JZA70 kilpiin??-->katsastettu on, verot ok, kilvissä...

Aloittaja celicagts84, 26 huhtikuu, 2007, 19:58:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

celicagts84

Olisi tuommoinen auto tulossa ja mietinnässä on nyt, että miten vaikea saada suomikilpiin, vai tehdäkö kuten jo alkuperäisessä suunnitelmassa olikin, eli laittaa tuo 1jz-gte tuonne ra60 coupen pellin alle.
Kukaan ei liene tuonut japanista tuommoista??
JZA70,  Z33

nr000001

Minkä ikäinen peli on kyseessä?
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

celicagts84

Ei vielä iästä tietoa, mutta mitä noita on tehty -90-92??
JZA70,  Z33

nr000001

Eiköhän se sitten mene päästödokumentilla ja umpioiden vaihdolla. Katsastusasemalta saat AKE:n kupongin, jossa on lista vaatimuksista. Saattaa olla AKE:n saitillakin, kannattaa etsiä.
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

ast

Tässä se luettelo:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D2319E0E-E052-4FA7-945C-B93A15FA07A7/0/C154MuuM1N1.pdf

Jos saat jostain katsastuksessa kelpaavan päästödokumentin ja auto on ensirekisteröity 31.12.1992 tai aikaisemmin niin sitten tarvitaan vain perusmuutokset. Aina vähintään ajovalojen ja mahdollisesten joidenkin muiden valojen vaihto. Muitakin asioita voi tulla eteen autosta riippuen, mm. renkaiden puuttuva E- tai DOT-hyväksyntä.

Krister

#5
VTT:ltä tilaat runkonumeron perusteella päästölausunnon nro VTT-M-05872-06 ja vaihdat etu-umpiot. Ei pitäisi muuta vaatia. Tuo dokumentti maksaa 255€ + alv. ja pitäisi toimia kaikkiin japanintuonteihin vm. -92 ja alle.

nr000001

Lainaus käyttäjältä: Krister - 26 huhtikuu, 2007, 22:25:28
VTT:ltä tilaat runkonumeron perusteella päästölausunnon nro VTT-M-05872-06 ja vaihdat etu-umpiot. Ei pitäisi muuta vaatia. Tuo dokumentti maksaa 255€ + alv. ja pitäisi toimia kaikkiin japanintuonteihin vm. -92 ja alle.

Onko tietoa saako TÜV:ltä vastaavaa kuponkia?
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Krister

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 26 huhtikuu, 2007, 22:29:33
Onko tietoa saako TÜV:ltä vastaavaa kuponkia?

Ei tietoa, tuskin saa. VTT on itse vertaillut silloisia Japanin päästönormeja Suomen vastaaviin. Dokumentti toimii vain v. -92 asti ja tekee autosta ei-vähäpäästöisen mikä on suuri plussa virittämistä ja jo valmiiksi viritettyjen autojen leimaamista ajatellen.

celicagts84

Eli ehkä kukaan ei tule koskaan näkemään ra60 coupea  ma61 keulaisena 1jz-gte-llä, vaan vain yhden tavallisennäköisen 70:sen lisää liikenteessä suomikilpisenä.

No kuitenkin tuo haave on mulla ollu olemassa jo 8 vuotta odottamassa ja kokonainen auto on tulossa sitä varten ja ma61 hommattu keulan ja taka-akselin luovuttajaksi joten saattaa tuo 70:nen sittenkin päätyä osiksi koneen ja lootan oton jälkeen.

Ei nyt kuitenkaan viitsisi noita kahta coupea ja yhtä celicasupraa suohonkaan upottaa noin pitkän haaveilun jälkeen, mutta pelottaa vaan toimivana tulevan auton pilkkominen.
JZA70,  Z33

rämeairo

Lainaus käyttäjältä: Krister - 26 huhtikuu, 2007, 22:42:16
Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 26 huhtikuu, 2007, 22:29:33
Onko tietoa saako TÜV:ltä vastaavaa kuponkia?

