Muutamia kysymyksiä MKIV:stä

Aloittaja Ragi, 06 toukokuu, 2011, 03:45:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ragi

Elikkä todennäköisesti pihaa kaunistamaan olisi tulossa tuommoinen MKIV koppanen TT supatin. Itse olen ihan noviisi näiden TaxFree autojen kanssa, joten viisaimmat voisi valottaa hieman muutamissa kysymyksissä:

Auto on tuotu japanista britteihin ja brittien kautta suomeen. Tuottaako tämä mahdollisesti harmaita hiuksia rekisteröintikatsastuksessa? Mitä kannattaa huomioida paperien suhteen kauppoja tehdessä? Ilmeisesti mitä nyt selailin topikkeja nii pitää olla sama ensirekisteröinti pvmäärä Japanin sekä Englannin papereissa?

Autossa on alkuperäinen mittaristo, mutta kuulemma muutettu maileiksi jollain mittariston takana sijaitsevalla boxilla ja mittaristosta peitetty vain "k" kirjain. Vaikuttaako tämä katsastuksessa? Pitääkö vaihtaa takas kph mittariksi? Ja vaikuttaako tämä ihmeellinen "boxi" ajettu km. lukemaan? Myyjä sanoo niiden olevan kilometrejä, mutta auton edellinen omistaja joka hommasi auton maahantuojalta sano että vaikuttaisi ja ne olisikin maileja? Tämäkin varmaan olisi hyvä tietää veropäätöstä tehdessä.

Auto on jo kerran ilmeisesti käytetty viime kesänä Tullilla näytillä ja näin saatu 3kk ajolupa, mutta sen päätyttyä ei oo autosta maksettu veroja eikä rekisteröity. Pitääkö minun käyttää auto uudelleen Tullilla näytillä ja saako siihen uudelleen sen 3kk ajoluvan? Vai joudunko seisottamaan autoa pihassa kunnes siinä on peltikilvet?

Riittääkö akselimassojen yms muiden todistettavien juttujen todistamiseen paperi jonka saa tilattua pakettipojilta? Vai joutuuko niitäki haalimaa ympäri muailmaa. :o

Autossa on kuulemma DOT-hyväksyty ajovalot joista valokuvio käännetty, sumarikin on asennettu mutta väärälle puolelle. Pitääkö takavaloissa olla myös DOT-hyväksyntä? Ja riittääkö etupuskurissa sivuilla olevat vilkut katsastuksessa, vai pitääkö siihen vielä jotain muutaki härpäkettä hommaa?:D

Ikinä ei ole tyhmiä kysymyksiä vaan tyhmiä kysyjiä, joten olen varmaan se jälkimmäinen. :)
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


_Warman_

En menis välttämättä lyömään lukkoon että löytyy japanin pään papereita... Muistat nyt ainakin näyttää brittipapereista sen oikean rekisteröintipäivän (löytynee takasivulta), etkä sitä, mikä siinä etusivulla on. Se etusivun päivämäärä on aika jolloin auto on rekisteröity britteihin
MR2 GT-S -92

El_Paco

Kyllä kelpaa mailimittari katsurille. Valoista sen verran, että joka nurkassa pitää olla e-hyväksytyt, koska niitä on neloskoppaseen saatavilla. Mikäs on autos vuosimalli?

Andréy

#3
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 06 toukokuu, 2011, 11:04:25
Valoista sen verran, että joka nurkassa pitää olla e-hyväksytyt, koska niitä on neloskoppaseen saatavilla. Mikäs on autos vuosimalli?

EI tartte olla etuvalot e-hyväksytyt, dot kelpaa ihan hyvin.

Tulostat tämän katsurille jos se ei muuten usko.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B885BE1C-1D43-4875-A226-7FDBCF9DCDEC/0/Lisapoytakirja_MUU_M1N1_ko_ennen_112010.pdf
http://andrey.kuvat.fi/kuvat/

Supra MKIV TT 6 Speed J-Spec -94
Supra MKIV Na auto J-Spec -95 ex

kaahari

#4
mkiv takavaloissa on hyväksynnät valmiina, sumarin tarttee

muistaakseni tuo 3kk ajolupa on autokohtainen eli tällöin auto seisoo siihen asti että on peltikilvet... ellet sit vähän väliä niitä lyhyitä lupia hommaile :)
Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

LiquidStone

Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 06 toukokuu, 2011, 11:04:25
Kyllä kelpaa mailimittari katsurille.
Juuri jollankin oli ongelmaa mailimittarin kanssa, kun ei kelvannut katsurille. Eli katsurikohtaista.

