Lexus GS300/Ariston osto/ylläpitokustannukset

Aloittaja La_x, 19 lokakuu, 2014, 17:55:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

La_x

Terve!

Tarkoitus olisi ens kesään mennessä ostaa otsikon mukainen kulkine, automaattina ja vapari on vaihtoehto, itse kun hoidan kaahaamisen moottoripyörällä ja autoksi riittää laiskempikin. Toki muutamakin asia askarruttaa kun tälläistä harvinaista autoa on ostamassa.

Eli lähdetään ihan alusta: Itsellä on tällä hetkellä Volvo S70 2,4T johon uponnut noin pari tonnia rahaa jo tämän vuoden puolella, vetarit, alustaan vaikka mitä ja nyt olen tekemässä kansiremonttia. Näiden ylläpitokustannusten kanssa olen pystynyt elämään ja eihän näitä remppoja ihan joka päivä tule vastaan. Kulutuskin on kympin luokkaa.

Mites Ariston ylläpito tähän verrattuna? Jos ostan n. 150k ajetun yksilön, niin onko mitään kallista odotettavissa? Toki pitohan se ratkaisee 15v vanhan auton kanssa eniten, mutta yleisesti. Ovatko kulutusosat miten kalliita, varmana ovat kalliimpia kuin tuon oman kakkosauton, eli E10 Corollan, mutta jos vertaa vaikkapa johonkin Bemarin tai Audin paskaan? Entäs onko mitään kalliita kertapaukkuja joihin kannattaa varautua touhutonnilla, kuten vaikkapa tuon oman Volvon kaasuläppä joka voi hajota milloin vain ja maksaa sen 600e.

Saakos näihin sitten osia miten? Kun tuntuu olevan niin että foorumeilla puhutaan että osia saisi ihan toyota- liikkeestä ja hinnatkaan ei olisi pahoja? Entä onko mitään ihmeellisempiä osia, jotai joutuu tilaamaan ulkomailta asti ja sitten auto seisoo pihassa tyhjän panttina?

Eli karkeasti ottaen onko ylläpito verrattavissa ihan vaikkapa A6 Audiin tai E39 Bimmeriin, toki tämähän on Toyota joten vikoja on luultavasti aika reippaasti vähemmin. Kulutus on vissiin tuon oman Volvon luokkaa eli maantieajossa n. 9 ja kaupungissa reippaasti enemmin?

Tämmöinen ollut jo jonkin aikaa mielessä, mutta en todellakaan halua olla se heppu joka tunkee auton tielläpitämiseen 7 tonnia vuoteen. Kilometrejä itsellä tulee jotain 25 tonnia jos kesällä ajaa autolla vain pakolliset ja pyörällä loput.

E: Ja mites huoltoystävällisyys, itse osaan aika paljon tehdä remppoja ja kiinnostaisi että alkaako kaikki moottorin huollot sen irroituksella vai onko tilaa? Muutenhan tämä on vissiin ihan perustekniikkaa.

Kiitoksia jo etukäteen! :)

El_Paco

Mulla oli GS300 -95 ympärivuotisena käyttiksenä lähes kolme vuotta ja autolla oli ajettu minulta lähtiessä 392tkm. Auto oli ostettu uutena suomesta, ja se oli ollut ensimmäisellä omistajalla vuoteen -08 asti. Koko auton historian ajalta oli jokainen huoltokuitti ylhäällä, joten oli aika helppo tutkia mitä on hajonnut ja missä vaiheessa.

Moottorista ja vaihdelaatikosta ei hajoa mitään, jos huolto-ohjelmaa on noudatettu. Sen varmaan voi jokainen allekirjoittaa, että tuo paketti on idioottivarma. Ainakaan noihin kilometreihin mennessä.

