Keskustelua automaattivaihteistosta

Aloittaja Soareristi, 06 heinäkuu, 2010, 23:10:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Soareristi

Pystytetään uus eloisa aihe automaattitekniikalle, lähinnä JZ-pannujen lomassa viihtyville laatikoille.

Ensimmäisen kysymyksen esittäisin vauhdissa käytettävästä N-vaihteesta eli vapaasta, voiko esimerkiksi satasen vauhdista laittaa alamäkeen vapaalle, rullailla ja laittaa takaisin D-vaihteelle ilman huolen häivää vai onko tästä haittaa/rasitusta automaatille?
1992 Soarer 2x
1997 WRX STi

samsa

Mulla on parempi kysymys.. Miksi haluat tehdä noin?  :tard:
Toyota IlmAristo -93

Soareristi

Lainaus käyttäjältä: samsa - 06 heinäkuu, 2010, 23:31:02
Mulla on parempi kysymys.. Miksi haluat tehdä noin?  :tard:
Pitemmällä tähtäimellä en käy yht useesti shellillä ku sä : DD okei no ainakin mulla automaatti jarruttaa kovemmista vauhdeista toisemmin ku alle 60km/h vauhdeissa, tarviiks kaikkeen olla syytä kunha on vaa helvetin seksikästä :)?
1992 Soarer 2x
1997 WRX STi

ooee

Jos tarkkoja ollaan niin mun käsityksen mukaan moottorijarrutukses kulutus on vois sanoa 0 kun taas tyhjäkäynnillä tyyliin 2-3litraa? tunnis, elikkä siinä menee sekin hyöty, toiseks en kyllä ite oo automaatilla ikinä noin ja ainut automaatti minkä tiedän heittävän vapaalle nostettaessa kaasun on Volvon kuormaautojen I-Shift, joten jos se olisi järkevämpää heittää vaihde vapaalle, olisi uusien autojen laatikossa ohjelma joka tekee näin mutta itse en oo törmännyt vielä lähestulkoon uusissakaan automaateissa tähän.

En kyllä itte lähtis tohon touhuun. vaan pitäisin aina D :n päällä (Tosin tätä ongelmaahan ei tuu kun on manuaali ;) )
- Kesälelu:           M-B w123Lang & e36 cabrio m-sport
- käyttöpeli:         M-B w210 cdi

Tem

Lainaus käyttäjältä: ooee - 07 heinäkuu, 2010, 00:09:42
Jos tarkkoja ollaan niin mun käsityksen mukaan moottorijarrutukses kulutus on vois sanoa 0 kun taas tyhjäkäynnillä tyyliin 2-3litraa? tunnis, elikkä siinä menee sekin hyöty, toiseks en kyllä ite oo automaatilla ikinä noin ja ainut automaatti minkä tiedän heittävän vapaalle nostettaessa kaasun on Volvon kuormaautojen I-Shift, joten jos se olisi järkevämpää heittää vaihde vapaalle, olisi uusien autojen laatikossa ohjelma joka tekee näin mutta itse en oo törmännyt vielä lähestulkoon uusissakaan automaateissa tähän.

En kyllä itte lähtis tohon touhuun. vaan pitäisin aina D :n päällä (Tosin tätä ongelmaahan ei tuu kun on manuaali ;) )

Mut josse vaan on helvetin seksikästä.. ;D
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Soareristi

1992 Soarer 2x
1997 WRX STi

ooee

kyllä jos se on jonkun mielestä Seksikästä, että laittaa automaatti laatikolla alamäes D:ltä N:llle, niin ompahan jännät mieltymykset, mun mielestä se on lähinnä tyhmää. Onneks jokainen saa tehdä autollaan mitä haluaa :)
- Kesälelu:           M-B w123Lang & e36 cabrio m-sport
- käyttöpeli:         M-B w210 cdi

Tem

Lainaus käyttäjältä: ooee - 07 heinäkuu, 2010, 08:05:05kyllä jos se on jonkun mielestä Seksikästä, että laittaa automaatti laatikolla alamäes D:ltä N:llle, niin ompahan jännät mieltymykset, mun mielestä se on lähinnä tyhmää. Onneks jokainen saa tehdä autollaan mitä haluaa :)

No mut kuvittele ku saat jonkun pissiksen kyytiin ja heität tomaatin alamäes vapaalle, ni se alkaa käydä ihan kuumana ja pyytää sua tekemään sen uudestaan.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Gitz

Uskoisin, että on jonkinlainen suojamekanismi laatikon ecussa...
Ajostahan (D) et pysty laittamaan pakkia tai parkkia päällä mutta vapaalle se menee.
Jos vauhdissa siirrät sen takas D:lle ni uskoisin, että ecu laittaa automaattisesti isoimman vaihteen silmään minkä pystyy.

Viisaammat korjatkoon.
"Question is, When you turn on your car, does it return the favor?"

anttj

näin tekee. Itseäkin kyllä kiinnostaisi mitä tuolloin tulisi tehdä, jos esim. vahingossa pökkäät kyynärpäällä vapaan silmään. Itse pari kertaa pökännyt ja muistaakseni vedin vain silmään, ei kolissu eikä pärissyt, mutta jotkut sanonut että pitäisi pysähtyä.
Anybody can do my job, but nobody can be me.

juhulius

no ei se mulla ole ainakaan mitään tehny. joskus tullu missi 2:lta-d:lle, ja mennykin n:lle. vähän se nykäsee mut korjaa äkkiä isoimmalle vaihteelle!

samsa

Itelläkin pari kertaa vahingossa N:lle mennyt kovemmassa vauhdissa.. tyrkännyt vaan D:n takas samantien. Mut en kyllä tavaksi tuota ottaisi. Käytä cruisea niin ei tee moottorijarrutuksia, jos et viitsi kaasua itse painaa ;D
Toyota IlmAristo -93

kaahari

Edellinen sz a340:n ainakin nykäs reilusti kun manu-moden kanssa leikkiessä meni vahingossa vapaa päälle ja siitä vaihde päälle vauhdissa.

[provo]
En kyllä automaatin kanssa muutenkaan harkitsis muuta vaihtoo kuin laatikon vaihtoo R sataviisneloseen tai V satakuuskymppiseen....  ::) ::)
[/provo] 
Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

Petsi

Omassa autossani (automaatti mk3 7MGE-T) olen heittänyt alamäessä vapaalle ja alamäen alla olen heittänyt lennosta D asentoon. Tätä olen tehnyt jo vuosien ajan. Sopivassa alamäessä vauhtia on tullut jopa lisää. Laatikkoa on korjattu joitakin kertoja vuosien saatossa mutta laatikko ei ole mennyt tästä syystä koskaan rikki. Alamäkivapaalla-ajossa moottorin pitää käydä koko ajan, mutten öljy turbiinissa voi kuumentua liiaksi.


Haermae

Entäpä jos heittää 2:lta D:lle kun kiekkarajotin huutaa hoosiannaa  :icon_scratch:
ex Toyota Supra MKIV RZ 3.0 -94

Strabe

Lainaus käyttäjältä: Superjuhis - 07 heinäkuu, 2010, 14:23:08
Entäpä jos heittää 2:lta D:lle kun kiekkarajotin huutaa hoosiannaa  :icon_scratch:

Onnistuu..
JZZ30 vm.91

Jantza

ei kait tosta N:ltä D:lle vaihossa mitään haittaa oo, mulla ainakin laatikko laittaa nätisti sopivan vaihteen päälle, ei nykimisiä eikä muutakaan erikoista  :) mutta tosin alamäessä en näe järkeä siinä että vapaalle pitäs heittää, paitsi jos haluaa kaasutella muuten vaan just siinä mäessä (esim: naaraita jalkakäytävällä joiden huomio pitäs saada)  ;D

ooee

Lainaus käyttäjältä: Tem - 07 heinäkuu, 2010, 08:36:40
No mut kuvittele ku saat jonkun pissiksen kyytiin ja heität tomaatin alamäes vapaalle, ni se alkaa käydä ihan kuumana ja pyytää sua tekemään sen uudestaan.


Ai Jumalauta, en tullu ajatelleeksi ollenkaan... :/ pakko swapata tonne automaatti ton takia jos vaikka kävis flaksi...  :icon_rr:
- Kesälelu:           M-B w123Lang & e36 cabrio m-sport
- käyttöpeli:         M-B w210 cdi

anttj

Lainaus käyttäjältä: ooee - 08 heinäkuu, 2010, 07:09:15

Ai Jumalauta, en tullu ajatelleeksi ollenkaan... :/ pakko swapata tonne automaatti ton takia jos vaikka kävis flaksi...  :icon_rr:

ite en näkis noin suurta vaivaa, se tsänssi et sais jonku pissiksen kyytiin on kuitenkin sen verran minimaalinen =<


edit: miten nää keskustelut lähtee aina näin pahasti OT ? 8D
Anybody can do my job, but nobody can be me.

ooee

Lainaus käyttäjältä: anttj - 08 heinäkuu, 2010, 09:13:30


edit: miten nää keskustelut lähtee aina näin pahasti OT ? 8D



Yllättävän usein kyllä mopo lähtee keulimaan ympäri....
- Kesälelu:           M-B w123Lang & e36 cabrio m-sport
- käyttöpeli:         M-B w210 cdi

Raksteri

Lainaus käyttäjältä: Gitz - 07 heinäkuu, 2010, 08:48:52
Uskoisin, että on jonkinlainen suojamekanismi laatikon ecussa...
Ajostahan (D) et pysty laittamaan pakkia tai parkkia päällä mutta vapaalle se menee.
Jos vauhdissa siirrät sen takas D:lle ni uskoisin, että ecu laittaa automaattisesti isoimman vaihteen silmään minkä pystyy.

Viisaammat korjatkoon.
Kyllä näis vanhoissa ainakin pystyy kaikki vaihteet lyömään vauhdista päälle jos haluaa... Joskus tuli kokeiltua vahingossa Ptä 80km/h vauhdista  :icon_biggrin:

Gitz

Lainaus käyttäjältä: Raksteri - 08 heinäkuu, 2010, 12:44:00
Kyllä näis vanhoissa ainakin pystyy kaikki vaihteet lyömään vauhdista päälle jos haluaa... Joskus tuli kokeiltua vahingossa Ptä 80km/h vauhdista  :icon_biggrin:
Mitäs tapahtu?  :ohnoes:
"Question is, When you turn on your car, does it return the favor?"

Raksteri

Lainaus käyttäjältä: Gitz - 09 heinäkuu, 2010, 18:49:50
Mitäs tapahtu?  :ohnoes:
Renkaat lukkoon ja auto pysähty ku seinään! Onneksi ei takana tullu ketään.. Ensimmäinen ilta ku ajoin automaatilla.  :thumbsup:

TmiJKaas

sama kävi itellä kun kiihdyttelin ekoja kertoja enkä tiennyt että isompaa voi vaihtaa painamatta sitä lukitusnappia niin vaihdoin sitten lopuksi pakille n.100km/h vauhdista, renkaat lukkoon ja si oli hetken hytti täynnä käsiä ennenkun tajusin heittää takas vapaalle ja sain auton suoristuun.
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

Raksteri

Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 09 heinäkuu, 2010, 20:28:56
sama kävi itellä kun kiihdyttelin ekoja kertoja enkä tiennyt että isompaa voi vaihtaa painamatta sitä lukitusnappia niin vaihdoin sitten lopuksi pakille n.100km/h vauhdista, renkaat lukkoon ja si oli hetken hytti täynnä käsiä ennenkun tajusin heittää takas vapaalle ja sain auton suoristuun.
Juuri näin se mullakin meni!  :toothy10:

Soareristi

Lainaus käyttäjältä: Raksteri - 09 heinäkuu, 2010, 21:30:43
Juuri näin se mullakin meni!  :toothy10:
Aina saa illal naurut näist kommenteista :'DD joo asiat tulivat selväksi, kiitoksia :D pissikset ovat varsin hullaantuneet uudesta Deeltä Ännälle -vaihtotavasta ; )))))) <3
1992 Soarer 2x
1997 WRX STi

jarppa

Lainaus käyttäjältä: Soareristi - 09 heinäkuu, 2010, 22:18:50
Aina saa illal naurut näist kommenteista :'DD joo asiat tulivat selväksi, kiitoksia :D pissikset ovat varsin hullaantuneet uudesta Deeltä Ännälle -vaihtotavasta ; )))))) <3
a
ei oo caldinakaan moksiskaan jos heittää vauhista n lle ja takas d lle.. :) ja pakille jos heittää ni piipittää vaan mut ei mee ja rullaa vapaalla..ja p asentoon se ei anna laittaakaan vauhdissa.
ei riemulla rajaa kun celica supralla ajaa! :)

jtapio85

tuli tossa vkl:na ostettua vm93 tt supra automaatti ja ihmettelin mikä se punainen nappi siin päällä on ja yleensä mitä ne muut napit myös on?? ekä automaatti auto kun on

laamaporo

Lainaus käyttäjältä: jtapio85 - 09 lokakuu, 2010, 13:25:44
tuli tossa vkl:na ostettua vm93 tt supra automaatti ja ihmettelin mikä se punainen nappi siin päällä on ja yleensä mitä ne muut napit myös on?? ekä automaatti auto kun on

Onnittelut fiksun hankinnan tekemisestä (lue: TT:n hankinnasta). Kysymyksiin kannattaa hakea haku-toiminnolla vastausta ennen kuin tekee uuden ketjun, sillä et todennäköisesti ole ensimmäinen ihminen joka asiaa aina ihmettelee. Esim. tuo sinun kysymys:

http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php/topic,11519.0.html

Lisäksi kannattaa pistää autojäsenyyshakemus sisään, sillä suurin osa forumin tavarasta on luettavissa vain jäsenpuolella.

Tervetuloa mukaan  :)

1994 Toyota Supra MKIV TT 6spd Eurospec 3.4L
1988 Toyota Supra Turbo MKIII 5spd Eurospec
2012 BMW M550d


Ethan_Hunt(toyotafreak)

KE25 2 projektia
MA70 käyttöauto

Mahdottomia tehtäviä ei ole on vain pidempi toimitusaika