Olen tässä harkinnut tulevana kesänä supran ostamista.... Tiedossa olis yks MA70 7M-GTE turbo targa kaikilla herkuilla suunnilleen pilkkahintaan.... Vai kannattaisiko ostaa jokin muu ensiksi???? kyseinen auto on erittäin hyvässä kunnossa varsinkin tekniikaltaan (viime kesän lopulla tehty 4000 € koneremppa/12 kk kone takuu).
Kertokaa ensimmäisestä omasta suprastanne??? olisi kiva tietää.. :-*
Kaksi mk3 vaparia omistaneena sanon että vaparia ei kannata ostaa. Ei ole mikään tykki mutta silläkin ehtii. Turbossa virityspotentiaalia reilusti. Tietysti jokaisella on oma budjetti, mutta hintaero mk3 ja mk4 välillä niin suuri että useimmat ottaa mk3:n. Ja mk2 alkaa olla jo harvinaisia.
Eli sanoisin että mk3, se on yleisin saatavilla oleva. (myyty 86-93)
Joku sen aika hyvin summasi kun suprien osista oli kyse, kuvittele tavallisen auton jokin osa, ja sen hinta, ja kerro se vähintään kolmella niin saat osan hinnan supraan. Eli ylläpitokulut ei ole halpoja, mutta onhan nää aika varmoja pelejä jos kansi/turboremppa on tehty.
Jos rahaa löytyy niin ehdottomasti vaikka vapari mk4. taitaapi olla senverta luotettavampi kaikinpuolin. mk3:seen uppoaa perushuolloissa jo pieni omaisuus, varsinkin jos ei itse osaa tehdä vaan pitää korjaamolla teettää.
Lainaus käyttäjältä: SirKoNo - 12 tammikuu, 2007, 22:15:52pilkkahintaan
Kopasta ja tekniikasta riippumatta, kannattaa varoa, saattaa tulla kalliiksi. :-\
Lainaus käyttäjältä: Tem - 13 tammikuu, 2007, 10:46:04
Lainaus käyttäjältä: SirKoNo - 12 tammikuu, 2007, 22:15:52pilkkahintaan
Kopasta ja tekniikasta riippumatta, kannattaa varoa, saattaa tulla kalliiksi. :-\
Mutta ostaa sen halvan nyt ja hyvän sitten ensi kesänä niin sitten on halpa ja hyvä :D
-Jore
Lainaus käyttäjältä: Jore - 13 tammikuu, 2007, 10:57:40
Mutta ostaa sen halvan nyt ja hyvän sitten ensi kesänä niin sitten on halpa ja hyvä :D
-Jore
;D
Taitaa tosiaan olla melkein ainoa tapa saada kummatkin. Itse ostaisin hyvän auton budjetin mukaan.
Joo, jos on budjetti kovin tiukka niin eipä ole supra silloin paras vaihtoehto. Edelleen sanoen että jos ei osaa itse tehdä, niin esmerkiksi koneremppa voi tulla teetettynä yllättävän hintavaksi. Kannattaa se konepuoli varsinkin niin ostettaessa katsoa huolella että kuuluuko jotain sora-ääniä sieltä. jos kuuluu niin se yleensä tarkoittaa myös isoa kasaa rahaa remonttiin.. mutta on niitä varmaan hyviäkin yksilöitä.
Itse olisin turbo-supran kannalla, oli se mkIII tai mkIV. Eipä tarvitse olla heti hankkimassa uutta, kun alkaa tehonpuute vaivaamaan.
Mitä hintaan tulee, niin halvalla saa harvoin hyvää, mutta toisaalta kallis hintakaan ei ole tae hyvästä autosta... sepä se vasta korpeaa kun maksaa kalliin hinnan huonosta autosta. Testaa ja tarkasta auto oikeasti huolellisesti, kun olet sitä katsomassa, niin ei pitäis tulla aivan totaalista paskaa käteen. Supraa testatessa kannattaa erityisesti kokeilla, että auto toimii myös kovassa ajossa, koska supralla kuitenkin on tarkoitus päästä kovaa. Lisäksi kovemmilla ahdoilla ja nopeuksilla ongelmat yleensä ensiksi tulevat esiin.. (moottori,kytkin,vaihteisto,alusta,jarrut,epätasapainossa olevat renkaat jne)
Ja mun kokemuksen mukaan minkä tahansa auton ruostetilanne on paljon huonompi, kuin miltä se ensimmäisellä kerralla katsottaessa näyttää. Ja ruostetyöt on aika perseestä... ja jos auton joutuu sen takia ylimaalaamaan, ni hintaa ja/tai työtä tulee aivan perkeleesti lisää ;)
Suprathan on yleensä juu jotain helmiäistä, eli paikkamaalaus tekee siitä ikas karmean näköisen kun ei saa sävyjä välttämättä täsmäämään. mielipide
Lainaus käyttäjältä: spl - 13 tammikuu, 2007, 11:26:07
Itse olisin turbo-supran kannalla, oli se mkIII tai mkIV. Eipä tarvitse olla heti hankkimassa uutta, kun alkaa tehonpuute vaivaamaan.
