KMS vs E-Manage

Aloittaja JZA-80, 23 helmikuu, 2007, 00:46:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JZA-80

Eli onko kellään kokemuksia kyseisistä bokseista?
E-managen saa puolta halvemmalla ja sillä saisi säädettyä kaiken tarvittavan mutta olisiko kms kuitenkin parempi? ???
Ilman turboa on turha elvistellä!

Jore

Laita hyvä mies joku oikea moottorinohjaus! Noilla piggy-backeilla hienosäädetään afr-mittari vilkuttamaan nättejä valoja. Esim A'pexi Power FC:tä saa johonkin 650-700 euroon ja on jo oikea full computer.

-Jore

ast

Voidaan kuitenkin kysyä mitä muuta moottori tarvitsee kuin oikean AFR:n, kipinän oikeaan aikaan ja tarpeeksi ahtopainetta? :)

Lisäboksit eivät ole kovin optimaalinen ratkaisu isommassa virittämisessä mutta eivät välttämättä ollenkaan huono jos pysytään maltillisissa muutoksissa eikä suuttimien kokoa muuteta kovin paljoa. Greddyn E-manage Ultimate vaikuttaa mukavalta koska siinä ei puututa anturitietoon vaan säädetään itse suuttimien ohjaussignaaleja. Sininen perus E-manage taas perustuu ilmamäärämittarin ja sytytysherätteen manipulointiin.

Olen itse yhteen autoon laittanut Megasquirtin ja vaikka dynossa säädön jälkeen se toimiikin normaalilämpöisenä hyvin sekä täyskaasulla että osakuormilla niin alkuperäisen boksin (vuosimallia 1981, ei siis ihan viimeistä huutoa) esim. kylmänä ominaisuuksen saaminen samalle tasolle kuin alkuperäisellä boksilla vaatii työtä ja ei välttämättä ole kovin helppoa. Esimerkiksi käynnistysrikastuksen debuggaaminen on harvinaisen ikävää koska sitä ei voi tehdä montaa kertaa ennen kuin moottorin pitää antaa jäähtyä, ylimääräisten bensahuurujen haihtua jne.

Joku muu boksi voi sisältää paremmat algoritmit kuin Megasquirt ja välttämättä esimerkiksi lisätyn imuilman lämpöanturin sijainti ei ollut optimaalinen. Itseäni kuitenkin houkuttelee ajatus kohtuullisissa virityksissä korjata seosta ja sytytyskarttaa vain sieltä missä jotain korjattavaa on ja jättää loput alkuperäiseksi.

Tem

Lainaus käyttäjältä: ast - 23 helmikuu, 2007, 09:03:06Voidaan kuitenkin kysyä mitä muuta moottori tarvitsee kuin oikean AFR:n, kipinän oikeaan aikaan ja tarpeeksi ahtopainetta? :)

Siinähän ne tärkeimmät.

Mutta homma menee hauskaksi, jos lisäboksi on muotoa "tonne suuntaan vähän lisää tota ja tuoltapäin vähän pois tota" ja sitten sen alle oleva orkkiseku vielä hienosäätelee itseään siinä sivussa eri suuntaan. :-\


Esim. tossa Joren jo mainitsemassa PFC:ssähän tulee mukana orkkiskoneelle sopivat kartat, mukaanlukien kylmäkäynnistykset, sun muuta mahdolliset. Orkkistekniikallahan sen voi vaan lykätä kiinni ja ajella sellaisenaan. Mutta jos ja kun haluat jotain muuttaa, niin tuo mahdollista paljon enemmän mitä kaikki lisäboksit yhteensä, eikä se hinta tosiaan ole paha. (vaikka JZA80:seen taisikin olla vähän kalliimpaa)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


JZA-80

Kiitokset kannan otoista.
Sellasen e-managen ultimaten aioin pistää mutta täytynee kyl nytten viä miettiä tommonen power fc olis herkku..
Ilman turboa on turha elvistellä!

nr000001

Lainaus käyttäjältä: JZA-80 - 24 helmikuu, 2007, 23:34:53
Kiitokset kannan otoista.
Sellasen e-managen ultimaten aioin pistää mutta täytynee kyl nytten viä miettiä tommonen power fc olis herkku..

Kannattaa tutkia myös uusi MAP ECU 2.
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Hati

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 25 helmikuu, 2007, 08:30:58
Kannattaa tutkia myös uusi MAP ECU 2.

Toi näyttäis vähän samalta kuin Apex V-AFC, mutta enemmän ominaisuuksia... Eli ei ole ECU vaan piggy pack.

Krister

Lainaus käyttäjältä: Hati - 25 helmikuu, 2007, 11:57:56
Toi näyttäis vähän samalta kuin Apex V-AFC, mutta enemmän ominaisuuksia... Eli ei ole ECU vaan piggy pack.

