Kertokaapa viisaammat mistäpäin kannattaisi vikaa lähteä etsimään. Tyhjäkäynnillä auto käy nätisti ilman mitään ylimääräisiä ääniä. Kierrosten noustessa yli 2000 tai ajettaessa "pintakaasulla" alka koneesta kuulua terävää nakutusta. Jos ajaa taas raskaalla kaasujalalla tai vedättää isolla vaihteella kone käy kuten kuuluukin ilman mitään ylimääräisiä ääniä. Kiitos neuvoista jo etukäteen ??? ??? ???
Kiertokangenlaakerit voisi olla hyvä veikkaus.
mulla oli täysin sama vika. nokat oli mennyt.... mutta vaihtoehtona on myös kietarin laakerit. kannattaa avata nokat ja kahtoo onko kunnossa.
tai no itseasiassa mulla nakutti hieman myös tyhjäkäynnillä, mutta 2000 jälkeen alko kunnolla ja täyskaasulla ei jostain syystä kauheen naputtanu. kuuluuko enempi kylmänä/kuumana?
kiertokangen laakerit sieltä on menny....
ei kannata ylimääräisiä ajella auto seisomaan vaan ja kone pois... voithan tietty ottaa öljypohjan ensteks pois ja varmistaa että ääni johtuu kuluneista laakereista....
jos kerta tyhjäkäynnillä ei mitään kuulu ni si ei oo siinä. itellä naputti koko ajan ja 2000 jälkeen varsinkin. hajonnut kannentiivari tehosti ääntä lisää... O0
Lainaus käyttäjältä: jarik - 19 kesäkuu, 2007, 07:58:06
Kertokaapa viisaammat mistäpäin kannattaisi vikaa lähteä etsimään. Tyhjäkäynnillä auto käy nätisti ilman mitään ylimääräisiä ääniä. Kierrosten noustessa yli 2000 tai ajettaessa "pintakaasulla" alka koneesta kuulua terävää nakutusta. Jos ajaa taas raskaalla kaasujalalla tai vedättää isolla vaihteella kone käy kuten kuuluukin ilman mitään ylimääräisiä ääniä. Kiitos neuvoista jo etukäteen ??? ??? ???
tyhjä käynnillä kuuluu yleensä yläpään vika, ja kuten tuo vika on kuvailtu, niin heti kun konetta rasittaa niin alkaa naputusta, niin kyl vahva epäillys on alakerta.. kokeile vielä niin että ryntäytät kierroksia hieman tyhjäkäynniltä, ja jos kuuluu se ääni hetken.. niin laakerit on.. JA TÄMÄ ON FAKTAA OMASTA AUTOSTA... mulla piti ne laakerit vain! ja ainoastaan ääntä just tuolla ryntäytyksellä.. ei vedossa tai poletuksessa mittään. ja kone meni purkuun, niin laakereissa oli aika pahoja jälkiä, sekä pinta hävinny osittain!!
eli se syy miks ei vedossa (vielä) kuulu, niin sillon on enemmän öljyn painetta, ja näin ei pääse välys esiintymään.
O0 jos ei ole varmaa tietoa, niin ei kannata lähtee ominpäin purkamaan turhaa! O0
Kiitti vinkeistä tarvii sit lomalla purkaa tota konetta, johan tolla viikon kerkes kilpien saamisen jälkeen ajaakin.
joo ei näillä paljoa kesässä ajella ;)
Moi!
Mullakin alko nakuttamaan tässä viime viikolla,kuulu tosi hyvin kun seiso paikalla ja anto vähän
kierroksia about 2000rpm ja ääni tuli voimakkaamaksi kierrosten noustessa..no niin kone irti ja tarkastelemaan niin löyty semmoinen vika että,öljypumpun akseli mihin tulee hihnapyörä kiinni niin sitä pystyi liikuuttamaan 1cm sisälle ja ulos,kun sen akselin päittäis laakerihylsy kuluu tarpeeks alkaa hihnapyörä hangata lohkoon ja toinen pää akselista yltää juuri ja juuri koskettamaan kolmospytyn kiertokankea ja tietenkin öljypumpun ja akselin rattaat kärsii kun ei ole oikealla kohdalla...Ei kivaa...Vaan tiedoksi että kannattaa tarkistaa akseli kun remppaa konetta,minä en huomannut sitä tehdä...No ei siinä vahinkoa sattunut ku niin äkkiä purin koneen että ei
ehtinyt kulua paljon mitään.Uusi hylsy ja laakeripalikka tulossa tuuria oli että ei ehtinyt hajotta mitään..
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/TSRM/MK3/manual.aspx?Section=EM&Page=85
Terv/Kim
mut ennenkö alakertaa purat ni tarkasta nokat! tulee turhaa työtä muuten.... ei se aina välttämättä oo laakereis vaikka toden näköistä on. voi olla joku tosi typerä vika, vaikka männynkäpy hyppii männän päällä :bootyshak
Mä olin iha varma, että laakerit ois menny, mutta mulla lähti naputusta vuotavasta pakosarjantiivisteestä. Tyhjäkäynnillä ei kuulunut mitään kuten ei korkeilla kierroksillakaan, mutta esim vedätettäessä kuului todella pahaa naputusta.
niin. just ton takia kannattaa kahtoo kaikki muu ensin ennen ku purkaa!
voihan vuotavasta pakosarjan tiivisteestäkin toki lähteä säkättävä tai naputtava ääni, mutta harjaantunut korva kuulee kyllä eron ;)
nimimerkillä 7 autoa ollut joissa kellari kolissut ;D
niin toi on totta. ukko sano olleensa laakeri vikasen auton kyydissä ja omassa autossa ei kuulemma oo lähellekkään sama ku laakerivika. onneks :P
Omasta supra nakutti kanssa vedätyksessä ja n.2000:lla kiekalla.Onneksi viaksi löytyi liian aikainen sytytys ;D
sytytys siellä on pielessä :) testaa huvikseen
laakeri vika nakuttelee myös tyhjäkäynnillä jos on jo pitkällä. ja laakerivikasella ei kauaa aja kun mojahtaa, jos on menny jo yli 500 km ni onnee ei oo laakeri vika ;D
Mitä mulla on laakerivikasia ritsoja ollu, niin vedätyksessä on niinkuin joku hakkais vasaralla lohkon kylkeen, ei siis mikään pieni nakutus. Sainzissa kuuluu nyt sellainen "sirraus". Ku kylmänä lähtee kiihdyttään, kuulostaa niinkuin olisi "räpätin" konehuoneessa ja kun auto käy tyhjäkäyntiä ja lipsautat pikkusen kaasua ni kuluu sellane vaikeasti selitettävä sirraus ;D
Itse epäilen tälle, et turbon laakerit on jo väljät tai sitten juurikin joku noista pakosarjan tiivisteistä vuotaa. Auto lähtee nyt kohtapuolin vuodeksi seisontaan, ku perhe kasvaa, eikä tartte kahta autoa, saatika kolmea .. Eli aikaa huollolle on ??? kunhan ensin saadaan tuo vanhus valmiiksi ensi Vapuksi.
Tässä nyt meni osa ohi aiheenkin, mutta osa myös aiheesta ;D
Mikäs sainzissa oli vikana kun sirisi? Vai onko selvinny?
En oo tutkinut, tulee nyt niin vähän ajoa sillä. Eikä se nyt niin paljoa äännä. Ihmettelin vain. Tuo mitä eniten ihmettelen on, että seosmittari jättää nykyään viimeisen vihreän sytyttämättä. Ennen vilahteli kuitenkin jo punaisella. Miten tuon selittäisi paremmin, ku ei tajua noista ;D ja ahtopaineet ei nouse kolmosella kuin 1.1:een kun ennen nousi noin 1.2-1.3 bar. En nyt ole ajanut niin hiljaisena aikan, et olisi päässyt veättään kunnolla nelosella ja vitosella, ku alkaa se vauhti oleen silloin jo aika kova ;D ;D
Tosin talven aikana on tarkoitus vaihtaa CT20B ja suuttimet/pesatukki, joten siinä tulis katsottua tuo turbo ja pakosarjan tiivisteet ja käytettyä Tekulla säädössä. Saisi ajoitukset ym:t kerralla kohdalleen ja tehotkin paperille 8) Autossahan on nyt 3" putkisto ilma katteja ja Harisen "lastu" katkaisijalla koelaudassa.
sun autos käy kai rikkaammalla jos ei nouse tappiin asti, vai just toisin päin ???
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 11 heinäkuu, 2007, 21:18:28
sun autos käy kai rikkaammalla jos ei nouse tappiin asti, vai just toisin päin ???
No minun käsittääkseni ei ainakaan liian rikkaalla, kun syttyy 3-4 vihreetä lopusta muttei viielä mene punaselle.
parempi vaan jos ei rikkaalla, tosin jos ahdot hyytyy niin ettei käy sit liika rikkaalla, tosin ahtojen pienenemiseen on tusina eri syitä...
Bleedin ruuvailun ja parin puhelun jälkeen tulin siihen tulokseen, et pallo on loppunsa edellä. Ahdot nousee kolmosvaihteella kiloon, mutta vasta reilusti yli 4000rpm ja nelosella sama vaikka kuinka veti bleedin jumiin. Vitosella en viittiny liikenteen seassa kokeilla ;D
(Eli tässähän on ollut ahdot nelosella ja vitosella 1.2-1.3 bar ja paljon alempaa lähtenyt vetämään)
Kolmosella kun ajoi 3000rpm ja painoi siitä kaasun pohjaan, ni ahdot nousi vain 0.2:een ja siitä lähti sitten kierrosten noustessa pikkuhiljaan nousemaan :(
No, hommataan samalla nyt se ST205:n ct20b turbo.
Tuossa soiteltuani tulin siihen tulokseen, et näillä systeemeillä riittää kapasiteetti tuonne 300-330 heppaan, eli näillä näkymin menee vain turbo vaihtoon ja bensapaineensäätimen tilalle mekaaninen vastaava.