Mikä on vakio MKIV turbo Supran suorituskyky ?

Aloittaja Puman, 28 tammikuu, 2010, 11:39:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Puman

Hei taas pitkästä aikaa.

T-sport Celica meni kaupaksi keväällä 2008 ja hetken aikaa oli mielessä MKIV Supra, mutta eihän niitä vasemmaltaohjattavia löydy mistään. Turbovasureista nyt puhumattakaan.  Ostin siis pitkään unelmoimani C5 Vetten mallia 2000. Hintaluokka oli samaa tasoa kuin hyvin pidetyillä MKIV turbovasureilla eli noin 35 tonttua.

Viimekesänä Turussa sattui varsin mielenkiintoinen haaste. Viereeni liikennevaloihin tuli valkoinen oikealta ohjattava neloskorinen Supra ja sitä kuskaava lippispää kommunikoi viittomakielellä halustaan kaksintaisteluun samalla kun polki pedaalia vimmatusti. Lapsetti sen verran, että iskin jo vaihteen pakkoykköselle, kunnes huomasin Turbosta kielivän skuupin Supran konepellillä. En ollut enää varma voitostani ja annoin olla. Vaihde takaisin D:lle ja nyökäilin kieltävästi. Uskokaa tai älkää, niin tällä toiminnalla pelastin meidän ajokortit. Vähän matkaa eteenpäin Poliisipaku tuli kolmion takaa taakse ja, jos skabaa olisi otettu, niin kiinni olisi jääty.

Mutta kysymys onkin. että olisinko voittanut, jos olisin vastannut turbo-Supran haasteeseen ? D-päällä mun Vette kiihtyy omien kellotusteni mukaan sataseen 5.7 sekunnissa ja pakkovaihteilla 5.2 sekunnissa riippuen tietty miten hyvin renkaat saa pitoa.  

gEmaLi

#1
kuvaukset kuulostaa kovasti arbenilta =) ja kyllä kiiru olis tullu varmasti, kun tuo auto ei kovin vakio ole.. Vakion suoritus kyvystä en kyllä tiedä, kiinnostais itseäkkin.. Manuaalin ja myös automaatin.

Edit:  ei kyllä vakio tt vähän yli 5 mene, tai en ainakaan usko. Viisaammat sieltä korjatkoon. Oma tt at ei kyllä varmasti menny viime vuonna alle 7 tai en ainakaan usko, oli tuolloin vakio.

nr000001

Lainaus käyttäjältä: Puman - 28 tammikuu, 2010, 11:39:17
Mutta kysymys onkin. että olisinko voittanut, jos olisin vastannut turbo-Supran haasteeseen ? D-päällä mun Vette kiihtyy omien kellotusteni mukaan sataseen 5.7 sekunnissa ja pakkovaihteilla 5.2 sekunnissa riippuen tietty miten hyvin renkaat saa pitoa.  

C5 ja vakio euro/usdm saattavat mennäkin samoihin, riisikippokuskeilla on vaan paha tapa mennä muuttamaan tehtaan vakiota, jolloin C5:llä ei ole enää mitään muuta käyttöä kuin bulevardilipuminen. Hienoja pelejä silti. Omasta riisipulkastani penkitettiin joskus muinoin 5 vuotta sitten vakiona 367 konia ja pikkuvireillä pari heppaa enemmän. Jos olit viivalla arbenin kanssa, olisit nähnyt vain perävaloja ja sen jälkeen mainitsemasi siniset ja yhden punaisen.  ;D

( gEmaLin postikorolla on niin loppu, ettei se varmasti kuljekaan.  :P )
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Venom

Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 28 tammikuu, 2010, 11:48:37
Oma tt at ei kyllä varmasti menny viime vuonna alle 7 tai en ainakaan usko, oli tuolloin vakio.
??? MKIII tt menee tehtaan antamien kykyjen mukaan 6 sekkaa satkuun manuaalilla, eikai seuraava korimalli ja tomaatti loota noin paljoa vaikuta?
-91 Supra JZA70 1JZ-GTE
-91 Supra JZA70 1JZ-GTE
-91 Supra JZA70 xx-xx
-04 Caldina ST246 3S-GTE

Arben

#4
en ollut mä..mulla ei oo skuuppiakaan..

anyway,uskon että olisin tollasen c5 piessyt ;D..eipä viime kesänä ollut mitää hyviä kilvan ajoja,yksi 600cc sportti pyörä 8)

tosissaan näitä täysin vakioita supria on vähän,varsinkin kun kaikki on jdm(kuningas malleja siis ;D)  mihin joka ikiseen tuntuu olevan vaihdettu ränni japanin päässä jo jolla päästään jo aika pitkälle..


nr000001

Lainaus käyttäjältä: Puman - 28 tammikuu, 2010, 11:39:17
 Ostin siis pitkään unelmoimani C5 Vetten mallia 2000.

Vaikutatko Turun seudulla? Minkä värinen lasikuitupulkkasi on?
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

kaahari

#6
Tuollaiset numerot oli ainakin brittifoorumilla... siis valmistajan ilmoittamat arvot, todellisuus on varmaan toinen ~15v vanhoille autoille  ::)
Euro/UK-spec manual 4.9
JDM TwinTurbo Manual 5.1
Euro/UK-spec Automatic 5.5
Vapari manuaali 6.5
Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

Strabe

Lainaus käyttäjältä: kaahari - 28 tammikuu, 2010, 14:14:30
Tuollaiset numerot oli ainakin brittifoorumilla... siis valmistajan ilmoittamat arvot, todellisuus on varmaan toinen ~15v vanhoille autoille  ::)
Euro/UK-spec manual 4.9
JDM TwinTurbo Manual 5.1
Euro/UK-spec Automatic 5.5
Vapari manuaali 6.5


Vapari 6.5 BUHAHA  ;D
JZZ30 vm.91

gEmaLi

Lainaus käyttäjältä: kaahari - 28 tammikuu, 2010, 14:14:30
Tuollaiset numerot oli ainakin brittifoorumilla... siis valmistajan ilmoittamat arvot, todellisuus on varmaan toinen ~15v vanhoille autoille  ::)
Euro/UK-spec manual 4.9
JDM TwinTurbo Manual 5.1
Euro/UK-spec Automatic 5.5
Vapari manuaali 6.5


siis tosta puuttuu täysin jdm automaatti :D ja jos manuaali menee 5.1 niin automaatti vain jotain 5.7-5.8  ja vaparihan melkeen jo muka pärjää :(

gEmaLi

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 28 tammikuu, 2010, 12:43:49
C5 ja vakio euro/usdm saattavat mennäkin samoihin, riisikippokuskeilla on vaan paha tapa mennä muuttamaan tehtaan vakiota, jolloin C5:llä ei ole enää mitään muuta käyttöä kuin bulevardilipuminen. Hienoja pelejä silti. Omasta riisipulkastani penkitettiin joskus muinoin 5 vuotta sitten vakiona 367 konia ja pikkuvireillä pari heppaa enemmän. Jos olit viivalla arbenin kanssa, olisit nähnyt vain perävaloja ja sen jälkeen mainitsemasi siniset ja yhden punaisen.  ;D

( gEmaLin postikorolla on niin loppu, ettei se varmasti kuljekaan.  :P )

No onneks asialle on tehty jo pieni muutos, toivottavasti edes nyt sais vähä koneja irti :D et jos päästäs alle tehtaan luvattuihin, kun nyt meni noin paljo ylitte :D

@rttu

JDM/valkoinen/scoop/Turun tienoo J.Kottilan ex
Tdi RS

gEmaLi

Lainaus käyttäjältä: @rttu - 28 tammikuu, 2010, 17:26:16
JDM/valkoinen/scoop/Turun tienoo J.Kottilan ex

tää mikä on/oli liedos karrilalla myynnissä? automaatti?

@rttu

Tdi RS

vase

Vakiosta ei juuri kokemusta, mutta putkella ja bcc:llä pääsee aika pitkälle. Perus c5 kyllä jää kunhan tarpeeksi pitkään vedättää.

Puman

Lainaus käyttäjältä: kaahari - 28 tammikuu, 2010, 14:14:30
Tuollaiset numerot oli ainakin brittifoorumilla... siis valmistajan ilmoittamat arvot, todellisuus on varmaan toinen ~15v vanhoille autoille  ::)
Euro/UK-spec manual 4.9
JDM TwinTurbo Manual 5.1
Euro/UK-spec Automatic 5.5
Vapari manuaali 6.5


Tehdas on ilmoittanut mun automaatti ceefemmaan 0-100 kmh 5.2 sec. Todellisuudessa tuo onnistuu vain pakkovaihteilla ja erittäin hyvin lämmitetyillä takapyörillä. Tuulilasin testissä vuonna 1999 kiihdyttivät uuden automaatti C5:n sataseen D-vaihteella 5.7 secuntiin. Itse kellotin tuon saman 5.7 sec niin ikään D-vaihteella.

Puman

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 28 tammikuu, 2010, 14:08:53
Vaikutatko Turun seudulla? Minkä värinen lasikuitupulkkasi on?

Se ainoa oikea väri. Torch red.

vase

Hyvin tiukka veto on kyllä supraa vastaan tommonen liikennevalokiihdytys. Taitaa kuski ja reaktiot viedä tuossa voiton. Perinteisessä motarivedossa, missä kuljettajien erot on aika hyvin eliminoitu, laittaisin kyllä rahani putkivirisupralle.

Puman

Lainaus käyttäjältä: vase - 29 tammikuu, 2010, 14:16:08
Hyvin tiukka veto on kyllä supraa vastaan tommonen liikennevalokiihdytys. Taitaa kuski ja reaktiot viedä tuossa voiton. Perinteisessä motarivedossa, missä kuljettajien erot on aika hyvin eliminoitu, laittaisin kyllä rahani putkivirisupralle.

No automaatissa ei juuri kuskin tarvitse muuta tehdä, kun pitää ratista kiinni ja kaasua pohjassa. Mitä motarivetoihin tulee, jos puhutaan kiihdytyksesta 100km/h - 160 Km/h, niin uskallan oman kokemukseni kautta sanoa, että 5.7 L kasin vääntö on aika rajua. Itse en noita liikennevalolähtöjä tai 0-100 rykäisyjä juurikaan harrasta. Mutta motarilla tulee taas karstaa irroiteltua välillä ehkä liiankin rohkeasti. Jo vakio Ceefemman ohituskiiihtyvyys on aika rajua menoa, mutta niinhän urheiluautossa pitääkin olla.

Itsekin olen tekemässä ensikesäksi perus bolt-on imari, pakosarja ja putkivirit. Pikkulohkokasista voi noilla mausteilla oikeasti saada sen 15 % maksimitehosta lisää, mikä mun tapauksessa on noin 40 lisähummaa takapyörille. Vetteforumilla monet kollegat ovat tehonälässään heti auton hankittuaan vaihtamassa nokka-akselia ja kansia rajuumpiin versioihin. Vaparin virittäminen on kallista ja taitoa vaativaa hommaa, mutta 5.7 LS1:ssä riittää potentiaalia, jos tietää mitä tekee. Ceefemmoja on kuitenkin sen verran paljon tehty, että vara ja viriosia on paljon ja helposti saatavilla, koska moottoritekniikka on peruschevyä. Sama kone on eri viritysasteina myös muissakin GM:n perusautoissa kuten vaneissa. Ja dollarin kurssin ansiosta osia saa nyt jenkeista edullisesti. Siksipä itsekin ajattelin käyttää kursseja nyt hyväksi ja hankkia osia varastoon tulevaisuutta varten.

Mitä muuten maksaa koko putkisto peltisarjoineen MKIV Supraan ?  Itse kun aikoinaan T-sport Celicaa laitoin, niin pelkkä Supersprintin takapönttö tuplaulostuloilla maksoi yli 800 euroa. Liekö Suprassa kalliimpi. ?

Noppa_

#18
C5 corvette
Horsepower/kW @ engine RPM
   

345 @ 5600/257 kW @ 5600

Torque/N-m (lb.-ft. @ engine RPM)
   

350 @ 4400/475 N-m @ 4400

euro supra

320 hp
315 ft/lb=427Nm

Jdm supra

280 hp
323 ft/lb =440Nm (1997 VVTi 338 ft/lb)

Eipä se putkiviri supe paljon kalpene tommosen muoviauton kanssa.

