Supra Club Finland

Vierasalue => Supraa ostamassa? => Aiheen aloitti: markoh - 13 marraskuu, 2006, 15:00:05

Otsikko: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: markoh - 13 marraskuu, 2006, 15:00:05
Eli kyse olisi MR2 toisen turboversion ajettavuudesta. Olen lukenut netistä, että auto pyörähtää todella nopeasti ympäri, kun pitoraja ylitetään. Millaisia kokemuksia tästä on käytännössä esim. radalla ja märällä kelillä? Millainen auton ajettavuus on muuten?

Itselläni on MX-5, joka on tosi hyvä ajaa kovempaakin mutkiin. Mazdasta puuttuu tehoa mutta MR2:sta sitä löytyisi mutta kyse on siitä, että uskaltaako tehoa käyttää?

Tarkoitukseni on vaihtaa autoa ja todennäköinen vaihtoehto on MR2 turbo. Se olisi tarkoitus virittäää n. 300 hv tehoiseksi tai ostaa valmiiksi rakennettu auto.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 13 marraskuu, 2006, 16:38:30
Itse pyöritin vajaa 10tkm tollasta turbo MR:ää viime vuonna. Varsin kiva laite viedä, jopa talvella kun pitoa on lähestulkoon nelivedon tapaan  :)   Toi jenkkien "snap oversteer" on toisaalta totta, mutta ei sitä hirveän usein kohtaa. Pitoa on vain niin paljon että sitä saa räimiä todella kovin ottein että päästään pidon yli. Sitten kun pito lähtee niin korjaus on tultava välittömästi tai muuten on liian myöhäistä. Eli FR konstruktioon tottuneelle "sladiin-kuppikahvia-korjausliike" ajotapaiselle tuossa pitää kyllä muuttaa asenteita. Mutta nämä siis tulevat vasta ääriajossa vastaan. Jotain helppoudesta kertoo se että mä en ajanut autoa tolppaan, eli ei se kovin vaikea vietävä voi olla  ;D

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: duke - 13 marraskuu, 2006, 21:29:33
jonkun tonnin olen ajanu ja vielä tiellä kestäny..mutta kovassa vauhdissa huomaa kun pito alkaa lähteä ensin etu-pyöristä sitten kun perä lähtee luistaamaan joutuu olemaan tarkkana muuten käy huonosti,tiukissa mutkissa samanlainen kun joku 325 bimmeri...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tem - 14 marraskuu, 2006, 07:22:57
Sanovatten, että noita kuskeja on kahdenlaisia, niitä jotka ovat sen pyöräyttäneet ja niitä jotka ajavat hiljaa. 8)

Se on tosiaan ympäri hetkessä, kun on lähteäkseen. Kannattaa ensin kokeilla jossain parkkiksella tai radalla ja jälkimmäistä ei mielellään affen kaiteiden välissä. Normaalistihan tuo käyttäytyy ihan sivistyneesti ja kruisailuvauhtikin on kovempaa kuin monen muun kotteron täysi yritys. Levottomaksi se tosiaan muuttuu vasta kun ollaan ihan rajoilla ja sinne ei pitäisi vahingossa joutua.

Ite oon ajanu MX-5:sta aika vähän, muutaman kerran vaan päässy koittamaan niitä vanhempia. Mutta se kyllä tuntuis olevan helpompi ajettava, eikä tee mitään äkkinäistä, vaikka yrittäiskin. Mutta etköhän sä misteriinkin totu, kuhan vaan suhtaudut autoon pienellä kunnioituksella sillon kun pitää mennä oikeasti kovaa. ;)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: markoh - 14 marraskuu, 2006, 11:00:11
Joo, eihän sinnä äärirajoille vahingossa joudu mutta välillä on vaan kiva ajaa mutkat + rampit kovaa niin, että voi luottaa autoon. MX-5 käyttäytyy tosi hyvin, vaikka ajaisikin ylikovaa eli mitään äkkiliikkeitä ei tapahdu ja hyvin ehtii korjata ennen kuin mitään tapahtuu. MR2:ssa arveluttaa siis, että joutuuko leikkimisestä luopumaan

Vähän ongelmallista on, kun yrittää löytää auton, joka on yhtä aikaa hyvännäköinen, nopea ja hyvä ajettava myös ääritilanteissa. Lisäksi auto pitää saada kohtuullisella rahalla, kun kyse ei ole käyttöautosta vaan lelusta  ;)  Hyvännäköisyys riippuu tietenkin katsojasta mutta omaa silmää miellyttävät pienet urheiluautot, jotka on muotoiltu hyvin. Eli nelioviset, isot, perheauton näköiset ja vanhalta näyttävät autot eivät tule kyseeseen. MR2:n lisäksi RX-7 olisi varmasti aika hyvä vaihtoehto mutta wankel-kone ja sen mukana tuomat ongelmat mietityttävät eli asiantuntevaa ja toiminnassa olevaa korjaamoa ei taida löytyä Suomesta. Toki auton voi viedä Ruotsiin tarvittaessa mutta aika hankalaa sekin on. Eli jokaisesta autosta löytyy aina joku miinuspuoli mutta niin kai se menee, kun ei ole laittaa kymmeniä tuhansia euroja leluun.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tem - 14 marraskuu, 2006, 11:58:39
Lainaus käyttäjältä: markoh - 14 marraskuu, 2006, 11:00:11MR2:ssa arveluttaa siis, että joutuuko leikkimisestä luopumaan

Ei joudu. 8)

Kuhan vaan tutustut rauhassa autoon paikassa, missä on varaa lipsautella. Ei se sitten enää yllätä, kun sen tuntee ja tietää mitä saa ja pitää tehdä. Mut tuo Joren jo mainitsema FR -> MR muutos on kuitenkin sen vertaa iso, ettei se ihan tosta vaan onnistu.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: markoh - 14 marraskuu, 2006, 15:34:05
Lainaus käyttäjältä: Tem - 14 marraskuu, 2006, 11:58:39
Mut tuo Joren jo mainitsema FR -> MR muutos on kuitenkin sen vertaa iso, ettei se ihan tosta vaan onnistu.

Mitähän tuo FR -> MR muutos on suomeksi  ???
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 14 marraskuu, 2006, 16:06:07
Lainaus käyttäjältä: markoh - 14 marraskuu, 2006, 15:34:05
Lainaus käyttäjältä: Tem - 14 marraskuu, 2006, 11:58:39
Mut tuo Joren jo mainitsema FR -> MR muutos on kuitenkin sen vertaa iso, ettei se ihan tosta vaan onnistu.

Mitähän tuo FR -> MR muutos on suomeksi  ???

FF = Etumoottorinen, etuvetoinen
FR = Etumoottorinen, takavetoinen
MR = Keskimoottorinen, takavetoinen
RR = Takamoottorinen, takavetoinen
4WD = Neliveto ja moottorin paikka pitää itse etsiä  :P

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: sonic - 14 marraskuu, 2006, 19:44:53
Lainaus käyttäjältä: markoh - 14 marraskuu, 2006, 11:00:11
MR2:n lisäksi RX-7 olisi varmasti aika hyvä vaihtoehto mutta wankel-kone ja sen mukana tuomat ongelmat mietityttävät eli asiantuntevaa ja toiminnassa olevaa korjaamoa ei taida löytyä Suomesta.

kyllä tuo RICEROCKETS niitä edelleen korjaa huoltaa yms.. neuvoa antaa
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 14 marraskuu, 2006, 21:47:49
Lainaus käyttäjältä: sonic - 14 marraskuu, 2006, 19:44:53
kyllä tuo RICEROCKETS niitä edelleen korjaa huoltaa yms.. neuvoa antaa

Joko Ricerocketsilla on nähty 13B-REW kone livenä? Reilu vuosi takaperin kartoitin korjausta koneelle ja sillon sanoivat suoraan että 13B-T (FC turbo) koneita ovat laittaneet mutta FD korisen 13B-REW:iä ei ole edes nähnyt paikanpäällä. Ei jättänyt hirveän osaavaa kuvaa muutenkaan..