Auton ensimmäinen omistaja oli huollattanut autoansa pelkästään Toyota Kaivokselassa. Sinne 300tkm tietämille oli vaihdeltu vaan pelkästään joitain alustan osia ja moottorin apulaitteita, mutta samoissa kilometreissä oli ihan jäätävän kallis remonttipommi. Vähälle aikaa sitä autoa oli rempattu lähes 10k€ edestä, ja yllättäen auto oli lähtenyt sen jälkeen vaihtoon :D Seuraavalla omistajalla ei taas näyttänyt paljoa mitään remonttia olleen.

Tosin tässä pitää muistaa sekin, että kyseinen omistaja oli teetättänyt kaiken pyyhkiänsulkien vaihdosta ja volyyminupin uusinnasta lähtien merkkiliikkeistä. Tuohon hintapommiin mahtui paljon semmosta jonka olisi voinut itsekin tehdä edullisesti, esim. ikkunahissin vaihtoa, ovien johtosarjojen korjailua yms.

Eli siis... Jos auto on huollettu asianmukaisesti, tulee suurimmat remonttikulut alustanosista ja moottorin apulaitteista, jotka eivät näissä vehkeissä ole ikuisia. Sitten on taas tälläisiä ihmeellisiä positiivisia ylläreitä. Alkuperäiset iskarit jouduin vaihdattamaan 370tkm kohdalla, kun kolme neljästä meni yhden vuoden aikana paskaksi. Melko pitkäikäiset iskarit minun mielestä, kun kestivät 370tkm/18v. Pakoputki oli myös koko matkalta alkuperäinen vielä minulta lähtiessä.

Vakuutusmaksut oli 40% liikenne ja 70% kaskobonuksilla 900€ luokkaa ja verot vuoteen n. 250€. Kansanautoihin verrattuna varaosat ovat kalliita. Aika paljon voi säästää, jos koluaa tarvikeliikkeitä ja tilailee ulkomailta. Veikkaisin kuitenkin vuotisten ylläpitokustannusten olevan tuon Volvon luokkaa. Itse koin auton kalliiksi pitää, mutta se riippuu niin paljon et mihin sitä vertaa.

Mitä taas tulee tuohon 2jz vaparimoottoriin tuossa kopassa, niin suosittelisin miettimään asiaa uudelleen. Tuo auto on ihan jäätävän laiska. Kulutus pyörii matka-ajossa 8-9 välillä, mutta vähänkään kaupunkiajoa siihen päälle niin kulutus hyppää helposti päälle 11l/100km. Moottori ei ole tehokas, ei väännökäs ja kuluttaa vitusti siihen nähden, että samalla kulutuksella saisi twinturbon tehot aristossa.

Jos kuitenkin vapariin päädyt, niin saat ison auton hyvillä herkuilla ja hyvillä ajo-ominaisuuksilla, sekä hiljaisen kyydin(jos siis orkkiskunnossa). Tehoilla ei paljo kannata esson baarissa elvistellä.

jarski3

Tere. Mulla on ollu aikaisempi kulkine lexus Gs300 -98 , sen hankin saksasta ja kilometrejä oli jotain 140Tkm.Tämä oli pari vuotta ympärivuotisessa käytössä ja sitten pari pari vuotta kesäautona.Mitään isompaa perushuollon lisäksi ei tarvinnut tehdä.Kulutus oli kaupungissa +11L,mutta pääsin sillä talvikelillä 4-hengen kuormalla jopa 8L/100Km.Ei ole mitään negatiivista sanottavaa muun kuin moottoriteho ja siihen nähden kulutuksen puolesta.

Tämänhetkinen kesäauto on aristo jzs161-97ja siinä on nyt kilometrejä n.160Tkm.Japanista tultua siihen piti vaihtaa tietysti ajovaloumpiot,kaikki nesteet ja nokkahihna+kiristin,venttiilikopan tiivisteet ja nokka-akseleiden stefat.Teetin hihnahuollon tojotalla ( takuun takia).Kaikki vara-osat löytyy tojotalta ja on aika pitkälle samat kuin lexuksen osat.Harvinaisemmat alkuperäis-osat,kuten jäähdytin löytyy japanista.Ebay ym.muut kauppapaikat ovat hyviä,jos tarvii varaosia.Aristosta ei ole mitään negatiivista sanottavaa,ei ole tarvinnut tehdä kalliita remontteja alustaan eikä muuallekkaan,on hiljainen ja hyvin varustettu(vertex malli) ja luotettava.
Aristossa on paljon enempi potentiaalia rakentaa ja piristää jopa kotikonstein,kuin lexuksessa,jos ei vierasta oikean puolen ohjausta.Kulutus pyörii noin suurinpiirtein pikkasen korkeemmalla,tietysti vaikuttaa se mitä siihen on tehty.
Aristo ja lexus on ns.perustekniikkaa,kaikki sähkölaitteet toimii pakkasellaki eikä ole herkkä herjaamaan mitään ihmeellisiä vikavaloja vaikka kävisi virrattomanakin sähköjärjestelmä.
Toki kaikki käytetyt autot ovat yksilöitä mutta alkuperäikuntoinen on aina parempi vaihtoehto kuin pilalle räpelletty.
-Jari
Toyota Aristo V300 vertex edition-97,Lexus GS 450h -08,Honda X4-98

La_x

Kiitoksia vastauksista, päädyin suunnitelmaan jossa Aristo saapuu pihaan kevääseen mennessä ja Corolla vaihtuu johonkin 200- sarjan volvoon yms. koska tuossa on aivan jäätävä vakuutusmaksu kakkos/työautoksi. Pyörästäkin menee 1450e vuoteen vakuutusyhtiölle  :tard: Nuo bensakulut ei ees kiinnosta kun yhdessä vaiheessa tuli tuolla Volvolla päivässä n. 110km ajoa työmatkoihin ja pillurallit päälle, eikä tuntunut missään ja nykyään tuo määrä on puolittunut.

Noin aattelinkin että olis erittäin kestävä peli ja osia sit tilailee etukäteen mistä löytää. Sellasen esimerkin löysin et tukivarret toyotalta 500e laaki ja netistä jotain 150e kpl  :D Kait näihin sitten saa ihan kaikki raidetangonpäistä lähtien ulkomailta siedettävään aikaan? Ihan vaan ettei tartti pari kuukautta seisottaa pikkuosien takia tai sitten vinguttaa visaa marmoritiskillä. Ja jos ostan RHD:n, niin ei varmaan vaikuta osien saantiin? Muistui vain kauhukuva mieleen kun haettiin Terranoon jäähdytinta Ripatilta ja joku RHD Skylinen omistaja kirosi paskaa elämää kun joku ohjausakselin osa muistaakseni maksoi yli tonnia  :tard:

Ja tosiaan ehdottomasti ihan alkuperäinen, ei todellakaan kiinnosta alkaa fiksailemaan jonkun muun patentteja ainakaan tämmösessä vehkeessä. Tuota turboa pitää harkita, en sillä kyllä tosiaan tee oikeastaan mitään, itselle riittää että kaverin 318iS paska jää tulemaan, mutta toi 115hp Corollakin pysyy rinnalla et siihen ei nyt paljoa vaadi. Onkos tuosta ahdetusta sitten oikeassa elämässä miten paljon lisäkustannuksia? Kummiskin TT jos tulee niin teen vaikka kirjallisen sopimuksen hallituksen kanssa että korkeintaan tulee barin ahdot ja joku paranneltu hengitys että saa konehuonetta kliinimmäksi rempata.

Niin ja sitten viimonen: Näissähän on vissiin joku helvetin nelipyöräohjaus niin onko se samantyyppinen paske kuin vaikka Preludessa että joutuu vaihtelemaan kalliita bokseja ja osia? Ja jos tuo vittuilee niin saako tästä miten fiksusti ihan normaalin, kun eipä tuolle ole mitään järkevää käyttöä kun isoa autoa tottunut parkkeeraamaan.

