Uusi Tojokuski esittäytyy

Aloittaja Tenox, 09 heinäkuu, 2007, 11:43:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tenox

 Vaihdoin tuossa Penarin Toyotaan ja samalla aloin katsella josko löytyisi harrastajalle foorumia. Aikaisemmin on jo tutuksi tulleet DNSF, OCF, Mersufoorumi ja BTCF, sekä Overdrive... Eli autoja on ollut jos jonkinlaista viime aikoina. Eka Tojo siis nyt kyseessä.

Auto on siis 1992 vuosimallia oleva MR2 2.0 GTi 16V Targa. Mittarissa n. 190tkm (veikkaisin, että ei pidä täysin paikkaansa). Oikeastaan joku voisi varmistaa, että jakohihnan vaihtovälihän on 120tkm? Eikö? Vanteen keskireiän koko kiinnostaisi kanssa, jakohan on 5x 114,3.

Kuvia: http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/download.html

Autohistoria, jos jotakuta kiinnostaa:

1991-1994: Opel Ascona A (1.9S) vm. 1972
1994-1995: BMW 316 (1.6) vm. 1978
1995-1996: Mini 1000 (1.0) vm. 1978
1996-2000: Opel Kadett (1.2) vm. 1976
2000-2002: BMW 525E (2.7) vm. 1984
2002-2003: Honda Civic (1.3) lasiperä vm. 1985
2003-2004: Nissan 200SX (1.8t) vm. 1992
2004-2005: Opel Vectra B (1.8 ) CD vm. 1996
2005-2005: Plymouth Fury 4D Custom (6.7) vm. 1976
2005-2005: Chevrolet Sportside (5.7) vm. 1989
2005-2006: Mercedes-Benz 300CEa (3.0) 12V vm. 1989
2006-2007: BMW 540ia (4.0) vm. 1993
2007-2008: Toyota MR2 (2.0) GTi16V vm. 1992
2008-2xxx: Opel Omega B2 (2.5) V6 Elegance vm. 2000

MP:t
1990-1991: Yamaha DT125 vm. 1985
2002-2003: Yamaha FZS600 vm. 2001
2006-2006: Suzuki GSX-F750 vm. 1990
2006-20xx: Yamaha TRX850 vm. 1999 (Helmi, josta en ole luopumassa)

Kuvina: http://irc-galleria.net/archive.php?nick=Tenox&album_id=395838

Toyotan parhaat puolet löytyy alustasta mutkateitä silmälläpitäen. Ylipäänsä todella hauska auto!

EDIT: Tojota vaihtui 01.02.08 Omegaan autoliikkeessä. Erittäin hyvin hyvittivät 1992 mallisesta autosta. Yllätyin oikein.

ast

Onnittelut, hauska peli.

Etu- ja takarenkaat näytttävät aika saman levyisiltä mikä ei ole optimiratkaisu, olisi parempi olla 20-30 mm leveyseroa. Jako on 5x114,3 ja soveltuva offset noin 32-42 riippuen vanteesta, renkaasta ja iskarien tyypistä. Keskireikää en muista, mutta voin mitata myöhemmin tänään.

Juipe

#2
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 09 heinäkuu, 2007, 11:43:09
Oikeastaan joku voisi varmistaa, että jakohihnan vaihtovälihän on 120tkm? Eikö?

100tkm / 5 vuotta. Jos ei tietoa koska vaihdettu, niin kannattaa vaihtaa heti. Vaikka ei tossa vaurioita tule vaikka hihna katkeaa.
Juha M

Tenox

Lainaus käyttäjältä: ast - 09 heinäkuu, 2007, 12:11:35
Onnittelut, hauska peli.

Etu- ja takarenkaat näytttävät aika saman levyisiltä mikä ei ole optimiratkaisu, olisi parempi olla 20-30 mm leveyseroa. Jako on 5x114,3 ja soveltuva offset noin 32-42 riippuen vanteesta, renkaasta ja iskarien tyypistä. Keskireikää en muista, mutta voin mitata myöhemmin tänään.