Apexissa pelkästään seossäätö ja kaksi eri karttaa jotka ovat sidoksissa kaasupolkimen asentoon.

MAP ECU:ssa on koko 16x16 kartta seoksille ja tuo poistaa kokonaan ilmamäärämittarin, eli toimii MAP-anturilla tämän jälkeen. Tässä kakkosversiossa on myös sytkän säätö ja lähtöjärjestelmä. Tekee periaatteessa lähes kaiken kuin joku standalone moottorinohjaus, mutta ajettavuus säilyy varmasti yhtä hyvänä kuin vakio ECU:lla koska sen arvot ovat pohjilla. Tärkeää myös jos oma auto on automaatti vaihteilla niin vakio ECU jatkaa tämän ohjaamista.

Lehtonen

Mikä olis paras lisäboxi JZS-147 Aristoon?
Automaatti rajoittaa rajusti tarjontaa..

Jos ostais samantien semmosen, millä lähtee yhdellä boxsilla nopeudenrajoitin ja fuelcut.

Ilmeisesti E-Managessa (piggypagihän se on) jo ympättynä nuo perustarpeet.
Kaiken kukkuraksi saisi vielä jotain säätöominaisuuksia.

Mutta 550cc suuttimien käyttö voi osoittautua hankalaksi,
vaikka paperilla +-20% aukioloajan räpeltäminen voisi onnistuakkin.

Saako tuota MAP ECU2:sta Aristoon kanssa?

OT: o/ terve vaan kaikille, eka posti foorumille..  :)
Toyota Aristo 2JZGTE -91 * MYYTY
Nissan 200SX SR20DET -91
Honda Accord Tourer at KA24 -04

Getcool

Onko kellään kokemusta tollasesta map ecu 2:sesta?? Osaakohan noita kukaan säätää täällä suomen maalla? Heräs kiinnostus tollasta kohtaan, kun ei oikeen enää ton smt:n ominaisuudet riitä...
Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

superpete

paljos tuo map ecu 2 maksaa ja käykö mk3 koriseen supraan.
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

Getcool

Lainaus käyttäjältä: superpete - 25 kesäkuu, 2007, 20:55:42
paljos tuo map ecu 2 maksaa ja käykö mk3 koriseen supraan.

695$ ja käy 3 koppaseen ja lisähintaan saa myös plug and play johtosarjan
Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

OspreY

eipä oo mikkää hirveen pahan hintanen kuha joku viel osais sanoo et osaiskos tuota vehjettää kukkaan käsitellä täällä suomen maalla?


Toyota Supra 3.0i  turbo targa man. vm.-91
----------------------------------------------------------------------------------
Toyota MarkII tourerV 1,5jz-Gte vm.93 TurboTaxi projekti
-----------------------------------------------------------------------
Soarer Gz20 -86 jeizii manuel.

Getcool

Lainaus käyttäjältä: OspreY - 25 kesäkuu, 2007, 22:00:04
eipä oo mikkää hirveen pahan hintanen kuha joku viel osais sanoo et osaiskos tuota vehjettää kukkaan käsitellä täällä suomen maalla?

Niinpä sen kun tietäs!!
Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

superpete

no ei kuulosta kyllä kalliilta mitäs kaikkea tuolla voi säätää ja tuohan poistaa ilmamäärämittarin.
kai tuolla sytkää ja seoksia saa ruuvattua vai saako... ???
kukas noita hommaa suomenmaalle... vai saako jostain liikkeestä suoraan ja mitä maksaa tuo valmis johtosarja?
ja onko tuo hyvä kampe?
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

Getcool

Lainaus käyttäjältä: superpete - 25 kesäkuu, 2007, 23:11:39
no ei kuulosta kyllä kalliilta mitäs kaikkea tuolla voi säätää ja tuohan poistaa ilmamäärämittarin.
kai tuolla sytkää ja seoksia saa ruuvattua vai saako... ???
kukas noita hommaa suomenmaalle... vai saako jostain liikkeestä suoraan ja mitä maksaa tuo valmis johtosarja?
ja onko tuo hyvä kampe?

Jep sytkän ja seoksien säätö + kaikkee muuta kivaa... ite oon tässä nyt kahen vaiheilla et ostasko tommosen vain AEM EMS joka ois kyl aika paljon kalliimpi. johtosarja oli jotain 290$ ja kyllähän noita saa hommattua tänne vaikka minä. En osaa kertoo et onko hyvä kampe kun ei vielä kokemusta.
Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

nr000001

AEM:n ECUja saan tunkattua sopivasti maahan, myös MAP ECUja, jos on tarvis.
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Getcool

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 26 kesäkuu, 2007, 10:44:59
AEM:n ECUja saan tunkattua sopivasti maahan, myös MAP ECUja, jos on tarvis.

