Ahtopaineista ja ahtimen käytöksestä...

Aloittaja DeMoN, 24 syyskuu, 2006, 17:59:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DeMoN

Tuli sitten ostettua automaattivaihteinen turbo supra vm90.

Aloin ihmettelemään, sitä että normaaliajossa ahtopainemittari näyttää makaavan pohjassa(-2), ja nousee vasta kun antaa kenkää oikein kunnolla. Kun sitten antaa kenkää, niin turbon potku on melkoinen ja pienikin hölläys kaasusta niin taas mittari tipahtaa sinne -2 lukemaan. Ei tunnu nousevan tasaisesti, vaan repivästi. On hiukan on/off... Onko tämä normaalia? Vai mahtaako jossain olla vikaa? En nimittäin ole ikinä ennen ajanut mitään bensaturboa...

Ja minne tuon orginaali-mittarin pitäisi nousta vakio ahdoilla? Mittari nousee sinne n.2,66 lukemaan, eli jos oikein laskin niin olisi n.0,35bar. Eli on mitä pitäisikin?

Klunssila

Lainaus käyttäjältä: DeMoN - 24 syyskuu, 2006, 17:59:28
Tuli sitten ostettua automaattivaihteinen turbo supra vm90.

Aloin ihmettelemään, sitä että normaaliajossa ahtopainemittari näyttää makaavan pohjassa(-2), ja nousee vasta kun antaa kenkää oikein kunnolla. Kun sitten antaa kenkää, niin turbon potku on melkoinen ja pienikin hölläys kaasusta niin taas mittari tipahtaa sinne -2 lukemaan. Ei tunnu nousevan tasaisesti, vaan repivästi. On hiukan on/off... Onko tämä normaalia? Vai mahtaako jossain olla vikaa? En nimittäin ole ikinä ennen ajanut mitään bensaturboa...

Ja minne tuon orginaali-mittarin pitäisi nousta vakio ahdoilla? Mittari nousee sinne n.2,66 lukemaan, eli jos oikein laskin niin olisi n.0,35bar. Eli on mitä pitäisikin?
On ihan normaalia. Elektroninen ahtopainemittari vaan on kokoajan puoli sekuntia jäljessä. Vakioahtimen ja 0,35barin kans ei voi kamalan repivästä ahtojen/tehojen noususta puhua, mutta kyllä ne kerrasta siihen maksimiin pomppaa...

DeMoN

Kyllä se turbopotku vaan tuntuu aikalailla, varsinkin jos toi tomaatti vaihtaa just silloin alaspäin... Lähti heittämään perää melko v***umaisesti risteyksessä... Oon aina kuvitellut, että sen pitäis vakiossa tulla kuitenkin melko pehmeästi.

JP

hajalla oleva dumppi tehostaa tunnetta...

DeMoN

Tuli vaan mieleen, että taitaa vaikuttaa sekin, että ECU on vikatilassa. On meinaan nakutusanturien piuhat irti ja liittimet puuttuu piuhojen päästä. Onko muuten tietoa kellään, että saako noita liittimiä jostain? Ei tekis mieli ostaa koko moottorin johtosarjaa niitten takia...

Juhani

Lainaus käyttäjältä: DeMoN - 27 syyskuu, 2006, 08:46:13
Tuli vaan mieleen, että taitaa vaikuttaa sekin, että ECU on vikatilassa. On meinaan nakutusanturien piuhat irti ja liittimet puuttuu piuhojen päästä. Onko muuten tietoa kellään, että saako noita liittimiä jostain? Ei tekis mieli ostaa koko moottorin johtosarjaa niitten takia...
Multa saattais löytyä irrallisesta johtosarjasta. Kerkeän kyllä vasta viikonloppuna tarkistamaan...
Toyota Supra MKIII Turbo -86, ex
Toyota Supra MKIV TT 6v -93, ex
Mitsubishi Legnum VR-4 5v -01, ympärivuotinen käyttis
Toyota Aristo -99

DeMoN

Lainaus käyttäjältä: Juhani - 27 syyskuu, 2006, 13:34:59
Lainaus käyttäjältä: DeMoN - 27 syyskuu, 2006, 08:46:13
Tuli vaan mieleen, että taitaa vaikuttaa sekin, että ECU on vikatilassa. On meinaan nakutusanturien piuhat irti ja liittimet puuttuu piuhojen päästä. Onko muuten tietoa kellään, että saako noita liittimiä jostain? Ei tekis mieli ostaa koko moottorin johtosarjaa niitten takia...
Multa saattais löytyä irrallisesta johtosarjasta. Kerkeän kyllä vasta viikonloppuna tarkistamaan...

Se olisi kiva, jos löytyis. Kävin ihan toyota-huollosta ja varaosatiskiltä niitä kysymässä, mutta ei löytynyt. Koko johtosarja tulis liian kalliiks... Yhdeltä purkaamoltakin kysäisin, mutta ei ollut. Koitan vielä ainakin yhdeltä purkaamolta kysyä niitä. Ei viittis millään ajella kovin kauaa ilman nakutusantureita, ei toimi kuten pitäis ja voihan siinä olla konekin vaarassa.

Hitto, kun aina löytyy niitä tee-se-itse -miehiä, jotka ronkkii kaiken mahdollisen ketuiks... ;D

Ja jos joku tietää esim. noitten liittimien merkin/valmistajan niin vois koittaa ettiä jotain jälleenmyyjääkin, vai onko noi jotain spesiaali tavaraa?

Juipe

"Luulis" noiden olevan ihan autokohtaisia. On noita purkuvehkeitä täällä aina senverran hyvin kaupan että eiköhän jostakin pian löydy  ;)
Juha M

Tem

Tai sitten haet vaan Motonetista tms. yleismallisen liittimet molemmat päät ja laitat niillä kiinni.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Jusba

Lainaus käyttäjältä: Tem - 28 syyskuu, 2006, 07:10:38
Tai sitten haet vaan Motonetista tms. yleismallisen liittimet molemmat päät ja laitat niillä kiinni.
Voisitko havainnollistaa kuvien kera että niinku miten?? ;)
Club 200mph with 7M

Tem

Lainaus käyttäjältä: Jusba - 28 syyskuu, 2006, 07:21:58
Lainaus käyttäjältä: Tem - 28 syyskuu, 2006, 07:10:38
Tai sitten haet vaan Motonetista tms. yleismallisen liittimet molemmat päät ja laitat niillä kiinni.
Voisitko havainnollistaa kuvien kera että niinku miten?? ;)

Otetaan 1kpl naaraspuolisia liittimiä ja 1kpl urospuolisia. Toinen laitetaan nakuanturin piuhan päihin ja toinen johtosarjan piuhan päihin. Toistetaan n kertaa jokaiselle liittimettömälle anturille.

Ei kai tässä nyt kuvia tarvii piirrellä? ;D
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


JP

Lainaus käyttäjältä: Tem - 28 syyskuu, 2006, 07:34:47
Lainaus käyttäjältä: Jusba - 28 syyskuu, 2006, 07:21:58
Lainaus käyttäjältä: Tem - 28 syyskuu, 2006, 07:10:38
Tai sitten haet vaan Motonetista tms. yleismallisen liittimet molemmat päät ja laitat niillä kiinni.
Voisitko havainnollistaa kuvien kera että niinku miten?? ;)

Otetaan 1kpl naaraspuolisia liittimiä ja 1kpl urospuolisia. Toinen laitetaan nakuanturin piuhan päihin ja toinen johtosarjan piuhan päihin. Toistetaan n kertaa jokaiselle liittimettömälle anturille.

Ei kai tässä nyt kuvia tarvii piirrellä? ;D
entäs jos nakuanturissa ei ole piuhoja? on vain yhteenvalettu anturi ja liitin mites tämä  ::)

Tem

Lainaus käyttäjältä: JP - 28 syyskuu, 2006, 08:12:52entäs jos nakuanturissa ei ole piuhoja? on vain yhteenvalettu anturi ja liitin mites tämä  ::)

No näppärä mies osaa varmasti soveltaa. ::)

Jos tuntuu liian vaikealta, niin sitten kannattaa vaan ostaa suoraan sopiva. ;)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


DeMoN

Lainaus käyttäjältä: Tem - 28 syyskuu, 2006, 07:10:38
Tai sitten haet vaan Motonetista tms. yleismallisen liittimet molemmat päät ja laitat niillä kiinni.

Se on sitten se viimeinen vaihtoehto. Pitäis ottaa ne anturit irti ja ovat sen verran hankalassa paikassa. Toisen saa suht kivuttomasti irtikin, mutta toisen kanssa saakin sitten taistella, ellei irrota imusarjaa pois tieltä. Sinne vaan sitten juottaa piuhan suoraan kiinni kontaktiin, täyttää epoksilla ja yleismallin liittimet väliin, niin homma toimii. :)

Jusba

Lainaus käyttäjältä: Tem - 28 syyskuu, 2006, 08:53:33
No näppärä mies osaa varmasti soveltaa. ::)

Jos tuntuu liian vaikealta, niin sitten kannattaa vaan ostaa suoraan sopiva. ;)
Nyt et varmaankaan ole tietoinen millaisesta anturista on kyse?
Club 200mph with 7M