Onko hyviä/huonoja kokemuksia tai tietoa testeistä koskien moottori- tai vaihteisto öljyjä, jotka on tarkotettu vanhempiin autoihin, esim. valvoline maxlife?
supraan ei tavallista öljyä! kendall gt 20-50 turbo tai castrol tws 10-60 motorsport... celicaan, mr2 yms- joku maxline on passeli...
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 23 heinäkuu, 2007, 18:45:09
supraan ei tavallista öljyä! kendall gt 20-50 turbo tai castrol tws 10-60 motorsport... celicaan, mr2 yms- joku maxline on passeli...
Ja tämä syystä, että?
Luulis, että kaikki autonvalmistajat suosittelis pelkästään käyttämään "erikois"öljyjä jos tavan mobilit ym. ois erityisen huonoja.
eiköhän sinne koneeseen voi tunkea mitä kuraa tahansa, mutta jos haluaa että pata kestää niin kannattaa käyttää esim. tuota kendallin 20w50 turboa. varsinkin jos on reilummin piristetty härveli kyseessä....itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia tuosta öljystä...
Sanokaas ny mikä vika rally formulassa on? Ainaki mulla toiminu hyvin tähän asti.
Käsitykseni mukaan öljy pitäisi valita niin että öljynpaine on sopivalla tasolla kuumana. Liian jäykkä öljy kiertää hitaammin ja lämpenee enemmän ja liian ohuessa taas tulee riski kalvon rikkoutumisesta ja metallikontaktista.
Kommentteja tästä ja onko kukaan oikeasti tutkinut paineita eri öljyillä vai mennäänkö näissä suosituksissa ihan mutupohjalla?
Lainaus käyttäjältä: Jonsku - 23 heinäkuu, 2007, 21:33:28
Sanokaas ny mikä vika rally formulassa on? Ainaki mulla toiminu hyvin tähän asti.
Ei mitään, kuten ei myöskään maxlifessa. Ne kelpaa 99% käyttäjistä. Kelpaavat katuajeluun, ympärivuotiseen ajoon sekä hiekalla sudittamiseen.
Tolla mun korkeahuutoselle ritsalle on nytten pari kesää annettua isoa leipää radalla, sisällä on ollut 0-40, 20-50 ja 10-60 öljyjä. Ainakin vielä on täydessä iskussa.
JOS öljynlämmöt pyörii radalla (ja ajaa myös joskus siellä) reilusti päälle 100 asteen, kannattaa suoraan kumartaa esteripohjaisten öljyjen puoleen. Ei toki löydy jokaisesta kyläkaupasta, ei ole edes halpaa, mutta ominaisuudet säilyvät pitkissäkin kuormituksissa.
mikä on ku lämpösenä paineet tippuu hirveesti, öljynä 10-60 voiko olla liian "jäykkää" vai veteleekö pumppuviimesiä...
eikä ole laakerivika kun joku sitä kuitenkin ehottaa :-\
Lainaus käyttäjältä: ast - 23 heinäkuu, 2007, 21:45:52Käsitykseni mukaan öljy pitäisi valita niin että öljynpaine on sopivalla tasolla kuumana. Liian jäykkä öljy kiertää hitaammin ja lämpenee enemmän ja liian ohuessa taas tulee riski kalvon rikkoutumisesta ja metallikontaktista.
Kommentteja tästä ja onko kukaan oikeasti tutkinut paineita eri öljyillä vai mennäänkö näissä suosituksissa ihan mutupohjalla?
Jep, kannattaa tosiaan miettiä ajatuksella mitä sinne laittaa, ei isommat numerot automaattisesti ole parempia. Eikä se suodattimella oleva painekaan kauheita kerro. Öljyn tarkotushan on voidella ja virrata, ei välttämättä muodostaa kauheita paineita. Esim. heittämällä koneeseen jotain öljykanavia tukkivaa motoruppia saa kyllä paineet ylös, mutta samalla öljyä virtaakin vähemmän.
Haulla löytynee vielä vanhempi asiapitoisempikin aihe. Tää nyt meni jo tälle linjalle...
niiinhän se taitaa olla. tietty tuo orkkis painemittaria ei kannata uskoa alkuunkaaan. mulla ainakin voitelee tosi hyvin yläkerrankin tosi öljysen näköstä on... kylmänä 4 kiloa paineet, kuumana 2 kiloa oman mittarin mukaan oikeasti 3 kiloa... ihan riittävät kai....
eli vois jatkaa tuon tws:n käyttöä... onpahan olevinaan ainakin hyvää :P
Omassa on käytössä tällä hetkellä Valvolinen maxlife. Erikoisen liukkaan tuntuista oli tuo öljy. Paineet kylmänä joutokäynti 2,5, kuumana kierroksilla 1,5-2 , joutokäynti kuumana 0,5-1 :P. Tuon enempää ei oo ollu paineita muillakaa öljyillä. Öljynkulutus on pudonnu huomattavasti verrattuna viime kesän 5w-50 mobileihin ja käyntiäänet pehmentyi. Kohta menee öljyt vaihtoon, Castrolit tai Kendalit seuraavaksi.
muista! oma mittari näyttää päin pebaa kannattaa mitata jollain muulla!
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 24 heinäkuu, 2007, 07:13:28
muista! oma mittari näyttää päin pebaa kannattaa mitata jollain muulla!
Muista, puhut omasta mittaristasi. Älä yleistä!
Kysytään nyt sitten:
Kumpaa öljyä vapari MR2 2.0 16V koneeseen, vaihtoväli 10tkm ja ajetaan kesät talvet samoilla öljyillä.
1.) 5W/50
vai
2.) 5W/40
Nyt on edellisen omistajan jäljiltä 5W/50 Mobilit.