Okei kerroppas hinnat ois nimittäin todellinen tarve... Laita vaik privalla
Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

superpete

mulle kanssa privalla hinta tietoja ;)
ja johtosarja kiinnostaa kanssa kovasta hinnasta huolimatta... ois kiirus päästä ajeleen 8)

onkos tuo nyt sitten verrattavissa ihan oikeaan moottorin ohjausjärjestelmään vai jääkö jotain  pahoja puutteita.... ???
tuo kartta 16x16 ainakin on ihan tarpeeksi laaja...mitäs muita hipo ominaisuuksia tuosta löytyy...??
jos tuon johtosarjan kera ostaisi niin periaatteessahan  asennus käy hetkessä... mites onko ite säädettävä vai säätääkö joku firma tuota.. ???
rupes tosissaan kiinnostamaan... ku jotenki vielä solmussa tuon megasquirtin kanssa... ois vaan niin helppoo heittää tollanen paikoilleen..
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

PastiroL^

Tällä oiskans käyttöä eculle. joten mulle kans voi pistää hintatietoa ja en etsi mitään piggybagia vaan oikeeta stand alone tyyppistä ratkaisua :) jza80 autm. missähän nuissa ecuissa olisi paras automaattilaatikon ohjaus
Toyota supra MKIV 6spd 3,4l gtx4202R
Bmw 325DA M-sport LCI

@rttu

Kyllä toi AEM.mä on ainut oikea varsinkiin automaattiin,noihin huijaimiin saa menee sievoisen summan euroja ja hyöty on minimaalinen verrattun AEM.mään.
Tdi RS

superpete

nyt pitäis nopeesti tietää mikä ois se kätevä ja hyvä vaihtoehto, saada ilmamäärämittari pois ja seokset/sytty kohilleen....
mielellään ei sais yli tonnia kustantaa...

jos ei mitään järkevää löydy niin rupeen megasquirtia asenteleen... ;)

mutta jos joku kätevä huijain on olemassa, joka toimii hyvin ja on suht helppokäyttöinen niin kertokee....
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

Telex


Krister

Lainaus käyttäjältä: superpete - 29 kesäkuu, 2007, 14:22:07
mutta jos joku kätevä huijain on olemassa, joka toimii hyvin ja on suht helppokäyttöinen niin kertokee....


Kyllä mä laittaisin sun tehotavoitteilla ihan suoraan jonkun säädettävän ecun esim Megasquirtin. Noiden huijauslaitteiden ominaisuudet ei kuitenkaan riitä kovinkaan pitkälle etkä saa niillä nostettua kierrosrajoitinta.

@rttu

Tdi RS

superpete

no perkeles tuo hestec mallikohtaisella johtosarjalla ois kyllä kätevä ja varmaankin hyvä vaihtoehto.....
mitähän tuo supraan maksaa ja onko kokemuksia kellään hestecistä   suprassa... ???
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

@rttu

Ku sais tohon neloseen ni oisin jo ostanu..
Tdi RS

superpete

serkulla on tuo kilpurissa ja on kehunut hyväksikin.... tosin  ei saa ajon aikana säädettyä  vissiinkään millään tapaa :( mut en varmaks osaa sanoa...
tosin harva kai sitä varttimaililla kerkee ruiskua roplaamaan :P mutta esim tyhjäkäynnilläkään ei taida onnistua...

muutenkin aika paljon ovat kiihdytys autoissa nuita käyttänyt ja kuuleman mukaan soveltuu siihen hommaan erittäin hyvin...
mitenhän tuo tommosessa "normi" suprassa pelaa...

säädättäminen ainakin onnistuis hyvin monessakin paikassa.

täytynee laittaa harkintaan ja kysyä tarjous...
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

Getcool

Eikös hestec rupee oleen jo vanhentunutta tekniikkaa...
Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

superpete

rupeehan se olemaan jo aika iäkäs laite, mutta tieto taitoa on monella tuosta ja on suomenkielinenkin vielä....
mutta taidan laittaa vaan tuon megasquirtin... enkös voi  jättää alkuperäisen johtosarjan  hiukan karsittuna paikoilleen ja tehdä megalle kokonaan oman sarjan, tai nuin meinasin kun tuossa orkkis  koneen johtosarjassa on kaikkia tarvittavia johtoja kuten absin anturit, laturin johdot, startin heräte, pakki valo,öljynpaine ja veden lämpö..lämmityslaitteen säätimen johdot...ym tollasia tarpeellisia...

vois vaan päästä helpommalla kun karsis tota orkkis sarjaa sillai et pätkis siitä ylimääräiset johdot pois ja laittais uudestaan siistiin nippuun ja paikoilleen ja sit vaan tekis megalle oman erillisen johtosarjan...

kuulostaako järkevältä ??? :P miten muuten on jos nuin teen niin pitääkö mun jättää orkkis boxi paikoilleen... kiertääköhän mitkään johdot sitä kautta??.. vai heivaanko mäkeen..
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..