Supra Club Finland

Vierasalue => Yleinen => Aiheen aloitti: Kentti - 25 toukokuu, 2007, 12:01:24

Otsikko: 3S-GTE
Kirjoitti: Kentti - 25 toukokuu, 2007, 12:01:24
Miko on sellanen suhteellisen luotettvat hevoset mitä voi ottaa ulos tuosta 3S-GTE koneesta vakio hiluilla? Onkos siel jo vakiona tako kamat sisällä niinkuin näissä JZ sarjalaisissa?

Onko paljon eroo eri vuosimalleilla ja eri autoihin tehdyillä malleille. Esim Celican ja MR2 koneilla ja erityisesti noill MR2 90-93 93-93 versiollia on mitä eroa?

Ja saako noihin jotain vaihdelaatikkoa suoraan että saisi etumoottorisen ja takavetoiseen autoon?
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Jore - 25 toukokuu, 2007, 13:47:40
Lainaus käyttäjältä: Kentti - 25 toukokuu, 2007, 12:01:24
Ja saako noihin jotain vaihdelaatikkoa suoraan että saisi etumoottorisen ja takavetoiseen autoon?

Toyota Altezza on japanissa 3S-GE:llä, eli sen laatikko sopii tuohon tarkoitukseen. On vieläpä 6-lovinen laatikko.

-Jore
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Juipe - 25 toukokuu, 2007, 18:10:54
Diesel takaveto-carinan ja corollan kytkinkopalla saa sovitettua W-sarjalaisen lootan perään jotka melko kestäviä.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Telex - 25 toukokuu, 2007, 22:16:16
Lainaus käyttäjältä: Jore - 25 toukokuu, 2007, 13:47:40
Toyota Altezza on japanissa 3S-GE:llä, eli sen laatikko sopii tuohon tarkoitukseen. On vieläpä 6-lovinen laatikko.

-Jore

Missäköhän hinnoissa nuo liikkuu ?
Olis varmaan aika hyvä SS-luokan sprinttikilpuriin 3S-GE:n perään  :yum:
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Rassa - 25 toukokuu, 2007, 22:50:34
Lainaus käyttäjältä: Telex - 25 toukokuu, 2007, 22:16:16
Lainaus käyttäjältä: Jore - 25 toukokuu, 2007, 13:47:40
Toyota Altezza on japanissa 3S-GE:llä, eli sen laatikko sopii tuohon tarkoitukseen. On vieläpä 6-lovinen laatikko.

-Jore
Missäköhän hinnoissa nuo liikkuu ?

Jos sen laatikon tyyppi on J160 niin RMF:n sivuilta löysin seuraavaa:

" - Altezzan J160-vaihteisto, 6-vaihteinen, tämän laatikon kanssa S-moottori takavetoautoon 900 e"
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Hyyti - 26 toukokuu, 2007, 11:58:42
Lainaus käyttäjältä: Kentti - 25 toukokuu, 2007, 12:01:24
Miko on sellanen suhteellisen luotettvat hevoset mitä voi ottaa ulos tuosta 3S-GTE koneesta vakio hiluilla? Onkos siel jo vakiona tako kamat sisällä niinkuin näissä JZ sarjalaisissa?

Onko paljon eroo eri vuosimalleilla ja eri autoihin tehdyillä malleille. Esim Celican ja MR2 koneilla ja erityisesti noill MR2 90-93 93-93 versiollia on mitä eroa?

Ja saako noihin jotain vaihdelaatikkoa suoraan että saisi etumoottorisen ja takavetoiseen autoon?

Olen kuullut että vakio kansipahvi kestää ainakin 1.5bar ja ite olen ottamassa vakio kamoilla sen 350hp tai no suuttimet taitaa vaihtua 300hp:n paikkeilla.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Hyyti - 26 toukokuu, 2007, 12:01:03
Niin ja Uudemmassa 3S-GTE koneessa (Gen3) mikä on pyöreä lamppuisissa Celicoissa on muistaakseen 240hp vakiona ja vanhemmassa 204hp eli parempi aihio on uudemmassa oliko nyt 94- eteempäin Celicoissa varmaan myös MR2:sissa.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Keränen - 26 toukokuu, 2007, 13:04:24
Aika hyvin tuo vakiopatakin kestää. Heikoimpia lenkkejä taitaa ST185 eli gen2 3S-GTE:ssä olla kansipahvi ja männät. Veivitkin kestää sen 400hp ellei niitä ala kierroksilla tappamaan, painavat kun ovat. Muita tuon koneen pullonkauloja on sitten suuttimet ja itse suutintukki. Aika yleinen ongelma se että kun aletaan lähenemään vakiosuuttimien maksimiaukioloja niin samalla loppuu tukista kapasiteetti kesken. Saattaa narahtaa ykköspytty laihalle vaikka muihin kakku riittäisikin.. Aika suosittu kikka vahvistaa vanhaa tukkia vähän ja porata se isommaksi ja samalla vaihtaa esim. Supran/ST205:n suuttimet. Onhan tuolla Fintoysissa yhestä 4A-GTE:stä penkitetty 350hp vakio bensanpaineilla ja noilla ST185 440cc suuttimilla :o
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Hati - 26 toukokuu, 2007, 13:59:40
Siinä 4A-GE:n bensapumpussa taitaa olla kovemmat paineet mitä ST185:en pumpussa. Koska toi 430cc on ilmoitettu 255kPa paineelle ja 4A-GE:ssa on ilmoitettu vakio paineeksi 290kPa... Eli se suuttimen tuotto on enemmän silloin kun tuo 430cc.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Hyyti - 05 kesäkuu, 2007, 21:29:37
Ite ostin TD05 G16 mitsu evo 3:sen kisa ahtimen tuotto riittää ainakin 400hp:hen. Koneena Celicassa Gen2 3S-GTE. Mietin että mitkä suuttimet sopis bolt on menetelmällä tohon et syöttö riittäis n.350 heppaan?  Kestääkö vakio pahvi tonne 350 heppaan  jos ahdot pystyy pitää alle 1.5baarissa? Entäs männät?
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: ast - 05 kesäkuu, 2007, 22:05:49
Lainaus käyttäjältä: Hyyti - 05 kesäkuu, 2007, 21:29:37
Ite ostin TD05 G16 mitsu evo 3:sen kisa ahtimen tuotto riittää ainakin 400hp:hen. Koneena Celicassa Gen2 3S-GTE. Mietin että mitkä suuttimet sopis bolt on menetelmällä tohon et syöttö riittäis n.350 heppaan?  Kestääkö vakio pahvi tonne 350 heppaan  jos ahdot pystyy pitää alle 1.5baarissa? Entäs männät?

Suutintukki ei oikein tahdo riittää vakiota isommille suuttimille. Kannattaa harkita isommaksi porattua tai aftermarket versiota jos meinaa isompia suuttimia laitella. Gen3 540:llä varmaan pääsee lähelle 350 hp, mutta onhan noita suoraan sopivia isompiakin saatavilla. Gen2 pahville ei suositella tuollaisia tehoja tai paineita, kannattaa päivittää. Gen3 tiivisteen saa ilmeisesti jotenkin sovitettua ja pitäisi olla parempi? Tiedä sitten mitä esim. TRD Gen2 terästiiviste kestää. Saa 1.2 ja 1.4 millin paksuisena. Hintaa noin 170 euroa Englannissa.

Millaista pakosarjaviritystä meinasit Mitsun ahtimen kanssa käyttää? Itse tehtyä vai löytyykö jotain valmista tai sovitetta?
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Hyyti - 06 kesäkuu, 2007, 06:34:15
Lainaus käyttäjältä: ast - 05 kesäkuu, 2007, 22:05:49
Lainaus käyttäjältä: Hyyti - 05 kesäkuu, 2007, 21:29:37
Ite ostin TD05 G16 mitsu evo 3:sen kisa ahtimen tuotto riittää ainakin 400hp:hen. Koneena Celicassa Gen2 3S-GTE. Mietin että mitkä suuttimet sopis bolt on menetelmällä tohon et syöttö riittäis n.350 heppaan?  Kestääkö vakio pahvi tonne 350 heppaan  jos ahdot pystyy pitää alle 1.5baarissa? Entäs männät?

Suutintukki ei oikein tahdo riittää vakiota isommille suuttimille. Kannattaa harkita isommaksi porattua tai aftermarket versiota jos meinaa isompia suuttimia laitella. Gen3 540:llä varmaan pääsee lähelle 350 hp, mutta onhan noita suoraan sopivia isompiakin saatavilla. Gen2 pahville ei suositella tuollaisia tehoja tai paineita, kannattaa päivittää. Gen3 tiivisteen saa ilmeisesti jotenkin sovitettua ja pitäisi olla parempi? Tiedä sitten mitä esim. TRD Gen2 terästiiviste kestää. Saa 1.2 ja 1.4 millin paksuisena. Hintaa noin 170 euroa Englannissa.