Lainaus käyttäjältä: Andréy - 06 toukokuu, 2011, 11:10:04
EI tartte olla etuvalot e-hyväksytyt, dot kelpaa ihan hyvin.

Tulostat tämän katsurille jos se ei muuten usko.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B885BE1C-1D43-4875-A226-7FDBCF9DCDEC/0/Lisapoytakirja_MUU_M1N1_ko_ennen_112010.pdf
Tuolla urlissakin mainitaan, että DOT käy (1.1.1997 asti) jos ei ole E lyhtyjä saatavilla. Ja supraahan on saatavilla. Tosin katsurikohtaista.

Lainaus käyttäjältä: Ragi - 06 toukokuu, 2011, 03:45:27
Auto on tuotu japanista britteihin ja brittien kautta suomeen. Tuottaako tämä mahdollisesti harmaita hiuksia rekisteröintikatsastuksessa? Mitä kannattaa huomioida paperien suhteen kauppoja tehdessä? Ilmeisesti mitä nyt selailin topikkeja nii pitää olla sama ensirekisteröinti pvmäärä Japanin sekä Englannin papereissa?
Tosissaan kannattaa tarkistaa, että papereista löytyy se japanin ensirekisteröintipäivä. Ettei tule uudemman vuosimallin mukaan verot. Ja katso erityisen tarkkaan valmistenumero, ettei tule hankaluuksia. Siis että autosta ja papereista löytyy samat numerot. Muutenkin kaikki tiedot kannattaa katsoa tarkkaan, britit kun ilmeisesti melko huolimattomasti täyttelevät noita lappuja.

Ero

mulla on uk-spec supra ja siinä on mailimittari mutta on myös pienellä kilometrit... ei ainakaan itellä oo ollu mitään ongelmia katsastuksen kanssa...
supraa voisi verrata hyvännäköiseen virolaiseen huoraan.
Monet sitä haukkuu ja harva sen uskaltaisi
itselleen hommata,mutta kaikki haluaisi sitä
kuitenkin kokeilla.

Ragi

#7
vm. 94, tosin en voi nyt varmaks sanoa ennen kun olen liput ja laput nähnyt.. Paska homma sinäänsä, jos ne ei meinaa antaa tullista minkään näköistä ajoaikaa koska eikös noissa veropäätöksissä mene joku 2-3kk?  :tard: Se olis vähä niinkuu SKIP puolet ajokaudesta...  :'( Ja eikös noihin AKE:lta saataviin siirtokilpiin tarvitte merkitä reitti mitä ajaa? Eli vähä heikot hommaa nurkka pörräilyyn, tai veikkaan että kun miekkataksi pysäyttää ni on ihmeissää ku lapussa lukee paikasta A paikkaan B ja oonki paikassa Ö.. :D Ja muutenki turhan kallista, tais olla joku 25€/pv jos ottaa vakuutuksilla. :f Sit pitäs viel selvittää ne matkamittarin kilometrit, että onko todellisuudessa maileja vai kilometrejä... Veroja ajatellen mailithan parempia olisi, mutta muuten ne kilometrit.  >:D <-- Ja tässäkään asiassa ei varmaan ole fiksua kusettaa Tullia?
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


ToniH

jos siihen on verotus alotettu tullissa niin pitäis jossai olla veropäätöskin ei kai siihen uutta saa. Kyseleen vaan joko tullilta tai myyjältä sitä päätöstä maksat sen pois fiksaat etulyhdyt ja sumarin ja meet katsastaan sen.

Zoui

Lainaus käyttäjältä: ToniH - 06 toukokuu, 2011, 14:18:27
jos siihen on verotus alotettu tullissa niin pitäis jossai olla veropäätöskin ei kai siihen uutta saa. Kyseleen vaan joko tullilta tai myyjältä sitä päätöstä maksat sen pois fiksaat etulyhdyt ja sumarin ja meet katsastaan sen.

Veropäätös on sille joka verotusta hakee, ei varsinaisesti autokohtainen. Eli jos edellinen omistaja on veropäätöstä hakenut, on hän verot maksanut tai sitten verotuksen peruuttanut. Jos ja kun on peruuttanut, niin uusi omistaja laittaa vaan uutta hakemusta vetämään.

Ragi

Hmmm.. Jännä, koska auton eka "yksityinen" omistaja suomessa ei ainakaan veroja ole maksanut, sen tiedän koska hänet tunnen..  Tullilta se haki ne väliaikaiset luvat ja ne meni viime syksynä umpeen. Auton edellinen omistaja ei ole laittanut hakemusta vireille Tulliin, joten wtf?? Pitää varmaa soittaa/käyttää auto Tullissa, meinaan eikös sieltä se veropäätös tule jos sen kerta vireille laittaa? Ja jos sen peruuttaa nii eikös väliaikainen ajolupa pääty suoraan siihen? Mut autolla ajettu se 3kk maahantuonnin jälkeen joten verojen olisi pitäny jo tulla jollekki omistajalle? eihä ne ilmaankaa haihdu. :D
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


Zoui

Lainaus käyttäjältä: Ragi - 07 toukokuu, 2011, 01:32:16
Hmmm.. Jännä, koska auton eka "yksityinen" omistaja suomessa ei ainakaan veroja ole maksanut, sen tiedän koska hänet tunnen..  Tullilta se haki ne väliaikaiset luvat ja ne meni viime syksynä umpeen. Auton edellinen omistaja ei ole laittanut hakemusta vireille Tulliin, joten wtf?? Pitää varmaa soittaa/käyttää auto Tullissa, meinaan eikös sieltä se veropäätös tule jos sen kerta vireille laittaa? Ja jos sen peruuttaa nii eikös väliaikainen ajolupa pääty suoraan siihen? Mut autolla ajettu se 3kk maahantuonnin jälkeen joten verojen olisi pitäny jo tulla jollekki omistajalle? eihä ne ilmaankaa haihdu. :D

Aika monet hommaa noita tarroja muttei huolehdi sen enempää rekisteröinnistä tai verotuksesta, ajellaan vaan 3kk lappu ikkunassa. (missä ei tietysti mitään virtaa ole, jos verotus ei ole käynnistetty) Ja on myös noita kellä on yhden päivän tarra, mutta ajelee sillä huoletta koko kesän...

Mutta tuossa olet oikeassa, jos luvallista ajoa tarralapulla on ollut, niin joku jonkin määrän on joutunut veroa maksamaan.

Ragi

Auton papereista näkee, että autoon on tullilta haettu 3kk luvat, ja oletan kyllä että ne samat luvat oli siinä 3kk. Onko Zouilla, tai jollain muulla neuvoa että miten tätä ruljanssia kannattaa alkaa selvittämään, tai pikemminkin missä järjestyksessä? Ensin auto Tulliin näytille vai rekisteröintikatsastuksen aloittaminen? Tästä nyt oon kuullu erilaista tietoa suunnalta jos toiselta, joku sanoo et eka tulliin, sit katsastusasemalle. Kun taas toinen sanoo, että eka pitäs hakee joku lappu katsastusasemalta jotta verotus voidaan Tullissa käynnistää..

Sen verran Tullin sivuilta jo lunttasin, että verotusta varten Tulli tarvitsee ulkomaisen rekisteröintitodistuksen ja selvitys ajoneuvon omistusoikeudesta, yleensä kauppakirja. Mutta kun kyseinen auto on Japanista rekisteröity Englantiin ja sieltä tuotu Suomeen nii tahtooko Tulli Japanin, sekä Englannin rekisteröintitodistuksen? Vai riittääkö edellisin, eli tuo Englannin. Papiireista pitäis kyllä molemmat löytyä, tai ainakin Japanin puolelta joku harakanvarvas paperi josta englanninkielinen käännös. Otsikko paperissa on Certificate of de-registration. <- Vai onko tuo todistus, että auto on myyty?  :tard:
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


Haffu

Brittien rekisteriote riittää tullille, sitten tietty myös kaikki sen jälkeiset omistuksen vaihdot. Itsellä oli tulliin vietävänä tuo brittien rekisteriote ja sitten pari kappaletta kauppakirjoja.
Saab 9000 CSE 2.3T -98
BMW 328i Touring -97

Osmo

Mikset vaan soita tai käy paikanpäällä siellä tullissa kysymässä, ihmisiä nekin ovat ja ihan asiallisesti neuvovat. :)

Mulla ainakin kelpas leimalla ne vilkut mitkä on siinä etupuskurin kyljessä.
MKIV tt 6spd jdm

Ragi

Joo, kaipa sitä autoa vois mennä vaa suosiolla käyttämään siellä kaikki laput mukana ja sitten sieltä arpoo kyseiset kappaleet mitä he pyytävät ni ei tarvi arvuutella. :) Ja se näyttö Tullissa tuskin kustantaa muuta kun siirtokilvet + menovedet?
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


Ragi

http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/asiakastiedotteet/yhteiset/as_tiedote_20100825/index.html

voi muna, mikäli artikkelia oikein tulkitsen niin on turha mennä näyttämään autoa enää, koska autoverotus hoidetaan postitse mikä takaa erittäin joustavan palvelun.  :angry8:
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


lekonna

kävin just viimeviikolla itse tullissa aloittamassa verotuksen josta sain sitten leiman paperiin, leimatun paperin kanssa konttorille ja koska autossa oli jo maahantuojaliikkeen tarrakilvet jotka oli vielä voimassa piti konttorin tätin soitella trafiin että he poistavat päälekkäiset kilvet. tämän jälkeen täti näpytteli 3kk kilvet ja kävin auton katsastelemassa samalla.

Eli siis mun järjen mukaan pitäis kyllä saada auto ajoon jos aloitat verotusprosessin ja käyt katsastelemassa vempeleen.

pakettiautopoikien lappu riitti mulla ainakin konttorin sedälle, koska lapussa oli maksimipainot 1960kg niin autosta tuli nelipaikkainen heittämällä. irlannin papereissa oli auton käyttöönottopäivä ja ei sitten juuri muuta. Katsastusmies kaiveli jostain tehot 206kw ja mittasi akselivälit sekä painot.

mkiv 6spd tt

Ragi

Jees.. Itse soitin tänää Tulliin ja sanoivat, että postitse tehdään verotus, eli netistä tulostetaa paperit ja täytettynä lähetetää postilla. Sano myös sitä, että jos haluaa ottaa käyttöö auton, eli ilmeisesti noi 3kk kilvet ni verotus täytyy aloittaa 5pv sisällä ja se vaatii, että auto on käyty katsastamassa. Ja jos jotain lappuja puuttuu nii Tulli antaa max. 2vkoa aikaa hommata paperit ja toimittaa, muuten verotus keskeytyy ja ajolupa sen myötä. Joten Tulli täti suositteli eka käymää paperien kanssa konttorilla kyselemässä, että mitä puuttuu jotta sais katsastettua. :D Ei kun siis konttorilla käymään ->
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


Ragi

Eipä konttorin virkailija osanu muuta sanoo, ku et ota kaikki mahd. laput mukaa, ainakii rekisteröinti todistukset.. :D Onko noi pakettiautopoikien todistukset korinumero kohtaisia? Vai onko se sama lappu kaikkiin MKIV TT supriin? Meinaa halvemmaks ja nopeammaks varmaa tulis ostaa se todistus joltai clubilaiselta joka on jo omaan supraansa kilvet saanut.. Vai jääkö kenties todistus konttorille?
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


Zoui

Lainaus käyttäjältä: Ragi - 09 toukokuu, 2011, 17:22:09
Eipä konttorin virkailija osanu muuta sanoo, ku et ota kaikki mahd. laput mukaa, ainakii rekisteröinti todistukset.. :D Onko noi pakettiautopoikien todistukset korinumero kohtaisia? Vai onko se sama lappu kaikkiin MKIV TT supriin? Meinaa halvemmaks ja nopeammaks varmaa tulis ostaa se todistus joltai clubilaiselta joka on jo omaan supraansa kilvet saanut.. Vai jääkö kenties todistus konttorille?

Yksilöity auton runkonumerolla.

Osmo

Lainaus käyttäjältä: Ragi - 09 toukokuu, 2011, 17:22:09
Eipä konttorin virkailija osanu muuta sanoo, ku et ota kaikki mahd. laput mukaa, ainakii rekisteröinti todistukset.. :D Onko noi pakettiautopoikien todistukset korinumero kohtaisia? Vai onko se sama lappu kaikkiin MKIV TT supriin? Meinaa halvemmaks ja nopeammaks varmaa tulis ostaa se todistus joltai clubilaiselta joka on jo omaan supraansa kilvet saanut.. Vai jääkö kenties todistus konttorille?