Mitähän luokkaa mahtaa olla normaali öljynkulutus 3s-ge:lle, ajettu n. 150 tkm.?
Lainaus käyttäjältä: mikowiz - 24 heinäkuu, 2007, 17:47:21
Mitähän luokkaa mahtaa olla normaali öljynkulutus 3s-ge:lle, ajettu n. 150 tkm.?
puoli litraa-1litra ei ole vakavaa vaan ihan normaalia vaihtovälin ollessa 8000-10000km.
Riippuu myös taas öljystä ja vähän kaikesta, miten autolla ajaa sun muuta.
Lainaus käyttäjältä: Petri Kinnunen - 24 heinäkuu, 2007, 20:01:06
Lainaus käyttäjältä: mikowiz - 24 heinäkuu, 2007, 17:47:21
Mitähän luokkaa mahtaa olla normaali öljynkulutus 3s-ge:lle, ajettu n. 150 tkm.?
puoli litraa-1litra ei ole vakavaa vaan ihan normaalia vaihtovälin ollessa 8000-10000km.
Riippuu myös taas öljystä ja vähän kaikesta, miten autolla ajaa sun muuta.
Eli siis tuolle vaihtovälille tuo 1/2 - litra?
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 24 heinäkuu, 2007, 14:12:22
Kysytään nyt sitten:
Kumpaa öljyä vapari MR2 2.0 16V koneeseen, vaihtoväli 10tkm ja ajetaan kesät talvet samoilla öljyillä.
1.) 5W/50
vai
2.) 5W/40
Nyt on edellisen omistajan jäljiltä 5W/50 Mobilit.
Laita 5W-50.
Itellä ainakin 5w40 mobilin kura tulee 3s-ge koneessa liukkaamin ulos kuin saman firman 5w-50 rally formula.
Jatkossa aion yrittää castrollin 10w-60 koska jostain syystä öljyä menee ainakin litra/5000km vaikka kone oli jo remontissakin ko. asian takia.
Eikös aika moni autonvalmistaja ilmoita, että öljynkulutuksen ylätoleranssi (eli se mikä on vielä normaalia kulutusta) on jotain luokkaa 1l / 1000km. Siihen nähden tuo 1l / 5000km kuulostaa täysin normaalilta. Vai onko Tojota antanut millaiset ohjeet kulutuksen suhteen? Mulla on ollut autoja, jotka on vienyt tuon 1l / 1000km ilman että ovat pölläyttäneet, vuotaneet tai muuten olisi ollut vikaa. Edellinen auto tosin vei ihan olemattoman vähän, ehkä 0,5l / 8000km.
EDIT: Ja kiitos öljyinfosta, laitan Mobilin 5W/50 sitten jatkossakin.
EDIT: Tarkemmin ajateltuani siirryn käyttämään Teboil Diamond 5W/40 öljyä alkaen seuraavasta öljynvaihdosta.
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 25 heinäkuu, 2007, 13:57:19EDIT: Ja kiitos öljyinfosta, laitan Mobilin 5W/50 sitten jatkossakin.
Tässä pari lainausta toiselta foorumilta henkilöltä, joka työkseen noitten kanssa pelehtii.
LainaaÄlä missään nimessä käytä 5W50-öljyä.
Paljon huonolaatuisempi kuin esim 5W40, koska yläpää tehdään lisäämällä pitkäketjuisia polymeerejä. Niitä samoja joita on esim STP-pullossa, suomeksi muovia
LainaaUNOHTAKAA JO SE 5W50 josta olen jauhanut ihan tarpeeksi. Tai työntäkää ennemmin vaikka raastimella rouhittu tyhjä mopilikannu koneeseen
Tosielämässä moni öljyjuoppo on parantanut tapojaan tuolla maxlifella, en voi olla suosittelematta. Ei se tietenkään rikkinäistä korjaa.
Mielenkiintoista. 5W/50 on kalliimpaa ja huonompaa? Löytyykö FAKTAA eli testituloksia tms. jotka todistavat väitteen? Öljynvaihtoon on matkaa vielä noin reilu 6tkm joten aikaa selvittää seuraava öljy kyllä on. ???
EDIT: Auto ei tiettävästi öljyä syö - varma en ole kun takana on vasta 1300km.
EDIT2: Netistä googlattua:
"Mobil RF 5W/50 kesät talvet. Ei ole ollut koskaan mitään murhetta ja koneet tuntuu kestävän ikuisesti (ainakin yli 500tkm) joka automerkissä mitä on ollut. Ei koskaan ongelmia pakkaskäynnistyksissä -37C asti kun ei ole kylmemmissä oloissa tarvinnut olla. Niin kauan kun tota saa en vaihda. Ja testeissä vuodesta toiseen vaa yleensä paras vaikka testit tehtäisiin koemoottoria käyttämällä ja sitten mitattais leikkauskestävyydet, viskositeetti-indeksin muuttuminen vanhemmiten ja muut."
omaan supraani en kyllä mobilia kaatas koneeseen vaikka vähän maksettais :-[
mutta vain minun mielipide :angel:
Lainaus käyttäjältä: superpete - 25 heinäkuu, 2007, 20:43:30
omaan supraani en kyllä mobilia kaatas koneeseen vaikka vähän maksettais :-[
mutta vain minun mielipide :angel:
X2 :police:
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 25 heinäkuu, 2007, 15:27:13Mielenkiintoista. 5W/50 on kalliimpaa ja huonompaa?
Näin se vaan menee. Joku 10W40 olis moneen mottiin ihannevalinta, mutta monihan uskoo, että isompi on parempi, niin numeroissa ku hintalapuissa.
LainaaLöytyykö FAKTAA eli testituloksia tms. jotka todistavat väitteen?
Kyllä netistä löytyy öljyasiaa enemmän ku jaksaa lukea. Yritä välttää myyjien ja valmistajien mainospuheita. ;)
LainaaÖljynvaihtoon on matkaa vielä noin reilu 6tkm joten aikaa selvittää seuraava öljy kyllä on.
Lähde miettimään 10W40:stä ja laita viiskymppistä vasta, jos löydät hyvät perustelut sille. ;)
10W40:ssä ja 10W40:ssäkin on eroja, ei tuo lopulta paljoa kerro. Yhen 10W40 voi olla kuumana parempaa ku toisen 10W60, vaikka numeroiden valossa pitäis olla just toisinpäin.
x3 ei mobilia äänestykseen ;D
ei herneitä eikä vappupalloja tjms...
Lainaus käyttäjältä: Tem - 25 heinäkuu, 2007, 20:45:07
Kyllä netistä löytyy öljyasiaa enemmän ku jaksaa lukea. Yritä välttää myyjien ja valmistajien mainospuheita. ;)
Lähde miettimään 10W40:stä ja laita viiskymppistä vasta, jos löydät hyvät perustelut sille. ;)
Kokemuksia on talviajosta 10W öljyillä ja siihen en kyllä lähde. Ihan pelkästään koneen säästämiseksi ja kylmäkäynnistymisten helpottamiseksi öljy on 100% varmasti 5W - jotain täyssynteettistä. Yhdessä ex autossa käytin 0W/40 öljyjä, mutta mitään käytännön lisäarvoa en sillä 5W/40 öljyyn havainnut. Tähän asti olen käyttänyt lähinnä Mobilia kaikissa autoissani, viimeksi 5W/40 Mobilia. Avovaimon autoon laitettiin nyt testivoittaja (yhdessä Mobilin kanssa) Teboilin 5W/40 öljyt. Se on yksi vaihtoehto MR:n öljyiksi myös.
Googlaamalla en löytänyt syitä välttää Mobilin 5W/50 öljyä. En myöskään tässä ketjussa ole nähnyt yhtään perusteltua puheenvuoroa (faktojen kera), miksi se olisi huonoa tavaraa. Toki - mikäli se käy yhtälailla - itse mieluummin laitan joko Teboilin tai Mobilin 5W/40 öljyä seuraavaksi. Niitä kun saa Halpahalleista 8l n. 40e. Ehkäpä Teboilin Diamondia, niin on sitten perheen autoissa samat öljyt, eikä tartte arpoa jos tarvii lisätä.
Nyt sitten Mobilin välttäjät faktaa ja linkkejä pöytään. Mutun voi unohtaa. Esim. BTCF:n pitkässä öljykeskustelussa on aika paljon tyytyväisiä Mobilin käyttäjiä.
tämä on siitä hankala aihe että sulla on mr2 perus 2 litrasella koneella, taas meillä mobilin vihaajilla 3 litranen turbo,eli ei pysty edes vertaamaan tän perusteella.
esimerkiksi tws ja kendall turbo on testattu turbokoneissa, sillä perusteella hommaan tätä öljyä, mobilista en tiedä onko turbokäytössä testattu...
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 25 heinäkuu, 2007, 23:07:38
esimerkiksi tws ja kendall turbo on testattu turbokoneissa, sillä perusteella hommaan tätä öljyä, mobilista en tiedä onko turbokäytössä testattu...
OK. Tosin Mobilin 5W/50 mulla oli käytössä Nissanin 200SX turbossakin aikoinaan. Ongelmitta. ::)
Lähinnä siis mietin sitä, että laitanko 5W/50 vai 5W/40 öljyt tuohon seuraavaksi. Merkillä ei ole niin merkitystä. 0W tai 10W (saati suurempiarvoista) en laita, enkä 30 tai 60 loppuista. Tuohon lähinnä yritän saada selvyyttä, että /40 vai /50 ja onko sillä yhtään mitään merkitystä yhtään minkään suhteen.
No lyhyesti, toi jälkimmäinen lukema tarkottaa öljyn viskositeettiä 100C:ssä. 40-öljyn viskositeetti 100C:ssä on 14cst, mikä on vallan riittävää hyvän voitelun kannalta. Nyrkkisääntönä on, että ei sais mennä paljoa alle 10cst:n, mikä 40-öljyillä tarkoittaa noin 120-130C:tä. Miten usein sun öljynlämmöt käy oleellisesti korkeammalla? Ja jos käy, niin kannattaa ehkä miettiä kunnon öljyjäähyä, eikä paksumpaa öljyä.
Mitä haittaa 50:stä sitten on? Se on paksumpaa, se aiheuttaa enemmän kitkaa ja sitä kautta enemmän lämpöä. Se hukkaa tehoa ja näkyy bensankulutuksessakin. Kannattaa aina käyttää ohuinta öljyä, mikä pysyy omissa käyttölämpötiloissa tarpeeksi paksuna. Usealle 40 on turvallinen vaihtoehto, peruskäytössä 30 olis usein parempi, mutta sporttiautoon moista ei uskalla ääneen suositella. Ajatella kuitenkin kannattaa, riippuu ihan omista öljylämmöistä ja ajotyyleistä.
Haulla löydät toisen (paremman) öljyaiheen, missä on mm. dynomittauksia eri öljyillä. Ja Googlella löytyy paljon lisää, ei tämmösen yhden foorumikirjottelijan sanaan kannata luottaa. ;) Ja kuten aiemmin jo sanoinkin, niin toi lukema kertoo viskositeetin vain siinä yhdessä lämpötilassa. Eri merkeillä/malleilla se voi olla sen pisteen ulkopuolella jotain ihan muuta ku toisella siinä pisteessä saman lukeman omaavalla. Sen enempää merkkiä mainostamatta, niin tässä on hyvä kuvaaja aiheesta:
(http://www.roadmachine.fi/engfig1.gif)
(hyvä nelikymppinen voikin olla lämpimänä jäykempää kun perusviiskymppinen)
Alapään numeroissa teoriassa pienempi on aina parempi. Liian pienestä ei oo haittaa. Paitsi siinä vaiheessa, kun alapään ja yläpään numeroilla on iso keskinäinen ero. Se ero joudutaan tekemään "väkisin" kuka milläkin lisäaineistuksella, mikä usein taas heikentää öljyn muita ominaisuuksia ja/tai saa sen vanhenemaan nopeasti. Kannattaa miettiä, että tarviiko kesäkäytössä tosiaan 5W:tä, vai olisko 10W sittenkin ok. Yläpää on kuitenkin tärkeämpi kun alapää.