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: nr000001 - 14 marraskuu, 2006, 23:09:11
Lainaus käyttäjältä: Jore - 14 marraskuu, 2006, 21:47:49
Ei jättänyt hirveän osaavaa kuvaa muutenkaan..

Täsmentäisitkö mistä oli kysymys?
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: markoh - 15 marraskuu, 2006, 10:17:54
Soittelin tuonne Rice Rocketsille, kun aloin miettiä RX-7 twin turbon hankkimista. Puhelimeen vastannut kaveri vaikutti ainakin maallikon korvissa asiantuntevalta. Kun kyselin RX:n virittämisestä ja huolloista, hän sanoi, että on tehnyt viimeiset vuodet hommia lähinnä harrastusmielessä mutta jos koneessa on vikaa, niin sen voi sinne lähettää. Ymmärrän kyllä hyvin, ettei wankeleiden kanssa kannata tosissaan tehdä hommia, kun asiakkaita ei taida ihan joka päivä löytyä. Itselleni ei kuitenkaan selvinnyt, saako sieltä oikeasta apua, jos tulee ongelmia. On ainakin aika hankalaa, jos moottori pitää irrottaa jossain toisella pajalla ja lähettää se sen jälkeen korjattavaksi toiseen paikkaan (näin ainakin itse käsitin asian).

Kun tuosta twin turbosta lukee juttuja netistä, niin monessa paikassa varoitetaan siitä, ettei autoa pidä viedä paikkaan, jossa ei ole riittävää asiantuntemusta. Vääriä diagnooseja on ilmeisesti tehty aika paljon eli kalliita osien vaihtoja on tehty turhaan (esim. turbot, vaikka ne ovat olleet ehjiä) . Tukholmasta pitäisi löytyä asiantuntemusta mutta sinne on aika pitkä matka ja huolloille tulee aika paljon hintaa. Eipä tällaisia autoja osteta, jos halutaan edullinen ja tilava käyttöauto mutta asiantuntevan huollon puuttuminen + korkea kulutus + melko todennäköinen konevaurio jo alhaisilla kilometreillä pistää monet miettimään.

MR2 on käsittääkseni erittäin luotettava (korjatkaa jos olen väärässä).
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 15 marraskuu, 2006, 10:24:39
Lainaus käyttäjältä: markoh - 15 marraskuu, 2006, 10:17:54
...korkea kulutus + melko todennäköinen konevaurio jo alhaisilla kilometreillä..

Nää on legendaa. Itse ajoin rexillä tollasta vajaa 10l/100km keskikulutusta mikä ei mun mielestä _harrasteautolle_ ole paha lukema. Lisäksi tuo konevaurioherkkyys on lähinnä tyhmien jenkkien aiheuttama mielleyhtymä. Jos autossa pitää jäähdytysjärjestelmän kunnossa ja bensaa tankissa niin kone kestää kyllä.

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: markoh - 15 marraskuu, 2006, 10:36:13
Lainaus käyttäjältä: Jore - 15 marraskuu, 2006, 10:24:39
Lainaus käyttäjältä: markoh - 15 marraskuu, 2006, 10:17:54
...korkea kulutus + melko todennäköinen konevaurio jo alhaisilla kilometreillä..

Nää on legendaa. Itse ajoin rexillä tollasta vajaa 10l/100km keskikulutusta mikä ei mun mielestä _harrasteautolle_ ole paha lukema. Lisäksi tuo konevaurioherkkyys on lähinnä tyhmien jenkkien aiheuttama mielleyhtymä. Jos autossa pitää jäähdytysjärjestelmän kunnossa ja bensaa tankissa niin kone kestää kyllä.

-Jore

Joo, turha kai on tehdä ongelmaa siitä, että hajoaako kone vai ei muuten jää hankinta tekemättä. Ainahan niitä moottoreita saa kaupasta uusia ja bensakaan ei taida olla loppumassa vähään aikaan :D
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tem - 15 marraskuu, 2006, 12:10:52
Lainaus käyttäjältä: markoh - 15 marraskuu, 2006, 10:17:54MR2 on käsittääkseni erittäin luotettava (korjatkaa jos olen väärässä).

Melko perinteinen Toyota. Tekniikka kestää ja kestää, jos perushuoltoja ei jätetä väliin.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: duke - 15 marraskuu, 2006, 17:14:27
mielestäni misterin ainut huono puoli on että koneen huolto/rakantaminen on tilan takia tosi vittumainen..kone ei lähe kun alakautta ensin on purettava taka-akselisto,konetta ei saa vaihdelaatikosta irti joten auto ilmaan ja koko paketti laskettava rullapukin päälle...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 23 joulukuu, 2006, 18:50:02
siis hommahan menee niin, että: mitä paremman auton hommaat kaarre nopeuksilleen niin sitä jyrkempi tulee raja olemaan pidon ja luiston välillä. Todelliset KISA-vehkeet ovat eri herkkiä pidon rajan suhteen. MR2 on hyvä painojakaumaltaan ja nopea kaarteissa. Kun se omaa hyvän kaarreominaisuudet niin rajan ylitys on jyrkemmin nähtävissä. Ole hyvä ja käy vaikka testaamassa jotain oikeaa, nopeaa rata vehjettä.
Väitän että mr2 ja rx-7(tai mikä muu tahaansa liian etupainoine kalu) on suht eri laatua esim. alastarossa jos valitset saman tehoiset autot. Tarkoitan että älä sotke nopeutta ja helppoa käytettävyyttä sillä drifting pelit on asia erikseen.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 23 joulukuu, 2006, 22:11:40
Lainaus käyttäjältä: janiK - 23 joulukuu, 2006, 18:50:02
..rx-7 (tai mikä muu tahaansa liian etupainoine kalu)..

Eikös 50/50 painojakauman väitetä yleensä olevan juuri se optimaalinen?   ;)

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 24 joulukuu, 2006, 06:07:36
40/60 on aika liki ihannetta. 60% painosta takarenkaille. Jotkut urheiluautot on rakennettu jopa hiukan yli 60%, mutta helposti alkaa mennä aliohjaavaksi. Tokihan ajettavuuteen vaikuttaa moni muukin asia.
MR2 Mk2 on rakennettu suhteelle 42/58 joka on sama kuin esim. Ferrari 360:lla.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tem - 24 joulukuu, 2006, 21:37:10
Mitään yleispätevää painojakaumaa ei taida olla olemassakaan. Se mikä toimii toisessa, ei välttämättä toimi toisessa. 50/50 voi olla parempi kuin 40/60 ja toisinpäin.

MR2 on toki hyvä ratalelu, mutta ei kannata aliarvioida monia muitakaan. ;)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 24 joulukuu, 2006, 21:40:58
Lainaus käyttäjältä: janiK - 24 joulukuu, 2006, 06:07:36
40/60 on aika liki ihannetta.

Tää oli täysin uutta tietoa..

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MT - 25 joulukuu, 2006, 16:01:18
Kyllä se ihanne painonjakauma on kuule 50/50, ei Nykästä lainaten "fiftisiksti" eikä 40/60.  ;)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 26 joulukuu, 2006, 07:40:42
No mistä sitten johtuu että kaikki nopeimmat autot asvaltilla ovat juurikin takapainoisia.
Sen jälkeen kun esim formula 1 kalustoon saatiin keskimoottorit ei siellä ollut mitään sanomista enää etumoottorisilla vehkeillä.
Sama tapahtui aikanaan vakioautoissa. Ja sama pätee kun katsoo faktaa nykyisten autojen esim. TM-ratatestiä.
Jopa uusin corvettekin onnistuttu rakentamaan 55% takapainolle. Ei ole Insinööreille olleet ilmaisia kiloja siirrella taka-akselille vaihdelaatikkoa ym.





Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: duke - 26 joulukuu, 2006, 20:38:33
kyllä jokainen oppikirja sanoo parhaasta painojakaumasta et se on 50/50
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 27 joulukuu, 2006, 13:29:07
minkäköhan takia kaikki nopeimmat autot radalla ovat juurikin yli 55% takapainolla?
Oiskohan vaikka sen takia, koska saavutetaan parempi kaarteesta ulos tulo nopeus  ;).
Jos koitat säilyttää mutkassa kovimman mahdollisen nopeuden koko mutkan läpi tasa nopeudella niin mahdollisesti 50/50 on paras, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se joka pääsee koviten ulos mutkasta hakkaa muita koko seuraavan suoran.
En mäkään näitä juttuja hatusta revi, enkä mistään peruskolun autolla ajon ABC:stäkään.

(näillä takapainoisuus jutuilla en tietenkään tarkoita etuvetoisia ja etu-painotteisia nelivetoja.)



Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tem - 27 joulukuu, 2006, 22:52:53
Sepä se, tasasta mutkaa ajaessa 50/50 olis paras. Takavetoisen kiihdytyksessä 0/100 olis paras. Käytännön kompromissi löytynee jostain siitä välistä, jos ei ajeta vain tasaista ympyrää tai pelkkää suoraa.

Ja sitten kun siirrytään tasaisesta ympyrästä tielle/radalle, missä on mutkia eri suuntiin ja suoriakin välissä ja auto joutuukin vaihtamaan menosuuntaa, niin mitä keskemmälle autoa massa on saatu, sitä vähemmän työtä etupyörät joutuvat tekemään, että saadaan auton suunta käännettyä -> kevyt nokka+massa keskellä toimiikin paremmin kuin raskas nokka, missä massa on keulassa kaukana keskustasta.
(kevyellä tarkoitan alle 50% painosta ja raskaalla 50% painosta)


...mutta edelleen oon sitä mieltä, että muut ominaisuudet painaa paljon enemmän ku painojakauma. 50/50:lläkin on hyvin nopeita autoja. 8)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 28 joulukuu, 2006, 04:50:54
Lainaus käyttäjältä: Tem - 27 joulukuu, 2006, 22:52:53
...mutta edelleen oon sitä mieltä, että muut ominaisuudet painaa paljon enemmän ku painojakauma. 50/50:lläkin on hyvin nopeita autoja. 8)

Onhan se niin, että monet muutkin asiat ovat vaikuttamassa asiaan.

Sellasta vielä näistä MK2 MR2:sta.
Kori muuttuu rev 3 malliin etupään jättöjen osalta, jousien yläpään kiinnityspaikkaa on muutettu.
(rev3 alkoi 10/93)
Sanovat, että rev3 käyttäytyisi aika lailla rauhallisemmin kuin rev2.
Kokemusta itselläni ei ole asiasta, mutta tähän seikkaan vois kannattaa tutustua jos kiinnostaa se vakaampi versio näistä peleistä.
Käsittääkseni radalle monesti valitaan rev2 herkkyytensä vuoksi, mutta tästäkin sitten löytyy eriäviä mielipiteitä.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 28 joulukuu, 2006, 12:07:32
Lainaus käyttäjältä: janiK - 28 joulukuu, 2006, 04:50:54
Kori muuttuu rev 3 malliin etupään jättöjen osalta, jousien yläpään kiinnityspaikkaa on muutettu.
(rev3 alkoi 10/93)
Sanovat, että rev3 käyttäytyisi aika lailla rauhallisemmin kuin rev2.

Pitää paikkansa että jotain pieniä viilauksia tapahtui rev3:ssa, mutta olennaiset ajettavuuteen vaikuttavat muutokset tehtiin kylläkin rev1 ja rev2 välissä.

Muutoksia rev1 -> rev2
- paksummat vakaajat ainakin vapareissa
- Bilstein iskarit turboissa
- matalampi alusta
- 15" vanteet ja 195/55+225/50 rengastus
- pidemmät tukivarret takana, erilainen poikkipalkki
- "multi-cone" synkrot vaihteistossa
- isommat jarrut
- japanissa lukkoperä GT:ssä (lähde: Brian Long: Toyota MR2 Coupes & Spyders, muitakin väitteitä esiintyy)

Olennaisimmat ajettavuuteen vaikuttavat muutokset olivat taka-akseliston geometrian muuttaminen, jousituksen korkeuden laskeminen, jämäkämmät iskarit ja takarenkaiden leventäminen.

Muutoksia rev2 -> rev3
- moottori
- toisenlaiset Bilstein iskarit (jostain luin että normaaliajossa pehmeämmät)
- pieniä joustitusgeometrian muutoksia
- vahvemmat jousituksen kiinnityspisteet
- ulkonäkö

Jenkeissä rev1 on joidenkin autocrossareiden suosiossa siksi ettei se aliohjaa samalla tavalla hitaissa mutkissa kuten rev2 ja uudemmat.

Mutta teoria on aina teoriaa, mielenkiinnolla odotan josko oma rev2 joskus rantautuisi Suomeen ja josko sen saisi vielä kilpiinkin jotenkin...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 28 joulukuu, 2006, 13:41:50
Noinkos se menikin.
No mulla on sitten vajaat tietämykset/unohtuneet tosiseikat tästä.
Joitakin noista muistelin tapahtuneen rev2 - rev3 vaihteessa, mutta näköjään olisi pitänyt kirjoittaa rev1-rev3.
No kuitenkin pääasia oli et on noissa mk2:kin eroja eri versioitten välillä.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: duke - 28 joulukuu, 2006, 16:40:14
onko sulla janik ohjaustehostin misterisssä?kun kaikkissa ei ole mikähän siinä on et osaan on laitettu ja toisiin ei...olis mukava kokeilla onko erillainen ajaa toi rev3 mun rev2 verrattuna... :)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 28 joulukuu, 2006, 17:40:11
Ihmekös tuo jos noissa menee sekaisin. Japanissa ensimmäiset rev2 autot ovat 12/1991 ja jenkeissä puhutaan rev2:n osalta vuosimallista 1993 vaikka se tulikin markkinoille siellä jo keväällä 1992 eli olisi pikemminkin 1992.5 :)

Duke: ohjaustehostimen olemassaolo riippuu markkinoista ja siitä paljonko lisävarustelistaa on ruksailtu kyseisen yksilön kohdalla. Briteissä se tuli vakioksi heidän vapari-GT malliinsa (meikäläisittäin GTI) rev2:n myötä mutta en löytänyt viitteitä siitä onko se ollut Japanissa vakiona turboissa vai ei. Sen perusteella mitä olen Japanin markkinoita seurannut rev2 autoissa on poikkeuksetta ollut ohjaustehostin tai ainakin erittäin suuressa osassa niistä. Onko autosi varmasti rev2 vai myöhäinen rev1? Helpointa lienee tarkistaa jarrulevyjen halkaisija ja paksuus (ellei joku ole päivittänyt jarruja uudempaan rev1 autossa).

Lisävarutelistallekin on tullut lisää sälää vuosien varrella, esimerkiksi:
- rev2 alkaen: luistonesto
- rev3 alkaen: sports-ABS eli kehittyneempi lukkiutumaton järjestelmä

Rev3:n jälkeen muutokset olivat pääasiassa kosmeettisia eli Rev3 sisältää olennaisilta osiltaan kaikki tekniset parannukset mitä mallistoon tuli vuosien varrella. Ankarammin viritettäessä suurin osa Rev3:n moottoriparannuksista käytännössä vaihdetaan viripalikoihin joten viritysmahdollisuudet ja saavutettavat tehot eivät olennaisesti poikkea rev1-2 ja rev3+ välillä. Maltillisilla ahtopaine- ja putkistomuutoksilla rev3+ on kiitollisempi viritettävä isomman turbonsa ansiosta ja monet yksilöt ovat antaneet vakionakin enemmän tehoa kuin valmistaja ilmoitti.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: duke - 28 joulukuu, 2006, 21:18:01
no on kyllä sekava..mulla on rev1 koska auto on käyttöön otettu 8\90
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 29 joulukuu, 2006, 06:58:42
Lainaus käyttäjältä: duke - 28 joulukuu, 2006, 16:40:14
onko sulla janik ohjaustehostin misterisssä?kun kaikkissa ei ole mikähän siinä on et osaan on laitettu ja toisiin ei...olis mukava kokeilla onko erillainen ajaa toi rev3 mun rev2 verrattuna... :)

