Öljynjäähdytin? Supra MkIII

Aloittaja juppes, 05 maaliskuu, 2016, 20:23:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juppes

Lie tuossa tuossa turbo subrassa (1988) josku öljynlauhdutin on ollu vaan ei ole enää. Öljynsuodattimen kyljestä lähtee putki/letku, metalliputkella yhdistetty sitten öljypohjan kupeeseen menevään letkuun. Onko lauhdutin tuossa välissä ja missä kohti se autossa sijaitsee / pitäisi sijaita?

Edit: Tarkennettu otsikkoa. ~Baz~

gehenna

"Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet."  :icon_rr:

Heh....sori oli ihan pakko. :icon_biggrin:

Eli joo siis moottorioljynjäähdyttimenhän pitäisi sijaita keulalla. Muistaakseni (edestä katsottuna) vakiona välijäähyn vasemmalla puolella pystyssä.

http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/EPC/291420/catalog.aspx?F=1503&P=1
......ei se niin vaikeeta voi olla.

2kpl 1989 Supra turbo targa, 7M-Gte

juppes

Heh, entinenhuumorimies.org ;)

Kiitti kuvasta! Pitää vititellä joku jäähy siihen. ....mielenkiintoista huomata ku tutkii autoo et mitä kaikkee virityksiä löytyykin...

gehenna

Edellisen sepän viritykset on aina kivoja. Mukavia ylläreitä saattaa ilmetä paikoista joista niitä ei ole osannut etsiä.  :o
......ei se niin vaikeeta voi olla.

2kpl 1989 Supra turbo targa, 7M-Gte

mima

89 vuosimallisessa turbossa öljyjäähy on vaaka-asennossa välijäähyn edessä...

Ja maailman idiootein öljynjäähdytin ikinä... Omassa se saa olla niin kauan kun on varovasti kesä ajettu ja ensi talven aikana kaikki toyotan keksimät aivopierut poistetaan ja korvataan kunnon palikoilla.

Jaa miksi idiootein?... lasketaan pääkanavasta paine suoraan öljypohjaan takaisin eikä viedä sinne missä sitä tarvitaan... eli voitelukohteisiin jäähdytettynä...

aFox

Ton homman ku hokasin niin heti toisesta autosta tulppasin tuon ohitus letkun sen sijaan että suora letku öljypohjaan 8)
Corona Mark II -73 5M-E
Supra MKIII -90 7M-GTE
Carina GT 3S-GE
Avensis Turbo 1CDFTV x)

juppes

Niin, onko parempi tulpata vai laittaa jäähy väliin? Vai kannattaisko jäähy laittaa johonkin muuhun väliin?

Toinen kyssä ohi aiheen. Miten tuon moottorin maadoitus on järjestetty?  Kulkusuunnassa koneen vas sivulla alaalla joku maapiuhan näköinen irti. Aloin mittailee maadotusta ni ei mittari piipannu että olis yhteydessä runkoon :o ...hyvin tuo kone kyl kuitenkin käy...

aFox

Lainaus käyttäjältä: juppes - 05 maaliskuu, 2016, 23:06:23
Niin, onko parempi tulpata vai laittaa jäähy väliin? Vai kannattaisko jäähy laittaa johonkin muuhun väliin?

Toinen kyssä ohi aiheen. Miten tuon moottorin maadoitus on järjestetty?  Kulkusuunnassa koneen vas sivulla alaalla joku maapiuhan näköinen irti. Aloin mittailee maadotusta ni ei mittari piipannu että olis yhteydessä runkoon :o ...hyvin tuo kone kyl kuitenkin käy...

Sehän riippuu tapauksesta ja omista haluista. Vaparista itse tulppasin tuon, ei varmaankaan tarvetta jäähylle. Turbo varmaan tykkäis jäähystä joten siihen väliin. Jos taas ei jäähyä niin ajattelisin että tulppa parempi ku suora putki.

Kyllä se kone pitäis koriin olla maadoitettu. Vasemmalla alhaalla on lohkoon maapiuha kyllä ja yks kannesta tulipeltiin. En nyt äkkiä muista oliko muitaki. Mittari kyllä pitää piipata mikäli siinä piippi toimii. Kannattaa kyllä kytkeä maat jos irti ovat. Muuten saattaa maadoittua jotakin ecun piuhaa pitkinkin ja siitä ei välttämättä hyvä seuraa.
Corona Mark II -73 5M-E
Supra MKIII -90 7M-GTE
Carina GT 3S-GE
Avensis Turbo 1CDFTV x)

juppes

Joo, nyt siel ois se jäähy paikallaan.  Mitä öljyä porukka käyttää. Sitä parasta en edes yritä ettiä ku se menee aina tappeluksi  :o