Selailin tässä aikani kuluksi vanhoja topickeja, mutta en huomannut hirveästi juttua siitä jos tuodaan Jenkkilästä Supra.
Onhan se niin että siellä hinnat ei ole hirveän pahat, mutta nouseehan se jonkin verran kun rahti jne kustannukset lisätään.
Mutta sitä olisin kysellyt että minkälaiset määrät paperidokumentteja sieltä pitäisi saada mukaan että kulkupelin saisi Suomessa leimaan?
Kun en ole tämmöisiä tietoja vielä tarvinnut aikaisemmin, mutta toivottavasti koskaan ei ole liian myöhäistä oppia.
Kiitoksia valmiiksi mahdollisista vastauksista ;D
:sign5:
Vaikka dollarin kurssi sukeltaakin, niin kannattaa silti muistaa kaikki kulut. Ja katella autoja vaan itärannikolta, tai sopia, että myyjä tuo sen sinne. Tulee muuten helposti tonni lisää maan sisäseen rahtiin.
Suomessa sitten heti maahan tullessa auton arvosta ja rahdista 10% tullia plus alvi. Ja sen jälkeen vasta aletaan arpoa autoveroa, mitä ei edes pyöristetä alaspäin vääränpuolisen ohjauksen takia. :-\
...nimimerkillä samaa ajatusta pyöritellyt.
Leimajutut nyt on ihan samat ku japsituonnillekin, eli riippuu kovasti vuosimallista. Kannattaa lukea noita vanhoja aiheita.
USDM autoissa tarvittavat FMVSS/EPA hyväksyntämerkinnät löytyvät yleensä autossa olevasta kilvestä eikä vaatimuksenmukaisuustodistuksia tarvita. Päästöjen ja melutason vastaavuus taitaa päättyä ensimmäisenä 30.6.1996. Jarrut 31.12.1996 asti, turvavyöt 1.7.1997 asti ja DOT valot 31.12.1997 saakka. Eli kun tuo auton joka on ensirekisteröity viimeistään 30.6.1996 ja siitä löytyy tuo kilpi niin katsastuksen pitäisi olla helpohkoa. Takasumuvalon tosin joutuu lisäämään.
itsekin olen jenkeistä mopista targa tt katsellut. ja paria kysellykkin. ja kyllä se ennemmin jenkeistä kannattaa tuoda kun saksasta.
Lainaus käyttäjältä: Hencca - 31 maaliskuu, 2008, 20:41:26
itsekin olen jenkeistä mopista targa tt katsellut. ja paria kysellykkin. ja kyllä se ennemmin jenkeistä kannattaa tuoda kun saksasta.
Mikä on mop? Ei jummarra 8)
Lainaus käyttäjältä: Hencca - 31 maaliskuu, 2008, 20:41:26
ja kyllä se ennemmin jenkeistä kannattaa tuoda kun saksasta.
Ei välttämättä. Automaageja saa ajoittain reilusti alle 20k€. Kovalla laatikolla varustetut jenkkimallit ovat nekin hinnoissaan. Vai millaisia kuponkeja olet 6-lovisista nähnyt pyydettävän?
Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 31 maaliskuu, 2008, 21:20:54
Vai millaisia kuponkeja olet 6-lovisista nähnyt pyydettävän?
Paskat puoli- ilmaisia (jopa alle 15K€), oikeasti hyvät ja vähänajetut hinnoissaan. Aivan samanlailla missäpäin maailmaa tahansa. Ei oikeasti hyviä normaali kuolevainen saa ilmaiseksi mistään, joskus jotain onnekasta vain sattuu lykästämään.
Jenkeissä näkee välillä sopuhintaan kaupan vähän ajettuja manuaaliturboja, mitkä olis Suomessa reilusti alta kymppitonnin. Pitää vaan maksaa etukäteen ja suprafoorumilla jotkut huijarit vielä väittää autojen kuvia omastaan otetuksi.
Lyhyesti MKIV:n hankkimisesta jenkeistä:
- ast:n säännökset kannattaa huomioida -- käytännössä 1993 ja 1994 ensirekisteröity jenkkisupra menee pelkän sumarin ja etusivuvilkkujen lisäyksellä läpi kun FVMSS ja EPA-tarra on autossa
- kaikki VIN-merkinnät täytyy löytyä autosta, muuten saattaapi tulla ongelmia ensirekisteröinnissä
- rahdeissa on isoja eroja, kysy tarjouksia useammalta kuin yhdeltä firmalta ... itse maksoin omastani ~1400$ (Georgia -> Helsinki)
Hinta Suomeen tuotuna tuleepi kaavasta (ostohinta + rahti) * 1.1 * 1.22. Tuon jälkeen autosta täytyy vielä maksaa normaaliin tapaan autovero, jos sen haluaa rekisteriin.. ihan kuten saksasta tuoduistakin. Esimerkki 6-vaihteisen manuaalisupran hinnasta suomeen tuotuna, ostohinta $25000, rahti $2000:
$27000 * 1.1 * 1.22 = $36 234 = 23 227eur (1eur = $1.56). Tuolla hinnalla harvemmin näkee saksassa 6-vaihteista manuaalia, mutta Jenkeissä niitä on tuohon esimerkin hintaan jo paljonkin saatavilla. Lisäksi Saksasta suomeen roudaaminenkaan ei ole ilmaista, joten tuo vastaa suunnilleen 22500 hintaista Saksa-supraa. Sanoisin siis, että kannattaa pitää silmänsä auki jenkkeihin päin!
Riskit on tietysti omaa luokkaansa, kun tilaa toiselta puolelta Atlanttia...
Mitenkään edellisiin viittaamatta, olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että jos Euroopan ja jopa Yhdysvaltain mittakaavassa harvinaisen auton hankkiminen on parista tonnista kiinni, kannattaa tarkistaa budjetti tai tutkia muita vaihtoehtoja. Kannattaa toki pitää silmät auki markkinoita tutkiessaan, Euroopassa on ajoittain hyviäkin yksilöitä kohtuullisissa pyynneissä, miksei siis Yhdysvalloissakin.
Kuten spl tuossa mainitsi, on hieman hankalampaa purkaa jo maksetun ja maahantuodun auton kauppa, kuin kävellä takaisin vaikka Frankfurtin lentokentälle ja lentää takaisin kotiin yhtä kokemusta rikkaampana.
Kysynpä tässä kun sopii aiheeseen.
Minkälaisia veroja on tullut vasuri TT;hin? Ihan sama onko automaatti vai manuaali, lähinnä kiinnostaa ero oikealta ohjattaviin. Tullin dokumenteissa ei ole näkynyt koskaan mainintaa vasuriohjauksesta, lienee tarkoituksella jos saa menemään sillä Suomessa yleisemmällä oikeanohjauksen arvolla?
Edit: Ja kun otin silmän käteen niin ilmeisesti 20% on ero ohjauksissa. Ja jollain oli 8ke luokkaa ollut verot.
Vähän jatkoa:
Miten AKE suhtautuu N/A->TT konversioihin? Eli auto muutettu Jenkeissä kaikilta osin N/A;sta TT;tä vastaavaksi. Tuleeko ongelmia kilvityksen kanssa ja jos tulee niin minkälaisia?
Rapakon takanahan ei noita muutoksia mihinkään ilmoitella, ainakaan suurimmassa osassa osavaltioita, joten otteessa lukenee edelleen vaparin tiedot.
Tälläkin hetkellä pari varsin asiallisen oloista konversiota myynnissä.
Turbottamaan ei vaparia kannata ruveta tekemään. Pitää kalliit päästötestit tehdä eikä tiedä meneekö kerrasta läpi.
Helpoimmalla pääsee kun etsii TT koneen jostain ja laittaa sen vaparin tilalle. Ei tarvitse testejä tehdä sitten. Siitä en ole varma että pitääkö muuta tehdä kuin vaihtaa jarrut TT:stä yms. Joku voi korjailla jos olen väärässä :tard:
Lainaus käyttäjältä: StiiTTauS - 14 lokakuu, 2009, 15:57:17
Turbottamaan ei vaparia kannata ruveta tekemään. Pitää kalliit päästötestit tehdä eikä tiedä meneekö kerrasta läpi.
Helpoimmalla pääsee kun etsii TT koneen jostain ja laittaa sen vaparin tilalle. Ei tarvitse testejä tehdä sitten. Siitä en ole varma että pitääkö muuta tehdä kuin vaihtaa jarrut TT:stä yms. Joku voi korjailla jos olen väärässä :tard:
Joo turbotukset jätetään muille. Tarkoitin nimenomaan täyttä tekniikan vaihtoa N/A koppaan. Eli kone, laatikko, jarrut,jne...
Eli periaatteessa täällä päässä riittäisi muutoskatsastus kyseiselle koneelle ja asianmukaiset paperit autojen eroista jne.
Lainaus käyttäjältä: usu - 14 lokakuu, 2009, 16:48:18
Joo turbotukset jätetään muille. Tarkoitin nimenomaan täyttä tekniikan vaihtoa N/A koppaan. Eli kone, laatikko, jarrut,jne...
Eli periaatteessa täällä päässä riittäisi muutoskatsastus kyseiselle koneelle ja asianmukaiset paperit autojen eroista jne.
Joo kyllä pitäisi riittää kun noi paperit löytyvät.