Tuossa oli kun sen ostin takana 225/50/17 ja edessä 215/40/17. Nuo on ainoat rekisteriotteessa mainitut rengaskoot. (Siis ihan ainoat, edes normaalikokoja ei ole otteessa mikä on outoa.) No ne 225/50 gummit otti takana kaariin kiinni joka töyssyssä, joten vaihdoin ne heti samankokoisiin kuin edessä on. Toimii noin ihan OK, eikä tartte muutoskatsastella. Talvirenkaiksi mietin 15" kitkoja tai nastoja. Kumpaa suosittelisitte tähän autoon?

Tenox

Lainaus käyttäjältä: Juipe - 09 heinäkuu, 2007, 13:35:31
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 09 heinäkuu, 2007, 11:43:09
Oikeastaan joku voisi varmistaa, että jakohihnan vaihtovälihän on 120tkm? Eikö?

100tkm / 5 vuotta. Jos ei tietoa koska vaihdettu, niin kannattaa vaihtaa heti. Vaikka ei tossa vaurioita tule vaikka hihna katkeaa.

Vaihdettu 150tkm kohdalla, eli n. 40tkm sitten. Eli ei kiirettä, täytyy tarkistaa kauanko hihnan vaihdosta ajallisesti on.

-tarzi-

#5
eikö muka 3s-ge hajoa jos hihna katkeaa?? mites 7m, hajoaako vai ei?

ja ettei mene liian ot: nyt vaan tenox autojäsen hakemus meneen, tullee paljon lisää tietoa aiheesta kun foorumi "avautuu" ei tääl vieraspuolella oo mitään ;)
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Tenox

#6
Pitää laittaa hakemus kotoa, kunhan sinne pääsen.

Itte kanssa mietin, että eikö muka 16V kone hajoa jos remmi katkeaa?

EDIT: Hakemus sisällä.

EDIT: Ja jäsenyys plakkarissa.

-tarzi-

en tiiä näistä hieman korkeaviritteisimmeistä koneista, mutta 4a-f kone mikä on esim. carina 2 ei hajoa, ja konehan on 16v. jostain luin juttua että suprassa ei venat ota mäntiiin mutta ventiilit vois mennä sekasi keskenään ???
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

emk67

#8
Ei nyt uusi Toyota kuski, eikä niin nuorikaan  ;D . Mutta kirjauduimpa tännekin ja tuttuja niccejä Fintoysilta näkyy olevan reilusti.
Edit: Sama juttu: Hakemus sisällä.
Erkki "Eki" Kursu p.0500700419 Oulu/Jääli

Toyota Supra MK3 2JZ-gte VVT-i (Holset HX40 Super) -92
Lexus GS450h -07

Venom

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 09 heinäkuu, 2007, 19:19:15
Pitää laittaa hakemus kotoa, kunhan sinne pääsen.

Itte kanssa mietin, että eikö muka 16V kone hajoa jos remmi katkeaa?

EDIT: Hakemus sisällä.
Ei hajoa, joskus fintoysin puolelta sitä kyselin..
-91 Supra JZA70 1JZ-GTE
-91 Supra JZA70 1JZ-GTE
-91 Supra JZA70 xx-xx
-04 Caldina ST246 3S-GTE

Tenox

Hyvä homma sitten jos ei hajota myllyä. Fiksua.

Tuulilasi tuohon pitäisi vaihdattaa vielä ja sitten ei muuta kuin raakaa ajoa. Pari kysymystä voisin heittää vielä autojäsenyyttä odotellessa tähän ketjuun. Ylläpito voinee ottaa kantaa jos kysyn väärässä paikassa tai turhia juttuja. Eli:

1.) Mitähän mahtaa tuulilasi kustantaa 2.) Targapalat ajattelin kalvottaa, varmaan pystyy tuonkokoiset itsekin väsäämään? 3.) Millainen bensankulutus on odotettavissa? Pääseekö rauhallinen kuski 70% matkaa 30% kaupunkia alle 8l / 100km keskikulutuksella? (vertailun vuoksi edellisellä autolla 8000km keskikulutus oli 11,1l / 100km ja autossa sentään oli 4.0 V8 - kertonee jotain ajotyylistäni normaalisti.)