Joo kyllä ne on runkonumeron perusteella, muuten voisi olla aika hyvät saumat epämääräiseen bisnekseen :D
MKIV tt 6spd jdm

Ragi

Juu no ei muuta auta sit ku laittaa lappunen tilauksee.. Pari viikkoako siinä menee noin keskimäärin?
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


Osmo

Lainaus käyttäjältä: Ragi - 09 toukokuu, 2011, 22:41:16
Juu no ei muuta auta sit ku laittaa lappunen tilauksee.. Pari viikkoako siinä menee noin keskimäärin?

Sitähän ne lupailee, mulla meni pari kuukautta..
MKIV tt 6spd jdm

Supragirl

toivottavasti itel ei mee sit parii kuukaut, täs nimittäin odottelen vastaavuustodistusta et pääsee supraa alkaa katsastelee :p
Ei ehkä uusin, mut oma ja maksettu.
Live to ride, Ride to Live

http://www.minunauto.com/auto/26071

CrippleR

Ite sain eilen oman leimalle 2 paikkaseks
Projekti: -= CrippleR MKIV 6spd single turbo 95' =-
Nykyset ja EX autot...
Toyota Supra 95' single 6speed RHD
Toyota Aristo 04'
Volvo S60 01'
Fiat Brava 99'
EX Toyota carina e 94'
EX Toyota Soarer 91' a/t

CrippleR

Lainaus käyttäjältä: Ragi - 09 toukokuu, 2011, 22:41:16
Juu no ei muuta auta sit ku laittaa lappunen tilauksee.. Pari viikkoako siinä menee noin keskimäärin?

Itellä kesti noin 2 viikkoa kun tuli laput pakettiautopojilta.
Projekti: -= CrippleR MKIV 6spd single turbo 95' =-
Nykyset ja EX autot...
Toyota Supra 95' single 6speed RHD
Toyota Aristo 04'
Volvo S60 01'
Fiat Brava 99'
EX Toyota carina e 94'
EX Toyota Soarer 91' a/t

Ragi

Jepa, nyt meni papeerit tilauksee.. Joo itekki toivon et tulis nopeasti jotta sais katsastukseen, verotuksen käyntiin ja nuo 3kk tarrakilvet. :) Mietin tässä vielä katsastusta varten, että pitääkö sivuvilkut kyljissä olla DOT-hyväksytyt? Itsellä niissä jotain lukee, mutta sen verra kulunu jo pois ettei selvää saa..
Paine on voimaa, ylipaine on ylivoimaa.


Osmo

Lainaus käyttäjältä: Ragi - 11 toukokuu, 2011, 00:46:26
Jepa, nyt meni papeerit tilauksee.. Joo itekki toivon et tulis nopeasti jotta sais katsastukseen, verotuksen käyntiin ja nuo 3kk tarrakilvet. :) Mietin tässä vielä katsastusta varten, että pitääkö sivuvilkut kyljissä olla DOT-hyväksytyt? Itsellä niissä jotain lukee, mutta sen verra kulunu jo pois ettei selvää saa..

Mun mielestä ei tarvi olla dot-hyväksyntää, ei ainakaa mulla silloin noteerannu mitenkää.
Kunhan ne vilkkuu keltaisena niin luulis riittävän.
MKIV tt 6spd jdm

CrippleR

Lainaus käyttäjältä: Osmo - 11 toukokuu, 2011, 04:00:13
Mun mielestä ei tarvi olla dot-hyväksyntää, ei ainakaa mulla silloin noteerannu mitenkää.
Kunhan ne vilkkuu keltaisena niin luulis riittävän.

Tarvii olla Dot tai E, mutta jos hyvä säkä käy ja inssi ei huomaa/kiinnosta niin voi mennä läpi.
Projekti: -= CrippleR MKIV 6spd single turbo 95' =-
Nykyset ja EX autot...
Toyota Supra 95' single 6speed RHD
Toyota Aristo 04'
Volvo S60 01'
Fiat Brava 99'
EX Toyota carina e 94'
EX Toyota Soarer 91' a/t