Ei tietoa, tuskin saa. VTT on itse vertaillut silloisia Japanin päästönormeja Suomen vastaaviin. Dokumentti toimii vain v. -92 asti ja tekee autosta ei-vähäpäästöisen mikä on suuri plussa virittämistä ja jo valmiiksi viritettyjen autojen leimaamista ajatellen.

Tarkotatko tuolla v.-92 asti 01.01.92 vai 31.12.92 ??? ???
Liiallisesta väännöstä pääsee eroon isommalla turbolla

Powered by Holset

Jore

Lainaus käyttäjältä: rämeairo - 03 toukokuu, 2007, 17:45:16
Tarkotatko tuolla v.-92 asti 01.01.92 vai 31.12.92 ??? ???

31.12.92 saakka.

-Jore

celicagts84

Katsastettu tänään ok, vanhan liiton n-alkuiset kilvetkin sain
JZA70,  Z33

BlueBlooded

Tämä varmasti kuulostaa jankkaamiseltä, mutta ei vaan mene jakeluun mitenkään.
ois tuossa Helmikuussa(2)  1992 ensirekisteröity Jza70.
Mitä lappujan tarvitsen siihen ja mitä siitä mitataan?
Kelpaako ne VTT laput vielä tuohon?

ast

Nykykäytännöllä et ilmeisesti tarvitse päästölappuja. Tämä on vielä hieman auki mutta dnsf:n ja tämän "celicagts84":n tapauksen perusteella ymmärsin näin. Rekisteröintikatsastuksessa suoritetaan normaali määräaikaiskatsastuksen päästömittaus joka on läpäistävä hyväksytysti. Lisäksi autossa on oltava katalysaattori koska ensirekisteröinti on 1992  ja autosta tulee vähäpäästöinen.

Ihan hyvä jos tuosta turhasta lapusta lopulta päästiin eroon. Itse jouduin vielä maksamaan siitä 305 euroa mutta jos se osaltaan vaikutti siihen että järki voitti eikä saman sisältöisiä lappuja tarvita enää joka yksilöstä niin meni hyvään tarkoitukseen.

BlueBlooded

Lainaus käyttäjältä: ast - 15 syyskuu, 2007, 14:38:46
Nykykäytännöllä et ilmeisesti tarvitse päästölappuja. Tämä on vielä hieman auki mutta dnsf:n ja tämän "celicagts84":n tapauksen perusteella ymmärsin näin. Rekisteröintikatsastuksessa suoritetaan normaali määräaikaiskatsastuksen päästömittaus joka on läpäistävä hyväksytysti. Lisäksi autossa on oltava katalysaattori koska ensirekisteröinti on 1992  ja autosta tulee vähäpäästöinen.

Ihan hyvä jos tuosta turhasta lapusta lopulta päästiin eroon. Itse jouduin vielä maksamaan siitä 305 euroa mutta jos se osaltaan vaikutti siihen että järki voitti eikä saman sisältöisiä lappuja tarvita enää joka yksilöstä niin meni hyvään tarkoitukseen.

Vai että vähäpäästöinen, oisko mitään vinkkejä millä saisi leimasta läpi kun on 1.1Bar ahtopaineilla 500Hv?
Pari kattia peräkkäin, ahdot matalalle ja seokset kuntoon?
Kuinkahan paljon ne katsovat, kun mulla on yksi iso singleahdin pellin alla?

celicagts84

Vähäpäästösessä saattavat katsoa sen verran, ettei tule leimaa ollenkaan, suosittelisin tekemään siitä -91 autosta.
Koska itellä ei siis otteessa mainintaa vähäpäästöisyydestä,  katista tai mistään muustakaan ylimääräisestä.
Eli katit, hiilipurkit ym. romun voi heittää roskiin.
Todennäköisesti -92 autosta se katti ja päästöt on löydyttävä sitten ikuisesti leimalla.
JZA70,  Z33

ast

#16
Lainaus käyttäjältä: BlueBlooded - 15 syyskuu, 2007, 14:49:42
Vai että vähäpäästöinen, oisko mitään vinkkejä millä saisi leimasta läpi kun on 1.1Bar ahtopaineilla 500Hv?
Pari kattia peräkkäin, ahdot matalalle ja seokset kuntoon?
Kuinkahan paljon ne katsovat, kun mulla on yksi iso singleahdin pellin alla?