Millaista pakosarjaviritystä meinasit Mitsun ahtimen kanssa käyttää? Itse tehtyä vai löytyykö jotain valmista tai sovitetta?

Joutuupi ite teettämään laipan. Autossa on jo XS-powerin pakosarja et jos siihen vaihtais laipan ja mahdollisesti leimalle menis vakio pakosarjalla/turbolla jos vaikka leimamies rupeis ulisee.

Mitenkäs kun tossa pitäis Dp:n putken ja hukkaportin putken tulla erikseen 20-30cm voiko sen sit yhdistää pakoputkistoon vai antaa suhauttaa ulkomaailmaan? Tuleeko pahakin meteli.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Keränen - 14 kesäkuu, 2007, 22:21:13
Itellä penkissä alko 250hp tienoilla olemaan noi 440cc suuttimet siellä 95% käyttöasteella. Tarttis varmaan vaihtaa noihin 540cc suuttimiin mutta tarttis muokata se tukki. Aika suosittua vähän vahvike hitasata ja porata isommaksi tähän tyyliin : Tukki (http://hanza.1g.fi/kuvat/romua/kisko2.jpg). Gen3 teräspahvi menee heittämällä muuten tuohon Gen2 koneeseen. Mäntien kanssa voi olla niin ja näin yli 300hp lukemissa, tuntuu ne tosin joillain kestävänkin...
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: tortsi - 05 heinäkuu, 2007, 23:39:43
tuosta kannentiivisteen vaihdosta sellaista että mun pitäis heittää 3s-gte:hen terästiiviste niin tarviiko koneistaa molemmat kansi ja lohko? tai siis tarkastaa suoruus? nyt siis kunnossa oleva vakiotiiviste
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Juipe - 06 heinäkuu, 2007, 10:20:13
Molemmat pitää tarkistaa ja vielä plaanata. Jos ei nyt satu olemaan 101% varma että ne on molemmat suoria. Normitiivisteen kanssa ei niin nuukaa mutta terästiiviste vaatii.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: tortsi - 06 heinäkuu, 2007, 11:41:01
niin vähän pelkäsin, että joutuu :( ei millään jaksais lohkoa nykiä irti, eli saa olla vielä vakiotiiviste  :'(
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Hyyti - 12 heinäkuu, 2007, 09:16:27
Lainaus käyttäjältä: Keränen - 26 toukokuu, 2007, 13:04:24
Aika hyvin tuo vakiopatakin kestää. Heikoimpia lenkkejä taitaa ST185 eli gen2 3S-GTE:ssä olla kansipahvi ja männät. Veivitkin kestää sen 400hp ellei niitä ala kierroksilla tappamaan, painavat kun ovat. Muita tuon koneen pullonkauloja on sitten suuttimet ja itse suutintukki. Aika yleinen ongelma se että kun aletaan lähenemään vakiosuuttimien maksimiaukioloja niin samalla loppuu tukista kapasiteetti kesken. Saattaa narahtaa ykköspytty laihalle vaikka muihin kakku riittäisikin.. Aika suosittu kikka vahvistaa vanhaa tukkia vähän ja porata se isommaksi ja samalla vaihtaa esim. Supran/ST205:n suuttimet. Onhan tuolla Fintoysissa yhestä 4A-GTE:stä penkitetty 350hp vakio bensanpaineilla ja noilla ST185 440cc suuttimilla :o

Itellä oli vakiossa toinen ykkos pytyn pakovena ottanut siipeensä (hiushalkeema) et oliskohan päässyt käynään laihalla.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: duke - 12 heinäkuu, 2007, 10:35:37
Lainaus käyttäjältä: tortsi - 06 heinäkuu, 2007, 11:41:01
niin vähän pelkäsin, että joutuu :( ei millään jaksais lohkoa nykiä irti, eli saa olla vielä vakiotiiviste  :'(
älä ota sitä lohkoa irti käy koneistamolta lainaamassa välineet ja tarkista se lohko.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: emk67 - 12 heinäkuu, 2007, 11:10:47
Lainaus käyttäjältä: duke - 12 heinäkuu, 2007, 10:35:37
Lainaus käyttäjältä: tortsi - 06 heinäkuu, 2007, 11:41:01
niin vähän pelkäsin, että joutuu :( ei millään jaksais lohkoa nykiä irti, eli saa olla vielä vakiotiiviste  :'(
älä ota sitä lohkoa irti käy koneistamolta lainaamassa välineet ja tarkista se lohko.

Eli sen suoran rautatangon ja hiomapaperia  ;D Semmoisella ne multa aina on tarkastanut lohkon pinnan. Eli suora tanko, johon paperi kiinni ja hioo tasaiseti pituussuunnassa lohkon pintaa. Jos tulee tasanen jälki, ni pitäs olla suora. Jos taas jää kohtia mihin paperi ei ota, ni se on joko notkolla tai patilla.
Helppoa ja yksinkertaista.
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Nortti - 12 heinäkuu, 2007, 11:17:55
Lainaus käyttäjältä: emk67 - 12 heinäkuu, 2007, 11:10:47
Lainaus käyttäjältä: duke - 12 heinäkuu, 2007, 10:35:37
Lainaus käyttäjältä: tortsi - 06 heinäkuu, 2007, 11:41:01
niin vähän pelkäsin, että joutuu :( ei millään jaksais lohkoa nykiä irti, eli saa olla vielä vakiotiiviste  :'(
älä ota sitä lohkoa irti käy koneistamolta lainaamassa välineet ja tarkista se lohko.

Eli sen suoran rautatangon

kiila teräs on hyvää tähän hommaan..
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: emk67 - 12 heinäkuu, 2007, 11:23:31
Lainaa
kiila teräs on hyvää tähän hommaan..
Lainaa
Sekin ja sen kaverina rakotulkki, tosin joutuu ennen sitä hiomaan pinnan, ettei ole epätasaisuuksia
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: J-M kujala - 12 heinäkuu, 2007, 12:26:35
mulla on  koneistamolla hiottu vanha leikkurin terän pala ja sillä + valolla ja joskus jopa rakotulkilla on hvä katsoa :D
Otsikko: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: duke - 13 heinäkuu, 2007, 10:55:43
paikallisella koneistamolla on semmonen 30x30 alumiini kappale  jossa mittapinta on kiilamainen se on joku tehastekonen ihan kyseiseen käytteen valmistettu,muistaakseni siinä on joku mittaasteikko.
Otsikko: Vs: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: maazhela - 27 elokuu, 2009, 23:11:25
Lainaus käyttäjältä: ast - 05 kesäkuu, 2007, 22:05:49
Suutintukki ei oikein tahdo riittää vakiota isommille suuttimille. Kannattaa harkita isommaksi porattua tai aftermarket versiota jos meinaa isompia suuttimia laitella. Gen3 540:llä varmaan pääsee lähelle 350 hp, mutta onhan noita suoraan sopivia isompiakin saatavilla. Gen2 pahville ei suositella tuollaisia tehoja tai paineita, kannattaa päivittää. Gen3 tiivisteen saa ilmeisesti jotenkin sovitettua ja pitäisi olla parempi? Tiedä sitten mitä esim. TRD Gen2 terästiiviste kestää. Saa 1.2 ja 1.4 millin paksuisena. Hintaa noin 170 euroa Englannissa.

Millaista pakosarjaviritystä meinasit Mitsun ahtimen kanssa käyttää? Itse tehtyä vai löytyykö jotain valmista tai sovitetta?

gen3 540:llä riittää bensa ainakin mulla yli 400hp (reilusti) vakio bensan paineillakin.. st205 nyt 350hp ja bensat unichipissä miinuksella...
Otsikko: Vs: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: Hati - 28 elokuu, 2009, 19:05:33
Lainaus käyttäjältä: maazhela - 27 elokuu, 2009, 23:11:25
   

gen3 540:llä riittää bensa ainakin mulla yli 400hp (reilusti) vakio bensan paineillakin.. st205 nyt 350hp ja bensat unichipissä miinuksella...