Edit:


JDM
0 - 100 kph       5.7s
400m               13.80 @ 162 kph

Euro
0 - 100 kph       5.3
400m               13.3 @ 173 kph
   

Ford Sierra Stw -86, Nissan Primera -97, Toyota Aristo JZS147 -91, Toyota Aristo JZS147 -97

Miqqe

Lainaus käyttäjältä: vase - 29 tammikuu, 2010, 14:16:08
Hyvin tiukka veto on kyllä supraa vastaan tommonen liikennevalokiihdytys. Taitaa kuski ja reaktiot viedä tuossa voiton. Perinteisessä motarivedossa, missä kuljettajien erot on aika hyvin eliminoitu, laittaisin kyllä rahani putkivirisupralle.

itse laittaisin kans vähäiset roponi likoon putkivirisupralle. ja kyllä mun mielestä noilla C5:lla voi lipua vaan katuja, ei sellasesta ainakaan mihinkään ollu viime kesänä kun härnään tuli isommalla tiellä  :toothy10:
mutta itsellähän on tosin vaan mk III
Toyota Supra MKIII (ikuinen projekti)

Puman

Lainaus käyttäjältä: Miqqe - 30 tammikuu, 2010, 13:55:15
itse laittaisin kans vähäiset roponi likoon putkivirisupralle. ja kyllä mun mielestä noilla C5:lla voi lipua vaan katuja, ei sellasesta ainakaan mihinkään ollu viime kesänä kun härnään tuli isommalla tiellä  :toothy10:
mutta itsellähän on tosin vaan mk III

Ei liene väärin veikattu, että sun MKIII ei ole ihan vakio ?

kaahari

#21
Ehkä siksi porukka suitsuttaa tuollaista "perus" putkivirisupraa että tuonne lähes ~380hp (1,2bar) konetehoon asti riittää putkisto, ahtopaineensäädin ja fcd tai piggypack. Kestävyys on tietty toinen juttu, riskihän tuollaisissa puuhissa aina vanhoilla turboilla ja ilman kunnollista moottorinohjausta mutta kyllähän nuo pääsääntöisesti ovat näyttäneet kestävän läjässä...


Tuossa muutama tulos brittifoorumilta -09: (suuntaa antavaksi vain...)

Run #2 – Wiggy1980 – Supra auto TT – 346.6bhp (1.0 bar)
Run #3 – Jamesy – Supra auto TT – 415.0 (1.2 bar)
Run #4 – Jamie P – Supra 6-speed single turbo – 730.9bhp (1.8 bar)
Run #5 – Alex M – Supra 5-speed N/A – 215.1bhp
Run #6 – Lee P – Supra 6-speed big twin turbo – 824.5bhp (1.7 bar)
Run #7 – Abz – Supra auto TT – 352bhp (0.9 bar)
Run #8 – imi – Supra 6-speed single turbo – 563.2bhp (1.4 bar)
Run #9 – Alex M – Supra auto TT – 354bhp
Run #10 – Paul Whiffin (Whifbitz) – Supra 6-speed single turbo – 751.6bhp (1.6 bar)
Run #11 – Steve L (Whifbitz) – Supra 6-speed single turbo – 652.4bhp
Run #12 – Supra Plant – Supra TT auto – 334.2bhp (stock)
Run #13 – Dash Rendar – Supra 6-speed single turbo – 503.1bhp (1.2 bar)
Run #14 – The Punisher – Supra 6-speed TT – 439.2bhp (1.25 bar)
Run #15 – Gaz6002 – Supra 6-speed single turbo – 512.7bhp (1.45 bar)
Run #16 – M5W TT – Supra 6-speed single turbo – 537.5bhp (1.45 bar)
 
Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

Miqqe

Lainaus käyttäjältä: Puman - 30 tammikuu, 2010, 14:06:12
Ei liene väärin veikattu, että sun MKIII ei ole ihan vakio ?

niin onhan mulla ne perus virit  ;D putki ja yms. ei mitään ihan päätähuimaavia siis
Toyota Supra MKIII (ikuinen projekti)

Puman

#23
Lainaus käyttäjältä: Miqqe - 30 tammikuu, 2010, 16:40:03
niin onhan mulla ne perus virit  ;D putki ja yms. ei mitään ihan päätähuimaavia siis

Vettefoorumilla eräs member kirjoiteli kerran aika hauskan kisailuraportin teinipoikien tuningooppelia vastaan. Pojat paineli Ooppelilla sen mitä suorituskyky salli ja vettekuski pysytteli juuri sopivasti  takaviistossa perässä koko kisamatkan. Olivat pojat samana iltana huoltsikalla suu vaahdossa kertoneet ettei semmonen Corvette kulje mihinkään, koska he juuri jättivät sellaisen ooppelillaan. Hyvän mielen saivat.

Mutta MKIII Turbosupra omaa todella hyvän viripotentiaalin. Esimerkiksi Joensuun lähellä Onttolan lentokentällä järjestettävissä vuosittaisissa kiihdytysajoissa nopeimman kiihtyvyyden ja loppunopeuden on saavuttanut jo parina vuotena peräkkäin MKIII Supra yli 600 humman tehoillaan. Taakse jäi ihan miljoonamiesten lelujakin.

Miqqe

Lainaus käyttäjältä: Puman - 30 tammikuu, 2010, 18:27:56
Mutta MKIII Turbosupra omaa todella hyvän viripotentiaalin. Esimerkiksi Joensuun lähellä Onttolan lentokentällä järjestettävissä vuosittaisissa kiihdytysajoissa nopeimman kiihtyvyyden ja loppunopeuden on saavuttanut jo parina vuotena peräkkäin MKIII Supra yli 600 humman tehoillaan. Taakse jäi ihan miljoonamiesten lelujakin.

mutta eiköhän toi kulkeminenkin oo vähän välityksistäkin jo kiinni. ku onhan se nyt ihan sama vaikka autossa olis 1000hp jos ei välitykset riitä  ;D
Toyota Supra MKIII (ikuinen projekti)

Puman

Lainaus käyttäjältä: Miqqe - 30 tammikuu, 2010, 20:27:00
mutta eiköhän toi kulkeminenkin oo vähän välityksistäkin jo kiinni. ku onhan se nyt ihan sama vaikka autossa olis 1000hp jos ei välitykset riitä  ;D

Olet oikeassa tuossa. Perämurikan välitykset on yksi suurimmista kiihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Jos hyvää kiihtyvyyttä hakee, niin pelkästään tiheämpivälitteisen perämurikan vaihtamalla pääsee samaan tulokseen kuin hintavilla viriosilla. Esim automaatti C5 Vetteä sai tehtaalta kahdella perällä. Perus axle ratio 2.73 ja performance axle 3.15.  Itselläni on tuo jälkimmäinen ja viime kesänä kyydissäni ollut perusperäisen ceefemman omistaja sanoi kiihtyvyydessä olevan huomattavan eron. Silti haluaisin asentaa 3.42 tai 3.73 perämurikan. Maksaa noin 1600 $ ja on ihan bolt on osa.

spl

Miten tuon nyt ottaa. Sekin hidastaa jos joutuu jatkuvasti vaihdetta vaihtamaan. Esim 6-vaihteisessa MKIV:ssa kun tehoa alkaa olla "riittävästi" niin pito alkaa rajoittaa kiihtyvyyttä vähintään ykkösellä ja kakkosella... joskus myös kolmosella. Eli alkupään vaihteista tulee sellaisia sutimisvaihteita, jotka joutuu vispaamaan läpi hirveällä kiireellä... Siinä vaiheessa voisi olla järkevämpi veivata välityksiä ylöspäinkin, jotta alkupään vaihteista saisi käyttökelpoisempia.

Olisi hienoa jos pystyisi vaikuttamaan yksittäisten vaihteiden välityksiin, mutta siihen ei taida olla palikoita tarjolla järkevillä kustannuksilla..

Noppa_

Lainaus käyttäjältä: Puman - 31 tammikuu, 2010, 01:00:04
Olet oikeassa tuossa. Perämurikan välitykset on yksi suurimmista kiihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Jos hyvää kiihtyvyyttä hakee, niin pelkästään tiheämpivälitteisen perämurikan vaihtamalla pääsee samaan tulokseen kuin hintavilla viriosilla. Esim automaatti C5 Vetteä sai tehtaalta kahdella perällä. Perus axle ratio 2.73 ja performance axle 3.15.  Itselläni on tuo jälkimmäinen ja viime kesänä kyydissäni ollut perusperäisen ceefemman omistaja sanoi kiihtyvyydessä olevan huomattavan eron. Silti haluaisin asentaa 3.42 tai 3.73 perämurikan. Maksaa noin 1600 $ ja on ihan bolt on osa.

Bolt-on kyllä se perä on. Yhden vaihdelaatikon tommoseen vaihtaneena sanon että ei ole ihan tunnin homma  :toothy10: koko taka-akselisto alas ja sitten vasta vaihtoja.
Ford Sierra Stw -86, Nissan Primera -97, Toyota Aristo JZS147 -91, Toyota Aristo JZS147 -97