Uusia japsituonteja kilpiin

Aloittaja Tem, 12 toukokuu, 2006, 07:30:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tem

http://www.valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=154997

Olenko vaan optimisti, vai sanotaanko tossa, että kesäkuun alusta lähtien saisi '98+ japsituontejakin kilpiin ilman nykyistä hyväksyntäpaprumäärää? :D
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


nr000001

Lainaus käyttäjältä: Tem - 12 toukokuu, 2006, 07:30:11
Olenko vaan optimisti, vai sanotaanko tossa, että kesäkuun alusta lähtien saisi '98+ japsituontejakin kilpiin ilman nykyistä hyväksyntäpaprumäärää? :D

Siltähän tuo nopeasti katsoen näyttäisi. Kunhan saa vaan nuo alla mainitut (+mahdolliset muut kelvollisiksi). Joku uudempi Nissan vois olla vaikka talviautona.  ;)

LainaaRekisteröintiä ei tosin jatkossakaan voi tehdä suoraan esimerkiksi yhdysvaltalaisten FMVSS-standardien tai EPA-päästömääräysten mukaan. Myös ajoneuvon heijastimilta, valoilta, renkailta ja tuulilasilta vaaditaan edelleenkin eurooppalaiset hyväksynnät.
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

spl

#2
Itse tulkitsisin asian niin, että muutoksen jälkeen EU-tyyppihyväksyntä ei enää ole pakollinen, mikä Periaatteessa mahdollistaa mm. JDM-auton rekisteröinnin Suomeen (mikä ei ole ollut viimeaikoina lainkaan mahdollista ilman poikkeuslupaa, muuttoautostatusta ja muutamaa muuta erikoistapausta lukuunottamatta).

Tämä kohta:

"katsastuksessa voidaan testilaitoksen tai valmistajan todistuksilla osoittaa, että ajoneuvo vastaa teknisesti eurooppalaisia vaatimuksia"

Ei välttämättä ole lainkaan helppoa käytännössä. Luultavasti tuo "Muutos vaikuttaa autojen tuontiin lähinnä Yhdysvalloista." on seurausta siitä, että Japanissa on hyvin erilaiset vaatimukset kuin Euroopassa, minkä vuoksi useaan JDM-autoon ei välttämättä ole mahdollista saada hankittua vaadittuja valmistajan todistuksia. Varsinkin nykyiset turvallisuusvaatimukset ovat tietääkseni sitä luokkaa, että en usko niiden olevan kohtuullisilla kuluilla osoitettavissa testeillä. Ts. kannattaa selvittää mitä todistuksia vaaditaan ja onnistuuko niiden hankkiminen ennenkuin tilaa itselleen peltoauton ;)

Jore

Tämä tarkoittaa juurikin sitä että jatkossa saa mm. S15 silvian sekä R34 GT-R:n kilpiin. Pre98 autoihin tuo ei oikeastaan vaikuta, ja lisäksi kun R34 GT-R:ää ei suomessa ole kenelläkään varaa ostaa (yli 70ke kilpiin) niin aika laihaksi jää tuo JDM malleja muutoksen kautta koskeva etu. Tietysti joku R34 GTT, uusi Integra tms voisi olla ihan hauska kapine.

T:Jore

Jore

Lainaus käyttäjältä: spl - 12 toukokuu, 2006, 11:28:41
Itse tulkitsisin asian niin, että muutoksen jälkeen EU-tyyppihyväksyntä ei enää ole pakollinen, mikä Periaatteessa mahdollistaa mm. JDM-auton rekisteröinnin Suomeen (mikä ei ole ollut viimeaikoina lainkaan mahdollista ilman poikkeuslupaa, muuttoautostatusta ja muutamaa muuta erikoistapausta lukuunottamatta

Höpöhöpö! Ohan noita JDM tuonteja jo useita kilvissä ilman mitään poikkeuslupia.

T:Jore

spl

Lainaus käyttäjältä: Jore - 21 toukokuu, 2006, 22:04:54
Lainaus käyttäjältä: spl - 12 toukokuu, 2006, 11:28:41
Itse tulkitsisin asian niin, että muutoksen jälkeen EU-tyyppihyväksyntä ei enää ole pakollinen, mikä Periaatteessa mahdollistaa mm. JDM-auton rekisteröinnin Suomeen (mikä ei ole ollut viimeaikoina lainkaan mahdollista ilman poikkeuslupaa, muuttoautostatusta ja muutamaa muuta erikoistapausta lukuunottamatta

Höpöhöpö! Ohan noita JDM tuonteja jo useita kilvissä ilman mitään poikkeuslupia.

T:Jore
EU-tyyppihyväksyntää on vaadittu 1998-> ensirekisteröidyille autoille (osittainen vm 1997->). Onko niitäkin saatu kilpiiin.. ja jos on niin miten? Tässähän on nimenomaan kysymys kohtuu uusista autoista, vanhoihin muutos ei vaikuta mitenkään, koska suomessa ei ole ennen em. vuosia ensirekisteröityihin autoihin koskaan vaadittu EU-tyyppihyväksyntiä.

Jore

On myös 98-> japsituonteja kilvissä. Lisäksi jopa eräs maahantuojan tuoma automallisarja on ilman EU-hyväksyntää ja niitäkin on kilvissä huomattava määrä. Ja toi ei muuten ole osittain -97 vaan vuodet on -96 alkaen uusille mallisarjoille ja -98 alkaen olemassa oleville mallisarjoille.

T:Jore

J-M kujala

tuo testilaitoksen papru vaan on aika tyyris . 10 K€   :-X  ja lähin hyväksytty testipaikka hollannissa  :P .meinaan just tuli tuttavan auto testeistä .

mut nuilla tehtaan papruilla / luultavasti jopa varaosanumero luetteloilla on todistettavissa riittävästi /riittävän helposti .

duke

mulla on mr2 turbo vm-90 japanin tuonti ja on tarpeeks vittumainen saada kilpiin kiitos aken!!kysyin katsastusmiehiltä helpottaako tämä tuleva laki mua ollenkaaan vastaus oli että ei..samat päästötodistukset on hommattava..joten periaatteessa mikään ei muutu...

Jore

Jos toi on se meidän tuoma niin voin hommata sulle siihen paperit.. Soitellaan vaikka alkuviikosta.

T:Jore

duke

joo kyllä on,olis kyllä hyvä jos vain pystyt saamaaan ne jostain :)..jouko lakanen kysy japanista mut ei ole kuulunu mitään..meinasin kokeilla katittomana leimata kun se on 90 jos se ei onnistu niin sit jonku celican papereilla...

Tem

Lainaus käyttäjältä: duke - 02 kesäkuu, 2006, 17:24:00joten periaatteessa mikään ei muutu...

Olihan se tuossa ylempänäkin jo, että tää helpottaa vaan uudempien kanssa..
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


^Juha^

Kyselläänpä vaikka tämä aiheen alla.
eli kuinka vaikeaa tuollaisen jdm 94-95 vm. turbo mr2:sen rekisteröinti on?