-tarzi-

tuuliasi on 200 molemmin puolin varmasti... kattopalaa voii yrtiittää kalvottaa, mut vaikee homma se on ei kannata uskoa paketin kylkeä missä sanotaan jotain 3 helppoo vaihetta tjtn... ;D
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Getcool

Tota en nyt ihan täysin ymmärrä tota targapalan kalvotusta? mikä tolla ideana?
Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

Jonsku

Lainaus käyttäjältä: Getcool - 10 heinäkuu, 2007, 20:33:50
Tota en nyt ihan täysin ymmärrä tota targapalan kalvotusta? mikä tolla ideana?
Sama. Ja tuskin pääsee alle 8 litraan...
Toyota Supra MA70 7M-GTE -89

Rassa

Lainaus käyttäjältä: Getcool - 10 heinäkuu, 2007, 20:33:50
Tota en nyt ihan täysin ymmärrä tota targapalan kalvotusta? mikä tolla ideana?

Voisin kuvitella kuvien perusteella ja kun sitä kalvottamassa ollaan, että se on lasia ja melko kirkasta semmoista. Elikä miksi nyt yleensä laseja kalvotetaan. Ulkonäkö, suoja auringolta ja ehkä tässä tapauksessa eniten näkösuojana linja-auto lastilliselta eläkeläisiä kun on valoissa herkkä hetki jonkun neitokaisen kanssa..
Supra 3.0i 24v Turbo Targa Aut -89

Getcool

Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

-tarzi-

nii en itekkää tiijä mut sain kuvan tosta viestistä että on lasia >:D
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Rassa

#17
Samoilla linjoilla minäkin, oletin vain ja voisi noista kuvistakin päätellä palojen olevan lasia. Olisko lisävaruste tai esim. juhlamalli?

Täytyy kyllä myöntää että jos tässä ollaan peltiä kalvottamassa niin en minäkää ymmärrä  ;D

Lyhyt video missä näkyy palat --> ftp://ftp.mr2.com/pub/geoff/mr2/movies/mr2_ext.mov
Supra 3.0i 24v Turbo Targa Aut -89

ast

Lainaus käyttäjältä: Getcool - 10 heinäkuu, 2007, 21:53:55
onko muka MR2:sessa targa lasia?

MR2:ssa ei ole oikeastaan targa-kattoa vaan "T-bar" katto josta irtoaa kaksi erillistä palaa. Nämä palat ovat ainakin läpinäkyviä, joskin valmiiksi tummennettuja. En tiedä ovatko ne lasia vai jotain muuta materiaalia koska itselläni on kovakattoinen malli.

Tenox

#19
Siis nuo targapalat tai mitkä sitten ovatkaan ovat ihan lasia ja jos ovat valmiiksi tummennetut, niin hyvin hennolla kädellä kyllä sitten. Eli aurinko paistaa sisään, häikäisee ja kuumottaa. Eikä noita aina viitsi käyttöautosta poiskaan ottaa. Sitten kun haluaa fiilistellä niin ottaa sitten pois ja ajaa vielä ikkunat auki, niin onhan se aika lähellä avoa. Noissa on kai orkkiksena jonkinlaiset verhot, mikä selittää sen, ettei tummennusta juurikaan ole. Yhtäkaikki tummennus olisi aika kiva, ulkonäön puolesta ihan menisi noinkin.

Vai ei mene alle 8l... No katotaan mihin menee, tankkasin täyteen just.

Jonsku

Mä olin vähä heikosti mukana, aattelin jotenki että puhutaan suprasta koko ajan. :D Ja tuo mun kommentti kulutukseen liittyen koski siis supraa... My bad  :-X
Toyota Supra MA70 7M-GTE -89

Tem

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 10 heinäkuu, 2007, 22:27:54Noissa on kai orkkiksena jonkinlaiset verhot, mikä selittää sen, ettei tummennusta juurikaan ole.

Jep, niitten alla on tosiaan "verhot". Voi pitää ummessa, tai avata jos haluaa valoa.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Tami

Lainaus käyttäjältä: Juipe - 09 heinäkuu, 2007, 13:35:31
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 09 heinäkuu, 2007, 11:43:09
Oikeastaan joku voisi varmistaa, että jakohihnan vaihtovälihän on 120tkm? Eikö?

