Elikkäs itsellä Aristossa ongelma ohjaustehostimen kanssa.
Vaihdoin ohjaustehostimelta hammastangolle menevän paine letkun kun tihkui nestettä aika raakasti läpi.
Sen jälkeen tein oppikirjan mukaisen ilmauksen valuttelemalla 4l uutta nestettä läpi clubin sivuilta löytyvillä ohjeilla. Nesteenä käytin Mobilin ATF 320.
Pumppu äänti edelleen pitkänkin ajon jälkeen, nyt järjestelmään oli ilmestynyt pientä metallihilettä öljyn sekaan.
Ajattelin pumpun olevan entinen, joten hommasin Japan importsilta uuden käytetyn tehostajan pumpun, vaihdoin pumpun uuteen, puhdistin säiliön hileestä ja ilmasin järjestelmän tällä kertaa 8 litralla koska ajattelin lopunkin metallihilseen tulevan paremmin pihalle systeemistä. Ilmasin järjestelmän vielä "perinteisesti" renkaat ilmassa veivaten rattia
Pumppu toimi hiljaisemmin eikä ääntänyt ollenkaan renkaat ilmassa, eikä ainakaan merkittävän äänekkäästi renkaat maassakaan.
Ehkä päivän ajon jälkeen kuului taas outoa alkavaa ulinaa, metallilastua oli ilmestynyt säiliöön taas.
Vaihdoin uuden pumpun mukana tulleen flow control venttiilin pumpun painelähdön taakse ajatellen sen vaikuttavan imu ja painepuolen virtauksiin.
Tein taas järjestelmään uuden ilmauksen valuttamalla jälleen 8l ATFää lävitse jonka jälkeen taas perinteinen ilmaus.
Pumppu ulisi hieman nyt heti ilmauksien jälkeen.
Epäilyksenä olisi itsellä nyt mahdollinen paineen alennusventtiili hammastangon päässä?? voiko se olla tukossa hilseestä? Vai onko venttiili ollut jumissa jo jonka takia letku ruvennut vuotamaan ja nyt kun paine ei pääse karkaamaan letkusta, rasittaa pumppua??
Aika neuvottomaksi vetää mutta jos täälä olisi viisaampia tai muita Ariston ohjaustehostimen kanssa tapelleita.
Apuja kaivattaisiin kipeästi?? :notworthy:
Lisäyksenä edelliseen, vaihtamani letku oli alkuperäisen hankalan saatavuuden takia korjaamolla ehostettu alkuperäinen letku, tässä tapauksessa vain hydrauliikka letkua. Sanoivat liikkeessä että saattaa ääntää toisin kuin alkuperäinen ilmeisesti kangaskudos letku.
Joillakin eri kastin autoilijoilla oli ollut vastaavia sirityksiä ja ulinoita nimen omaan pumpussa kun olivat laittaneet hydr. Letkusta uuden ja vaihdettuaan alkuperäisen tilalle oli ujellus loppunut.
Lisäksi kuuntelin taas tallissa autoa ja tuntumalta sanoisin että kierrokset vaikutti siihen että ujellus kuului isommin kierroksilla vaikka rattiin ei koskenutkaan ja isoni vielä siitä kun kierroksilla käänsi rattia.
Pääseeko kohta jo helpommalla kun vaihtaa kaikki ohjauksen osat kerralla.. :dontknow:
Nyt kun olet vaihtanut yksittäisiä osia järjestelmästä, on mahdollista huuhtelusta huolimatta että sinne on jäänyt silppua joka on uusinut ongelman. Varmin tapa on purkaa kaikki osat ja tarkistaa ne, työlästä tietysti.
Eihän nesteessä ole kuplia kun vilkaisee säiliöön, pienikin määrä ilmaa saa pumpun ääntämään?
Eri auto mutta sama kone....mulla oli hyvin todennäköisesti Suprassa sen öljysäiliön pohja(sihti?) tukossa tai sitten letkuissa vuoto. Pumppu alkoi "huutamaan" aina lämpimänä.
Uusin tehostimen öljyt ja tsekkasin letkut samalla. Purin sen säiliön pois ja putsasin bensalla/bräkleenillä.
En ole satavarma, mikä varsinanen syy oli loppujen lopuksi (vai noiden summa) mutta loppui möly.