Tarvitset  päästötodistuksen jonka saat kun käytät auton VTT:llä tai Test Center Tiililässä päästömittauksessa ja läpäiset ne hyväksytysti. Lisäksi tarvitset todistuksen tehoista jonka mukaan muutettu teho ei ylitä mallisarjan tehokkainta mallia yli 20%:lla. Näitä kirjoittavat useat tehonmittauksia tekevät yritykset.

Luonnollisesti kaikki todistukset tai hyväksymiset joita saa autoa testaamatta koskevat vakiokuntoisia autoja sellaisena kuin ne ovat tehtaalta lähteneet. Suomen lainsäädännön mukaan tekniikkamuutokset voidaan tietyin ehdoin hyväksyä, joista esimerkki edellisessä kappaleessa.

Toinen vaihtoehto on tietysti palauttaa auto vakiokuntoon.

BlueBlooded

Lainaus käyttäjältä: ast - 15 syyskuu, 2007, 15:12:10
Lainaus käyttäjältä: BlueBlooded - 15 syyskuu, 2007, 14:49:42
Vai että vähäpäästöinen, oisko mitään vinkkejä millä saisi leimasta läpi kun on 1.1Bar ahtopaineilla 500Hv?
Pari kattia peräkkäin, ahdot matalalle ja seokset kuntoon?
Kuinkahan paljon ne katsovat, kun mulla on yksi iso singleahdin pellin alla?

Tarvitset  päästötodistuksen jonka saat kun käytät auton VTT:llä tai Test Center Tiililässä päästömittauksessa ja läpäiset ne hyväksytysti. Lisäksi tarvitset todistuksen tehoista jonka mukaan muutettu teho ei ylitä mallisarjan tehokkainta mallia yli 20%:lla. Näitä kirjoittavat useat tehonmittauksia tekevät yritykset.

Luonnollisesti kaikki todistukset tai hyväksymiset joita saa autoa testaamatta koskevat vakiokuntoisia autoja sellaisena kuin ne ovat tehtaalta lähteneet. Suomen lainsäädännön mukaan tekniikkamuutokset voidaan tietyin ehdoin hyväksyä, joista esimerkki edellisessä kappaleessa.

Toinen vaihtoehto on tietysti palauttaa auto vakiokuntoon.

Mutta jos se auto olis ns. vakio, niin mitään mutinoita ei tulisi? Kai sen tuolla singlellä saa jotenkin niitten vähäpäästöisen arvojen sisään.

Juipe

#18
Kyse ei ole sitten mistään tyhjäkäyntimittauksesta, vaan tuollainen vaatii vähäpäästöisessä autossa myös ajonaikaisen mittauksen. Siinä syy miksi nuo testit maksaa niin helvetisti.

Tämä siis siinä tapauksessa että haluaa singlen oikein lakien ja asetusten mukaan katsastaa/muutoskatsastaa.

Riippuu niin paljon katsastusasemasta ja inssistä meneekö singlen kanssa läpi. Yleensä nuo jutut vaan ei näytä kovin tehdastekoisilta, jos koneen vieressä on ämpärin kokoinen hyrrä.
Juha M

celicagts84

Ja ihan helposti et löydä suomesta tahoa, joka kirjoittaa lappuun leiman ja allekirjoituksen kanssa koneen alkuperäiset tehot, ja tähän ei tietääkseni mikään penkkilappu käy.
Mulla tuli otteeseen tehoihin A.
JZA70,  Z33

BlueBlooded

Lainaus käyttäjältä: celicagts84 - 15 syyskuu, 2007, 16:29:39
Ja ihan helposti et löydä suomesta tahoa, joka kirjoittaa lappuun leiman ja allekirjoituksen kanssa koneen alkuperäiset tehot, ja tähän ei tietääkseni mikään penkkilappu käy.
Mulla tuli otteeseen tehoihin A.