Kyllä siinä pitäs olla. Paha tarkastaa kun on 15000km välissä O0.
Kiva ois kyl kokeilla vähä erilaistakin märrää joten eiköhän tollanen mukava tesmailu tuokio voida järjestää jotta päästään koittaa puolin ja toisin.
Katellaan sitä sitten tossa kesemmällä.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: rämeairo - 28 huhtikuu, 2007, 15:58:24
Itse päästin eilen ylimääräisiä paineita tuolla takametsien teillä. Ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä oli mahtava ajettava :P-<: . Kyllä minulla ainakin kantti loppuu kesken ennemmin kun autossa ajettavuus. Ja ottakaa huomioon,että auto on vakio gt-s. Ja ensimmäinen viikko postiauton ratissa. Etupään toimiminen ainakin oli jotain aivan järkyttävää. Senkus sukelsi kurviin. Nyt kun sais ton kasan katsastettua että saa sen tuonne auto galleriaan. Ja ehkä noi buddy clubit alle jos ei joudu vtt mittauksiin.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 09 heinäkuu, 2007, 19:06:40
Itse olen omistanut vapari 2.0GTi16V mallisen MR2:n (1992) nyt vajaan viikon. Kuivalla kelillä tuo on unelma ajaa mutkateitä yms. jopa tuolla omalla rengastuksella, joka on autoon hiukan vääränlainen. (215/40/17). Sunnuntaina sade + liikenneympyrä + karvan verran liikaa vauhtia = jännäkakkaa...  :ohnoes: Eli perähän lähti alta silleen todella noileasti. Onneksi olin valppaana, kun uusi auto mulle kyseessä, eikä karannut yli asti. Hieman pelästytti kyllä. Ilmeisesti kyse tuosta snap oversteeristä.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 09 heinäkuu, 2007, 21:37:01
Omani yliohjaa jostain syystä reippaasti kovassa ajossa vaikka edessä on 205 ja takana 225 renkaat samaa merkkiä ja mallia. Omani on "rev 2" mallia eli sen pitäisi olla enemmänkin aliohjaava Toyotan tekemien muutosten vuoksi. Pyöränkulmilla on luultavasti paljonkin vaikutusta käytökseen, mutta en ole käynyt vielä säädättämässä. Nopeammin se lähtee sladiin kuivalla kuin etumoottorinen, mutta toistaiseksi on pysynyt nokka oikeaan suuntaan. Sateella en ole vielä päässyt sellaiseen ympäristöön että uskaltaisi rajoja hakea.

Joka tapauksessa MR2:ssa jos missä on järkevää käyttää hyviä renkaita sekä kuivalla että sateella.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 09 heinäkuu, 2007, 23:03:11
Voipi olla, ettei nuo oman renkaatkaan ole ihan niitä sadekelille erityisesti suunnattuja. Edessä BF Goodrich ja takana Dayton. Renkaat on pinnoiltaan liki uudet. Millaiset talvitassut? 195/55/15 ja nastat? Eli kannattaako kitkat unohtaa samantien?
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: -tarzi- - 09 heinäkuu, 2007, 23:11:58
ei missään nimessä kitkoja, nastat ehdottomasti, auto on niin kevyt keulanen ettei kitka oikein jäällä pidä
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Petri Suominen - 22 heinäkuu, 2007, 21:03:54
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 09 heinäkuu, 2007, 23:11:58
ei missään nimessä kitkoja, nastat ehdottomasti, auto on niin kevyt keulanen ettei kitka oikein jäällä pidä
Ihan hienosti mä ainakin viime talven selvisin kitkoilla pääkaupunkiseudulla  :)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: -tarzi- - 24 heinäkuu, 2007, 23:19:44
hmm... mitenköhän sanois ettei kukaan ota herneitä...

nöinhän se on että kitka pitää tollasessa normi kelissä, mut siit kun tulee jäätä ni tutkitusti e pidä nii hyvin, siihen kun listätään takaveto auto ni avot, tosi mr2 on tapaus erikseen kun on keskimoottori...

br
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 25 heinäkuu, 2007, 15:37:55
Ostin kompromissit, eli kitkanastarenkaat. Kun halvalla sain. 185/60/15 Bridgestone Noranza2. Enköhän mä noilla pärjää, kun viime talvena pärjäsin liki 300hv takavetoisella jossa alla oli keskieurooppakitkat kokoa 235/45/17 edessä ja 255/40/17 takana.  :ohnoes: ;D :ohnoes:
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Juha. - 25 heinäkuu, 2007, 18:58:37
lumella kitkarenkaat olisivat mun vaihtoehto, mut etelä-suomen talvi on siitä veemäinen, et on perhanan märkää jolloin nastarenkaiden melu erottuu selvemmin kuin kitkojen ja ku menee miinuksen puolelle, tiet liukkaat ja nastarenkaat erottuu edukseen... tiedän kylläkin monia et vannoo käyttävänsä aina nastarenkaita, mut ovat siirtyneet kitkarenkaisiin niiden mukavuuden takia ja kehuvat niillä pärjäävän ihan yhtä hyvin ku nastoilla (minkä uskon epäilemättä)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: -tarzi- - 25 heinäkuu, 2007, 19:25:31
tämäkin on taas loppumaton keskustelu... mielipiteitä yhtä monta kun kirottajaa... samapa se on millä ajaa, ite en kitkoihin koske jos joskus supella talvella ajan...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Juha. - 25 heinäkuu, 2007, 20:31:48
Lainaatämäkin on taas loppumaton keskustelu...

OT, mut eikös foorumit oo juurikin keskustelua varten? ei herneitä nenään vedettäviks...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Juhani - 25 heinäkuu, 2007, 23:48:09
Niin, kyllä talvirenkailla pärjääminen, oli ne sitten kitkat tai nastat, riippuu täysin korvien välistä...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 26 heinäkuu, 2007, 18:32:29
Itse asun suhteellisen etelässä, eli satakunnassa. Olen ajanut talvet pääosin joko vanhoilla ja huonoilla nastarenkailla tai sitten uusilla ja hyväkuntoisilla nastarenkailla mallia pinnatut tai halpikset. Näiden lisäksi pari talvea kitkoilla. Yhden talven ajoin liki uusilla HP4:lla, jotka kyllä pitivät hyvin, mutta melusivat älyttömästi. Nyt siis 1. kertaa kitkanastat.

Aina olen pärjännyt. Jos renkaat on olleet hiukan huonommat, kuten viime talvena, on sen mukaan vauhtia laskettu. Viime talvena täytyy myöntää että yksi likipiti tilanne noilla keskieurooppakitkoilla tuli jäisellä tienpinnalla. Takavetoisella osaan ajaa talvella paremmin kuin etuvetoisella, nelivetoista en ole kokeillut kunnolla. Keskimoottorista ei ole ennen ollut alla. Hyvältä tuo MR ainakin kesällä tuntuu ajaa sorallakin.

Pointtina lähinnä se, että nyt ostamani renkaat on parhaat mitä minulla on koskaan ollut autoissani. Ellei noilla pysy tiellä, niin vika on kyllä ihan 100% varmasti kuskissa. Alkutalvi pitää ottaa kyllä autoon tuntumaa hakien. Taitaa olla 16. talvi auton ratissa. Niistä reippaasti yli puolet takavetoisilla.

Toisena pointtina se, että on myös meitä, joille kelpaa kummat vain, kitkat ja nastat. Nyt otin nämä kahdesta syystä. MR2:een suositeltiin foorumilla nastoja keveän etupään takia. Mieluummin kokeilen ensin nastallisilla kun siihen mahdollisuus on. Toinen syy oli rengasliikkeen hyvä kesätarjous. Renkaat maksoivat vanteille laitettuna + tasapainotettuina + soviterenkaat vanteisiin yhteensä 300e.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tem - 26 heinäkuu, 2007, 22:19:24
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 26 heinäkuu, 2007, 18:32:29sen mukaan vauhtia

Tuossahan se oleellinen tulikin. Nimimerkillä talviautona isolohko, missä on vääntöä, muttei tehoa. Automaatti ja 90-luvun kitkat kruunaa komeuden.