Laskennallisesti sillä paineella millä toi tuotto on ilmoitettu niin 4 sylinterisessä pitäisi riittää 360hv asti.
Otsikko: Vs: Re: 3S-GTE
Kirjoitti: maazhela - 30 elokuu, 2009, 04:11:45
Lainaus käyttäjältä: Hati - 28 elokuu, 2009, 19:05:33
Laskennallisesti sillä paineella millä toi tuotto on ilmoitettu niin 4 sylinterisessä pitäisi riittää 360hv asti.

joo o no tuntuu ainakin riittävän bensa mulla tonne 400hp... onhan tossa walbron pumppu vaihdettu ja bensalinjoja paranneltu virtaamaan eli banjoliitokset poistettu jne..
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 16 syyskuu, 2009, 16:24:15
gen3 koneen saa säädettyä walbro gss-341 tankkipumpulla pumpulla, vakio bensalinjoilla, vakio säätimellä ja 540cc suutimilla sinne noin 400hp.
sama setuppi + 800cc suuttimet riittää tuotoltaan  1,8-2 bar ahdoillakin vielä 90% suutinten aukioloille ja näin ollen jonnekkin 550hp.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Artware - 16 joulukuu, 2009, 11:19:01
Lainaus käyttäjältä: janiK - 16 syyskuu, 2009, 16:24:15
gen3 koneen saa säädettyä walbro gss-341 tankkipumpulla pumpulla, vakio bensalinjoilla, vakio säätimellä ja 540cc suutimilla sinne noin 400hp.
sama setuppi + 800cc suuttimet riittää tuotoltaan  1,8-2 bar ahdoillakin vielä 90% suutinten aukioloille ja näin ollen jonnekkin 550hp.


Tarkoitatko siis "vakio säätimellä" omaa ECUa?
Mitä säädät? Ahtoja lisää?
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: rämeairo - 16 joulukuu, 2009, 12:33:48
kyl tuossa tarkoitetaan jo ihan säädettävää moottorinohjaus purkkia
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 16 joulukuu, 2009, 18:41:00
niin siis kommentoin vaan tohon bensan riittävyyteen suuttimista.
Tarkoitin vakio bensan paineen säädintä. ei se vakio eculla tai muutenkaan vakio setupilla se 400hp lähde.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Jukkka-- - 04 toukokuu, 2010, 22:18:06
Nostetaan topiccia vähän ylöspäin!

En nyt keksinyt muuta paikkaa mihin kirjoitella tästä aiheesta, uuttakaan ei viitti tehdä taas.

Elikkä vähän kysymyksiä tosta kyseisestä moottorista. Omassa celicassa moottori toimii ja kaikki tuntuu hyvältä, vielä! Kone ei syö öljyä ja tehot tuntuu olevan tallella yms yms. Mutta!

Moottorin päällä oleva jäähdytys?-"laatikko", missä kiertää vesi. Mikä tämän käytännön tarkoitus on? Moottorin lämmöt pysyy normaalissa ja muutenkin toimii moitteitta, mutta kun kuumana avaa konepeltin, kuuluu "laatikosta" ääntä aivan kuin kiehuisi? Normaalia tuskin on? Mitä voin tehdä?

Kiertääkö sama vesi jäähdyttimessä/lohkossa kun "laatikossa"? En vielä ole tarkemmin kerennyt näihin toyotan tekniikkoihin perehtymään ja tämä ratkaisu vaikuttaa oudolta..

Kiitokset vastauksista, kiire! :)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Ethan_Hunt(toyotafreak) - 05 toukokuu, 2010, 01:18:56
Celicassa on vesi/ilma välijäähdytin se että kiertääkö siellä sama neste kuin moottorissa siitä en oo varma mutta epäilisin että siellä on eri neste , koska vesi/ilma välijäähdytin on hyvin tehokas :-)

Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: TumppU - 05 toukokuu, 2010, 11:09:08
Hieman korjaan tuota edellistä viestiä. Eli siis normaalissa ST185, kuten myös Caldinassa ST215 on ilma/ilma välijäähdyttimellä ja ST165, ST185 CSLE, ST205 malleissa on toi vesicooleri. Vesicoolerilla pitäs olla oma pumppunsa, joka pumppaa veden coolerista erilliseen jäähdyttimeen.

(http://opc.mr2oc.com/online_parts_catalog/st165_intercooler.gif)

Siinä kuva ST165 coolerista.

Mitä ite vähä lueskelin, niin eipä tuota haukuttu, mutta ei liiemmin kehuttukaan ja kylläpä aika usealla on toi vesicooleri lentänyt huitsin nevadaan, kun on tehoja lähdetty hakemaan.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Tazka - 05 toukokuu, 2010, 11:59:23
Ja tuo pumppuhan pumppaa vaan ajaessa ja hetken sen jälkeen, jos jäät pysähyksis käyttään konetta niin se vesi kuumenee siellä.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Retjak - 05 toukokuu, 2010, 14:57:45
..eli aivan kun ilmakuulerillakin, kun ilmavirta stoppaa ni jähdytys vähenee. Toi on muistaakseni suht helposti modattavissa kokoajan pyöriväks, mutta se on selkeesti pumpun elinkaaresta poies.

ja tarkista sen säiliön pinnantaso. korkki auki, kaadat täyteen, sit käännät kaasua, ja kaadat taas lisää kun pumppu imasee sinne tilaa.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Jukkka-- - 05 toukokuu, 2010, 15:49:28
Okei, erittäin suuret kiitokset jälleen.  :notworthy:

Näin tämän laitoksen itsekin olen ymmärtänyt aikoinaan, mutta nyt kun lähemmin kiireellä tutki niin tuli vähän WTF-olo. Se on siis vesicooleri omalla pumpulla.

Taitaa johtua sitten myös melko kova ääni tuosta pumpusta, kun auton laittaa käymään ja kokeilee kaasuun niin lähtee pyörimään ja kun hetken on paikallaan niin ääni loppuu? Pumpusta ilmeisesti joku laakeri menossa tai jotain, pitää kohtuu äänekästä "ulinaa"...

Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: enzie - 05 toukokuu, 2010, 17:02:28
Lainaus käyttäjältä: Jukkka-- - 05 toukokuu, 2010, 15:49:28
Okei, erittäin suuret kiitokset jälleen.  :notworthy:

Näin tämän laitoksen itsekin olen ymmärtänyt aikoinaan, mutta nyt kun lähemmin kiireellä tutki niin tuli vähän WTF-olo. Se on siis vesicooleri omalla pumpulla.

Taitaa johtua sitten myös melko kova ääni tuosta pumpusta, kun auton laittaa käymään ja kokeilee kaasuun niin lähtee pyörimään ja kun hetken on paikallaan niin ääni loppuu? Pumpusta ilmeisesti joku laakeri menossa tai jotain, pitää kohtuu äänekästä "ulinaa"...

Näinhän se juurikin toimii st205:ssa.. se katkasee sen pumpun pois paikallaanollessa ja sitten lähtee mukaan kun kaasua antaa.. tämä sen vuoksi että lähtiessä liikenteeseen saa viileämpää nestettä eikä lämmitä seisoessa koko systeemiä kun ei ole ilmavirtaa sitä nestettä jäähdyttämässä. Pumpun laakerit voi vaihtaa, mutta ei ole ihan kädettömän hommaa.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Jukkka-- - 17 toukokuu, 2010, 22:48:23
Lainaus käyttäjältä: enzie - 05 toukokuu, 2010, 17:02:28
Näinhän se juurikin toimii st205:ssa.. se katkasee sen pumpun pois paikallaanollessa ja sitten lähtee mukaan kun kaasua antaa.. tämä sen vuoksi että lähtiessä liikenteeseen saa viileämpää nestettä eikä lämmitä seisoessa koko systeemiä kun ei ole ilmavirtaa sitä nestettä jäähdyttämässä. Pumpun laakerit voi vaihtaa, mutta ei ole ihan kädettömän hommaa.

Avaimet pysyy kädessä ja ruuvaus on tuttua puuhaa, mutta onko tämä jotenkin "ammattilaisen heiniä", vai mitä tarkoitat?

Ääni on välillä vähän turhankin häiritsevä, joten pitäisi laakeri pian vaihtaa. Onko pumppu kovan työn takana irroittaa yms?

Ot: Onko muut st205 omistajat ottaneet konepellin ääni/lämpöeristeen konepellistä pois? Itse otin kun se repsotti ja nyt tuntuu että konehuoneen lämmöt pysyy huomattavasti alhaisempina kun iso scoopin reikä on avoinna. Ilma kiertää paremmin ja lämmintä ilmaan nousee todella paljon reijästä. Kannattiko?
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Retjak - 17 toukokuu, 2010, 23:00:00
Lainaus käyttäjältä: Jukkka-- - 17 toukokuu, 2010, 22:48:23
Avaimet pysyy kädessä ja ruuvaus on tuttua puuhaa, mutta onko tämä jotenkin "ammattilaisen heiniä", vai mitä tarkoitat?

