Yllätysverot

Aloittaja Pichan, 21 heinäkuu, 2006, 22:22:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pichan

Ensimmäinen postaukseni täällä:)

Olen tässä jo pitemmän aikaa suunnitellut supran hakua ruotsin puolelta, kun siellä tuntuvat hinnat aika kohtuullisia olevan.
Idea lähti siitä, kun piti Mazda 626 Sport Saloon hakea, koska ruotsin malleista löytyy ilmastointi, abs, kattoluukku ym.
Veroja piti moiselle autolle kuulemani mukaan tulla reilusti alle tonni.
Sitten keksin että jospa ottaisinkin samanikäisen supran, kun niilläkään ei hintaa paljoa ole.
Pitkän kuolaamisen jälkeen tulin selanneeksi näitä foorumeita ja järkytyksekseni sain lukea monen tuhannen euron autoveroista.

Millä perusteella samanikäisestä noin tuplasti kalliimmasta autosta tulee pahimmillaan yli 10-kertaiset verot mazdan veroihin verrattuna?
Toisin sanoen verot pahimmillaan melkein tuplaavat 4000-5000€ supran hinnan.

Uskoisin että erinäisillä vippaskonsteilla veroja voi alentaa... niitä varten voisi olla kätevä vaikka aloittaa ihan uusi topicci ;)
Minua ei ainakaan kiinnostaisi alkaa maksamaan verokarhulle rahaa, mitä se ei todellakaan ole ansainnut.

Kuulinpa että tuo verotusasia on EU:ssa käsittelyssä.. pitääkö yhtään paikkaansa?

Sain tässä semmoisen idean, että vaikka esim. SCF:n sivuilla voisi olla semmoinen verotustaulukko, johon kaikki saisivat lisäillä faktat omista tuontikokemuksistaan(verotuksen määrä, auton ikä, kuntoarvio, kilometrit, lisävarusteet jne.)

Noh, eipä tässä muuta tällä kertaa.. myöhemmin lisää :)

Juipe

#1
Noi alkupään verot onkin varmasti isoja (03-04 vuosilta), nykyään voi saada turbomallinkin alta kahden tonnin veroilla.

Supra ja matukka nyt kuitenkin painii vähän eri sarjassa, ainakin mitä katsoo niiden hintoja / suprien hintoja joiden perusteella verotkin suomessa määritellään.
Juha M

Pichan

Niin tietysti painivatkin, mutta mitäs kettua se verottajalle kuuluu ostanko hienon vai tosi hienon auton? :P
Hinta on tietysti eri, mutta jos verot suhteutettaisiin hintaeroon ja laitetaan vielä vähän lisää suurempitehoisen koneen ja muiden kommervenkkejen takia, saataisiin minun "laskujen" mukaan noin tonni :)

Jos tuo sanomasi pari tonnia pitää paikansa niin voin jo vähän huokaista helpotuksesta... veroineen hintaeroa ei tule paljoakaan suomen malleihin verrattuna, mutta yleensä samalla hinnalla saa ruotsista paremmin varustellun ja pidetyn auton :)
Ruottalaiset ei taida osata arvostaa vanhoja autoja :P
Niin siis tarkoituksenahan olisi ostaa mkIII-malli :)

Juipe

Alkuperäisiä suomi-supria ei ole hirveästi, väittäisin että n.80% (varmaan enemmänkin) turbomalleista on tänä päivänä tuotu jälkikäteen suomeen. Ruotsin autot ei ole sen kummempia kuin suomessa, melkoinen osa niistäkin jo kertaalleen tuotu saksasta. Ja samat olosuhteet siellä kuin täälläkin eli jos talvikäytössä niin korroosio iskee. Ja aivan samoin saavat kenkää autot ruotsissa, ei supria ole tarkoitettu mummon kaupassakäymiseen ;)

http://www.ottoauto.de voi selailla veropäätöksiä tietyn merkin/mallin sisällä niin ei tartte noita tullin pitkiä listoja selata. Vuosimalli vaikuttaa paljon veroihin, 88-90 turbot saa kilpiin halvemmalla mitä 91-92. Ja jos tyytyy 86-87 vapariin kuten minä niin vähän yli tonnin veroilla selviää.
Juha M

Pichan

suprista en tiedä, mutta jos vertaat mazda 626 sport salooneja suomessa ja ruotsissa, huomaat että 99% suomessa myytävistä autoista ei sisällä abs:ää eikä ilmastointia. Kattoluukkukin on harvassa.
Ruotsin puolelta saa vastaavankuntoisia autoja mitä suomessa myydään, paitsi vain halvemmalla ja mainitsemillani varusteilla ;)

Ja vaikka supria ei ole tarkoitettu mummojen kauppakärryiksi, ei se silti tarkoita sitä, että sitä pitäisi rääkätä :P
Jostain syystä vaan ruotsin puolelta ovat tuntemani ihmiset löytäneet hyvin pidettyjä autoja paljon helpommin kuin suomesta :)