Oon epäillyt kans tuota että ois joihinkin poteroihin jäänyt lastua huuhteluista huolimatta kun joka huuhtelun jälkeen lastun määrä kuitenkin vähentynyt. Ja ilmakuplia ei säiliössä näy ensimmäistäkään. Vaikka osat puhdistaisikin osa kerrallaan niin miten ne esim hammastangon sisältä saisi varmuudella huuhdeltua kaikki lastut pois purkamatta sitä?
Ainakin säiliön putsasin pumpun vaihdon yhteydessä irrallaan ja juurikin jarrukliinerillä ja paineilmalla. Ja auton käydessä huomaa että säiliössä "pulppuaa" eli oletettavasti neste kiertää oikein.
Kuuluuko ohjaustehostimesta normaalisti kuitenki vaimea ääni ettei se aivan äänetön ole kuitenkaan?
Kun tässä nyt tapellut tuon tehostajan kanssa niin epäilee jo itseäänkin että ylireagoiko tässä jo pumpun normaaleitakin ääntelyitä.
Avattiin eilen sitten ex pumppu ja se oli vähintäänkin uutta vastaavassa kunnossa.
Voiko se lastu olla lähteny liikenteeseen sitte hammastangolta?
Jatketaampas tätä omaa topiccia.
Elikkäs hammaatangon vaihdon suoritin vihdoin eilen.
Käytin kaikki ohjaustehostimen osat säiliöt letkut pumput yms. Irti ja puhdistin todella huolellisesti paineilmalla ja jarrukliinerillä.
Vaihdoin vanhan tarkistetun pumpun paikoilleen joka oli sisuskaluiltaan kuin uusi, laitoin liitoksiin uudet klemmarit jotta vuotoja ei varmasti tulisi.
Huuhtelin järjestelmän ohjeen mukaan ja tein perään vielä ilmauksen saman opin mukaan
http://www.supraclubfinland.com/index.php?topic=17764.msg159873#msg159873
Tänään ilmasin ohjausta vielä ainakin tunnin verran renkaat ilmassa ja renkaat maassa useita kertoja, renkaat ilmassa ei äännä yhtään mutta renkaat maassa tyhjäkäynnillä ulisee.
Tehostaa kuitenkin mahtavasti ajossa. Tyhjäkäynnillä renkaat maassa kun pumppu ulisee tehostaa myös mutta ei ehkä ihan niin hyvin. Öljynä Mobil ATF320 josta marmoritiskillä sanoivat että täyttää kaikki vaatimukset ja vähän ylikin.
Nyt jos jollakin olisi hyviä tai huonoja ideoita ja ajatuksia niin ottaisin mielelläni vastaan. Alkaa nimittäin loppua mielenkiinto kohta kesken tuon ohjaustehostimen ulinan tappelun kans..
Vaahtoaako tehostajan neste?
Lainaus käyttäjältä: Krister - 05 toukokuu, 2017, 11:14:07
Vaahtoaako tehostajan neste?
Ei hävitä tehostajan nesteitä. Ja jos jotakin positiivista niin metallilastua ei elää ole öljyn seassa
Justiin kävin merkkiliikkeestä kysymässä neuvoja niin sanoivat että voi mennä pitkäänkin että kaikki ilma tulee pois. Säiliöön ei kyllä tosin tule ilmaa ainakaan niin paljoa että sitä silmällä erottaisi.
Sanoi myös että renkaat maassa veivata ääripäästä toiseen ja pitää ääripäässä pari sekunttia.
Tilanne on ehkä saattanut jo aavistuksen parantua aamuisesta kun kauppareissun yhteydessä veivasin joka kaupan pihassa ennen kuin sammutin auton.
Ulisee tosin vielä..
Ohoh luin että häviääkö neste :D
Ei vaahtoa neste eikä tule ilmakuplia
Tuntui että vollaus loppui kokonaan parin ajopäivän jälkeen lähes kokonaan.
Mutta kesärenkaat vaihdettuani kuuluu taas ulinaa.
Tosin kesönakit onkin sen verran leveemmät että taitaa ahdistaa pumppua enemmän.
Jospa Jz tehostajan pumppu on vaan tosi ranttu ilmalle.