Lainaus käyttäjältä: Tem - 26 heinäkuu, 2007, 00:04:07
Alapään numeroissa teoriassa pienempi on aina parempi. Liian pienestä ei oo haittaa. Paitsi siinä vaiheessa, kun alapään ja yläpään numeroilla on iso keskinäinen ero. Se ero joudutaan tekemään "väkisin" kuka milläkin lisäaineistuksella, mikä usein taas heikentää öljyn muita ominaisuuksia ja/tai saa sen vanhenemaan nopeasti. Kannattaa miettiä, että tarviiko kesäkäytössä tosiaan 5W:tä, vai olisko 10W sittenkin ok. Yläpää on kuitenkin tärkeämpi kun alapää.
Kesäkäytössä voisi toki 10W öljytkin kelvata, mutta omassa tapauksessani kyseessä on käyttöauto, jolla ajetaan kesien lisäksi keväät, syksyt ja talvet. Moottoripyörässäni käytän 10W/40 öljyjä ja siinä on kuitenkin 850cc:stä otettu n. 90hv irti. Sillä kuitenkin ajetaan vain kun keli on plussan puolella, yleensä reilusti. Käytännössä siis jos nyt olen lukemani ymmärtänyt minun kannattaa satsata Tepon Öljyn Timanttiin viskositeettiä 5W/40. Se on oikeastaan ihan hyvä niin, sillä se on halpaa kuin saippua ja samaa öljyä on sitten kaikissa talouden autoissa.
Kiitoksia.
EDIT: Hassua kyllä olen aina luullut 5W/50 öljyn olevan ohuempaa kuin 5W/40 öljyn.
Tem:n postauksessa oli enemmän asiaa kuin koko ketjussa yhteensä sitä ennen.
5W-40 on tällä hetkellä erittäin yleisesti kaupan oleva öljy joten niitä saa kohtuuhintaan marketeista ja tarvikeliikkeistä.
mutta muistakaa etttä esim peten autossa ollut kilon paineet reippaasti yli 300 hepan ja getcoolilla yli 300 hepoa ja 500nm eli voitelun on pelattava ja öljyn oltava sellasta mistä ei pintapaine petä... tai näin ainakin luulen...
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 26 heinäkuu, 2007, 07:19:49
mutta muistakaa etttä esim peten autossa ollut kilon paineet reippaasti yli 300 hepan ja getcoolilla yli 300 hepoa ja 500nm eli voitelun on pelattava ja öljyn oltava sellasta mistä ei pintapaine petä... tai näin ainakin luulen...
WTF? Miten öljynpaine, hevosvoimat ja vääntö liittyvät pintapaineeseen? Ja mitä näistä pitäisi muistaa?
3S koneissa kun on taipumusta tuohon öljynsyöntiin, niin mulla ei kahdessa 3s-sarjan koneessa kyllä mobilit pysyneet. Itellä jäi maxlife kokeilematta, eli pointsit sille.
Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 26 heinäkuu, 2007, 08:19:41
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 26 heinäkuu, 2007, 07:19:49
mutta muistakaa etttä esim peten autossa ollut kilon paineet reippaasti yli 300 hepan ja getcoolilla yli 300 hepoa ja 500nm eli voitelun on pelattava ja öljyn oltava sellasta mistä ei pintapaine petä... tai näin ainakin luulen...
WTF? Miten öljynpaine, hevosvoimat ja vääntö liittyvät pintapaineeseen? Ja mitä näistä pitäisi muistaa?
siis en todellakaan tiedä varmaksi joten oikaskaa mulle! jos enemmän tehoa painaa kampura/ kietari kovempaa laakeria vasten joten voiko siis öljyn pintapaine hävitä tässä tilanteessa herkemmin kun vakio koneessa missä paine ei oo niin kova? näin kuvittelen taidan olla aivan väärässä sorry boys :'(
Ittelläni oli ongelmana liiallinen öljynkulutus (7mge) mobil 5w50. Täältä foorumilta joku heitti ehdotukseksi kokeilla Valvolinen maxlifea. Pistin Maxlife 10w40 koneeseen ja öljynkulutus putosi ainakin puolella. Kyllä eroja on.
Lainaus käyttäjältä: MasterBlaster - 27 heinäkuu, 2007, 09:27:29
Ittelläni oli ongelmana liiallinen öljynkulutus (7mge) mobil 5w50. Täältä foorumilta joku heitti ehdotukseksi kokeilla Valvolinen maxlifea. Pistin Maxlife 10w40 koneeseen ja öljynkulutus putosi ainakin puolella. Kyllä eroja on.
Kannattaa kokeilla myös forten motor flush seuraavalla öljynvaihdolla. Saattaa jopa hyvässä lykyssä hävitä ölpän kulutus kokonaan. :)
Gastrol 10 - 60 + X1R.......
onni onko tuo x1r kokeilemisen arvosta? mitä tekee koneessa tuo?
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 25 heinäkuu, 2007, 13:57:19
Eikös aika moni autonvalmistaja ilmoita, että öljynkulutuksen ylätoleranssi (eli se mikä on vielä normaalia kulutusta) on jotain luokkaa 1l / 1000km. Siihen nähden tuo 1l / 5000km kuulostaa täysin normaalilta. Vai onko Tojota antanut millaiset ohjeet kulutuksen suhteen? Mulla on ollut autoja, jotka on vienyt tuon 1l / 1000km ilman että ovat pölläyttäneet, vuotaneet tai muuten olisi ollut vikaa. Edellinen auto tosin vei ihan olemattoman vähän, ehkä 0,5l / 8000km.
EDIT: Ja kiitos öljyinfosta, laitan Mobilin 5W/50 sitten jatkossakin.
Autokeskuksessa oltuani töissä oli yksi tai no aika monta tapausta(Almeraa), joissa oli sylinteri putket kierot. Valmistajan toleranssi oli 1L/ 1000km. Jouduin itekkin punnitsemaan öljyä jotta lohko menee takuuseen. Itestä kuulostaa aika kovalta toi toleranssi kun koneeseen menee 3,2l öljyä ja öljynvaihto väli on 15000km. Tolla kulutuksella ajaa 3200km ja kone on kuiva jos ei öljyä lisää. ;D
Itellä koneessa 0W/40 Castrol Edge Sport öljyt. <--- parasta tai ainekin pakkaus on hieno ;D
No niihän se castrol mainostaa että toistaseks parasta niiden tekemää öljyä :P
Ja mun mielipiteen mukaan se on myös sillon parhaista parasta, ainaki näin katu ajoon. Mutu :P
kyllä jos vaan pitää paineita hyvin... tuo 0 on vaan aika kusta, tosin normikoneessa voi toimia ja timmissä kunnossa olevassa isommassakin, hieman väljähtänyt polttaa tuota kunnolla. kaikkein parasta tuo on jos toimii!!!
Nii noista numeroista en osaa sanoa mut siis toi edge ittessään...
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 28 heinäkuu, 2007, 18:04:01
kyllä jos vaan pitää paineita hyvin... tuo 0 on vaan aika kusta, tosin normikoneessa voi toimia ja timmissä kunnossa olevassa isommassakin, hieman väljähtänyt polttaa tuota kunnolla. kaikkein parasta tuo on jos toimii!!!
No kone on just rempattu ja paineet tuntuu pysyvän kun öljyn suodattimen jalkakin murtu kun lähin kepittämään. ;D
Meni 4l Edgeä tielle ja tänään löin uudet tilalle.
oho sulla on kone kunnossa. mullakin pysys varman joku 10-40 sisässä mut on tota 10-60 3 purkkia ni pitää laittaa sitä.
Mä olen 1.8i B Vectrassa käyttänyt 0W/40 Mobilia ongelmitta. Nissan 200SX:ssä (turbo) siis 5W/50 Mobilia ja edellisessä kahdessa autossa, eli BMW 540ia ja M-B 300CE Mobilin 5W/40 öljyjä. Ongelmitta. Tai no Mersussa lisäsin saman viskon Nesteen öljyä 1l niin öljyn kulutus nousi tuntuvasti. Nyt kuten sanottu MR2 saa sisäänsä seuraavaksi 5W/40 Teboilin Diamondit - Halpahallista 8l taas hakien.
Missäs helvetissä MR:ssä muuten on öljynsuodatin? Muistaako joku öljytilavuutta suodattimen vaihdon kanssa?
Ainakin 3S-GTE koneessa 4l kannu riittää. Suodatin on itellä ainakin pakosarjan ja laturin välissä.
joo.. ei tuo hinta pahaa oo hyötyyn nähden. vois laittaa pari putelia tulemaan. paljonko oot sekottanu supen öljytilavuuteen tota? tossa oli joku 1-3 rossaa mut paljon oot itte laittanu?
ja btw vaikuttaako paineisiin mitenkään?
LainaaAinakin 3S-GTE koneessa 4l kannu riittää. Suodatin on itellä ainakin pakosarjan ja laturin välissä.
samat vinkit pätee 3S-GE:seen
Kiitoksia, pitää paikallistaa se suodatin tässä joskus kun ehtii. Motonetistä varmaan saa uusia.
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 29 heinäkuu, 2007, 22:29:59
Kiitoksia, pitää paikallistaa se suodatin tässä joskus kun ehtii. Motonetistä varmaan saa uusia.
Entinen 162 ei oikeen tykännyt noista tarvikefilsuista, suodatin kun on pystyssä ni valuttaa sen tyhjäksi, jossei takaisku pidä. Kolkotti ikävästi hetken aina pidemmän tauon jälkeen. Orkkis piti myös filsussa ölpät sisällä, eikä tuota ominaisuutta ilmennyt.
Tosin nykysistä orkkisfilsuistakaan en mene sanomaan, valmistusmaa kun siirtyi tuonne "halpamaahan". :-\
Orkkissuodattimet maksavat noin 10 euroa ja suosittelen myös sellaista. Autossani oli tarvikesuodatin kun ostin sen ja pystyasennossa olevan suodattimen kun otti irti niin öljyt valahtivat heti pitkin moottorinlohkoa. Orkkis vaikuttaisi olevan siistimpi vaihtaakin.
orkkis on parempi, rahat mitkä menee suodattimeen enemmän orkkikseen näkyy sitten kun on 300 000 konessa... tosin esimerkiksi framin suodattimia voin kyllä suositella myös, ovat oikeasti hyviä, tosi orkkis kaikkein paras
Kiitos tiedosta. Orkkis sitten, kun ei tuossa kohdassa kannata säästellä sitä 5e:a.
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 30 heinäkuu, 2007, 01:33:08Orkkis sitten, kun ei tuossa kohdassa kannata säästellä sitä 5e:a.