Ääni on välillä vähän turhankin häiritsevä, joten pitäisi laakeri pian vaihtaa. Onko pumppu kovan työn takana irroittaa yms?

Ot: Onko muut st205 omistajat ottaneet konepellin ääni/lämpöeristeen konepellistä pois? Itse otin kun se repsotti ja nyt tuntuu että konehuoneen lämmöt pysyy huomattavasti alhaisempina kun iso scoopin reikä on avoinna. Ilma kiertää paremmin ja lämmintä ilmaan nousee todella paljon reijästä. Kannattiko?

ite kans revin kun repsotti, ja kesäsin pidän sitä tuuletusritilän alasta levyä irrallaan.. kyllä sen liikennevaloissa näkee kuinka lämpöväreilee ylöspäin, ja siinä vois pitemmän ajon jälkeenvaikka makkarat rillailla!
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: enzie - 17 toukokuu, 2010, 23:41:46
Lainaus käyttäjältä: Jukkka-- - 17 toukokuu, 2010, 22:48:23
Avaimet pysyy kädessä ja ruuvaus on tuttua puuhaa, mutta onko tämä jotenkin "ammattilaisen heiniä", vai mitä tarkoitat?

Ääni on välillä vähän turhankin häiritsevä, joten pitäisi laakeri pian vaihtaa. Onko pumppu kovan työn takana irroittaa yms?

Ot: Onko muut st205 omistajat ottaneet konepellin ääni/lämpöeristeen konepellistä pois? Itse otin kun se repsotti ja nyt tuntuu että konehuoneen lämmöt pysyy huomattavasti alhaisempina kun iso scoopin reikä on avoinna. Ilma kiertää paremmin ja lämmintä ilmaan nousee todella paljon reijästä. Kannattiko?

Pumpun purkamiseen / läpikäyntiin löytyy ohjeet: http://www.gtfours.co.uk/  > Howto > Repair/Maintain > Overhaul ic pump. Jos lähdet purkamaan niin katso tarkkaan miten ne ropellin alla olevat pienet prikat ja tiivisteet tulee :).
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: jamo pro - 24 toukokuu, 2010, 20:00:02
Tuos viikonloppuna tuli omaan pirssiin vaihdettua laakeri tuohon pumppuun. Piti jo aika kovaa mekkalaa kun kuului matka-ajossa hyttiin. Ei kyllä ole mikään paha vaihtaa ja hintaakin tuli 8e laakerille. Vaihdoin vain ropellin pään laakerin, hiilien päässä oli uudenveroisessa kunnossa.
Pumppu löytyy akun alta. Ottaa vasemman alamuovin pois, ni näkyy hyvin. Akun otin irti et sai sen alta paisuntasäiliön irti, mitä piti pikkasen viedä sivuun et sai pumpun kannakkeen 2 ruuvia irti runkopalkin kupeesta ja yks alta.
tuos kuva pumpusta näkyy huonosti lootan edessä

http://kuvablogi.com/nayta/2613897/


pumppu pöydällä

http://kuvablogi.com/nayta/2613898/


Löin viel jonkinmoiset kohdistusmerkit pistepuikolla ennenkuin purin pumppua, vaik tais siinä olla jotain merkintää valmiinakin.
Ropelli kotelo auki

http://kuvablogi.com/nayta/2613934/

Ropellin kiinnitys mutterissa on sit vasenkätinen kierre. Sen takaa tulee esille nippu pieniä rikkoja, mitä kannattaa just varoa ettei ole pitkin tallin laattiaa.
tuos kuvassa näkyy.

http://kuvablogi.com/nayta/2613899/

Hiilien kannet tais olla 19mm avaimella, ne ottaa auki ja vetää hiilet ulos ja sit purkaa pumpun takapään ja samal purkaantuu loput etupäästä. Tuos kuvassa näkyvä rikka mikä toisen hiilen ympärillä, tulee laakeria vasten takakanteen.

http://kuvablogi.com/nayta/2613901/

Etupään laakeria ennen on tiivisteet ja niiden välissä vuotoputki, mistä alkaa vuotaa mehut vatukkoon jos menee toi joustiiviste hässäkkä hajalle. noiden kahden tiivisteen välissä oli jokin irtonainen tiiviste, kun heiluttelin sitä osaa. Siitä ei ollu mitään hajua mikä se on, mut katoin et menee vain akselille kun kasasin :tard:
Voin vielä mitata sen laakerin jos joku tarvii mittoja et hommaa etukäteen laakerin valmiiks.
Nyt ei kuulu pumpusta minkään moisia pärinöitä
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Jukkka-- - 26 toukokuu, 2010, 22:22:59
Lainaus käyttäjältä: jamo pro - 24 toukokuu, 2010, 20:00:02
Tuos viikonloppuna tuli omaan pirssiin vaihdettua laakeri tuohon pumppuun. Piti jo aika kovaa mekkalaa kun kuului matka-ajossa hyttiin. Ei kyllä ole mikään paha vaihtaa ja hintaakin tuli 8e laakerille. Vaihdoin vain ropellin pään laakerin, hiilien päässä oli uudenveroisessa kunnossa.
Pumppu löytyy akun alta. Ottaa vasemman alamuovin pois, ni näkyy hyvin. Akun otin irti et sai sen alta paisuntasäiliön irti, mitä piti pikkasen viedä sivuun et sai pumpun kannakkeen 2 ruuvia irti runkopalkin kupeesta ja yks alta.
tuos kuva pumpusta näkyy huonosti lootan edessä

http://kuvablogi.com/nayta/2613897/


pumppu pöydällä

http://kuvablogi.com/nayta/2613898/


Löin viel jonkinmoiset kohdistusmerkit pistepuikolla ennenkuin purin pumppua, vaik tais siinä olla jotain merkintää valmiinakin.
Ropelli kotelo auki

http://kuvablogi.com/nayta/2613934/

Ropellin kiinnitys mutterissa on sit vasenkätinen kierre. Sen takaa tulee esille nippu pieniä rikkoja, mitä kannattaa just varoa ettei ole pitkin tallin laattiaa.
tuos kuvassa näkyy.

http://kuvablogi.com/nayta/2613899/

Hiilien kannet tais olla 19mm avaimella, ne ottaa auki ja vetää hiilet ulos ja sit purkaa pumpun takapään ja samal purkaantuu loput etupäästä. Tuos kuvassa näkyvä rikka mikä toisen hiilen ympärillä, tulee laakeria vasten takakanteen.

http://kuvablogi.com/nayta/2613901/

Etupään laakeria ennen on tiivisteet ja niiden välissä vuotoputki, mistä alkaa vuotaa mehut vatukkoon jos menee toi joustiiviste hässäkkä hajalle. noiden kahden tiivisteen välissä oli jokin irtonainen tiiviste, kun heiluttelin sitä osaa. Siitä ei ollu mitään hajua mikä se on, mut katoin et menee vain akselille kun kasasin :tard:
Voin vielä mitata sen laakerin jos joku tarvii mittoja et hommaa etukäteen laakerin valmiiks.
Nyt ei kuulu pumpusta minkään moisia pärinöitä

Todella suuret kiitokset neuvoista! Omassa celicassa pitää ääntä aikalailla yhtä kovaa. Sunnuntaina olisi tarkoitus pumppu avata ja tehdä samainen operaatio. Jos viitsit, niin voisit mitata tosiaan ne laakerit niin saisi samantien kasaan auton.  :P
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: jamo pro - 27 toukokuu, 2010, 06:32:23
26/8/9 reikä
Siitä hiilien pään laakerista ei ole mittoja.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: JiiPee_ - 27 toukokuu, 2010, 07:19:08
Ne laakerien osanumerot on 609-ZZ ja 629-2RS.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Jukkka-- - 30 toukokuu, 2010, 02:41:50
Noniiin, tänään olis päivästä pumpun laakerin vaihto. Saas nähdä kuinka onnistuu..

Mutta, sitten:

Te, joilla on 3s-gte:llä varustettu menopeli. Onko teidän vakioturbon pakopesä punainen kohtuu kovan kiihdyttelyn ja pitkä aikaisen prääsäyksen jälkeen? Ei siis mitään rataajoa tjsp. Vaan maantiellä ja kylillä kiihdyttelyä yms.

Missä voisi olla vika, vai onko se näille ominaista, että pakopesä lämpee noin paljon? Ahdot on vakiot ja muutenkin auto on vakio. Lukuunottamatta tietysti perusvirejä: putkisto, dumppi ja hks:n sienisuodatin.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: jarppa - 30 toukokuu, 2010, 15:11:12
Lainaus käyttäjältä: Jukkka-- - 30 toukokuu, 2010, 02:41:50
Noniiin, tänään olis päivästä pumpun laakerin vaihto. Saas nähdä kuinka onnistuu..

Mutta, sitten:

Te, joilla on 3s-gte:llä varustettu menopeli. Onko teidän vakioturbon pakopesä punainen kohtuu kovan kiihdyttelyn ja pitkä aikaisen prääsäyksen jälkeen? Ei siis mitään rataajoa tjsp. Vaan maantiellä ja kylillä kiihdyttelyä yms.

Missä voisi olla vika, vai onko se näille ominaista, että pakopesä lämpee noin paljon? Ahdot on vakiot ja muutenkin auto on vakio. Lukuunottamatta tietysti perusvirejä: putkisto, dumppi ja hks:n sienisuodatin.

ihan normaalia... saa sen dp kin punaseks kun hetken rääkkää... :)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Jukkka-- - 30 toukokuu, 2010, 23:08:27
Lainaus käyttäjältä: Jukkka-- - 30 toukokuu, 2010, 02:41:50
Noniiin, tänään olis päivästä pumpun laakerin vaihto. Saas nähdä kuinka onnistuu..

Mutta, sitten:

Te, joilla on 3s-gte:llä varustettu menopeli. Onko teidän vakioturbon pakopesä punainen kohtuu kovan kiihdyttelyn ja pitkä aikaisen prääsäyksen jälkeen? Ei siis mitään rataajoa tjsp. Vaan maantiellä ja kylillä kiihdyttelyä yms.

Missä voisi olla vika, vai onko se näille ominaista, että pakopesä lämpee noin paljon? Ahdot on vakiot ja muutenkin auto on vakio. Lukuunottamatta tietysti perusvirejä: putkisto, dumppi ja hks:n sienisuodatin.

Noniin, pumpun laakerin vaihto onnistui monien vastoinkäymisten jälkeen.

Ensin se vuoti kun laitoin kiinni, sen jälkeen se ei meinannut pyöriä millään. Sitten lisäiltiin nestettä ja tehtiin pieniä muutoksia niin rupesi pyörimään. Vaikuttaako siis nesteen määrä siihen, että pyöriikö pumppu? Ettei pumppu pyöri kuivana tjn?

Ainakin heti nesteen lisäämisen jälkeen rupesi pumppu pyörimään normaalisti ja täysin äänettömästi, thank gaad! :)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Jukkka-- - 01 kesäkuu, 2010, 22:41:36
Ongelmaa ongelman perään! 

Tänään todella kevyesti kiihdyttäessä syttyi moottorin vikavalo yhtäkkiä. Autossa en mitään muutosta huomannu, kurvasin kuitenkin heti sivuun ja sammutin auton.

Noh, hetken pällistelin ja ihmettelin.. Mitään ei ilmennyt. Laitoin auton käyntiin ja ajelin kotio ja valo ei palanut.

Kannattaako tarkistaa vikakoodit, vai onko tälläinen valon "välkähtäminen" normaalia?  ::)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: jamo pro - 01 kesäkuu, 2010, 22:45:49
Se moottorivalo syttyy jos on vesivajaus välijäähyssä.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 14 heinäkuu, 2010, 16:23:35
Tarviisin pientä apua! Olisi edessä tuo maahantuonti katsastus,ja epäilen että putkistossa ei ole katalysaattoria ollenkaan.. ??? Auto olis mr2 turbo rev3 ja 94 vuosmallia. Vakiossahan taitaa olla kolmivaihe katti? Ainakin jostain lueskelin sellaista. Putkisto on blitzin/jasma turbolta asti. Eli riittääkö jos hommais e hyväksytyn 3" kisakatin? vai meneekö sittenkään päästöt läpi? :ohnoes:

Ja sitten toinen ongelma on tuo nopeusmittari.. Eli toimii välillä ja välillä ei. Mittariston taakse oli kytketty boxi millä muutetaan kilometrit maileiksi. Mittari kun ei toimii,moottorin häiriö valo syttyy. Valo häviää kun nopeusmittari rupeaa toimimaan.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: jarppa - 14 heinäkuu, 2010, 16:30:31
Lainaus käyttäjältä: Costi - 14 heinäkuu, 2010, 16:23:35
Tarviisin pientä apua! Olisi edessä tuo maahantuonti katsastus,ja epäilen että putkistossa ei ole katalysaattoria ollenkaan.. ??? Auto olis mr2 turbo rev3 ja 94 vuosmallia. Vakiossahan taitaa olla kolmivaihe katti? Ainakin jostain lueskelin sellaista. Putkisto on blitzin/jasma turbolta asti. Eli riittääkö jos hommais e hyväksytyn 3" kisakatin? vai meneekö sittenkään päästöt läpi? :ohnoes:

Ja sitten toinen ongelma on tuo nopeusmittari.. Eli toimii välillä ja välillä ei. Mittariston taakse oli kytketty boxi millä muutetaan kilometrit maileiksi. Mittari kun ei toimii,moottorin häiriö valo syttyy. Valo häviää kun nopeusmittari rupeaa toimimaan.

ainakin celicat menee kisakateilla ja 3" rosterirööreillä hienosti läpi,kuin myös caldina. :)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 14 heinäkuu, 2010, 16:32:05
Kiitoksia! :) Vielä kun sais selvyyden tuohon mittaristoon.. :/
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 14 elokuu, 2010, 17:14:54
No eile tuli käytettyä Mörri sitte katsastuksessa. Ja vikojahan löytyi. Tökkäs kuskin puolen(rhd) helmaan reijjän.  :o Päästöt ihan liian korkeella. Ja asiapaperit puuttu. :/ Pitää ne laput maahan tuojalta kysellä.. Mut mikähä noiden päästöjen kans ongelmana.. Kaks päivää kerkes olemaan uus katalysaattorikin kiinni,lambda jne uusittu.. Liekkö ois palanu katti ku o keraaminen ja tuo tuntuu sylkevän putkestä ketunhäntääkin.. :/ Neuvoja kaivattas. :)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: jarppa - 14 elokuu, 2010, 21:45:56
Lainaus käyttäjältä: Costi - 14 elokuu, 2010, 17:14:54
No eile tuli käytettyä Mörri sitte katsastuksessa. Ja vikojahan löytyi. Tökkäs kuskin puolen(rhd) helmaan reijjän.  :o Päästöt ihan liian korkeella. Ja asiapaperit puuttu. :/ Pitää ne laput maahan tuojalta kysellä.. Mut mikähä noiden päästöjen kans ongelmana.. Kaks päivää kerkes olemaan uus katalysaattorikin kiinni,lambda jne uusittu.. Liekkö ois palanu katti ku o keraaminen ja tuo tuntuu sylkevän putkestä ketunhäntääkin.. :/ Neuvoja kaivattas. :)

no ainakin zoonin celica isommillakin tehoilla meni niin puhtailla arvoilla leimasta läpi kun olla voi.vaikka on jyrkkää nokkaa ja vaikka mitä.tyhjäkäyntiäkin on tiukkaa saada sallittuun tuhanteen.
kun taas mun pikkuvireinen caldina samalla koneella ei meinannu mennä millään päästöistä läpi kunnes tulpattiin osa putkenpäistä et katti kerkes vähän suodattamaankin.kummallakin samansortin kisakatit alla.

mistä arvosta nuo päästöt pomppas..?
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 15 elokuu, 2010, 13:17:12
Lainaus käyttäjältä: Costi - 14 elokuu, 2010, 17:14:54
No eile tuli käytettyä Mörri sitte katsastuksessa. Ja vikojahan löytyi. Tökkäs kuskin puolen(rhd) helmaan reijjän.  :o Päästöt ihan liian korkeella. Ja asiapaperit puuttu. :/ Pitää ne laput maahan tuojalta kysellä.. Mut mikähä noiden päästöjen kans ongelmana.. Kaks päivää kerkes olemaan uus katalysaattorikin kiinni,lambda jne uusittu.. Liekkö ois palanu katti ku o keraaminen ja tuo tuntuu sylkevän putkestä ketunhäntääkin.. :/ Neuvoja kaivattas. :)

Niin no kyllä siellä jotain on pielessä. Voihan se kattikin olla sökö, mutta kuullostaa myös sille jotta seokset on sekasin kun sitä soppaa putkeenkin työntää vakio säädöillä. Eikös se vakio ollut?
Onhan sulla siellä bensanpaineensäätimellä ja map-anturilla varmasti alipaineletkut kiinni ja kunnossa?
Yks mikä sitten kans on niin et sä sitä katalysaattoria saa lämpimäksi parkissa huudattamalla, tai ainakaan mä en saa kisakatti toimimaan kunnolla ja tämä on muutenkin ihan yleinen ongelma.
Käyt koitta motarilla vetää sen kunnolla kumaksi 10min. Talla tiskissä muutama raskaampi veto riittävillä kierroksilla niin lämpiää => siitä suoraan mittauksiin ja ainakin mulla menee heittämällä sitten läpi.

Mites se helma tolleen ??? Olikos se auto  Englannista tullut, se kyl selittäs?
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 15 elokuu, 2010, 13:44:42
Lainaus käyttäjältä: janiK - 15 elokuu, 2010, 13:17:12
Niin no kyllä siellä jotain on pielessä. Voihan se kattikin olla sökö, mutta kuullostaa myös sille jotta seokset on sekasin kun sitä soppaa putkeenkin työntää vakio säädöillä. Eikös se vakio ollut?
Onhan sulla siellä bensanpaineensäätimellä ja map-anturilla varmasti alipaineletkut kiinni ja kunnossa?
..ja siihen ketunhäntään vielä.
Tää nyt on ehken vähä turhempaa, mut vois kannattaa tarkastaa myös jotta tankki huohottaa kunnolla ja jottei sinne vaan pääse ahtopaineita esim. ristiin vedettyjen hiilivety pöntön letkujen kautta.
Musta se koko hiilivety hörpötin oli niin hämärä ja turha jotta letkutin sen heti alkuunsa ohitse huohottamaan vapaaseen ilmaan jottei vaan joskus tule ongelmia sen takia.

Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 15 elokuu, 2010, 15:29:41
Lainaus käyttäjältä: janiK - 15 elokuu, 2010, 13:17:12
Niin no kyllä siellä jotain on pielessä. Voihan se kattikin olla sökö, mutta kuullostaa myös sille jotta seokset on sekasin kun sitä soppaa putkeenkin työntää vakio säädöillä. Eikös se vakio ollut?
Onhan sulla siellä bensanpaineensäätimellä ja map-anturilla varmasti alipaineletkut kiinni ja kunnossa?
Yks mikä sitten kans on niin et sä sitä katalysaattoria saa lämpimäksi parkissa huudattamalla, tai ainakaan mä en saa kisakatti toimimaan kunnolla ja tämä on muutenkin ihan yleinen ongelma.
Käyt koitta motarilla vetää sen kunnolla kumaksi 10min. Talla tiskissä muutama raskaampi veto riittävillä kierroksilla niin lämpiää => siitä suoraan mittauksiin ja ainakin mulla menee heittämällä sitten läpi.

Mites se helma tolleen ??? Olikos se auto  Englannista tullut, se kyl selittäs?

Tjoo,pitää tarkastaa ne alipaine letkut jne. Mutta tuli myös mieleen että vaikuttaakohan ahtimen kunto päästöihin? kun pölläyttelee öljyä ihan kiitettävän paljon. :/ Juu ja enklannistaha toi mörri o. Pitää skannata se päästö lappu ihmeteltäväks tänne.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 15 elokuu, 2010, 17:14:26
Kuule mä veikkaan et kun käyt sen katin kunnolla kuumaksi motarilla vetää ja meet siitä suoraan testaa päästöt se menee heittämällä läpi.
Sama homma nähty niin monesti monissa autoissa niin vakio kuin kisa katilla.
Sovit vaan huoltsikalla etukäteen et kun siihen kohta tuut ni ottavat mittauksen saman tien ja kärsit siitä sen 10-20€.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 15 elokuu, 2010, 20:08:32
Näin se on tehtävä.. :)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 14 syyskuu, 2010, 17:59:11
Noniin. Lisää vikoja löyty. Kävi kolmella. 1 sylinterin tulpan johto irti,samalla tavalla käydä hörskytti. Korkeammilla kierroksillä kaikki 4 pyttyä pelissä. Tulppa ykkös pytystä pois,ja ilmeni että öljyssä. :ohnoes: No puristuspaineet n.3 ykkösessä ja 4:ssa reilusti yli 9. Ohi vuoto mittaus pitäis tehdä,niin sais osviittaa mistä kusoo paineita pihalle. Männänrenkaat jumissa? Mäntä halki?  :ohnoes:  :ohnoes:
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: tirho77 - 14 syyskuu, 2010, 20:22:03
Niin tai sitte venttiili vuotaa??
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 14 syyskuu, 2010, 22:03:59
Lainaus käyttäjältä: tirho77 - 14 syyskuu, 2010, 20:22:03
Niin tai sitte venttiili vuotaa??
Muuten ihan ok,mutta ei taida öljyä kulkea bensan mukana. :) Taitaa se vika olla kannentiiviste,kansi,mäntä,männänrenkaat tms.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: J.J. - 15 syyskuu, 2010, 00:08:12
Lainaus käyttäjältä: Apexi - 14 syyskuu, 2010, 22:03:59
Muuten ihan ok,mutta ei taida öljyä kulkea bensan mukana. :) Taitaa se vika olla kannentiiviste,kansi,mäntä,männänrenkaat tms.

Venttiilivika ja männänrenkaat jumissa?

Tuttu tunne kyllä että ykkönen on pois pelistä, itellä pukissa samanlainen motti.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: TumppU - 15 syyskuu, 2010, 08:30:24
Näissä S-sarjalaisissahan toi männänrenkaiden jumiutuminen ei olis mitään uutta. Ja eiks ainaki 3S-GE:ssä ollu tehtaalla lähtiessäänkin soikeita sylinteriputkia, tosin se kyl pitäs huomata jo helposti öljynkulutuksesta..  ::)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 15 syyskuu, 2010, 17:54:17
Lainaus käyttäjältä: TumppU - 15 syyskuu, 2010, 08:30:24
Näissä S-sarjalaisissahan toi männänrenkaiden jumiutuminen ei olis mitään uutta. Ja eiks ainaki 3S-GE:ssä ollu tehtaalla lähtiessäänkin soikeita sylinteriputkia, tosin se kyl pitäs huomata jo helposti öljynkulutuksesta..  ::)
Nii,varmaan purattaa kannen irti jnejne? että ei esim forte motor flushilla sais irtoo,jos ne männänrenkaat jumissa? Arvelin ku pöllyytti kiihdytyksessä nii paljo sinistä,että ahdin sökönä. mut seki korjattu,ja kiitokset holsetille. :) vinkkejä kaivataan ;P
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: TumppU - 16 syyskuu, 2010, 08:39:37
No jotkuhan ne on kehunee saaneensa fortella irtoamaan.. En sit tiä, mikä on totuus..
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 16 syyskuu, 2010, 15:56:14
Lainaus käyttäjältä: TumppU - 16 syyskuu, 2010, 08:39:37
No jotkuhan ne on kehunee saaneensa fortella irtoamaan.. En sit tiä, mikä on totuus..
Joo no tänään ainakin ohivuoto mittaus. näkyy mihi päin vuotaa. luultavasti alakertaan päin..  :tard:
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 25 syyskuu, 2010, 18:12:17
Joo,tuli tuossa otettua kansi irti.. männät päältä ainaki ok kuntoset,mutta kauhiasti välystä joka suuntaan.. :/ eli tarvii luultavasti uudet männät,86,5mm ja poraus. std mäntä sarja kait ihan turhaa? :ohnoes:
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 26 syyskuu, 2010, 16:14:51
Lainaus käyttäjältä: Apexi - 25 syyskuu, 2010, 18:12:17
Joo,tuli tuossa otettua kansi irti.. männät päältä ainaki ok kuntoset,mutta kauhiasti välystä joka suuntaan.. :/ eli tarvii luultavasti uudet männät,86,5mm ja poraus. std mäntä sarja kait ihan turhaa? :ohnoes:
...kyllähän siellä melkoset välykset kuuluu ollakkin varsinkin jos takokamat on, mut sitten kulunukkin paljo ja oikein porrasta sylintereissä vai?
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 26 syyskuu, 2010, 16:23:27
Lainaus käyttäjältä: janiK - 26 syyskuu, 2010, 16:14:51
...kyllähän siellä melkoset välykset kuuluu ollakkin varsinkin jos takokamat on, mut sitten kulunukkin paljo ja oikein porrasta sylintereissä vai?
Porrasta oli kyl vähäsen,männät heilu joka suuntaan 1mm-2mm. Eli lonksu sylinteri putkessa. :/ ainakin ensimmäisen diagnoosin perustella ylikoon männät ja porautus. Kunhan vielä otta mukit pois lohkosta ja katselee tarkemmin paljonko välyksiä.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 18 lokakuu, 2010, 16:53:04
Lainaus käyttäjältä: Apexi - 26 syyskuu, 2010, 16:23:27
Porrasta oli kyl vähäsen,männät heilu joka suuntaan 1mm-2mm. Eli lonksu sylinteri putkessa. :/ ainakin ensimmäisen diagnoosin perustella ylikoon männät ja porautus. Kunhan vielä otta mukit pois lohkosta ja katselee tarkemmin paljonko välyksiä.
Ja onko mitä eroa gen2 ja gen3 männissä? kuvia kyseisistä mukiloista?
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Viitsu - 20 marraskuu, 2010, 15:10:46
Tarvisin nopeesti tietoon gen 3 välykset?

Kiitos jo etukäteen  :toothy10:
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 23 marraskuu, 2010, 23:23:17
Lainaus käyttäjältä: Viitsu - 20 marraskuu, 2010, 15:10:46
Tarvisin nopeesti tietoon gen 3 välykset?

Kiitos jo etukäteen  :toothy10:

??? välykset mihin?
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 24 marraskuu, 2010, 10:42:48
Lainaus käyttäjältä: Viitsu - 20 marraskuu, 2010, 15:10:46
Tarvisin nopeesti tietoon gen 3 välykset?

Kiitos jo etukäteen  :toothy10:
Oiskohan kyse männän välyksistä vakio männillä?
Netistä imutellessani korjaus manuaalissa seisoo jotta välykset ei sais olla vaki männillä yli 11 satkua:
-Piston oil clearance STD: 0,07-0,09mm
-Piston oil clearance Limit: 0,11mm
...nimi on hiukka harhauttava, mutta eiköhän samasta asiasta ole kyse kun ei muitakaan vaihtoehtoja siellä ollut.

Takomännille sitten laitat tietysti valmistajan ilmottaman välyksen johtuen eri lämpölaajenemis kertoimesta.

Otsikko: 3S-GTE
Kirjoitti: Jykke - 11 joulukuu, 2010, 17:59:59
Mikä vois olla vikana st185 celicassa gen2 koneella.Nyhtää kiihdyttäessä jonkin verran ja sitten tekee myös silleen ku kiihdyttää niin ahdot nousee mittarin mukaan mutta mitään ei tapahdu ja yhtä äkkiä sitten lähtee kiihtymään.Eli välissä on melko pitkä miettimis hetki??
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 16 joulukuu, 2010, 15:57:06
Heräsi kysymys kun tuossa kohta alkais olemaan koneen kasaus edessä. Alakertana Gen4,ja muut hilppeet sitten Gen3. Että eikös nuo g3 osat mee aika pitkälti "heittämällä" g4 alakertaan? Öljy jäähyn hommasin jo,muuten taitaakin olla piece of cake kasaus.. Laakerit pitäs viel tilata,eli acl racet tulossa. muuten vakio setuppi. :)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 16 joulukuu, 2010, 18:56:12
Lainaus käyttäjältä: Apexi - 16 joulukuu, 2010, 15:57:06
Heräsi kysymys kun tuossa kohta alkais olemaan koneen kasaus edessä. Alakertana Gen4,ja muut hilppeet sitten Gen3. Että eikös nuo g3 osat mee aika pitkälti "heittämällä" g4 alakertaan? Öljy jäähyn hommasin jo,muuten taitaakin olla piece of cake kasaus.. Laakerit pitäs viel tilata,eli acl racet tulossa. muuten vakio setuppi. :)
fintoyssillä oli juttua noista eroista enemmältikin ja tuntu joillakin olevan tarkasti tiedossa nämä hommelit... suosittelen kattomaan sietäkin
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: jarppa - 16 joulukuu, 2010, 19:10:13
Lainaus käyttäjältä: Apexi - 16 joulukuu, 2010, 15:57:06
Heräsi kysymys kun tuossa kohta alkais olemaan koneen kasaus edessä. Alakertana Gen4,ja muut hilppeet sitten Gen3. Että eikös nuo g3 osat mee aika pitkälti "heittämällä" g4 alakertaan? Öljy jäähyn hommasin jo,muuten taitaakin olla piece of cake kasaus.. Laakerit pitäs viel tilata,eli acl racet tulossa. muuten vakio setuppi. :)

kyseleppä zoonilta...se noita on pyöritelly enemmän ku kolikoita taskussa... :icon_biggrin:
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 17 joulukuu, 2010, 16:06:51
Jeeah. :) thäks informatsioonista :P
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: vase - 17 joulukuu, 2010, 16:24:29
jumalauta jarppa is back.  :icon_biggrin:
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Juhutti - 18 joulukuu, 2010, 12:48:25
Lainaus käyttäjältä: Jykke - 11 joulukuu, 2010, 17:59:59
Mikä vois olla vikana st185 celicassa gen2 koneella.Nyhtää kiihdyttäessä jonkin verran ja sitten tekee myös silleen ku kiihdyttää niin ahdot nousee mittarin mukaan mutta mitään ei tapahdu ja yhtä äkkiä sitten lähtee kiihtymään.Eli välissä on melko pitkä miettimis hetki??

Kuin suoraan omasta pelistä tuo ongelma. Mittarin mukaan ahdot nousee, muttei vaan tapahdu mitää ja vähän yrittää nytkyttää, kunnes sitte tulee vedot. Ja kakkosella ei oikein kunnon vetoja saakkaan, vasta kolmosella.

Täysin amatööri näissä hommissa, ja tää ongelma on ollu itsellä ainakin jo 5 vuotta (huhhuh..), tosin normi käyttöön nyt ei niin haittaa. Kiihdytykset vaan hyvin laiskoja jossei anna kunnolla jengaa. Muutenhan kone on toiminu erittäin hyvin, eikä oo ongelmia ollu.

Paitsi... Nyt on käyny niin, ettei mittariston "ekomittari" pelaa, vaan on oranssilla koko ajan. Tyhjäkäynnillä kierrokset humppaa vähän ees taas 1000 ja 1500 kierroksen välillä. Kakkosella jos moottorijarruttaa niin se on sellasta nytkytystä, sammuu myös toisinaan eikä jätä tyhjäkäynnille. Jos ottaa akun irti hetkeks, eli vissiin nollaa(?) jotenkin, niin hetken toimii normaalisti, sit menee taas tähän "vikatilaan."

VINKKEJÄ??? Jompaan kumpaan probleemaan...
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: markoniem86 - 18 joulukuu, 2010, 14:26:12
Lainaus käyttäjältä: Juhutti - 18 joulukuu, 2010, 12:48:25
Kuin suoraan omasta pelistä tuo ongelma. Mittarin mukaan ahdot nousee, muttei vaan tapahdu mitää ja vähän yrittää nytkyttää, kunnes sitte tulee vedot. Ja kakkosella ei oikein kunnon vetoja saakkaan, vasta kolmosella.

Täysin amatööri näissä hommissa, ja tää ongelma on ollu itsellä ainakin jo 5 vuotta (huhhuh..), tosin normi käyttöön nyt ei niin haittaa. Kiihdytykset vaan hyvin laiskoja jossei anna kunnolla jengaa. Muutenhan kone on toiminu erittäin hyvin, eikä oo ongelmia ollu.

Paitsi... Nyt on käyny niin, ettei mittariston "ekomittari" pelaa, vaan on oranssilla koko ajan. Tyhjäkäynnillä kierrokset humppaa vähän ees taas 1000 ja 1500 kierroksen välillä. Kakkosella jos moottorijarruttaa niin se on sellasta nytkytystä, sammuu myös toisinaan eikä jätä tyhjäkäynnille. Jos ottaa akun irti hetkeks, eli vissiin nollaa(?) jotenkin, niin hetken toimii normaalisti, sit menee taas tähän "vikatilaan."

VINKKEJÄ??? Jompaan kumpaan probleemaan...

tämä motti ei itelle tuttu sen kummemmin mut epäilisin alipaine/ahto vuotoo jossai... :icon_rr:
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 25 huhtikuu, 2011, 14:10:45
vikana fuel cut....  ::)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 09 toukokuu, 2011, 19:56:47
Nyt tarvias vähä apuja tuon ahtopaineen säätimen kans. Eli mite tohon gen3:seen sellainen pitää asentaa? Paineen säätimenä toimii joku teollisuus venttiili. 3 letku lähtöä löytyy ja asennettu kompurapuolen ja hukkiksen kellon väliin. ja kolmas letku jos on vapaaseen ilmaan,ni ahdot karkailee minne sattuu.  tai mite muuten sais tuon fuel cutin otettua pois? mapilta letku tukkoon?
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 11 toukokuu, 2011, 22:06:53
Oisko kenellä tietoo tuosta?  ???
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 13 toukokuu, 2011, 14:42:50
Lainaus käyttäjältä: Apexi - 09 toukokuu, 2011, 19:56:47
Nyt tarvias vähä apuja tuon ahtopaineen säätimen kans. Eli mite tohon gen3:seen sellainen pitää asentaa? Paineen säätimenä toimii joku teollisuus venttiili. 3 letku lähtöä löytyy ja asennettu kompurapuolen ja hukkiksen kellon väliin. ja kolmas letku jos on vapaaseen ilmaan,ni ahdot karkailee minne sattuu.  tai mite muuten sais tuon fuel cutin otettua pois? mapilta letku tukkoon?
Et sä sillä ahtopaineen säätimellä pysty vakio ahtopaineita laskemaan jos se sulla tässä on haussa.
Autopaineen säätimellä voi vain korottaa jousen antamasta ahtopaineesta.
Periaate on että ahtopaineen säätimellä lasketaan painetta joka menee hukkaportille ja näin hukkis saa aukaisuun tarvittavan paineen vasta kovemmilla ahdoilla.
Jos sillä pitäs laske ahtopaineita niin sen säätimen tarviis nostaa painetta eli sen tarviisi olla "gene" eli 2 erikoon mäntää kertomassa painetta tosin se kusisi heti jos on pienikin vuoto joten unohda se homma kun ei sellasia käytetä.
Nyt jos haluat ahtoja vakiosta pudottaa niin tarvii saada löysempi jousi sinne hukkikseen esim. aftermarket hukkis löysällä jousella.
Miksiköhän sulla se fuelcutti yleensäkään voi mennä päälle vakio ahtopaineen säädöllä? Joku sulla kusee siellä hukkiksessa kun ei paineita poista.
Onhan sulla vielä se kuristin mappianturin syöttöletkun juuressa? ...tekee liikaa piikkejä mapille ilman sitä ja vois sen takia laukaista.
Ootko jotakin muuta sorkkinut esim hukkiksesta?

Säätimen asennuspuolesta:
Siihen hukkaportin letkuun se tarvii laittaa välille.
Nyt jos oikein ton kuulasäätöventtiilin toiminnan olen järkeillyt niin:
siellä paineen säätimessä on kuula+jousi tukkeena ja säätö tapahtuu jousta kiristämällä . Nyt kun paine nousee niin säädetyllä paine-erolla kuulan eri puolilla jousi painuu kassaan ja laskee ilmaa kuulan ohi.
Toisin sanoen sillä säädöllä määritetään mikä on paine-ero raja hukkiksen ja ahtoputkiston välillä esim 1bar jollon sa at sinne ahdot vakio 13psi+1bar(14,5psi)= 27,5psi.
Tollasen venttiilin tarvii kuitenkin tietysti laskea takasin päin ilmaa 0-paineilla jotta hukkis sulkee eikä jumi auki ensimmäisen vedon jälkeen.
TS. toiseen virtaussuuntaan säädettävä paine, toiseen virtaussuuntaan 0-paine.

Nyt kun sulla on siellä X-teollisuusventtiili niin tarkottaa käytänössä jotta sen sisus on täysi kysymysmerkki ja voi olla ihan mitä vain pystyy keksimään ja tuohon on mahdoton vastata.
Sitä sulle koitin selittää aiemmin jotta sun tarvii testata/selvittää miten se toimii ja tarviisi olla kartalla järjestemän toiminnasta jotta pystyt soveltaa ja fiksaan sen sellaseksi jotta se toimii oikein.
Vois olla fiksumpi hommata tarkoitukseen tehty vehje joita saa parilla kympillä niin on helppo, eikä tarvi pelleillä.

Noh. JOS oletettaan, että  se 3-haarainen venttiili on sellainen jossa yksi kanava virtaa suoraan läpi ja se sivuhaara on paineen poisto.
toi paineen poisto on sitten säädettävissä ja alkaa laskea ilmaa ulos kun mennään yli säädetyn ja kuristaa ulos laskettavaa ilmaa sopivasti jotta letkussa pysyy se säädetty paine.
Periaatteessa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa sen vaan puhkua ulkoilmaan. Teoriassa sitä ahtoputkiston ja venttiilin välisen letkun koolla/kuristuksella saisi hukatun ilman määrää alhaisemmaksi. Sillä konstein voisi hakea optimia jolla hukkis pelaa riittävän räväkästi, mutta tuo nyt taas on aika joutavaa kikkailua kun ei siitä hyvää tule.
JOS se on tälläinen venttiili ja JOS siitä hyvän haluaa niin rakentaa sen samanlaiseksi kuin autoon oikeasti tarkoitetut. Sillon tarviit siihen toisen ainoastaan yhteen suuntaan virtaavan 0-paine venttiilin kaveriksi, vastaava kuin diodi sähköhommissa.
1. Eli tulppaa sen suoraan läpimenevän ja ottaa hukkikselle ilman sen kuulaventiilin vapaaseen ilmaan hönkivän lähdön kautta ja silloin sulla on siinä paine rajoitus hukkiksen syötölle ilman vuotoja.
2. laittaa sen lisä 1-suuntaan virtaavan 0-paine venttiilin niin päin siihen rinnalle että laskee ilman pois hukkiksesta mutta ei laske painetta hukkikseen päin.

Homaa se fuelcutti veke niin homma OK.
Eikös siihen Fuelcutin poistoon ollut joku helppo ratkaisukin. Jotenkin muistan et sen saa pois päältä inhan diagnostiikkka liittimestä hypyttämälläkin.
Tietääkö joku miten toi fuelcut lähtee ilman HKS kikottimia?

Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 13 toukokuu, 2011, 16:22:21
Ainoastaan mitä oon hukkaportille tehnyt,nii purin sen huoltoon menoa varten. Ihmettelen vain minkä takia toimi jonkun aikaa hyvin ilman mitn vikoja ja yhtä äkkiä rupes fuel cut temppuilee.. minkälainen se kuristin on? Ja mitä voi olettaa mun tietämyksestä turboista,kun ei oo tullu pahemmi aiemmin roplattuu...  ::)
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: janiK - 13 toukokuu, 2011, 17:06:05
juu siellä plenumin päässä on sellanen mollukka. Muovia/metallia. Siinä on pelkästään pieni reikä jotta paine ei vaihdu liika nopeeta ja sit se on sellanen tammenterhon kokonen joten kai siinä on haettu sitä et kun on kammio niin lisä ilmatila tasaa luonnollisesti sen pienen reijän kans.
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 07 kesäkuu, 2011, 19:01:30
tekiskö noista jollain jotai?
http://www.hestec.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=940_1020&products_id=8512 (http://www.hestec.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=940_1020&products_id=8512)

http://www.ahtoja.com/product/20/tial-style-46mm (http://www.ahtoja.com/product/20/tial-style-46mm)

http://janintesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=9/83&popup=1 (http://janintesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=9/83&popup=1)

Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Juuzo - 07 kesäkuu, 2011, 20:10:45
Lainaus käyttäjältä: Apexi - 07 kesäkuu, 2011, 19:01:30
tekiskö noista jollain jotai?
http://www.hestec.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=940_1020&products_id=8512 (http://www.hestec.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=940_1020&products_id=8512)

http://www.ahtoja.com/product/20/tial-style-46mm (http://www.ahtoja.com/product/20/tial-style-46mm)

http://janintesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=9/83&popup=1 (http://janintesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=9/83&popup=1)



Eipä muuten tietoa, mutta suosittelen ahtoja.comia :thumbsup: Viime perjantaina ostin sieltä välijäähyn, ahtoputki tarpeita, öljynjäähdyttimen ja asennuslaippa+teräspunosletkut
Otsikko: Vs: 3S-GTE
Kirjoitti: Apexi - 07 kesäkuu, 2011, 21:08:56
ite tilasin tuolta 3" race katin ja apexin autotimerin. pitäs vaa saada selkoa noista halppis hukkiksista,koska toki ois hyvä panostaa kerralla hyvä,mut töissä ja koulua käyvän palkka ei päätä huimaa.. ja nyt sitte huomasin että jostáin vuotaa vissii tiiviste.. kylmänä räpätys kuuluu,mut matka ajoo vähä aikaa ni häviää..  :ohnoes: