti tinaimurin, kyseiset osat ja kärsivällisyyttä :) Huomioi
konkkien napaisuus (+ ja -) kun asennat uusia (tarkista vanhoista napaisuus). Jos olet täältä Hämeestä päin voin jopa tarjota
apua jos homma meinaa mennä yli hilseen. ECU kannattaa jättää rauhaan, mitä suurimmalla todennäköisyydellä ongelma on kyseessä on kuvaamani suunnitteluvirhe/kitsastelu konkkien hinnassa. Tulee
Mieleen takavuosien TV:t joihin asennettiin säästösyistä myös juuri ja juuri 2-3v kestävät elkot, onneksi
meillä euroopassa on melko hyvä kuluttajan suoja, jenkeissä homma tais mennä voi voi.. kaupasta saa uusia. offtopic >:(
Huom!! Kytke akun -kaapeli pois ennen kuin ryhdyt hommiin.
Oheisessa englanninkielisessä topicissa ongelma/korjaus on selitetty melko seikkaperäisesti;
http://www.mr2.com/forums/threads/88474-91-MR2-SPEEDO-amp-TACH-NOT-WORKING-WHY
Good luck!
Milko
Ohe
Tuskimpa toi mun vika mittaristossa on koska alkoi pelittämään kun otti signaalin konehuoneen diagnostiikkapistokkeesta ???
Ai laitoit orkkismittariin kaapeloinnin sieltä.. ok no ei sit tosiaan oo mittarissa, hyvä että pelaa! piuha on jostain välistä poikki tai maattaa