Kai sitä vois omiakin kokemuksia sit pistää.. Ensimmäinen supra mikä tuli hankittua noin 7v sitten oli turbo-tomaatti mk3 -89. Eipä tullu paljoa tutkailtua auto enempää koeajon jälkeen kyllä sen verran veti suunhymyyn tehojen ja ulkonäön puolesta ettei tullu oikein ajateltua järkevästi. Olis ehkä kannattanu. :-[ Päällepäin ihan kohtuu siisti,mutta Muutaman kk ajon jälkeen alkoi kaikki "pikkuviat/virheet" rassaamaan aikalailla. mm,ruosteviat,toimintahäiriöt(moottorinohjausvaloa vilkutteli),räävitty sisusta,öljyvuodot yms ja lopullisen niitin löi kun selvis että turbo oli ihan väljäpaska vaikkei autossa kauheita kilsoja ollutkaan alle 200tkm. lähtipä sitten auto kiertoon. Nykyään alla vapari samanikäinen ja auto paljon paremmassa kunnossa nytten kuin mitä tuo edellinen oli 7v sitten. Molemmat suomiautoja. Ostin lähinnä tuon vaparin ihan kuntonsa puolesta ja supraa teki mieli. Eli kannattaa kyl kattella tarkkaan mihin sormensa tyrkkää. Alkaa olemaan tuo MK3 mallikin jo museoikäistä tavaraa joten kaikki on mahdollista. Turbossa on varmasti enemmän potentiaalia tehoihin,mutta on varmasti myös potentiaalisempi laite hajoamaan.
Lainaus käyttäjältä: MasterBlaster - 13 tammikuu, 2007, 17:13:02
Alkaa olemaan tuo MK3 mallikin jo museoikäistä tavaraa joten kaikki on mahdollista.
Ei nyt sentään, kun ma-laki on nykyään 30v, joten ekat suprat saa museoleimaan 2016 ;)
Lainaus käyttäjältä: Juipe - 13 tammikuu, 2007, 18:38:27
Lainaus käyttäjältä: MasterBlaster - 13 tammikuu, 2007, 17:13:02
Alkaa olemaan tuo MK3 mallikin jo museoikäistä tavaraa joten kaikki on mahdollista.
Ei nyt sentään, kun ma-laki on nykyään 30v, joten ekat suprat saa museoleimaan 2016 ;)
;D Noniin noniin ;)
budjetti ei ole mikään tiukin.... tosin mihinkään MKIV:n ei ole varaa...
Olen kyllä itse ajanut kyseilellä supella useita kertoja, ku on melkein sukulaisen auto... :yum: koneeseen on uusittu turbo kokonaan, venttiilit, männät+ muuta (alkuperäisosat)...... korjattu merkki liikkeessä.... itse taasen olisin tehnyt vastaavat korjaukset itse, ku satun ymmärtämään noiden Toyotojen päälle... hinta olisi siin jossai 6 tonttuu - 7,5 tonttuu..... syksyllä katastettu ja pohja ruostesuojattu... pientä sanomista on vähä nahkaisissa etupäenkeissä, jossa on käytön/vuosien aiheuttamaa kulumista. :-\
Lainaus käyttäjältä: SirKoNo - 15 tammikuu, 2007, 14:00:11
budjetti ei ole mikään tiukin.... tosin mihinkään MKIV:n ei ole varaa...
Olen kyllä itse ajanut kyseilellä supella useita kertoja, ku on melkein sukulaisen auto... :yum: koneeseen on uusittu turbo kokonaan, venttiilit, männät+ muuta (alkuperäisosat)...... korjattu merkki liikkeessä.... itse taasen olisin tehnyt vastaavat korjaukset itse, ku satun ymmärtämään noiden Toyotojen päälle... hinta olisi siin jossai 6 tonttuu - 7,5 tonttuu..... syksyllä katastettu ja pohja ruostesuojattu... pientä sanomista on vähä nahkaisissa etupäenkeissä, jossa on käytön/vuosien aiheuttamaa kulumista. :-\
Kirjoittamasi perusteella tuo mainittu Mk3 lienee ihan hyvä vaihtoehto. :)
Vaparia kannattaa kyllä harkita ensimmäiseksi takavetoiseksi autoksi. Noita saa kohtuu halvalla ja tekniikka kestää varmasti paremmin kuin turbomallissa. Tietysti jos korjaustaitoa löytyy ja saa hyvän yksilön halvalla niin miksei turbokin. Kannattaa vaan varautus siihen rahan menoon, varsinkin jos virityskuume yllättää.
Lainaus käyttäjältä: Krister - 15 tammikuu, 2007, 17:02:58
Vaparia kannattaa kyllä harkita ensimmäiseksi takavetoiseksi autoksi. Noita saa kohtuu halvalla ja tekniikka kestää varmasti paremmin kuin turbomallissa. Tietysti jos korjaustaitoa löytyy ja saa hyvän yksilön halvalla niin miksei turbokin. Kannattaa vaan varautus siihen rahan menoon, varsinkin jos virityskuume yllättää.
Jos itse olisin ostanut vaparin aikoinaan (melkein tuli ostettuakin kun käveli halvalla vastaan) se ei olisi viihtynyt varmastikkaan pihassa yli vuotta, turboonkin kaipaan lisää ruutia..
Eli kyllä Turbossa on potentiaalia pidemmälle, koska koko autoon ei kyllästy niin helpolla.. ::)
Se on vaan tuo perse mikä tottuu yllättävänkin nopeesti tehoihin. :bootyshak ;D ja alkaa tuntuu mopolle.
Lainaus käyttäjältä: MasterBlaster - 15 tammikuu, 2007, 19:18:08
Se on vaan tuo perse mikä tottuu yllättävänkin nopeesti tehoihin. :bootyshak ;D ja alkaa tuntuu mopolle.
Näin se juuri menee, saas nähdä miten pitkään omat viritykset mitkä ei ole vielä edes valmiita, niin tuntuu riittäviltä.. :ohnoes:
No, ens talvena on aikaa sitten taas... ::)