Perän kanssa haasteita

Aloittaja Antti Jylkkä, 29 heinäkuu, 2020, 08:24:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Jylkkä

Onko täällä kukaan perehtynyt perävälityksen säätöön? Olen vaihtanut Supran perään Lexuksen T2 Torsenin, uuden Nitro Gearin välityksen ja kaikki laakerit. Alla kuvat kosketuskuvioista. Välys on 0,15mm. Koeajo ei kuitenkaan vakuuttanut. Kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa oli hiljaista, mutta pintakaasulla kuului hankaavaa tai laahaavaa ääntä jo alhaisilla nopeuksilla, joka vain voimistui nopeuden kasvaessa.




Otin koeajon jälkeen perän uudelleen pöydälle ja hampaista löytyi kummallisia kiillottuneita kuvioita. Siinä näkyy tuon maalilla testatun kuvion lisäksi alueita, joissa kosketus jatkuu paikoin hampaiden pohjalle asti. Osaisko kukaan sanoa, mitä ihmettä tässä tapahtuu?





Coutsi

Välityksen vaihdon yhteydessä joutuu yleensä shimmaamaan hammaskosketusta. Jos vaihtaa pelkästään tasauspyörästön osan, niin tätä ei tarvi tehdä. Näyttää että kosketus ei ole aivan keskellä, silloin pinioni rattaan shimmiä pitää muuttaa.
Aristo JZS147 6spd TT @ 1127rwhp

Antti Jylkkä

Pinionin shimmillä kuvio on haettu tuohon, mitä se kahdessa eka kuvassa näyttää. Minusta se tuossa on keskellä hampaan pohja - hampaan harja suunnassa (face/flank). Pienin pinionin shimmin muutos (0,03mm) suuntaan tai toiseen muuttaa tilanteen selvästi huonommaksi.

Tässä on siis tilanne, että tuo värillä katsottu kuvio on hyvä, mutta ajossa kiillottunut kuvio on jotain aivan muuta.

dromedaari

Onko murikan sivuttais kohdistus kohdallaan?

Antti Jylkkä

Lainaus käyttäjältä: dromedaari - 07 elokuu, 2020, 19:28:22
Onko murikan sivuttais kohdistus kohdallaan?

Välystä siis tarkoitat? Ohuin shimmi piti laittaa rattaan puolelle, että pääsi välityksen valmistajan antamaan toleranssiin (0,15mm - 0,25mm). Rattaassa on hieman heittoa ja pienimmillään se näyttää 0,17mm ja suurimmillaan 0,23mm.

dromedaari

Näistä, oikeesti mtn ymmärtämättä, mut vaihdoit välityksen. Miten säädit/ sait pienen vetopyörän etäisyyden oikealle kohdalle lautaspyörästä? Oliskohan pieni vetopyörä kuitenkin liian lähellä lautaspyörää, vaik välys on kohdallaan.

Antti Jylkkä

Pinionin syvyys oli merkitty rattaaseen, joten mittailin mauserilla ja teräsviivaimellä sen karkeasti kohdalleen. Yllättävän lähelle meni ensimmäinen kokeilu, kun tuohon kuvioon pääseminen vaati vain kolmen sadasosan verran siirtämistä syvemmälle.