FHRA (Finnish Hot Rod Association) tekee tutkimusta harrasteautojen käytöstä. Tutkimukseen voi osallistua FHRA:n kotisivuilla.
FHRA:n tavoitteena on harrasteajoneuvojen verottomuus tulevaisuudessa. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan tutkittua tietoa siitä, kuinka paljon harrasteautoja käytetään ajokauden aikana.
Aktiiviset harrastajat voivat nyt osallistua tähän tutkimuksen ja olla näin mukana taistelussamme ajoneuvoharrastuksen verotuksen kohtuullistamiseksi.
Tutkimukseen osallistuminen on yksinkertaista. Ensin annetaan autosta/autoista perustiedot ja sen jälkeen harrastaja kirjaa ajokaudella 2008 päivittäin ajokerrat ja ajetut kilometrit ylös ajopäiväkirjaan.
FHRA analysoi tiedot ja tekee niistä yhteenvedon, jota käytetään verottajan suuntaan apuna keskusteltaessa harrasteautojen verotuksesta. Perustietolomakkeen ja ajopäiväkirjat voit ladata.pdf- muotoisina lomakkeina.
Tutkimus suoritetaan EVTEK ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä, ja yksittäisen harrastajan tietoja ja ajopäiväkirjoja käsitellään luottamuksellisesti ja väin tiedoista tehtyjä yhteenvetoja voidaan julkaista.
Osallistuneiden ja ahkerien raportoijien kesken arvotaan runsaasti palkintoja.
Sillä ei ole väliä, paljonko ajat ajokaudella, sillä on, että osallistut tutkimukseen. Ole aktiivinen ja osallistu FHRA:n työhön harrastuksen verotuksen keventämiseksi.
Tutkimukseen voi osallistua sivustolla http://www.fhra.fi/news_2008/20080422_osallistu.html (http://www.fhra.fi/news_2008/20080422_osallistu.html)
lähde FHRA
Ja tutkimus koskee yli 25-vuotta vanhoja autoja ::)
Lainaus käyttäjältä: Uldiz - 09 heinäkuu, 2008, 18:29:42
Ja tutkimus koskee yli 25-vuotta vanhoja autoja ::)
niin no... mutta johan vanhimmat mk3 supratkin alkaa olla jo 22 vuotiaita...
Mites mk2?
Lainaus käyttäjältä: Uldiz - 09 heinäkuu, 2008, 18:29:42
Ja tutkimus koskee yli 25-vuotta vanhoja autoja ::)
mut eiks tää ollu sen idea, että nuorempikin harrasteauto välttäis verot, jos tulee niin vähän kilometrejä?
Lainaus käyttäjältä: suprasami - 10 heinäkuu, 2008, 17:29:32
mut eiks tää ollu sen idea, että nuorempikin harrasteauto välttäis verot, jos tulee niin vähän kilometrejä?
Saattaa olla, en tiedä. Tuntuu kuitenkin oudolle, että vain yli 25 vuotta vanhojen autojen käyttäjät voivat osallistua hommaan.
...ja museoautojenki raja on nykyään 30 vuotta :icon_rr:
miltä näyttäisi JOS tiskille lyödään näiden kahden auton ajopäiväkirjat:
Toyota Corolla -99 ja ei ajeta kuin talvella = omasta mielestä harraste auto, ja juu on näitäkin
tai
Dodge charger .... sieltä jostain kaukaa menneiltä vuosikymmeniltä
molemmilla ajetaan samat ajot kilometreissä + reittien pituudet, taikka samoilla tiedoilla ajopäiväkirjat..
corollalla on päiväkirjan lukijan mielikuvissa käyty kaupassa silloin tällöin + kesämökillä viikonloppuna
Chargerilla käyty kerho huoneella / kahvilla sekä ulkoiluttamassa autoa, sekä myöskin viikonloppuna auto tapahtumassa :icon_biggrin: .
JOS pukupellekauluspaita miehelle lyödään käteen ajopäiväkirjat, kuvat autoista sekä ajopäiväkirjat, ja pyydetään keksimään missä autoilla on päivien ja kilsojen mukaan hänen mielikuvissaan käyty, niin näin vaan on ...
ehkä tässä vaiheessa harrasteautojen esimerkki otanta voikin olla hivenen kapeampi :icon_scratch:
Lainaus käyttäjältä: J-M kujala - 11 heinäkuu, 2008, 21:51:35
miltä näyttäisi JOS tiskille lyödään näiden kahden auton ajopäiväkirjat:
Toyota Corolla -99 ja ei ajeta kuin talvella = omasta mielestä harraste auto, ja juu on näitäkin
tai
Dodge charger .... sieltä jostain kaukaa menneiltä vuosikymmeniltä
molemmilla ajetaan samat ajot kilometreissä + reittien pituudet, taikka samoilla tiedoilla ajopäiväkirjat..
corollalla on päiväkirjan lukijan mielikuvissa käyty kaupassa silloin tällöin + kesämökillä viikonloppuna
Chargerilla käyty kerho huoneella / kahvilla sekä ulkoiluttamassa autoa, sekä myöskin viikonloppuna auto tapahtumassa :icon_biggrin: .
JOS pukupellekauluspaita miehelle lyödään käteen ajopäiväkirjat, kuvat autoista sekä ajopäiväkirjat, ja pyydetään keksimään missä autoilla on päivien ja kilsojen mukaan hänen mielikuvissaan käyty, niin näin vaan on ...
ehkä tässä vaiheessa harrasteautojen esimerkki otanta voikin olla hivenen kapeampi :icon_scratch:
Mitäs jos toi Corollan tilalla olisikin 2000 luvun STI Impreza. Käyttis vois hyvinkin olla se yli 25 vuotias jenkki muskeli ja harraste pelinä talvisin toi imppu :)
Ei kai sitä ole missään määritelty, että harraste ajoneuvoa käytetään vain kesä aikana.. Toisaalta noi jenkki vehkeet ei taida pääosiltaan muuhun soveltuakkaan ;D
kuitenkin tälläisellä kysellyllä ja tuloksilla saadaan aikaan paperilla näytettäviä Faktoja, joilla päättäjät / viran omaiset / pukupelletahot voivat luoda itselleen mielikuvan / mielikuvia . ja se on tärkein jotta asiassa päästään eteenpäin...
mulla on ihan sama ostaako joku ihan uuden harrasteauton ja ajaako toiinen kauppaajot -50 luvun ifalla, molempia löytyy :icon_biggrin:
Samalla mielestäni olisi syytä tutkia nykyistä katsastus käytäntöä harraste autojen osalta, meinaa vähän sylettää kun edellisen katsastuksen jälkeen mittariin on tullut kaikki 230km ja taas pitäis leima hakea lappuun :evil5: ja auto on seisonut tallissa, eihän se kummempi homma ole mutta turhaa rahastusta :icon_scratch: ja varsinkin kun se ei nykyään ole ilmaista siellä konttorilla käynti