Jos haluaa säästää euroja, niin kannattaa tilata paketti (=10kpl) Toyotan orkkisfilsuja Jenkeistä. Paketti maksaa siellä vajaat 20e, siis vajaa 2e/kpl. Hitaalla rahdilla paketti on Suomessa vajaan parinkympin kuluilla, eli loppuhinta vajaat 4e/kpl. Mut kiire ei saa olla.
Mistäs tuohon hintaan saa suodattimia? Esimerkiksi twosrus myy 10 paketin 50 taalalla eli melko iso ero...
Lainaus käyttäjältä: ast - 30 heinäkuu, 2007, 08:17:34Mistäs tuohon hintaan saa suodattimia?
Jokasesta "normaalista" jenkkitojopaikasta. 8)
Maailmalle suunnatut nettikaupat yleensä ottaa sopivan siivun välistä. Google/eBay on ysse, jälkimmäisessä näkyy parhaillaan olevan kympin settejä $27.50, ei tosin halua postittaa Eurooppaan.
Vaihatin celican manulootaan öljyt, muistaakseni mobilin täyssynteettinen 75W-90 ja kävi sillälailla, että vaihteiston "pehmeys" hävis saman tien, vaihteet ei rusahtele, mutta loksahtavat vähän epämiellyttävästi päälle. Elikkä ilmeisesti liian liukkaat öljyt; onko olemassa joku lisäaine millä lisätään kitkaa, vai kannattaako suoraan vaihtaa öljyt, esim. redlinet mitkä tuntuvat olevan lähes hengellisessä asemassa?? Vai pitäskö vaihtaa vanhat öljyt takasin..
kyllä mää suosittelen redlinejä, vaikka mobilin pitäs ola myös hyvä, mut ilmeisesti ei oo redlinen voittanutta...
varsinkin KUN revittelee enemmän... ;)
Redline MT-90 toimii ainakin -92 MR2:ssa ok. Vaihtaminen on hieman sujuvampaa kuin edellisillä öljyillä joiden laadusta tai merkistä ei ollut tietoa, mutta ei niilläkään mitään varsinaista ongelmaa ollut. Muitakin hyviä öljyjä on ja reilusti halvempia kuin Redline, mutta kaikkia ei Suomesta saa :-\
Tänään tuli ite vaihettuu öljyt+suodatin...
Castrol Edge 0w40 ja vielä SPORT-merkintä pöntös 8)
Kahtotaan onko noista cäströleist miksikään >_>
toivottavasti toimii supessas tuo 0- öljy, tosin castrol on laatua! :P-<:
onko kone muuten kunnossa?
Kyl se ainaki nätisti kehrää, eileen tosin noin 2-3min kuulu jotain nakutusta koneesta päin, tosin loppu nopeeta eikä kerinny tarkistaan mistä tuli...
aattelin varmuudeks vaihtaa öljat :D Muuten ei oo autossa mitää vikaa viel löytäny, ja toivon mukaa noi öljyt auttaa pitään koneen kunnos.
missä vaiheessa naputteli, siis 3 minuuttia putkeen vai?
Jep 3 minuuttii putkeen, alkoi noin 7km normaali rauhasen ajon jälkeen, ja loppui myös kesken ajon :S
mitä ihmettä... ;D oliko öljynpaineet normaalit? eihän vaan tee noin kun starttaa :-\
Noup, ei tee ku starttaa :P öljyn paineet siin 1,5-2 välis siin mittaris...
Kuulosti tosin siltä ku jonku flektin välii ois joku örkki hakannu päätään :ohnoes:
ok... jospa se siitä... toivotaa ettei tuu lisää örkkejä :P
jos mittarissa on n 1,5 ni kaikki on kohdillaan kaasulla jotain 2 pintaan ni ok...
nyt ölyn vaihon jälkeen tyhjäkäynnil vajaat 1,5, kaasuttaes nousee reilusti 2 päälle :)
edit: Tiesittekö et yarikses on sama öljyviltteri ku supras :D
ohooh onpa paineita tyhjäkäynnilla! mulla on vaan 1 mut riittävä toki sekin, mittari tosin näyttää 0.2 mut en luota ollenkaan tohon mittariin vaikka on uuus kello... on kone kunnossa ku nuo öljyt pitää paineita... ootko kokeillu ettö huohottaako kone, eli kuumana öljykorkki pois ja kattoo tuleeko reijästä öljyä...?
Ei sielt öljyy tuu, tulee vaa höyryjä :D
eli kaikki on kunnossa! :P-<:
(toistaseks 8))
Totas, millä välillä öljyn paineet pitäs olla?
Välillä noussu melkee 4:sen kohalle O_O normaalisti siin 2:sen kohdal. taas tyhjäkäynnil 1-1,5 välis.
Kysees vapari tomaatti 7m-ge.
itella oli toyotan omilla öljyillä 0w-40 paineet tyhjäkäynnillä kunnon mittarilla 0.7 ja ajossa kylmänä 3.5, kuumana 2-3. Ja nimenomaa edellisellä koneella joka oli siis vapari.
JEps, eli aika samoja näyttänee ku mulla, öljynä siis castrolin edge 0w40
Nyt tuli vaihettua nuo Castrolin TWS 10w-60 koneeseen. Rupesi vaan vuotamaan jostain jakopään seudulta kun seula prkl! >:( edellisillä Mobilin 5w-50 ja Valvolinen 10w-40 öljyillä ei tullut kun pientä tihkua.. täyttömäärä meni n.puolisen senttiä yli ylärajan mut ei kai tuon pitäis vuotoon paljoa vaikuttaa.
hyvä että vuoto tuli esiin eikös... ois ikävää ku jäis tielle. stefat vaihtaa tunnissa ja meno jatkuu ;)
Lainaus käyttäjältä: TurboSupe - 07 elokuu, 2007, 23:39:54
Nyt tuli vaihettua nuo Castrolin TWS 10w-60 koneeseen. Rupesi vaan vuotamaan jostain jakopään seudulta kun seula prkl! >:( edellisillä Mobilin 5w-50 ja Valvolinen 10w-40 öljyillä ei tullut kun pientä tihkua.. täyttömäärä meni n.puolisen senttiä yli ylärajan mut ei kai tuon pitäis vuotoon paljoa vaikuttaa.
Oiskohan ollut tiivisteet menossa ja kovemmat paineet vaikuttivat siihen, että öljyt tulivat nyt tiipparin kautta katsomaan maailmaa?
gold eagle leak stopper.. ja toimii ;D
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 07 elokuu, 2007, 23:56:58
gold eagle leak stopper.. ja toimii ;D
Jahas, taitaapi jäädä kokeilematta kuitenkin.. :) jostain ylimmäisen jakohihnakopan alta näyttäs eniten ainaki kusevan.
Laatikkoon vaihoin Redlinen MTL. Normiajossa en huomannu juurikaan eroa vanhoihin, vasta pari lyhyttä matkaa ajettu. Pakki menee kyllä huomattavasti paremmin silmään. Ennen tuota sai survoa monestikin ennenkun suostu meneen päälle.
joo ei kannatakkaan...
stefa sieltä on menny... mullakin kesti orkkis stefa 100 kilsaa.. sit murtu... tarvike stefa kestäny jo 3500 km, kiitos tojotan laadukkaitten orkkisosien...
sitä meinaan tulee sitä öljyä sieltä jos on rikki. nissä etummaisissa pukeissa on sellaset voitelureikäsysteemit... ;D
Lainaus käyttäjältä: Hyyti - 28 heinäkuu, 2007, 17:55:25
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 25 heinäkuu, 2007, 13:57:19
Eikös aika moni autonvalmistaja ilmoita, että öljynkulutuksen ylätoleranssi (eli se mikä on vielä normaalia kulutusta) on jotain luokkaa 1l / 1000km. Siihen nähden tuo 1l / 5000km kuulostaa täysin normaalilta. Vai onko Tojota antanut millaiset ohjeet kulutuksen suhteen? Mulla on ollut autoja, jotka on vienyt tuon 1l / 1000km ilman että ovat pölläyttäneet, vuotaneet tai muuten olisi ollut vikaa. Edellinen auto tosin vei ihan olemattoman vähän, ehkä 0,5l / 8000km.
EDIT: Ja kiitos öljyinfosta, laitan Mobilin 5W/50 sitten jatkossakin.
Autokeskuksessa oltuani töissä oli yksi tai no aika monta tapausta(Almeraa), joissa oli sylinteri putket kierot. Valmistajan toleranssi oli 1L/ 1000km. Jouduin itekkin punnitsemaan öljyä jotta lohko menee takuuseen. Itestä kuulostaa aika kovalta toi toleranssi kun koneeseen menee 3,2l öljyä ja öljynvaihto väli on 15000km. Tolla kulutuksella ajaa 3200km ja kone on kuiva jos ei öljyä lisää. ;D
Itellä koneessa 0W/40 Castrol Edge Sport öljyt. <--- parasta tai ainekin pakkaus on hieno ;D
Dodii nyt sain öljypaine mittarin kiinni kylmänä tyhjäkäynnillä 1200-1500rpm noin. 4bar lämpimänä alle tuhanne kierroksen paikkeilla on joku 1,2bar ajossa sit pyörii 3-4 barin tienoilla. Eiks vaikuta aika normaalilta?
aivan normaalit...
no nyt tuli vaihdettua Castrolin TWS 10w-60:set koneeseen ei tullut mitään mujuakaan ja 500km padalla ajettu
Lainaus käyttäjältä: janiK - 25 heinäkuu, 2007, 12:23:46
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 24 heinäkuu, 2007, 14:12:22
Kysytään nyt sitten:
Kumpaa öljyä vapari MR2 2.0 16V koneeseen, vaihtoväli 10tkm ja ajetaan kesät talvet samoilla öljyillä.
1.) 5W/50
vai
2.) 5W/40
Nyt on edellisen omistajan jäljiltä 5W/50 Mobilit.
Laita 5W-50.
Itellä ainakin 5w40 mobilin kura tulee 3s-ge koneessa liukkaamin ulos kuin saman firman 5w-50 rally formula.
Jatkossa aion yrittää castrollin 10w-60 koska jostain syystä öljyä menee ainakin litra/5000km vaikka kone oli jo remontissakin ko. asian takia.
Nyt on Celican 3S-GE koneeseen vaihdettu öljyt Castrol TWS 10W-60.
Innolla seurailen öljyn syöntiä tällä öljyllä.
Aiemmin kokeiltua; Mobil "super syn" 5W-40, Mobil 1 ralliformula 5W-50 joista jälkimmäinen pysyi paremmin koneessa.
No miten paljon öljyä olette suprassanne saaaneet kulumaan vaihtovälille, pysyykö sisällä vielä viiden tonnin suositusvaihtovälin jälkeen?
Kuis muuten lukkolaatikko öljyt? Redlinet (MTL) ostin ja kaveri vänkäämään ettei käy? Laitettiin jotain muuta sitten, mutta itseä vielä vähän mietityttää ??? ??? Et miksei kävis.
Lainaus käyttäjältä: rämeairo - 21 elokuu, 2007, 05:14:29Kuis muuten lukkolaatikko öljyt? Redlinet (MTL) ostin ja kaveri vänkäämään ettei käy? Laitettiin jotain muuta sitten, mutta itseä vielä vähän mietityttää ??? ??? Et miksei kävis.
Riippuu vähän lukostakin, mutta väittäisin, että käy. Itsellä on MT-90 (aika vastaava kuin MTL) torsenissa ja hyvin toimii. Lue tuolta lisää:
http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
"MTL ja MT-90 toimivat myös kitkalukon kanssa"
Riippuu lukosta, mutta rev2+ MR2:n tehdaslukko viskotyyppinen ja suljettu paketti eikä vaihteisto-öljyllä ole merkitystä sen toimintaan. Tarvikelukot ja muut mallit ovat sitten asia erikseen.
Itsellä on laatikossa MT-90.
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 01 elokuu, 2007, 21:43:09
ohooh onpa paineita tyhjäkäynnilla! mulla on vaan 1 mut riittävä toki sekin, mittari tosin näyttää 0.2 mut en luota ollenkaan tohon mittariin vaikka on uuus kello... on kone kunnossa ku nuo öljyt pitää paineita... ootko kokeillu ettö huohottaako kone, eli kuumana öljykorkki pois ja kattoo tuleeko reijästä öljyä...?
Kaverilla on Impreza STI öljynpaineet aina 6,7bar ihan sama onko lämmin vai kylmä. Tosin kun öljy rupee olee vaihtovalmista niin paineet laskee 5-6,5bar. Aikas häröä eikö ;D
Lainaus käyttäjältä: Hyyti - 24 elokuu, 2007, 10:48:29Kaverilla on Impreza STI öljynpaineet aina 6,7bar ihan sama onko lämmin vai kylmä.
Tyhjäkäynnilläkin?
Onkos noissa sähkönen öljypumppu?
Lainaus käyttäjältä: Tem - 24 elokuu, 2007, 14:51:37
Lainaus käyttäjältä: Hyyti - 24 elokuu, 2007, 10:48:29Kaverilla on Impreza STI öljynpaineet aina 6,7bar ihan sama onko lämmin vai kylmä.
Tyhjäkäynnilläkin?
Onkos noissa sähkönen öljypumppu?
Juu tyhjäkäynnilläkin. pumpusta en tiedä.
faijan mustangissa on sama juttu oli 7000 tai 800rpm niin aina on 4,5kg
Lainaus käyttäjältä: Petri Kinnunen - 24 heinäkuu, 2007, 20:01:06
Lainaus käyttäjältä: mikowiz - 24 heinäkuu, 2007, 17:47:21
Mitähän luokkaa mahtaa olla normaali öljynkulutus 3s-ge:lle, ajettu n. 150 tkm.?
puoli litraa-1litra ei ole vakavaa vaan ihan normaalia vaihtovälin ollessa 8000-10000km.
Riippuu myös taas öljystä ja vähän kaikesta, miten autolla ajaa sun muuta.
No nyt selvis tuo öljyn kulutus kun on kesän ajellu; 5 tkm / 3 dl. Öljyt valvoline synpower 5w-40.
Millaista huuhtelyöljyä kannattaa käyttää? Siis kun tarttaa rempan jälkeen ekaa kertaa, jotain halpaa täyssynteettistä vai kallista sellaista vai jotain dieselin puhdistavaa öljyä? :icon_smile:
Onkos kellään kokemuksia Valvolinen 10w60 vr1 öljystä on meinaan ainakin paikallisella autotarvike myyjällä 15e halvempaa kun toi Castrolin vastaava :P
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 19 helmikuu, 2008, 21:06:47
Millaista huuhtelyöljyä kannattaa käyttää? Siis kun tarttaa rempan jälkeen ekaa kertaa, jotain halpaa täyssynteettistä vai kallista sellaista vai jotain dieselin puhdistavaa öljyä? :icon_smile:
Mobilin täyssyntteettiset kaverit on tunkenu...
Lainaus käyttäjältä: jussi85 - 19 helmikuu, 2008, 21:19:54
Onkos kellään kokemuksia Valvolinen 10w60 vr1 öljystä on meinaan ainakin paikallisella autotarvike myyjällä 15e halvempaa kun toi Castrolin vastaava :P
Hyvää sekin on, mutta castrolin öljyissä itse ainakin pysyn. Hyvän kun löytää niin ei kannata vaihtaa. Itsellä edget koneessa nyt ja kauhia ero oli kun kokeilin mobili 5/50 stä.
Lainaus käyttäjältä: jussi85 - 19 helmikuu, 2008, 21:19:54
Onkos kellään kokemuksia Valvolinen 10w60 vr1 öljystä on meinaan ainakin paikallisella autotarvike myyjällä 15e halvempaa kun toi Castrolin vastaava :P
Noita olen noissa kierroskoneissa pyörittänyt jo kolmisen vuotta ja radalla on saanut runtua todella isolla kädellä. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka välillä lämmötkin vähän karkailleet. Tosin vaihtanut kesäpelissä n.5tkm välein.
Mulla olis kans öljyjen vaihto edessä, mietinnässä vaan että mitä öljyä laittais... Rally formulaa on pari suositellut, myös castrolia miettinyt (kyseessä siis -95 celica 2-litran koneella). Mitä te suosittelisitte? Todennäköisesti auto seisoo ensi talven (mutta siinä pieni varaus, joten olis hyvä semmoset öljyt että on hyvä ajaa talvellakin), rata-ajoa ei suunnitelmissa.. Suht normaalia käyttöä luvassa, jos niin voi sanoa ::) Autolla ajettu tällä hetkellä 187 500km eikä hajuakaan mitkä öljyt on tällä hetkellä koneessa.
Vasta auton hankkineena, missä on öljynsuodatin tässä celicassa? Samassa paikassa kun tuossa vanhemmassakin mallissa vaiko...
Sit vielä offtopikkina, meinasin myös vaihteistoöljyt vaihtaa, paljonkohan sitä menee...? Taisin lukea jostain topikista että 2,6litraa st182:seen, onkohan sama tässä myös.. Sanokaahan työ viisaammat. :angel: