Soarer ilmastointi neste

Aloittaja Muffler, 12 toukokuu, 2011, 18:07:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muffler

tarttis vähä apuja et tietääkö joku mitä ainetta tonne soarer ilmastointiin kuuluu laittaa ku huollossa osannu sanoo kumpaa on ?:D

lekonna

Lainaus käyttäjältä: Muffler - 12 toukokuu, 2011, 18:07:46
tarttis vähä apuja et tietääkö joku mitä ainetta tonne soarer ilmastointiin kuuluu laittaa ku huollossa osannu sanoo kumpaa on ?:D

kävin just täyttää supran nesteet toyota tammerautossa, ei ne edes kyselly, laitto sen mööpelin siihe pöhisee joka poisti vanhat nesteet (oliki iha 20g jäljellä) ja
teki vuototestit ja sit tuuppas uudet nesteet tilalle.
mkiv 6spd tt

Kartsa

Sorkuis R12 nesteet. Eli vanhanmalliset. Siihen on nykyään jotain korvaavaa ainetta. Tampereen autokylmä ruskossa on yks. Jos tampereen seudulla oot
JZZ30

Tapo

#3
Uudempiin menee R134a:sta myös, tai ainakin meikäläisen vm.96 JZZ31:een menee R134a:ta.
Omassa autossa lukee konepellin sisäpuolella oranssissa tarrassa, ja kompuran takanaki luki ainakin omassa yksilössä et kumpi sopii. Et sieltä saattas kans saada selville.


Kartsa

Lainaus käyttäjältä: Tapo - 12 toukokuu, 2011, 20:03:47
Uudempiin menee R13:sta myös, tai ainakin meikäläisen vm.96 JZZ31:een menee R13a:ta.
Omassa autossa lukee konepellin sisäpuolella oranssissa tarrassa, ja kompuran takanaki luki ainakin omassa yksilössä et kumpi sopii. Et sieltä saattas kans saada selville.



Tarkoitat varmaan sitä r134a :)
Sehä on yks että jos ei lue niin ne täyttösuuttimet on ihan eri näköset ;)
Tais olla -94 eteenpäin toi r134a jos oikein muistan.
JZZ30

Sigfield

#5
Jos on R12 niin korvaava aine on 49+, tarvii vaihtaa kuivani/suodatin. R12 laitteistolle ei voi laittaa R134a aineita.

Jos on R134a ja järjestelmä ei oo täysin tyhjä niin sillon ei kuivainta tarvi vaihtaa, vanhat pois ja uudet tilalle. Olettaen siis että systeemi ei vuoda. R134a:lla on taipumus hikoilla kumiletkuista läpi, eli välttämättä järjestelmä ei vuoda vaikka on päässy vajaaks... aika selvää, eikö.


Tapo


SEPI

R12:sta on pienet liittimet ja saman kokoiset molemmat.
R134a (-94 ja uudemmat) On isot liittimet ja korkeapaine puolen isompi kuin matala paine puolen.

Ja kyll on täysi pässi jos ei ole asentaja osannut kertoa.
Se sen jo kertoo kun tuollaisen automaatti huolto koneen R134a liittimet, ei sovi noihin R12 (eli vanha frööne) järjestelmän liittimiin.
Ja paras korvaava aine R12 järjestelmään on R49.

Ja katsokaa itse ensin se täyttömäärä (löytyy tarra konepellin alta, joku vois vaikka määrät lisätä tänne itse en nyt muista)
Ja kertokaa asentajalle (ja tarkistakaa vielä koneen sylkemästä kuitista).
Koska sitä vehjettä saa kaikki pässit käyttää 5 tunnin koulutuksella (itsekkin ollut).

Mauke

Eile käytin riksu vianorilla omaa soarerii... eivät osannu tehä ilmastointi huoltoa  >:(

A-tuoppi

#9
Omassa -91 TT Soarerissa on ollut alkujaan R12 kylmäaine, joka tätä nykyä laitointa ja ei taida mistään saada enään. Korvaava tälle on tuo ISCEON 49 jota myöskin vähän kiven alla saatavissa, sekin laitonta nykyään. Tuo 49 on molekyylirakenteeltaan pienempää kuin alkuperäinen R12, ja täten todennäköisesti joku tiiviste alkaa vuotaa. Järjestelmälle ei varmaankaan riitä nykyään ilmastointihuollossa tehtävä alipainetesti, vaan itselläni huollossa ylipaineistivat typellä sen yli 10bar paineeseen. Alipaineistuksessa kun O-renkaat saattavat vain supistua eikä vuoto ilmene. Kaksi tiivistettä huoltomies vaihtoi viidessä minuutissa ja sen jälkeen ei vuotanut. Sitten pitää imeä kosteus järjestelmästä jossei ilmastointisi ole ollut pitkään aikaan käytössä tai auto seissyt. Lopuksi täyttö, ja sitten se jännä hetki kun pitää toivoa että ilmastointisi ylipäätään lähtee täytön jälkeen toimimaan jossei kompura tms ole rikki... Ihmettelivät kovasti kun Soarerin ilmastointijärjestelmässä oli 8bar ylipaineventtiili, ei kuulemma auton ilmastointijärjestelmässä ole ennen nähneet moista, yleensä vain isommissa järjestelmissä. Japanin pojat pelanneet varman päälle... Mutta anyway Tampereella Tampereen Autokylmä Oy ja stadissa Lumikko Huoltopalvelut Oy näitä vanhoja ilmastointijärjestelmiä vielä huoltavat Isceon 49 aineella tuntityönä.
I dont drive fast, i fly low...

Tem

Lainaus käyttäjältä: Sigfield - 12 toukokuu, 2011, 21:46:03R12 laitteistolle ei voi laittaa R134a aineita.

Miksei? Mitä sen pitäisi tehdä ja missä ajassa?
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


A-tuoppi

Lainaus käyttäjältä: Tem - 18 toukokuu, 2011, 17:44:04
Miksei? Mitä sen pitäisi tehdä ja missä ajassa?

Tossa linkki konversion R12->R134 tekemiseen step by step->
How to convert your old R-12 to R-134a AC setup
I dont drive fast, i fly low...

Tem

Lainaus käyttäjältä: A-tuoppi - 18 toukokuu, 2011, 22:13:26Tossa linkki konversion R12->R134 tekemiseen

Emmä oo konversiota tekemässä. Kiinnostais vaan tietää mitä pitäis tapahtua, jos wanhaan sydeemiin vaan heittää uudet aineet. 8)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Tuomisto

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=113616

Tuolta löytyy asiasta monenlaista mielipidettä, osa varmaan faktaakin.
Supra RZ-S 1996
Celica XT 1985
Celica ST 1972

A-tuoppi

Lainaus käyttäjältä: Tem - 19 toukokuu, 2011, 07:25:26
Emmä oo konversiota tekemässä. Kiinnostais vaan tietää mitä pitäis tapahtua, jos wanhaan sydeemiin vaan heittää uudet aineet. 8)

Suora lainaus tuolta Overdriven keskustelusta, itse myös näin ymmärtänyt asian-> "Ajan myötä letkut rupee suotaan läpi(vanhat letkut ei ole tarkoitettu r134a kylmäaineseokselle sekä sen öljylle). Jos vanhassa halutaan käyttää uusia aineita pitäisi tosiaan kaikki vanhat öljyt saada pois. Mutta pirunmoinen homma(millä poistat höyrystimen ,lauhduttimen ja kompuran öljyistä sekä vaihdat kuivaimen ,letkut ja syöttöventtiilin)"
I dont drive fast, i fly low...

Tem

Lainaus käyttäjältä: A-tuoppi - 19 toukokuu, 2011, 23:35:15
Suora lainaus tuolta Overdriven keskustelusta, itse myös näin ymmärtänyt asian-> "Ajan myötä letkut rupee suotaan läpi(vanhat letkut ei ole tarkoitettu r134a kylmäaineseokselle sekä sen öljylle). Jos vanhassa halutaan käyttää uusia aineita pitäisi tosiaan kaikki vanhat öljyt saada pois. Mutta pirunmoinen homma(millä poistat höyrystimen ,lauhduttimen ja kompuran öljyistä sekä vaihdat kuivaimen ,letkut ja syöttöventtiilin)"

Juu, tonhan kaikki on lukenu jostain, et niin ei sais tehdä. Aattelin vaan, josko joku tietäis mitä siinä oikeasti pitäis tapahtua ja missä ajassa.

Ihan sillä vaan, ku pitihän tota kerran koittaa ja hyvin tuntu toimivan, ku vaan pukkas ne uudet aineet sisään. Ainakin sen vajaa pari vuotta.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


A-tuoppi

Lainaus käyttäjältä: Tem - 20 toukokuu, 2011, 05:48:04
Juu, tonhan kaikki on lukenu jostain, et niin ei sais tehdä. Aattelin vaan, josko joku tietäis mitä siinä oikeasti pitäis tapahtua ja missä ajassa.

Ihan sillä vaan, ku pitihän tota kerran koittaa ja hyvin tuntu toimivan, ku vaan pukkas ne uudet aineet sisään. Ainakin sen vajaa pari vuotta.

Niin olet kokeillut että toimi R12 järjestelmän täyttö R134:llä ilman mitään muutoksia ainakin vajaa pari vuotta? Alkoko vuotaa sitten vai vaihtuiko auto pois? Oletko varma että tuo vanha järjestelmä ei ollut jo muunnettu uudelle aineelle?
I dont drive fast, i fly low...

Tem

Lainaus käyttäjältä: A-tuoppi - 20 toukokuu, 2011, 16:10:54Niin olet kokeillut että toimi R12 järjestelmän täyttö R134:llä ilman mitään muutoksia ainakin vajaa pari vuotta? Alkoko vuotaa sitten vai vaihtuiko auto pois? Oletko varma että tuo vanha järjestelmä ei ollut jo muunnettu uudelle aineelle?

Auto vaihtui. Ei kai käytetystä koskaan voi varma olla, mut ilmastointiukon mukaan ne liittimet ainaki oli jotain vanhanliiton juttuja ja pitäis vaihtaa samalla ku toi muutetaan uudemmalle aineelle.

Olihan tuolla OD:n puolellakin noita, et monella toiminu useita vuosia ilman mitään, joku tais sanoa 8 heti alussa. Ettei ois jotain ympäristöhömppää koko juttu siinä ku eekymppikin, mikä ei muka toimi vanhemmissa, vaan ne pitäis muuntaa kestämään sitä. Varmaan niitäkin sitten löytyy, missä tulee ongelmia, mut ei nyt ainakaan kaikissa, ainakaan heti. Sikäli ois kiva kuulla jostain jotain syvällisempää aiheesta. 8)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Patrikek

Jos sun suprasta kyse, niin oli tosiaan r12 koneisto. Eihän tuolle takuuta voi antaa, mutta toimiihan noi ainakin tovin. Öljyt vaan väärät, sekoitettuna tulee rankasti liukumaa, sekä syöttölaite (paisari tai kapilaariputki) syöttää väärän määrän, jolloin tulistus (painetta vastaavan lämmön ja putken kaasun lämmön erotus) joko kasvaa tai laskee. Laskeminen johtaa kompressorin nesteiskuun ja nouseminen jäähdytyksen puutteseen, joka sekin ennemmin tai myöhemmin hajottaa kompuran.
Celica ZZT231 -05
Lexus GS450h -06
Rav4 2AD-FHV -13

Muffler

Oiskoha vika jossain paineanturissa, lähtee ilmastointi päälle (kierrokset nousee, sit sammuu hetken päästä ja ac valo vilkkuu sisäpuolella vihreenä )? nestettä kuitenki oli ihan riittävästi kun kävin tarkistaas.

Atte.V

Lainaus käyttäjältä: Muffler - 21 toukokuu, 2011, 13:26:26
Oiskoha vika jossain paineanturissa, lähtee ilmastointi päälle (kierrokset nousee, sit sammuu hetken päästä ja ac valo vilkkuu sisäpuolella vihreenä )? nestettä kuitenki oli ihan riittävästi kun kävin tarkistaas.
Joko kompura jumissa tai sit kompuran kyljessä oleva anturi rikki. Itellä ihan sama vika.
-91 Soarer 2,5 single turbo, manuaali
-95 MX-5 1,8 turbo
-03 S320 CDI

Muffler

Lainaus käyttäjältä: Atte.V - 22 toukokuu, 2011, 12:31:01
Joko kompura jumissa tai sit kompuran kyljessä oleva anturi rikki. Itellä ihan sama vika.

pitää siis joku pvä vähä kyttäillä tarkemmi jos vaa jaksais.

Firefly

Nostetaas vaikka onki vanha topikki.
Eli paljonkos tonne tt-sorkkuun nyt sit pitäs ainetta päästää kun kyseisestä tarrasta on vaan liimajämät tallella..
Nettiä on ny tullu pari päivää selattua eikä tunnu oikeaa vastausta löytyvän mistään.
-92 GT-T L Soarer

Kartsa

JZZ30