Mutta kiitokset äijille, kuume pahenee vaan ja tulevat veronpalautukset eivät ainakaan heikennä sitä, Volvosta kun saan kannen nippuun niin taitaa lähteä myyntiin ja siirrytään taas lopullisesti oikeaan merkkiin takaisin. :icon_salut:


jarski3

Tukivarsia löytyy maailmalta ihan kohtuu hinnalla,ei marmoritiskille.Mulla on kestäny ihan hyvin kummassaki vehkeessä.
Turbokoneesta ei tuu juurikaan enempää kustannuksia jos on ehjä kampe ja turboja löytyy käytettynä täältä kerholtaki.Itse kyl valitsisin turboilla olevan,on se niin paljon mukavampi kaikin puolin.
Takapyörä ohjaus on vertex mallissa ja se kääntää renkaita vain muutaman asteen.tietääkseni heikoin kohta on hammastangon teflonpäällysteinen pusla vasemmalla puolen.Näihin saa jäykkää tankoa jos haluaa poistaa sen kokonaan ja elektroniikan kanssa ei ole ongelmia vaikka olisi paikoillaankin.Vertex mallissa on myös kosketusnäyttö audiolle ja ilmastoinnille ym. hallinnalle.
Toyota Aristo V300 vertex edition-97,Lexus GS 450h -08,Honda X4-98

Taski

Kahden Ariston ja neljän E39:n kokemuksella, jos auton haluaa pitää ehjänä niin ainakin E39 vaatii aivan saatanasti enemmän ylläpitoa. Ja Bemarit ovat olleet 60tkm -225tkm ajettuja, eli ei nyt ihan mitään miljoonia kuitenkaan ajettu.

Aristoilla oli menty vissiin joku 140-150tkm ja aikalailla perushuolloilla pärjäsin sen mitä nyt käyttikseen oli tehtävä. Saahan niihin toki kaikki rahat menemään jos haluaa.
Suksi potkee, jalka notkee, sujulevi sukkelaan.

JV

Itsekin tuon JZS161 ariston kans pärjännyt perushuolloilla. Isoimpia ja kalliita remontteja ollut takaylätukivarret ja turbot. Niissäkin tietty ikä on tehnyt jo tehtävänsä ja osittain syy löytyy myös ratin takaa  ::) eli nuo tukivarsin kulumiset johtuu madalluksesta lähinnä ja turbot leviää jos liikaa niitä rääkkää.. Kaikin puolin ollut omaan mieleen autona ja tietty ollut monta vuotta unelmana hankkia se  ;D enää sellainen arvokkaampi hankinta on tuo typpipaineakku tuohon jarrusysteemiin.
Vakuutusmaksukin vuodessa yllätti hieman kun oli jopa edullisempi muutaman kympin kuin esim st182 celica  ;D itse taas tuon polttoaine talouden kans en ole ollut mitenkään tarkka, koska minulle tämä on harrastepeliksi kuitenkin jäämässä.  :thumbsup:
Toyota Aristo JZS161
Toyota Celica st182

itarumaa

Jos meinaat vapari-Lexusta niin osta LS, niin tulee v8 kone mukana. Ainakin oma on ihan pirteä auto ajella. Samat murheet tuntuu olevan kuin tuossa pienemmässäkin mallissa. 2.5GT Skyline (200hp) liikkuu huonommin kuin tuo LS mitä on tullut testattua.

Juccaaa

Käyttiksenä jzs161 ja tekniikaltaan vakio. Kulkee riittävästi omiin menoihin (toistaiseksi).
Tietty kulutus on kans kohtuu mahtava.. Kaiken se vie mitä sinne laittaa.
Vakuutukset on kans aika mahtavat mutta ite pidän autossa aina täys kaskoa. Bonukset on täydet kaskossa ja liikenteessä on 40-50 mut kerran se lasku vaan kirpasee maksaa :P

Suosittelen 161 koppaa jos mukavuuttakin haluaa.
Aristo Mk2. Rakennetaan hiljalleen..

La_x

Oho, tännehän on tullut vastauksia kun työ/Volvo on vienyt sen verran aikaa että ei oo jaksanut konetta katsella  :tard:

No hyvä kuulla että ei vie kaikkia rahoja, kun itse en intoudu virittämään/madaltamaan, ainoastaan jotkut kalliit 18" kiekot tarttis alle. Toki vähän voisi painetta nostaa. Niin ja tosiaan tuota 161, eli uudempaa koppaa kokoajan ollut tulossa tälleen selvennykseksi.  Tämä tavallaan löi lukkoon lopullisesti tämän homman, että talven aikana näyttävempää autoa alle, kesäautoksi tuota aattelin ja talvet saa mennä tonnin pommilla. Kummiskin firman oulupoika ajaa E39 bemarilla, joten jos sillä on varaa ajaa niin kyllä itellä on varaa tämmönen pitää tiellä. Ja onkos tuo kohtuu mahtava kulutus siis tuo alle 9 matkaa ja kaupungissa jos pääsis alle 15, niin kelpaisi sekin. Toki bensaa saa vielä automaatista ja venäjällä on muutkin vehkeet tankattu että sekään ei ole mitenkään este.

Paljos tässä muuten on vakuutukset? Mopossa itellä 1450e/vuosi, mutta kävin vähän juttelemassa yhtiön vaihdosta ja nyt 8- alkuinen summa. Melkeen pitäis täyskasko kyllä olla tän hintaluokan pelissä.  Osakasko ollut kaikissa laitteissa muuten aina, niin ei tartti haulikon kaa lähteä ettimään autovarkaita. :evil5:

Mites, mutten kannattaako hommata suoraan tax free vai suomikilpinen? Tai no tää vissiin riippuu hinnasta millä auton saa, mutta tälleen yleisesti? Noihin pieniin idän miehiin luotan sataprosenttisesti, että ne ei ainakaan myy paskaa vissiin.

Vaatimuksina tosiaan:

-TT automaatti
-vakiokuntoinen
-n. 150tkm maksimissaan
-alle 10ke hinta kaikkine kuluineen
-ei missään nimessä sinistä sisustaa, mieluiten nahka mutta ei ole aivan pakollinen

Perkele kun kuume vaan pahenee, onneks ei oo vielä joulukuu :toothy10:

Ja kiitokset vielä äijille, hyvä nähdä että täälläkin on yhtä hyvä yhteisö kuin Volvolla, tosin osanottajia tietysti paljon vähemmin.

El_Paco

Lainaus käyttäjältä: La_x - 24 lokakuu, 2014, 20:15:40
-TT automaatti
-vakiokuntoinen
-n. 150tkm maksimissaan
-alle 10ke hinta kaikkine kuluineen
-ei missään nimessä sinistä sisustaa, mieluiten nahka mutta ei ole aivan pakollinen
Nyt heitit kyllä meleko pahat vaatimukset. Tai sitten 161 koppaset on halvempia ku mitä minä kuvittelen.

La_x

Olihan tuolla viimeeks kun katoin niin montakin nettiautossa. Se yks sininen  ois komia peli mut mulla oli yks corolla aikanaan sinisillä kojelaudoilla yms. ja sain hirveät traumat. Ex prätkäkin oli saman värinen ja muuttui mattavihreäksi alle viikossa. Ja noita taxfreetä jos saa alle 3k kilpiin niin nekin menee just tohon.

timppaanen

#13
Justiin tuli vakuutus lappu kotio ja siinä luki 70 +70 bonuksilla 594e että ei sekään mikään paha oo  :) pop vakuutus L

Joni P.

Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 24 lokakuu, 2014, 21:24:15
Nyt heitit kyllä meleko pahat vaatimukset. Tai sitten 161 koppaset on halvempia ku mitä minä kuvittelen.

alkaen 5000e tax free ihan kelpo yksilöt, verot 2500-3000e. Rekisteröintiin palaa todistuksineen ja valoineen max. 1000e.
Ihan realistinen budjetti 10k€ kilvissä.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi