Bosch LSU yhteensopivuus + käytännön kyssäri

Aloittaja coren, 18 huhtikuu, 2011, 00:48:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

coren

Viisammilta kaivataan apua. Kyseistä sensoria saa useammalla eri koodilla. Onko eroa muuta kuin johdon pituuksissa? Yhdessä oli 0.5m johtoa ja toisessa 1.5m. Mutta onko itse perusanturi aina sama jos on tyypiltään Bosch LSU 4.2?

Toinen liittyvä,
Voiko laajakaitan anturin dataa jakaa kahdelle eri purkille? Mittariksi tulee UEGO, ja siinä on juurikin tuo LSU4.2. Moottorinohjaukselle kelpaisi saman tyypin anturi. Nyt vaan mietin tarviiko kumpikin omansa? Käytännön kokemuksia? Loppuu vaan tila DP:ssä kun pitäisi pahimmillaan se 3 anturia sovittaa..
Supra mkIII -0.0.87/92
BMW M5 -01
"Harmittaa vaan kun tein paljon turhaa työtä. Öljyn mittatikku pääsi irtoamaan ni tuli sit uudet mobilin öljyt tallin lattialle. Kasaus vaiheessa tökkäsin vahingossa moottorin päällä olleen olut tölkin nurin ja se tietenki kaatu avoinna olleesta öljyn täyttö korkista sisään koneeseen..." @BTCF :D

Tem

Kui sää vierasalueella kyselet, eihän näitä kukaan lue? ;D


Lainaus käyttäjältä: coren - 18 huhtikuu, 2011, 00:48:21Onko eroa muuta kuin johdon pituuksissa? Mutta onko itse perusanturi aina sama jos on tyypiltään Bosch LSU 4.2?

Liittimiä on myös erilaisia, mut se ite anturi on toki sama.


LainaaVoiko laajakaitan anturin dataa jakaa kahdelle eri purkille? Mittariksi tulee UEGO, ja siinä on juurikin tuo LSU4.2. Moottorinohjaukselle kelpaisi saman tyypin anturi. Nyt vaan mietin tarviiko kumpikin omansa?

Öö, ei voi jakaa. Kun laajakaista-anturista ei tuu mitään dataa, vaan se vaatii ohjaimen, josta sitä dataa tulee. Ja kaks ohjainta ei mitenkään toimi samalla anturilla.
(eri asia tietty, jos niitä ohjaimen jänniteulostuloja meinasit?)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


coren

Lainaus käyttäjältä: Tem - 20 huhtikuu, 2011, 07:56:02
Kui sää vierasalueella kyselet, eihän näitä kukaan lue? ;D


Liittimiä on myös erilaisia, mut se ite anturi on toki sama.


Öö, ei voi jakaa. Kun laajakaista-anturista ei tuu mitään dataa, vaan se vaatii ohjaimen, josta sitä dataa tulee. Ja kaks ohjainta ei mitenkään toimi samalla anturilla.
(eri asia tietty, jos niitä ohjaimen jänniteulostuloja meinasit?)


Itse luen kun haen aina kaikki lukemattomat :D

Liittimellä ei väliä koska joutuu kuitenkin tekemään moottorinohjaukselle liittimet.

Eikös se anturi anna jännitettä kuten kapeakaistakin, mutta ~1V sijasta 0-5V? Vai tuleeko sieltä oikei jotain dataa? Bittiä, aaltoa tms?
Tuo tuleva moottorinohjaus ottaa sisäänsä ihan raakaa anturin dataa, eikä tarvi ohjainta väliin.. Ja käypä anturi on juurikin LSU4.2. Siksi meinasin josko jollain esim diodi-kikkailulla olisi saanut toimimaan saman anturin kahdessa laitteessa =)
UEGO ei käsittääkseni anna ulos mitään fiksua 0-5V mitä voisi hyödyntää. Kapeakaistalle muokattua toki, mutta sellaista nyt ei mihinkään tarvitse :D
Supra mkIII -0.0.87/92
BMW M5 -01
"Harmittaa vaan kun tein paljon turhaa työtä. Öljyn mittatikku pääsi irtoamaan ni tuli sit uudet mobilin öljyt tallin lattialle. Kasaus vaiheessa tökkäsin vahingossa moottorin päällä olleen olut tölkin nurin ja se tietenki kaatu avoinna olleesta öljyn täyttö korkista sisään koneeseen..." @BTCF :D

Tem

Lainaus käyttäjältä: coren - 20 huhtikuu, 2011, 12:38:48Eikös se anturi anna jännitettä kuten kapeakaistakin, mutta ~1V sijasta 0-5V?

Ei. Laajakaistan toimintaperiaate on ihan erilainen ku kapeakaistasen. Laajakaistan anturi tuottaa kyllä jännitettä, mutta sillä tiedolla ei tee mitään. Homma toimii niinpäin, että ohjain säätää anturille menevää virtaa, jolla pidetään tuo jännite vakiona. Ja siitä virtamäärästä saadaan seos. Ilman tota ohjainta anturista ei siis saa "volttimittarilla" mitään ulos. Moni ohjain kyllä antaa sitten erillisestä jännitelähdöstä esim. 0-5V signaalin.


LainaaTuo tuleva moottorinohjaus ottaa sisäänsä ihan raakaa anturin dataa, eikä tarvi ohjainta väliin.. Ja käypä anturi on juurikin LSU4.2. Siksi meinasin josko jollain esim diodi-kikkailulla olisi saanut toimimaan saman anturin kahdessa laitteessa =)

Ok. Mut tosiaan, kun sieltä ei tuu mitään ulos ilman ohjaimen kontrollia, niin yhtä anturia ei pysty millään jakamaan kahden laitteen kesken. Ohjain tarvii sen anturin ihan itelleen, että sen ohjaus onnistuu.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


coren

Lainaus käyttäjältä: Tem - 20 huhtikuu, 2011, 13:04:37
Ei. Laajakaistan toimintaperiaate on ihan erilainen ku kapeakaistasen. Laajakaistan anturi tuottaa kyllä jännitettä, mutta sillä tiedolla ei tee mitään. Homma toimii niinpäin, että ohjain säätää anturille menevää virtaa, jolla pidetään tuo jännite vakiona. Ja siitä virtamäärästä saadaan seos. Ilman tota ohjainta anturista ei siis saa "volttimittarilla" mitään ulos. Moni ohjain kyllä antaa sitten erillisestä jännitelähdöstä esim. 0-5V signaalin.


Ok. Mut tosiaan, kun sieltä ei tuu mitään ulos ilman ohjaimen kontrollia, niin yhtä anturia ei pysty millään jakamaan kahden laitteen kesken. Ohjain tarvii sen anturin ihan itelleen, että sen ohjaus onnistuu.

Okei =)

Hyvä niin tietää tilailla toisen. Vähän pakottamalla tälläkin kertaa näköjään tieto foorumilta löytyi  8)

Näytti olevan LSU:t suomessa sen 80e-100e. Jenkeissä 30e posteineen. Jos ne kerran anturiltaan on samoja niin uskaltaapi tilata. 5 johtoisia toki olivat kaikki, johtojen pituus ja liitin sitten ilmeisesti muuttujana.
Supra mkIII -0.0.87/92
BMW M5 -01
"Harmittaa vaan kun tein paljon turhaa työtä. Öljyn mittatikku pääsi irtoamaan ni tuli sit uudet mobilin öljyt tallin lattialle. Kasaus vaiheessa tökkäsin vahingossa moottorin päällä olleen olut tölkin nurin ja se tietenki kaatu avoinna olleesta öljyn täyttö korkista sisään koneeseen..." @BTCF :D

enzie

Lainaus käyttäjältä: coren - 20 huhtikuu, 2011, 14:25:46
Okei =)

Hyvä niin tietää tilailla toisen. Vähän pakottamalla tälläkin kertaa näköjään tieto foorumilta löytyi  8)

Näytti olevan LSU:t suomessa sen 80e-100e. Jenkeissä 30e posteineen. Jos ne kerran anturiltaan on samoja niin uskaltaapi tilata. 5 johtoisia toki olivat kaikki, johtojen pituus ja liitin sitten ilmeisesti muuttujana.

Pitää muistaa että näiden antureiden liittimissä on kalibrointivastus, ettei mene johtoja pätkäsemään ja ihmettele kytkennän jälkeen miksi ei anturi toimi. Eli tilaa vaan oikealla liittimellä olevan niin pitäisi sitten toimiakkin.

coren

Lainaus käyttäjältä: enzie - 20 huhtikuu, 2011, 16:46:19
Pitää muistaa että näiden antureiden liittimissä on kalibrointivastus, ettei mene johtoja pätkäsemään ja ihmettele kytkennän jälkeen miksi ei anturi toimi. Eli tilaa vaan oikealla liittimellä olevan niin pitäisi sitten toimiakkin.

Tuossa XMS-moottorinohjauksessa kun ei ole tietenkään vielä mitään liitintä, niin mistä tietää onko siinä itse purkissa sitten sisäinen kalibrointivastus? Vai onko jokaisessa liittimessä sama vastus, vaikka liittimen malli onkin eri? Täytynee sitten hommata GM vastaliitin tuollaiselle.
Supra mkIII -0.0.87/92
BMW M5 -01
"Harmittaa vaan kun tein paljon turhaa työtä. Öljyn mittatikku pääsi irtoamaan ni tuli sit uudet mobilin öljyt tallin lattialle. Kasaus vaiheessa tökkäsin vahingossa moottorin päällä olleen olut tölkin nurin ja se tietenki kaatu avoinna olleesta öljyn täyttö korkista sisään koneeseen..." @BTCF :D