No millä helvetillä ne on noita 4koppasia isoilla singleillä kilvittänyt?
Joku kirjoitti, että VTT lappua ei tuohon mun peliin vielä tarvita.
Penkitystodistus, esim. vakio 280hv tehoilla.
Päästöt menee konttorilla arvojen sisään?

Jos ei muuten, niin sitten lainaan toisesta pelistä turbot tuohon omaan vehkeeseen katsastuksen ajaksi.

@rttu

#21
Katsastus aseman virhe,jos katsastavat viritetyn yksilön.Auton pitää olla teknisesti täysin orginaali komponentein tai vastaavustoditus ei päde.
Tdi RS

BlueBlooded

Lainaus käyttäjältä: @rttu - 15 syyskuu, 2007, 17:37:33
Katsastus aseman virhe,jos katsastavat viritetyn yksilön.Auton pitää olla teknisesti täysin orginaali komponentein tai vastaavustoditus ei päde.

Eli vakiotwinit konttorille kiinni..
Eli kuvitellaan, onko muita kohtia mitä pitäisi huomioda tuollaisen -92 kanssa?

Juipe

Lainaus käyttäjältä: celicagts84 - 15 syyskuu, 2007, 16:29:39
Mulla tuli otteeseen tehoihin A.

Siis teho kilowatteina ja A, vai vain pelkkä A? Jos siinä on pelkkä A niin jatkon kannalta virittelyssä taivas rajana. Tosin noiden pelkkien A-lappujen tekeminen loppui jo 90-luvun alussa.

A tulee tehon perään kaikkiin autoihin missä on ahdin.
Juha M

celicagts84

Pelkkä iso A ei mitään kilowatteina, mikään virallinen taho kun ei kirjoita suomessa em auton tehoja paperiin, niin että alla on leima ja allekirjoitus.
JZA70,  Z33

Krister

Lainaus käyttäjältä: BlueBlooded - 15 syyskuu, 2007, 14:49:42
Vai että vähäpäästöinen, oisko mitään vinkkejä millä saisi leimasta läpi kun on 1.1Bar ahtopaineilla 500Hv?
Pari kattia peräkkäin, ahdot matalalle ja seokset kuntoon?
Kuinkahan paljon ne katsovat, kun mulla on yksi iso singleahdin pellin alla?

Eikös alle 92 JDM autoista tule automaattisesti EI-vähäpäästöisiä joten ovat periaatteessa vapaita virittää kunhan ilmoitettu teho on alle 20%+vakio. Jos virität ei-vähäpäästöistä niin konttori vaatii katin putkeen. Eli katti putkeen ja penkität alle 20% + 280hv niin homma on selvä?

BlueBlooded

Lainaus käyttäjältä: Krister - 16 syyskuu, 2007, 02:52:06
Lainaus käyttäjältä: BlueBlooded - 15 syyskuu, 2007, 14:49:42
Vai että vähäpäästöinen, oisko mitään vinkkejä millä saisi leimasta läpi kun on 1.1Bar ahtopaineilla 500Hv?
Pari kattia peräkkäin, ahdot matalalle ja seokset kuntoon?
Kuinkahan paljon ne katsovat, kun mulla on yksi iso singleahdin pellin alla?

Eikös alle 92 JDM autoista tule automaattisesti EI-vähäpäästöisiä joten ovat periaatteessa vapaita virittää kunhan ilmoitettu teho on alle 20%+vakio. Jos virität ei-vähäpäästöistä niin konttori vaatii katin putkeen. Eli katti putkeen ja penkität alle 20% + 280hv niin homma on selvä?

Joo toivotaan, katsotaan nyt mitä käy..

celicagts84

JZA70,  Z33

Krister

Lainaus käyttäjältä: celicagts84 - 03 joulukuu, 2007, 17:03:07
Katsastettu, verotettu ja kilvissä jo.

Vaadittiinko mitään todistuksia ja tuliko autosta vähäpäästöinen vai ei?

celicagts84

Ei todistuksia, ei vähäpäästöinen, ei kattia otteessa ja tehot A.
JZA70,  Z33