Moi!
Tuli tossa lueskeltua tuulilasin turbo lehdestä Testarossan koe ajo raportti. Punainen paholainen kulkee 290kmh+ ja 390hp, painaa myös aika kivasti.
JOTEN: Miten voin laskea paljonko super corollassa pitää olla vakio välityksillä löylyä koneessa jotta tuon 300kmh saavuttaa tai jopa ylittää ;D
Hieman ehkä turha tieto suomen teillä, vaan onhan suprista aina kiva raatailla ;D
Lainaus käyttäjältä: silveraxe - 15 maaliskuu, 2006, 22:53:04Miten voin laskea paljonko super corollassa pitää olla vakio välityksillä löylyä koneessa jotta tuon 300kmh saavuttaa tai jopa ylittää
Ei muuta kun fysiikan kirjat/kaavat esille, sieltähän ne löytyy ;)
Tai sitten lataat netistä vaikka ilmaisen cartest-softan, millä homma onnistuu kivuttomammin..
Ei taida vakioväleilla onnistua, ei manuaalilla ainakaan. Kone ei kierrä lähellekään riittävästi, ellei sitä sitten vartavasten lähdetä virittämään enempi kierroskoneeksi. Noita dynolappuja kun katsoo, huipputehot on tavallisimmin siinä 5500rpm tuntumassa, joka riittää sinne kahenpuolensadan hujakoille karkeasti arvioiden.
Arvio: lamput alaalla ja eri välityksillä 400+hp should do the trick. 8)
Virtuaalivirityksessähän ei oo mikään ongelma nostaa rajotinta, joten tuskin se tätä teoreettista laskeskelua haittaa. ;)
Juuei, lähinnä tohon Luukkaan tekstiin kommenttina, ettei tätä varmaan kannata niin vakavasti alkaa miettiä. :D
Kyllähän joka auton täytyy 300 km\h kulkea... ;D sehän on ihannenopeus suomen mahtaville teille... 8)
hei Jusba eiköhän lopeteta tuo 300km/h hakeminen tähän,ei se taida onnistua ;)
Lainaus käyttäjältä: silveraxe - 15 maaliskuu, 2006, 22:53:04
paljonko super corollassa pitää olla vakio välityksillä löylyä koneessa jotta tuon 300kmh saavuttaa tai jopa ylittää ;
Tarpeeksi syvä rotko tai pudotus ;D
Lainaus käyttäjältä: Juipe - 16 maaliskuu, 2006, 13:58:28
Lainaus käyttäjältä: silveraxe - 15 maaliskuu, 2006, 22:53:04
paljonko super corollassa pitää olla vakio välityksillä löylyä koneessa jotta tuon 300kmh saavuttaa tai jopa ylittää ;
Tarpeeksi syvä rotko tai pudotus ;D
oIKEASSA OOT
mut eikös tos tomaatissa oo tarpeex pitkä välitys
oli ihan pakko nostaa tämä aihe ylös. paljonko näitä kolmeasataa kulkevia on tällä hetkellä?
harvapa niitä mainostaa ja parempi niin ::)
oma jza70 otti gps mukaan 278km/h ja huom. sillon se oli vaan putkiviritteinen... alko olee jo sen verran kova vauhti että tuntu pikkuhiljaa että auto lähtis lentoon :D ja veikkaan että oisin päässy hieman kovempaakin mutta ei vaan kantti kestäny enempää ottaa...tehtaan mukaanhan ton jza:n pitäis mennä 299km/h sillon kun on 7500rpm.
MA-70 7M-GTE R154 otti kepsin mukaan 288kmh sitten tulikin kierroksen rajotin vastaan "vakio ecu" piggy pagein varusteltu.
Perä väleistä ei hajua.
Rupee toi vauhti tuntumaan tossa 250kmh jälkeen kun alkaa olemaan takaiskarit kaput. :icon_salut:
Kai sitä monikin supra kolmeesataa menee kunhan vaan välitykset riittää ja matka ei lopu kesken. 300kmh maililla onkin sitten hankalampi ja varttimaililla tommoset loppunopeudet alkaa olemaan jo aika kova juttu. ;D
Eikös noissa kesän speedpartyissä ollu ainaki yks mk3 vetäny 311km/h? :whip2:
Paremmin muistavat korjatkoon ja spekseistä en tiedä.
Kuka jaksaa odottaa jotain kesäpartyjä, essonpaariin pitää saada faktaa heti. ;D
Ei muuta ku vaihtaa tilalle "suppan" tiedot ja kokeilee sopivan heppamäärän:
Knowns:
A = 1.825 m^2
Cd = 0.297
P = 1000 bhp * (746W / hp) = 746000W
Density = 1.225 kg / m^3 *assuming sea level*
1N = Kg * (m/s^2)
1W= N * (m/s)
Unknowns:
Vmax = ?
Key Equations:
P = FV [comes from Power = Energy / Time = Force * Distance / Time = Force * (Distance / Time)
D = 1/2 Density * V^2 * A * Cd
Solution:
1) The Vmax of the car is achieved when the Drag Force is equal to the Force provided by the engine, ie D = F.
1/2 Density* V^2 * A * Cd = P / V
2) Solve the equation for V
V^3 = (2P) / (Density*A*Cd)
V = [(2P) / (Density*A*Cd)]^(1/3)
3) Plug in the numbers and watch you units
V = [(2*746000W)/(1.225 Kg/m^3)*(1.825m^2)*(0.297)]^(1/3)
recall 1W= N * (m/s) and 1N = Kg * (m/s^2) so units look like this...
V = [(2*746000 Kg m/s^2 * m/s)/(1.225 Kg/m^3)*(1.825m^2)*(0.297)]^(1/3)
Vmax ~ 130.97 m/s
or
Vmax ~ 293 mph
http://www.youtube.com/watch?v=No5gQuRCxKM
Speedparty @ Youtube
7m-gte n.350whp, w58 aski, perävälitys 4.1, kierrosrajoitin 6450rpm menee n.290km/h joten eiköhän esim turbo automaatin 3.7 perävälityksellä jo pääse yli 300km/h ihan vakio kierrosrajottimellakin.
(automaatti loota + 3.7 perä pitäs muistaakseni riittää 6400rpm, 312km/h)
mut se 280 mittarin mukaan on aika vauhti supel!!! ainakin noin 450hp riittää ainakin tuohon vauhtiin eikä kestä kauhian kauaa :D mutta tietenkään en suosittele ;)
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 18 joulukuu, 2009, 17:33:14
7m-gte n.350whp, w58 aski, perävälitys 4.1, kierrosrajoitin 6450rpm menee n.290km/h
Noilla spekseliiä pitäisi kelaaman 6500 kierroksella 238km/h huiput.
3.73 perä riittäisi n. 270km/h nopeuksiin :-\
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 18 joulukuu, 2009, 17:33:14
7m-gte n.350whp, w58 aski, perävälitys 4.1, kierrosrajoitin 6450rpm menee n.290km/h joten eiköhän esim turbo automaatin 3.7 perävälityksellä jo pääse yli 300km/h ihan vakio kierrosrajottimellakin.
(automaatti loota + 3.7 perä pitäs muistaakseni riittää 6400rpm, 312km/h)
Lainaus käyttäjältä: Tuokko - 25 joulukuu, 2009, 13:10:42
Noilla spekseliiä pitäisi kelaaman 6500 kierroksella 238km/h huiput.
3.73 perä riittäisi n. 270km/h nopeuksiin :-\
Luulenpa että on jotain jäänyt huomioimatta (esim. ylivaihde). Koska kyseisestä vedosta löytyy mun koneelta video ja kun tarkistin niin 6400rpm oli kierroksia ja mittari näyttää 260-270km/h.
Toki mittari heitto on tuossa nopeudessa varmaan jonkin verran mutta en usko että noin paljon.
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml Tuolta "nopeuden laskenta". Karmean helppo tapa laskea teoreettinen nopeus.
Oisin voinu laskeskella valmiiksi, mutten jaksanu jouluruokaa syöneenä etsiskeleen koneelta W58 loota 5:en välitystä ;D
Toisaalta, en tiedä millanen on renkaan halkaisija kelläkin.
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 18 joulukuu, 2009, 17:33:14
(automaatti loota + 3.7 perä pitäs muistaakseni riittää 6400rpm, 312km/h)
no eipä tuo paljoo heittäny ton laskenta ohjelman mukaan... meni se 10 vikaan toi mun muistikuva mutta yli 300 kuitenkin.
301.4 km/h (rengastuksena käytetty 275/35 18" [oma rengastukseni])
No enpä kommentoi tota omaa vetoani enempää. n.250km/h väitti toi ohjelma joten taitaapi olla mittari virhettä sit kuitenkin jonkun verran tuolla loppupäässä.
mulla ainakin penkissä huippunopeus oli 290km/h ja turbo automaatti!
Lainaus käyttäjältä: Raksteri - 26 joulukuu, 2009, 11:57:58
mulla ainakin penkissä huippunopeus oli 290km/h ja turbo automaatti!
En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta penkissä tuo vastatuuli ei ole kauhean kova ;D
Lainaus käyttäjältä: mokes - 26 joulukuu, 2009, 13:16:05En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta penkissä tuo vastatuuli ei ole kauhean kova ;D
Mutta välitykset on samat ku kadullakin, vaikka renkaat ehkä onkin vähän eri muodossa, mikä kai tuossa oli ideana...
Missä penkissä muuten sai ajaa lähes kolmeasataa?
Lainaus käyttäjältä: Tem - 26 joulukuu, 2009, 13:36:32
Mutta välitykset on samat ku kadullakin, vaikka renkaat ehkä onkin vähän eri muodossa, mikä kai tuossa oli ideana...
Missä penkissä muuten sai ajaa lähes kolmeasataa?
Juurikin näitä välityksiä tällä hain! Alavudella vanha ralliartin penkki nykyää joku kosonen. Maksimi oli vissiin 270 tai 280 mutta tuumas vaan että kokeillaan nyt :D
Lainaus käyttäjältä: Tem - 26 joulukuu, 2009, 13:36:32
Mutta välitykset on samat ku kadullakin, vaikka renkaat ehkä onkin vähän eri muodossa, mikä kai tuossa oli ideana...
Missä penkissä muuten sai ajaa lähes kolmeasataa?
Totta kai välitykset on samat, mutta tietysti auto menee kovempaa, kun ei ole ilmanvastusta. En tietysti tiedä, onko penkeissä joku tietty vastus, joka korvaa ilmanvastuksen.
Pitää kumminkin muistaa, että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.
Esim. Käytettäessä vakiovoimaa, fillarilla pääsee paikallaan näennäisesti kovempaa, koska vastatuuli ei hidasta menoa. Sama siis autoissa.
Ajatelkaa esim. vastatuuleen polkemista vrt. myötätuuleen.
Voi olla, että olen taas täysin väärässä, mutta näin itse ajattelen ;D
Lainaus käyttäjältä: Raksteri - 26 joulukuu, 2009, 14:45:55
Juurikin näitä välityksiä tällä hain! Alavudella vanha ralliartin penkki nykyää joku kosonen. Maksimi oli vissiin 270 tai 280 mutta tuumas vaan että kokeillaan nyt :D
Lainaus käyttäjältä: mokes - 26 joulukuu, 2009, 15:21:55
Totta kai välitykset on samat, mutta tietysti auto menee kovempaa, kun ei ole ilmanvastusta. En tietysti tiedä, onko penkeissä joku tietty vastus, joka korvaa ilmanvastuksen.
Pitää kumminkin muistaa, että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.
Esim. Käytettäessä vakiovoimaa, fillarilla pääsee paikallaan näennäisesti kovempaa, koska vastatuuli ei hidasta menoa. Sama siis autoissa.
Ajatelkaa esim. vastatuuleen polkemista vrt. myötätuuleen.
Voi olla, että olen taas täysin väärässä, mutta näin itse ajattelen ;D
tulee pakostakin tunne, että tässä puhutaan ihan eri asioista :) ;D :toothy10:
Lainaus käyttäjältä: mokes - 26 joulukuu, 2009, 15:21:55Voi olla, että olen taas täysin väärässä, mutta näin itse ajattelen ;D
Joo, katos kun nyt oli hakusessa, että paljonko se auto kulkis jos siinä ois miljoona ja yks heppaa, että koska tulee rajotin vastaan isoimmalla vaihteella, eikä vaan pääse kovempaa, vaikka ois kaksmiljoonaa ja kaks heppaa. Dynossa sitä on hyvä kokeilla, ihan samalla tavalla ku vaikka tolla ym. laskurilla.
Tehoistahan Raksteri ei edes maininnut mitään.. ;)
Tuossa Celica Supran rengastuksella laskennallisia huippuja eri peräväleille. Nopeudet maileina tunnissa. Laatikoina W58 ja R154:
(http://members.provalue.net/moon/Mk2supra_rpm_mph.gif)
Lainaus käyttäjältä: mokes - 26 joulukuu, 2009, 15:21:55
Totta kai välitykset on samat, mutta tietysti auto menee kovempaa, kun ei ole ilmanvastusta. En tietysti tiedä, onko penkeissä joku tietty vastus, joka korvaa ilmanvastuksen.
Pitää kumminkin muistaa, että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.
Esim. Käytettäessä vakiovoimaa, fillarilla pääsee paikallaan näennäisesti kovempaa, koska vastatuuli ei hidasta menoa. Sama siis autoissa.
Ajatelkaa esim. vastatuuleen polkemista vrt. myötätuuleen.
Voi olla, että olen taas täysin väärässä, mutta näin itse ajattelen ;D
Kuitenkin nyt puhuttiin välityksistä eikä tehoista ja todellisesta huippunopeudesta kadulla ko. tehoilla.. Vaan pelkästään välityksien mahdollistamasta teoreettisesta huippunopeudesta. Kee?