Supra MkIV TT automaatin muutos manuaaliseksi

Aloittaja anse, 20 marraskuu, 2010, 15:14:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anse

Eil Supraa ostamassa ja kiikarissa tällähetkellä
MkIV tt mikä on automaatti. Itellä ei ennen automaattia ole ollu jotan kokemuksia onko kuinka mukava ajettava?
Tykkään kyllä vaihetta vaihtaa ite joten manuaali olisi tarkoitus jossain vaiheessa siihen istuttaaa. Onko kuinkasuuri operaatio
vaatiiko sähkötöitä?

Edit: Otsikko edes jotenkin aiheeseen liittyväksi. ~Baz~

kaahari

#1
Muistaakseni automaagin ecu käy vaikka laatikkona olis manuaaliloota. Onhan noita foorumilaiset laittanutkin, ei siis mikään mahdoton homma ;)

MUTTA ... jos hankittava auto on jdm eikä euro/us tms, suosittelen että ostat suoraan manuaalin koska tuo konversio (jos tekee V160/V161 lootalla että ovat verrattavissa) on about samaa hintaluokkaa kuin jdm manun ja automaatin ero, ainoastaa eroksi jää että hommaahan siinä konversiossa on jonkin verran. Olen itse tyypännyt automaatti TT:tä ja jopa omistanut mkiv automaatti vaparinkin (  :tard: ) ja ainakin omasta mielestä tuo manuaali on ainoa oikea vaihtoehto turbolliseen supraan.

Sitä ei voi väittää että automaatti ei olis satunnaiseen kruisailuun ihan jees.. A340 vaihtaa ihan kivasti ja on "mukava"... mut siksipä ei sovi just tämäntyyppiseen autoon ;)

Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

Mik__

Ja jos teet konversion niin onhan se r154 laatikko kanssa yks vaihtoehto v160:n rinnalla. Se kummasta tykkäät enemmän on makuasia ja niistä on huono kiistellä. Hinnassahan noilla on paljon eroa. Ainakaan minusta toi 154 ei ole huono vaihtoehto. Mut se on vaan mun mielipide.

Tem

Lainaus käyttäjältä: kaahari - 20 marraskuu, 2010, 15:40:52MUTTA ... jos hankittava auto on jdm eikä euro/us tms, suosittelen että ostat suoraan manuaalin koska tuo konversio (jos tekee V160/V161 lootalla että ovat verrattavissa) on about samaa hintaluokkaa kuin jdm manun ja automaatin ero, ainoastaa eroksi jää että hommaahan siinä konversiossa on jonkin verran.

Toinen ero taitaa olla auton arvo, harva arvostaa jonkun ite väkertämää manuaalia yhtä paljon ku orkkista. Samaa mieltä, osta suoraan manuaali, jos moisen haluat, eikä autoa edes ole vielä.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Osmo

Joo jos sulla ei vielä ole sitä automaattia niin, osta suoraan manuaali.
6 vaihteinen (V160/V161) maksaa kuitenkin sen ~3000e + kaikki oheistarvikkeet.
5 vaihteinen (R154) hinta pyörii jossain 500e - 1000e riippuen vähän onko 2jz kytkinkoppa.

Oon kyllä sitä mieltä, että kyllä tossa auton arvo ainaki pari kolme tonnia nousee swapin saattelemana,
riippuen ajokilometreistä ja siitä missä kunnossa se auto yleisesti on.
Ja aika basic homma loppujen lopuks, eli ei mitään rakettitiedettä,
sähköjohtojen kanssa ei pitäis tulla ongelmia kun melkein kaikki piuhat jää pois käytöstä swapin jälkeen.

Voinhan mä sulle sen specsi listan laittaa mitä siihen swappii tarviit.
Ja onhan tuolla MKIV.comissa yksi "tech article" missä kuvalliset ohjeet swapin tekoon (V160).
Sekä pitää muistaa jos tuota artikkelia seuraa, että siinä on US-supra kyseessä, eli LHD.
MKIV tt 6spd jdm

anse

Juu kiitoksia neuvoista, pitää vielä katsella vaihtoehtoja.

Puman

Minä taas luulen, että aika harvassa on sellainen manuaalikuski, joka kiihdytyksessä vastaavalle automaatille pärjää.  Manuaalin todellinen paremmuus tulee esille vain lähinnä ratajaossa, jossa on paljon nopeita jarrutuksia ja nopeita kiihdytyksiä, jossa inhimillinen tekijä merkitsee ja silloinkin vain kokeneen ammattikuskin ajamana. Mutta normaalissa moottoritiekiihdytyksessä normaali Matti meikäläisen käskemänä automaatti on ihan tasaväkinen kiihtymään vastaavaan manuaaliin verrattuna ellei parempikin. Eron tekee lähinnä kuljettajan reaktio ja automaattikuskin ei tarvitse tehdä muuta kuin suoristaa kaasujalka. Jotenkin tätä palstaa lukiessa on tullut sellainen kuva, että automaatti olisi kuin joku poliisisaattuessa ajava erikoiskuljetusrekka vastaavaan manuaaliin verrattuna.

Toinen manuaalin etu on se, että sen voimansiirto hukkaa vähemmän tehoa matkalla kampiakselilta takapyörille. Mutta tähänkin on automaattikuskille nopea lääke. Tiheämmin ratastettu perämurikka ja vakioturbiinia tiukemmin tarttuva ja enenmmän tehoa takapyörille välittävä lukkoviriturbiini tekee automaatista todella raketin kiihtymään. Aika isolla rahalla saa moottoria virittää ,että tehonnousu tarjoaa vastaavan kiihtyvyyden verrattuna tiheämpivälitteiseen perään. Ainoa haitta on se, että jos ennen mentiin 2000 kierroksilla 100/kmh niin nyt vastaavilla kierroksilla mennään 80 kmh. Eli enemmän palaa kakkua ja kone kiertää kovemmilla kierroksilla joka taas tarkoittaa lyhempiä öljynvaihtovälejä niin laatikkoon, perään ja koneseen.

Eli, jos autossa ei ole turboa, niin tiheä perämurikka on "best bang for a buck" viritys nopeampaa kiihtyvyyttä hakiessa. Ahtopaineen kasvattaminen on se halvin, mutta laittaa haasteita koneen kestävyydelle.

vase

Lainaus käyttäjältä: Puman - 23 tammikuu, 2011, 16:59:31
Minä taas luulen, että aika harvassa on sellainen manuaalikuski, joka kiihdytyksessä vastaavalle automaatille pärjää.  Manuaalin todellinen paremmuus tulee esille vain lähinnä ratajaossa, jossa on paljon nopeita jarrutuksia ja nopeita kiihdytyksiä, jossa inhimillinen tekijä merkitsee ja silloinkin vain kokeneen ammattikuskin ajamana. Mutta normaalissa moottoritiekiihdytyksessä normaali Matti meikäläisen käskemänä automaatti on ihan tasaväkinen kiihtymään vastaavaan manuaaliin verrattuna ellei parempikin. Eron tekee lähinnä kuljettajan reaktio ja automaattikuskin ei tarvitse tehdä muuta kuin suoristaa kaasujalka. Jotenkin tätä palstaa lukiessa on tullut sellainen kuva, että automaatti olisi kuin joku poliisisaattuessa ajava erikoiskuljetusrekka vastaavaan manuaaliin verrattuna.

Toinen manuaalin etu on se, että sen voimansiirto hukkaa vähemmän tehoa matkalla kampiakselilta takapyörille. Mutta tähänkin on automaattikuskille nopea lääke. Tiheämmin ratastettu perämurikka ja vakioturbiinia tiukemmin tarttuva ja enenmmän tehoa takapyörille välittävä lukkoviriturbiini tekee automaatista todella raketin kiihtymään. Aika isolla rahalla saa moottoria virittää ,että tehonnousu tarjoaa vastaavan kiihtyvyyden verrattuna tiheämpivälitteiseen perään. Ainoa haitta on se, että jos ennen mentiin 2000 kierroksilla 100/kmh niin nyt vastaavilla kierroksilla mennään 80 kmh. Eli enemmän palaa kakkua ja kone kiertää kovemmilla kierroksilla joka taas tarkoittaa lyhempiä öljynvaihtovälejä niin laatikkoon, perään ja koneseen.

Eli, jos autossa ei ole turboa, niin tiheä perämurikka on "best bang for a buck" viritys nopeampaa kiihtyvyyttä hakiessa. Ahtopaineen kasvattaminen on se halvin, mutta laittaa haasteita koneen kestävyydelle.

Ihan samalla tavalla se tiheä perä auttaa siihen manuaalivaihteiseen supraan - ja taas mennään kovempaa. Virittelyn jälkeen tulee muutenkin automaatin kanssa äkkiä itku kestävyyden kanssa kuten forumillakin on useasti todettu. Ahdetuissa autoissa tehonlisääminen on kuitenkin vähän eri juttu, varsinkin jos aihio on sopiva ja kone luja. Varmaan jo ihan perusvireillä tulee kovempi efekti suorituskykyyn nähden kuin sillä tiuhemmalla perällä (vaihtoehdotkin aika vähissä) eikä supran kone kyllä pikku ahtojen ostosta ihan heti räjähdä.

Tem

Jenkkimiesten hömpötyksiä tollaset automaatit. ;D

Ja tässä aiheessahan oli kyse vain siitä, että KUN haluaa manuaalin, niin kannattaako ostaa automaatti aihioksi. Ei sitä automaattia kukaan ollu virittämässä..
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


vase

Lainaus käyttäjältä: Tem - 23 tammikuu, 2011, 19:04:54
Ja tässä aiheessahan oli kyse vain siitä, että KUN haluaa manuaalin, niin kannattaako ostaa automaatti aihioksi.

Ja vastaus on: EI KANNATA  8)

Atte.V

Lainaus käyttäjältä: Puman - 23 tammikuu, 2011, 16:59:31
Minä taas luulen, että aika harvassa on sellainen manuaalikuski, joka kiihdytyksessä vastaavalle automaatille pärjää.  Manuaalin todellinen paremmuus tulee esille vain lähinnä ratajaossa, jossa on paljon nopeita jarrutuksia ja nopeita kiihdytyksiä, jossa inhimillinen tekijä merkitsee ja silloinkin vain kokeneen ammattikuskin ajamana. Mutta normaalissa moottoritiekiihdytyksessä normaali Matti meikäläisen käskemänä automaatti on ihan tasaväkinen kiihtymään vastaavaan manuaaliin verrattuna ellei parempikin. Eron tekee lähinnä kuljettajan reaktio ja automaattikuskin ei tarvitse tehdä muuta kuin suoristaa kaasujalka. Jotenkin tätä palstaa lukiessa on tullut sellainen kuva, että automaatti olisi kuin joku poliisisaattuessa ajava erikoiskuljetusrekka vastaavaan manuaaliin verrattuna.
No ainakin omien kokemusten mukaan automaatissa on se iso ongelma, että ne tuntuu niitä vaihteita hieman arpovan ja aina ei vaihdakaan heti sille halutulle vaihteelle ja siinä vaiheessa se manuaali jo meni menojaan. Toinen on paikaltaa lähettäminen. Jos vaan on hyvät kumit niin tollanen manuaali vaihteinen hyökkää huomattavasti paremmin liikkeelle, kun pystyy antamaan enemmän kierroksia ja kytkimellä lähettää. Ja jos yhtään tekee mieli leikkiä niin siihenkin manuaali on ihan ylivoimainen.
-91 Soarer 2,5 single turbo, manuaali
-95 MX-5 1,8 turbo
-03 S320 CDI

Tuomisto

Lainaus käyttäjältä: anse - 20 marraskuu, 2010, 15:14:40
Eil Supraa ostamassa ja kiikarissa tällähetkellä
MkIV tt mikä on automaatti. Itellä ei ennen automaattia ole ollu jotan kokemuksia onko kuinka mukava ajettava?

On.
Oikein mukava!
Supra RZ-S 1996
Celica XT 1985
Celica ST 1972

Puman

#12
Lainaus käyttäjältä: Atte.V - 23 tammikuu, 2011, 22:05:50
No ainakin omien kokemusten mukaan automaatissa on se iso ongelma, että ne tuntuu niitä vaihteita hieman arpovan ja aina ei vaihdakaan heti sille halutulle vaihteelle ja siinä vaiheessa se manuaali jo meni menojaan. Toinen on paikaltaa lähettäminen. Jos vaan on hyvät kumit niin tollanen manuaali vaihteinen hyökkää huomattavasti paremmin liikkeelle, kun pystyy antamaan enemmän kierroksia ja kytkimellä lähettää. Ja jos yhtään tekee mieli leikkiä niin siihenkin manuaali on ihan ylivoimainen.

Sitten on vaihteistossa jotain vikaa. Automaatti vaihtaa kickdownilla just sille kierrosalueelle mihin se on säädetty. Olisko vakiona jotain 1500 rpm alle punarajan. Yleensä kickdown on jo tehtaan toimesta säädetty vaihtamaan parhaalle vääntöaluelle, mikä on suprissa käsittääkseni aika ylhäällä.    

Mitä tulee paikaltaan lähtöön, niin totta on, että vakioturbiinin stalli on tosi matalalla, ja turbiini taitaa lukittua jo alle 2000rpm. En tiedä onko Supriin saatavilla näitä jenkkimiesten 3500-4000 stallin viriturbiineja. Silloin voit  D tai pakkoykkönen päällä nostaa jarrua vasten kierrokset tuonne 4000rpm ennekuin turbiini ottaa kiinni.  Tosin silloin koko laatikkoa on vahvistettava, koska tuollainen on aika rääkkäystä. mutta noissa paikaltaan lähdöissä voiton kyllä vie se, kuka reagoi nopeammin. Kertokaas mika on vakio auto ja manuaali twinturbon tehdaslukemat 0-100 ja varttimaililla?

laamaporo

Lainaus käyttäjältä: Puman - 25 tammikuu, 2011, 02:27:23
Kertokaas mika on vakio auto ja manuaali twinturbon tehdaslukemat 0-100 ja varttimaililla?

Toyotan esitteen mukaan, Euro/USDM Supran speksit noille on:

riviltä 32 näkyy 0-100km/h, riviltä 33 näkyy 0-400m, riviltä 53 näkyy laatikko. Alemmassa kuvassa nuo TT:n arvot:




1994 Toyota Supra MKIV TT 6spd Eurospec 3.4L
1988 Toyota Supra Turbo MKIII 5spd Eurospec
2012 BMW M550d


princess88

Lainaus käyttäjältä: Puman - 25 tammikuu, 2011, 02:27:23
Kertokaas mika on vakio auto ja manuaali twinturbon tehdaslukemat 0-100 ja varttimaililla?

Eikö kiinnosta ollenkaan 0-100 maililla?  :o
"Tää ei oo hyvä idea" - Niin o!