Keskimoottorinen on talvella yllättävänkin rauhallinen, tuskin pääsee yllättämään. Tai ehkä kevytperäisiin takavetoisiin tottuneen se voi yllättää kiihtyvyyspidolla. ;D Varo paikallaan sutivia etuvetoja!
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: -tarzi- - 26 heinäkuu, 2007, 22:29:16
vetopitoja misterissä varmasti riittää mut mites sivuttaispitoa onko misteri miten ärhäkkä lähteen luistoihin? ???

vai onko kuten aina kuskista kii?
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 26 heinäkuu, 2007, 22:36:19
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 26 heinäkuu, 2007, 22:29:16
vetopitoja misterissä varmasti riittää mut mites sivuttaispitoa onko misteri miten ärhäkkä lähteen luistoihin? ???

vai onko kuten aina kuskista kii?

Taitaa olla hyvinnii kitkasta kiinni. Ei tuo soralla kovin herkästi irtoa ainakaan mihinkään mahdottomiin slaippareihin. Sen sijaan kuten jo kirjoitinkin märällä asvaltilla olen kertaalleen kokenut tuon snap oversteer ilmiön ja veikkaan, että siihen kannattaa isolla parkkiksella tutustua tarkemmin ensi talven ensiliukkailla ennen kuin lähtee enempi kikkailemaan... Sen verran mielenkiintoinen ominaisuus.  :ohnoes:
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 29 heinäkuu, 2007, 14:48:11
Mun mielestä vähäisen kokemukseni pohjalta mr2 ajo-ominaisuudet ja pito ovat erinomaista luokkaa kuivalla asfaltilla, liukkaan alustan ominaisuuksia en kommentoi.
Omastani voin sanoa, että se on mielummin karvan ali kuin yli ohjaava ja käyttäytyy varsin luotettavasti kaarteissa semislickseilläkin.
Kannattas varmaan tarkastaa 10v vanhasta autosta alustan osien kunto ja sitten arvostella niitä kaarre ominaisuuksia.
Raskaampi perä toki tuo tullessaan haastetta luisuun lähtiessään, mutta ei se niin helposti irtoakkaan.
Keskimoottori on nopein konstruktio kaarre ajoon, ei helpoin.


Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 29 heinäkuu, 2007, 15:27:58
Lainaus käyttäjältä: janiK - 29 heinäkuu, 2007, 14:48:11
Keskimoottori on nopein konstruktio kaarre ajoon

Taas faktaa   :)

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: -tarzi- - 29 heinäkuu, 2007, 15:30:46
viisasta porukkaa täällä ;)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 29 heinäkuu, 2007, 15:50:44
 :bootyshak ja se on FAKTA!
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: J-M kujala - 29 heinäkuu, 2007, 18:04:10
Lainaus käyttäjältä: janiK - 29 heinäkuu, 2007, 15:50:44
:bootyshak ja se on FAKTA!

FAKTA HOMMA  ;D
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: -tarzi- - 29 heinäkuu, 2007, 18:05:13
SEIKKA ON SALETTI


mneepä taas ot
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tem - 29 heinäkuu, 2007, 18:07:34
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 29 heinäkuu, 2007, 18:05:13mneepä taas ot

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 29 heinäkuu, 2007, 17:58:04no vahinkoja sattuu...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 29 heinäkuu, 2007, 22:25:15
Lainaus käyttäjältä: janiK - 29 heinäkuu, 2007, 14:48:11
Kannattas varmaan tarkastaa 10v vanhasta autosta alustan osien kunto ja sitten arvostella niitä kaarre ominaisuuksia.

Auto taitaa olla jo 15-vuotias ja alusta tuntuu olevan mainiossa kunnossa. Auto on hiljan katsastettu, ei kolise eikä kilise, on jämäkkä ja ryhdissään. Ilmeisesti autossa on jonkinsortin alustasarja. Renkaat tuossa on märkäajoon se heikoin lenkki. Vai onko normaalia, että vakio MR:llä saa ajella märissä liikenneympyröissä pikkusladissa ihan vaan kaasulla kakkosella? Ei silti, ei haittaa!  >:D
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 29 heinäkuu, 2007, 22:59:22
Oma turbo ei sudi sateella ykkösellä kaasusta suoralla tiellä jos ei lähde liian äkäisesti liikkeelle. Tuoreet Kumhot alla (loistavat sateella verrattuna Kumhon edelliseen malliin).

Kuvissa misterisi näyttää suunnilleen vakiokorkuiselta.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 30 heinäkuu, 2007, 01:38:34
Lainaus käyttäjältä: ast - 29 heinäkuu, 2007, 22:59:22
Oma turbo ei sudi sateella ykkösellä kaasusta suoralla tiellä jos ei lähde liian äkäisesti liikkeelle. Tuoreet Kumhot alla (loistavat sateella verrattuna Kumhon edelliseen malliin).

Kuvissa misterisi näyttää suunnilleen vakiokorkuiselta.

Kuivalla tuota taitaa ainakin olla mahdoton saada sutimaan takapainoisuuden takia. Tuosta alustasarjasta on vain edellisen omistajan sivulausemaininta, eli ei faktatietoa. Alustasarja tietty ei välttämättä ole sama asia kuin madallus. Pirun hyvä tuo on kuivalla asvaltilla ja soralla ajaa. Minä tykkään. Enkä aio tuota kyllä ainakaan madaltaa, koska on käyttis ja tuli tosiaan ympärivuotiseen käyttöön. Kesärenkaat ja vanteet vaihtaisin mielelläni 16" settiin, mutta eipä taida olla kysyntää tuolle 17" vannesarjalle niin tyydyn siihen.

EDIT: Tänään taas sadekelillä piti koittaa liikenneympyrässä (peijooni kun sattuu työmatkalle moisia) ja lähteehän tuo sladiin kakkosella ihan lähes pintakaasulla. Tuossa ympyrässä tosin pinnan muodot edesauttaa asiaa.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 10:38:17
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 30 heinäkuu, 2007, 01:38:34
Lainaus käyttäjältä: ast - 29 heinäkuu, 2007, 22:59:22

Kuivalla tuota taitaa ainakin olla mahdoton saada sutimaan takapainoisuuden takia.
Kakkosella työntää vielä perää sivulle kuivalla asfaltilla pelkällä kaasulla vauhdista 245 paskakumeilla ja tehdaslukolla, mikään ei ole mahdotonta kun vähän potkii sitä konetta :)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 31 heinäkuu, 2007, 14:03:09
Meinasinkin paikaltaan lähtemistä.

Mulla on tuo vaparivehjes, onkos siinä lukkoperä vakiona?
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 14:29:01
Kyllä vapari 156 heppanen 3S-GE misterikin piirtää kahdella renkaalla suoraan paikaltaan lähtiessä, ilman lukkoakin, ainakin omani aikanaan. Vapareissa aika harvassa on lukot ollut, vissiin jopa Japanissakin. Et varsin hyvin sen saa sutimaan vaikka millä koneella, sitä pitää vaan rääkätä reipaammin kun etumoottorisia...

Et kyllä misterillä kumin saa sutimaan, mut paikallaan sitä on vaikee saada pysyy, eteenpäin menee väkistenkin. Talvella varsin kiva, kun sutii, mutta silti lähtee aika haipakkaan kaksivetoiseksi :)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 31 heinäkuu, 2007, 14:47:34
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 31 heinäkuu, 2007, 14:03:09
Mulla on tuo vaparivehjes, onkos siinä lukkoperä vakiona?

Vapareissa ei ole tietääkseni koskaan ollut tehtaalta lähtöisin olevaa lukkoperää ellei sitten ihan viimeisissä vuosimalleissa. Turboissa se tuli lisävarusteeksi rev2 malleihin 12/91 alkaen turbon laatikon uudistuessa ja ilmeisesti joskus myöhemmin vakioksi.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Mace - 31 heinäkuu, 2007, 14:52:46
Lainaus käyttäjältä: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 10:38:17
[Kakkosella työntää vielä perää sivulle kuivalla asfaltilla pelkällä kaasulla vauhdista 245 paskakumeilla ja tehdaslukolla, mikään ei ole mahdotonta kun vähän potkii sitä konetta :)

No huh huh ja pelkällä kaasulla  ??? Tohdin epäillä väitettäsi.

Itsellä oli aikoinaan misterissä 235 kumit ja mallia halvimmat, koska menin tyhmänä renkaissa säästämään.

Juniorina rääkkäsin sitä -91, 156 heppasta MR2:sta ihan hulluna. Eikä koskaan suoralla, kuivalla asfaltilla perä lähtenyt mihinkään vaeltelemaan. Seuraavalla autolla, joka oli -99 200sx perä lähtikin kaasulla sivulle, siinä tosin olikin jo reilusti enemmän tehoa ja luonnollisesti kevyempi perä.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 14:58:52
Kuka sano että se on ihan vakio ja todellakin paskoilla renkailla lähtee ihan varmaan, ostakaa vaikka Teknigum tjsp renkaat, ei voi suositella edes kuminpolttorenkaiksi.

Ois varmaan pitänyt korostaa tuota sanaa paskakumeilla
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 31 heinäkuu, 2007, 15:10:39
Lainaus käyttäjältä: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 14:29:01
Kyllä vapari 156 heppanen 3S-GE misterikin piirtää kahdella renkaalla suoraan paikaltaan lähtiessä, ilman lukkoakin...

Taitaa olla sitten taas tällainen EVO tilanne kyseessä. Oma ainakin loikkaa liikkeelle kuin rusakko, ilman ulvahdustakaan.  ;D ;D

Kytkin tossa on uudenkarhea, ettei pitäisi olla siitäkään kiinni. En silti ole koittanutkaan kuin ihan kokeeksi pari kertaa, kun ei ole tarkoitus alkaa moista toimintaa sen enempiä harrastamaan. Ei vanha mies edes kehtaisi.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 15:18:12
Kyllä pitäis ulvahtaa iloseen jos vetäset kierrokset vaikka 5-6 tonniin ja kytkin ylös, jos ei niin en tie onko kaikki kotona koneessa tai sit sulla on tosi pitävät kumit?

Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Mace - 31 heinäkuu, 2007, 15:26:49
Myönnä pois vaan, että päästit vähän omaa legendaa: kakkosella kaasulla kuivalla asvaltilla perää sivuun.

Ei onnistu keskimoottorisella ja "vain" 156 hp:llä.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 15:48:17
Eks topikkina ollutkin MR2 Turbon ajettavuus, okei mä myönnän, ei sudi vapari, muusta en voi puhuu...  :police:
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 31 heinäkuu, 2007, 16:29:09
Lainaus käyttäjältä: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 15:18:12
Kyllä pitäis ulvahtaa iloseen jos vetäset kierrokset vaikka 5-6 tonniin ja kytkin ylös, jos ei niin en tie onko kaikki kotona koneessa tai sit sulla on tosi pitävät kumit?

Gen2 JDM jossa vakiona 245hp ja takana 225 leveät kitkat ei tolla "kierrokset tappiin ja kytkin ylös" sutassut kun kierroksen pari tyhjää ja sitten pitikin hakea jo kakkosta silmään. Sama oli 225hp Gen1 kanssa jollain kohtuu huonoilla kesäkumeilla. Kivaa oli kun kuivallakin 0-80kmh rykäsyissä yli 300hp 200SX jäi pari autonmittaa jälkeen (sitten piti nostaa ettei sx mene ohi) :D   Tylsää mutta nopeaa   :)

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 17:00:15
Lopetetaan tähän tämä keskustelu osaltani, ei sudi keskimoottorinen, edes turbo, perun puheeni. Itse asiassa ei mitään hajua koko jutusta, saati ajokokemusta...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 31 heinäkuu, 2007, 17:04:27
Lainaus käyttäjältä: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 17:00:15
Lopetetaan tähän tämä keskustelu osaltani, ei sudi keskimoottorinen, edes turbo, perun puheeni. Itse asiassa ei mitään hajua koko jutusta, saati ajokokemusta...

Ei pidä hermostua vaikka muilla onkin eri kokemuksia. Kuitenkin näitä vehkeitä on klubissa aika paljon joten varmasti on monilla kokemusta asiasta. Oma villein kokemus muuten MR:stä oli yksi +500hp laite 2.2 stroke kitillä ja aidolla TRD korisarjalla. Hyvällä alustalla toikaan ei hirveitä sutinut 245 takarenkailla, mutta meno oli hurjaa!

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 17:09:39
Ajettavuuteen ei tää juttu nyt enään liity, eikä hyödytä lukijoita. Tää juttu liittyy aika paljolti rengaskeskusteluihin, edelliset takarenkaat oli 225 Potenza S-03:set ja nää 245 Teknigumit on hieman eri sarjaa :)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 31 heinäkuu, 2007, 17:18:10
Alastaron kiihdytyssuoralla melko vakio turbo vingutti rengasta kymmenisen metriä lähdettäessä tyyliin: kierrokset 4500 rpm paikallaan, kaasu pohjaan/kytkin ylös. Siellä on tosin aika hyvä pito, mutta merkittävästi enempää ei tunnu sutivan kadullakaan. Luisto oli aika lievää eli auto lähti kohtuu hyvin paikaltaan mutta ääntä kuului, asvalttiin jäi vähän raitaa ja G-techin G-voimakäyrästä näkee kiihtyvyyden paranemisen luiston loputtua. Kakkoselle vaihdossa kuului enää pieni vinkaisu. G-Techin mukaan mukaan 400 metrin aika oli vähän alle 14 sekuntia. Takarenkaat ovat korealaiset 225 mm leveät.

Tarpeeksi tehoa niin varmasti sutii huonoilla renkailla :)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 17:38:08
Alastaron radalla 3500 rpm kierroksia oli just 225 Potenzoilla sopiva parhaaseen lähtöön, vähän rouhas, kakkosella ja kolmosella inahti vielä kumi. Tavallisella asfaltilla Potenzoilla oli parempi pito selkeesti kuin Alastaron kumilla. Joskus tullut fintoysin puolella asiasta kommentoitua. 4000 rpm oli liikaa radalle, mut kadulla aika sopiva lähtörundi. Teknigumeilla en edes lähde radalle kokeilee, ellei sit halua vaan näyttävyyttä. Fintoys kerhon mittarilla tuli parhaaksi ajaksi Potenzoilla 13.54s ja 158km/h loppunopeus.

Huom tämä oli sitten kokemusta "lähes" vakio misteristä, jos rupee kikkailee turboversiossa ahdoilla niin hommaa muuttuu täysin.

Harmi että noita kumeja ei enään saa ja ne kuluu alle kesässä loppuun takapäässä jos vähäänkään polttaa kumia ylimääräistä. Edessä Potenzan RE050 205/50R16 kumit, ei läheskään samaa tasoa S-03 renkaille. Näitä S-03 voi sitten ainakin suositella misteriin, jos vaan löydätte jostain ulkomailta jotain kokoja, muuten on tyyttyminen RE050 renkaaseen :(

Teknigumin renkaita voin suositella muuten driftinkiin, halvahkot ja sutii vaikka 55 heppasella etuveto starletilla. Mut jo haluu kuolla misterin sisään, niin älkää ikinä ostako kaikista halvimpia kovapintaisia ja pehmeärunkosia 245/45R16 renkaita, tulee snap-oversteer aika tutuksi jo perhereisulla. Panostakaa takarenkaisiin, mut älkää unohtako sitä keulaakaan. Huonoilla renkailla pilaa ton auton ajoominaisuudet helposti...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 31 heinäkuu, 2007, 17:52:46
Lainaus käyttäjältä: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 17:38:08
Teknigumin renkaita voin suositella muuten driftinkiin, halvahkot ja sutii vaikka 55 heppasella etuveto starletilla.

WRONG!  >:(   Ei todellakaan tee driftingissä mitään huonoilla kumeilla. Itse olen tähän asti pärjännyt pinnatuilla, mutta vika alastaron reissu kun sain ahdot vihdoin sinne missä ne kuuluu olla alkoi olla jo ongelmia pidon kanssa. Pitkä 4-5 mutkan yhdistelmä niin vikoissa mutkissa kumit alkoivat olla jo niin yli-kuumat että pito oli aivan naurettavan huono. Alastaron pääsuoralle tuleva pitkän lenkin neulansilmä tuli kolmosella kaasu pohjassa ja vauhtia varmaan 60-70kmh (renkaat pyörii tossa kohtaa 140-150kmh). Eli driftingissä tarvitaan myös pitoa jos halutaan saada vauhtia (lue näyttävyyttä) suoritukseen.

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jusba - 01 elokuu, 2007, 09:49:48
Lainaus käyttäjältä: Jore - 31 heinäkuu, 2007, 17:04:27
Lainaus käyttäjältä: MR-2 - 31 heinäkuu, 2007, 17:00:15
Lopetetaan tähän tämä keskustelu osaltani, ei sudi keskimoottorinen, edes turbo, perun puheeni. Itse asiassa ei mitään hajua koko jutusta, saati ajokokemusta...

Ei pidä hermostua vaikka muilla onkin eri kokemuksia. Kuitenkin näitä vehkeitä on klubissa aika paljon joten varmasti on monilla kokemusta asiasta. Oma villein kokemus muuten MR:stä oli yksi +500hp laite 2.2 stroke kitillä ja aidolla TRD korisarjalla. Hyvällä alustalla toikaan ei hirveitä sutinut 245 takarenkailla, mutta meno oli hurjaa!

-Jore
Voin vain kuvitella, itsekin olen pistänyt merkille et korisarja vaikuttaa menoon...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 01 elokuu, 2007, 10:16:29
Lainaus käyttäjältä: Jusba - 01 elokuu, 2007, 09:49:48
Voin vain kuvitella, itsekin olen pistänyt merkille et korisarja vaikuttaa menoon...

Check - kirjoittaminen sulta siis jo onnistuu.

Vielä kun opit lukemaan niin sustahan saattaa tulla ihan keskiverto foorumihuutelija    :P-<:

-Jore

EDIT: Oman kokemuksen mukaan leveät renkaat ja ~100mm leveämpi raideväli vaikuttaa menoon. Se voi tietysti noissa panssarivaunusuprissa olla erijuttu, varsinkin jos ajo-ominaisuudet ja kuskin taidot riittää siihen suoraan ajamiseen..
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jusba - 01 elokuu, 2007, 10:25:08
Lainaus käyttäjältä: Jore - 01 elokuu, 2007, 10:16:29
Lainaus käyttäjältä: Jusba - 01 elokuu, 2007, 09:49:48
Voin vain kuvitella, itsekin olen pistänyt merkille et korisarja vaikuttaa menoon...

Check - kirjoittaminen sulta siis jo onnistuu.

Vielä kun opit lukemaan niin sustahan saattaa tulla ihan keskiverto foorumihuutelija    :P-<:

-Jormuli

Tietääkseni  lukutaidossani ei ole mitään vikaa... On muuten aika hurjia kokemuksia sulla, ja vielä aidolla korisarjalla...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 01 elokuu, 2007, 10:34:16
Lainaus käyttäjältä: Jusba - 01 elokuu, 2007, 10:25:08
Tietääkseni  lukutaidossani ei ole mitään vikaa...

No ainahan sitä oppii jotain uutta. Mäkin vielä odottelen sitä elämäni aloittavaa +300kmh!!!! kokemusta supran!!! kyydissä   :ohnoes:

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jusba - 01 elokuu, 2007, 10:36:09
Lainaus käyttäjältä: Jore - 01 elokuu, 2007, 10:34:16
Mäkin vielä odottelen sitä elämäni aloittavaa +300kmh!!!! kokemusta supran!!! kyydissä   :ohnoes:

-Jore
Eikös tollasia autoja ala olla jo melkein joka kylässä :)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Petri Kinnunen - 01 elokuu, 2007, 10:45:27
Lainaus käyttäjältä: Jore - 01 elokuu, 2007, 10:16:29


Se voi tietysti noissa panssarivaunusuprissa olla erijuttu,

Tyst ny.  ;D
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: peLoGo - 01 elokuu, 2007, 11:42:15
Lainaus käyttäjältä: Jore - 01 elokuu, 2007, 10:34:16
Lainaus käyttäjältä: Jusba - 01 elokuu, 2007, 10:25:08
Tietääkseni  lukutaidossani ei ole mitään vikaa...

No ainahan sitä oppii jotain uutta. Mäkin vielä odottelen sitä elämäni aloittavaa +300kmh!!!! kokemusta supran!!! kyydissä   :ohnoes:

-Jore

Toinen hieno juttu olis kun sais joskus pillua vai ;)
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 01 elokuu, 2007, 14:57:07
Lainaus käyttäjältä: peLoGo - 01 elokuu, 2007, 11:42:15
Toinen hieno juttu olis kun sais joskus pillua vai ;)

Nojoo, ois toki. Mutta mä ajattelin että jos pidetään haaveet edes jotenkuten realistisina niin jaksaa paremmin ponnistella niiden saavuttamiseksi.

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: peLoGo - 01 elokuu, 2007, 16:04:51
Lainaus käyttäjältä: Jore - 01 elokuu, 2007, 14:57:07
Lainaus käyttäjältä: peLoGo - 01 elokuu, 2007, 11:42:15
Toinen hieno juttu olis kun sais joskus pillua vai ;)

Nojoo, ois toki. Mutta mä ajattelin että jos pidetään haaveet edes jotenkuten realistisina niin jaksaa paremmin ponnistella niiden saavuttamiseksi.

-Jore

Niinhän se on, eikä tule niitä pettymyksiä :angel:
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: rämeairo - 01 elokuu, 2007, 19:24:09
Lainaus käyttäjältä: Jore - 01 elokuu, 2007, 14:57:07
Lainaus käyttäjältä: peLoGo - 01 elokuu, 2007, 11:42:15
Toinen hieno juttu olis kun sais joskus pillua vai ;)

Nojoo, ois toki. Mutta mä ajattelin että jos pidetään haaveet edes jotenkuten realistisina niin jaksaa paremmin ponnistella niiden saavuttamiseksi.

-Jore

Pillu Alcatrazis 120euroa, +300km/h kulkeva supra hiukan liikaa. Itse tyydyn pilluun tällä kertaa

Ja otsikko oli MR2 turbon ajettavuus. Ei supraan liity kai mitenkään.

Ja asiasta sen verran että puslat kun vaihtaa tuoreisiin niin menee vakionakin paremmin kuin moni muu. :police:
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: nr000001 - 01 elokuu, 2007, 22:31:56
Lainaus käyttäjältä: rämeairo - 01 elokuu, 2007, 19:24:09
Ja otsikko oli MR2 turbon ajettavuus. Ei supraan liity kai mitenkään.

Ja aihealue on tuonti/verotus, joka ei ajettavuuteen liity mitenkään. ;) Hyvä huomio kuitenkin, yritetään pysyä aiheessa.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: -tarzi- - 01 elokuu, 2007, 22:34:55
1:Seltä hvä huomio... voiskohan nää jotenkin siirtää mr2 puolelle?
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: nr000001 - 01 elokuu, 2007, 22:37:58
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 01 elokuu, 2007, 22:34:55
1:Seltä hvä huomio... voiskohan nää jotenkin siirtää mr2 puolelle?

Voi, muttei kannata, sillä aiheen aloittaja ei enää aihetta näkisi.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: -tarzi- - 01 elokuu, 2007, 22:42:13
selvä homma, pitää vain yrittää eläää tämän kanssa :-\
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Jore - 02 elokuu, 2007, 00:58:08
Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 01 elokuu, 2007, 22:31:56
Ja aihealue on tuonti/verotus, joka ei ajettavuuteen liity mitenkään. ;) Hyvä huomio kuitenkin, yritetään pysyä aiheessa.

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin aihealue on "Supraa, Celicaa tai MR2:sta ostamassa?". Toi tuonti/verotus on yksi alaspäin  ;)

-Jore
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: nr000001 - 02 elokuu, 2007, 09:27:27
Lainaus käyttäjältä: Jore - 02 elokuu, 2007, 00:58:08
Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 01 elokuu, 2007, 22:31:56
Ja aihealue on tuonti/verotus, joka ei ajettavuuteen liity mitenkään. ;) Hyvä huomio kuitenkin, yritetään pysyä aiheessa.

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin aihealue on "Supraa, Celicaa tai MR2:sta ostamassa?". Toi tuonti/verotus on yksi alaspäin  ;)

-Jore

Ja jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kategoria on "Osto & myynti / Tuonti & verotus", jonka alla mainitsemasi aihealue "Supraa, Celicaa tai MR2:sta ostamassa?", josta voinee päätellä, että aiheen aloittajalla on ajettavuus vaikuttanut mahdollisen ostopäätöksen tekemiseen, minkä hän mainitseekin ensimmäisessä viestissään.  :) Vasta viestissä #76 menee pahasti OT:n puolelle ja itse syyllistyn tässä aiheen ohi kirjoittamiseen.

Ja aiheeseen: Itse olen ajanut jenkkiturbomörrillä joskus neljä vuotta sitten, mutta valitettavasti sadekeliä tai rataa ei kuulunut tähän lyhyeen aikaan lainkaan ja nyt ko. auto onkin jo poltettu. :-\

Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 18 marraskuu, 2007, 23:20:39
Ekat liukkaat MK2 MR2:lla ja tuohan on hyvin etenevä ja looginen, rauhallisesti sladiin lähtevä ja kivasti siellä pidettävä. Ainakin pienissä nopeuksissa ja rauhallisella kädellä ajettuna. Kivvaa.  :angel:

Alla uudet Bridgestonen Noranza2 kitkanastat 185/60/15.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 19 marraskuu, 2007, 09:11:40
Asvaltillakin voi pienessä kulmassa sladittaa pikkunopeuksissa hallitusti. Sitten kun nopeutta on lähemmäs puolitoistasataa alkaa käytös olemaan aika erilaista.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: Tenox - 19 marraskuu, 2007, 13:43:09
Lainaus käyttäjältä: ast - 19 marraskuu, 2007, 09:11:40
Asvaltillakin voi pienessä kulmassa sladittaa pikkunopeuksissa hallitusti. Sitten kun nopeutta on lähemmäs puolitoistasataa alkaa käytös olemaan aika erilaista.

Uskon. En minä haluaisi kokea sladia MR2:lla 150km/h vauhdissa. Koskaan.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 19 marraskuu, 2007, 15:21:59
kyllä sitä sladittelu kannattaa koittaa moottoriradalla, kokemusta on likemmäs 200km/h vauhdilla. ;D
Ei se muuten eroa mutta kun vauhti on kovempi niin se lähtee helpommin lapasesta.
Yksi mikä auttas niin helvetisti nopeempi ohjaus jotta ois yhtähelppo kontrolloida kuin mikroautoa.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 19 marraskuu, 2007, 15:56:41
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 19 marraskuu, 2007, 13:43:09
Uskon. En minä haluaisi kokea sladia MR2:lla 150km/h vauhdissa. Koskaan.

Jos johtuu liiasta kaasun antamisesta niin sladi on todennököisesti hallittavissa, mutta jos johtuu kaasun keventämisestä tai muusta ajovirheestä alkaa peli olla menetetty ainakin minun kyvyilläni. Jälkimmäistä on tullut kokeiltua kerran enkä haluaisi toistaa vaikka vaurioilta vältyttiinkin. Tosin huomasin myöhemmin että etukallistuksenvakaajan kiinnike oli pyörähtänyt väärään asentoon D2 "laatu"-tolpassa mikä aiheutti puoltamista ja luultavasti vaikutti muutenkin ajettavuuteen.
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 21 marraskuu, 2007, 03:20:46
Lainaus käyttäjältä: ast - 19 marraskuu, 2007, 15:56:41
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 19 marraskuu, 2007, 13:43:09
Uskon. En minä haluaisi kokea sladia MR2:lla 150km/h vauhdissa. Koskaan.

Jos johtuu liiasta kaasun antamisesta niin sladi on todennököisesti hallittavissa, mutta jos johtuu kaasun keventämisestä tai muusta ajovirheestä alkaa peli olla menetetty ainakin minun kyvyilläni. Jälkimmäistä on tullut kokeiltua kerran enkä haluaisi toistaa vaikka vaurioilta vältyttiinkin. Tosin huomasin myöhemmin että etukallistuksenvakaajan kiinnike oli pyörähtänyt väärään asentoon D2 "laatu"-tolpassa mikä aiheutti puoltamista ja luultavasti vaikutti muutenkin ajettavuuteen.
harvemmassa mörrykykässä kyl loppuu "liian kaasun antaminen" jo palon ennen kuin 150km/h kun voimaa ei ole tarpeeksi.
eiköhän toi 150km/h++ ole enemmän aina noita jälkimmäisiä ajovirheitä.

-täysillä tai ei mitään
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: vipu83 - 21 marraskuu, 2007, 13:07:47
-Kyllä mörrillä voi sladitella ihan mukavasti mutta kyl se aika vaikeaa on kun vertaa vaik 400heppaiseen supraan tai datsuniin jota voi ajaa yhel kädel ja juoda kahvia samalla ...ja tosiaan voimaa tarvii...ja kun ei oikein kunnollista lukkoakaan ole...tosin ei kyl tarvi mikään 100% ollakkaan kun tuota painoa on sen verran ettei ihan helposti yhtä pyörää sudi...jos jossain on hauska ajaa niin soralla :D aivan upea ajaa...vetopitoa on vitusti vaikka sutiikin samalla...soralla voi kyl oikeasti ajaa yli 150kmh sladissa ja jaksaa sutiakin kevyesti.. tosin äkkinäisiä liikkeitä ei kannata harjoittaa..
aika hauskaa sinänsä että yli 400hveellä ei jaksa sutia kuival assul liikkeeltä lähdös kun 1 ja 2:sel tosin vauhtikin kiihtyy aika äkkiä ja rajoitin on samontein pelis...kolmosel mul luisti jo kytkin sopivasti et sai pitoa hyvin...tuskin ois kyl sutinut ees vaik oiskin pitänyt.. saas nähdä miten vaihteistot kestää kesällä kun saa kunnon kytkimen ja lisää voimaa... kun niitä on ennenkin jo hajonnut...  mut ei mörri kyl mikään luisuttelu auto ole... savua tulee kyl ihan vitusti kun painoa on...
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: ast - 21 marraskuu, 2007, 19:51:58
Lainaus käyttäjältä: janiK - 21 marraskuu, 2007, 03:20:46
harvemmassa mörrykykässä kyl loppuu "liian kaasun antaminen" jo palon ennen kuin 150km/h kun voimaa ei ole tarpeeksi.
eiköhän toi 150km/h++ ole enemmän aina noita jälkimmäisiä ajovirheitä.

Niinpä mutta omasta lähtee liialla kaasunkäytöllä perä irti nopeissa mutkissa joka kerta. Sitähän tässä on ihmetelty mistä se johtuu kun liiasta tehosta ei ainakaan... :(
Otsikko: Re: MR2 Turbon ajettavuus
Kirjoitti: janiK - 22 marraskuu, 2007, 19:21:51
Lainaus käyttäjältä: ast - 21 marraskuu, 2007, 19:51:58
Lainaus käyttäjältä: janiK - 21 marraskuu, 2007, 03:20:46
harvemmassa mörrykykässä kyl loppuu "liian kaasun antaminen" jo palon ennen kuin 150km/h kun voimaa ei ole tarpeeksi.
eiköhän toi 150km/h++ ole enemmän aina noita jälkimmäisiä ajovirheitä.

Niinpä mutta omasta lähtee liialla kaasunkäytöllä perä irti nopeissa mutkissa joka kerta. Sitähän tässä on ihmetelty mistä se johtuu kun liiasta tehosta ei ainakaan... :(
Eiköhän se sullakin tule korjautumaan kun laitat sinne kunnon renkaat alle niin kun suunnittelit.