100tkm / 5 vuotta. Jos ei tietoa koska vaihdettu, niin kannattaa vaihtaa heti. Vaikka ei tossa vaurioita tule vaikka hihna katkeaa.

Hmm...riippuu mistä on lähtösin. saksasta tuoduissa kilometrit pitää hämmästyttävän hyvin paikkansa.
omasta -91 celicastani löysin jakohihnan kotelosta tarran jossa oli merkitty vaihtoajaksi -97 ja 87tkm. Nyt mittarissa 160t.
en olisi ikinä uskonut ostaessa mutta sitä mukaa kun on osia vaihdettu, kaikki on osottautunut alkuperäisiksi joten pakko se on vaan alkaa uskoa. pari tuttua autotoimittajaa (saksassa asuneita) sanoo ettei saksassa ajeta lähimainkaan samoja mittarilukuja kuin suomessa. tiedä hänestä mut oman kunto ja osat viittaa siihen että paikkansa pitää. etipä suomesta saman ikäinen samoilla lukemilla...

Tenox

Pitää tutkia tuota verhoasiaa vielä, mutta minusta näyttää että omassa verhot on historiaa. Olisivat kyllä kalvoja fiksumpi ratkaisu.

Oman kilsoja epäilen lähinnä ratin, vaihdekepin ja käsijarrukahvan kuluneisuuden, polkimien vaihdetun pinnan ja puhki vasemmasta sivuttaistuesta olevan kuskinpenkin takia. Auto on muuten hämmästyttävän hyväkuntoinen ja ruosteeton kyllä. Kaikki myös toimii ja kajuutta on muuten erittäin siisti. Liekö sitten ollut saksanmaalla kuskina kultsormusgyntteri.  ???

Tenox

Kulutus kiinnostaisi yhä + tieto siitä, että saako MR2:een Suomen tai Englanninkielistä käyttöohjekirjaa jostain joko PDF muodossa tai sitten paperisena helposti / halvalla / ilmaiseksi?

Ensimmäisen viikon jälkeen tuntuu edelleen hämmästyttävän kivalta ja hauskalta autolta. Tosin 120km/h mittarinopeutta alkaa selkeästi koneen ääni kuulumaan kabiiniin ja helvetin uraherkkä tuo on tuolla rengastuksella. Muuten ei voi kuin kehua tähän asti. Penkki on hyvä, ajoasennon saa aika hyväksi, vaihteisto toimii napakasti joskin kytkin on vähän turhan pitkäliikkeinen (kuulemma juuri täyshuollettu). Alusta on uskomattoman hieno, joskin hiukan kova. Hiukan laiskaltahan tuo tuntuu, mutta kyllä sillä kerkeää. Tuntuu myös, että paras tehoalue olisi jossain 3-5000rpm, eikä kierrättäminen oikein ainakaan 1&2 vaihteella kannata vaikka punaraja on vasta 7000rpm. Millainen mahtaa olla teho / vääntökäyrä tuossa? Mielenkiintoinen laite kyllä.  ;D

-tarzi-

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 11 heinäkuu, 2007, 08:48:35
Pitää tutkia tuota verhoasiaa vielä, mutta minusta näyttää että omassa verhot on historiaa. Olisivat kyllä kalvoja fiksumpi ratkaisu.

Oman kilsoja epäilen lähinnä ratin, vaihdekepin ja käsijarrukahvan kuluneisuuden, polkimien vaihdetun pinnan ja puhki vasemmasta sivuttaistuesta olevan kuskinpenkin takia. Auto on muuten hämmästyttävän hyväkuntoinen ja ruosteeton kyllä. Kaikki myös toimii ja kajuutta on muuten erittäin siisti. Liekö sitten ollut saksanmaalla kuskina kultsormusgyntteri.  ???

mulla suprassa 190 thkm mittarissa, ratti täysin lopussa, penkki kohta puhki. saksalaiset ei oo viimesen päälle auton pitäjiä, siitä se vaan johtuu usko pois!!
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

superpete

saksalaiset on myös kovia ruuvaamaan mittaria... tai en tiedä mut harvoin mikään saksantuonti on yli 150 tkm ajettu vai onko ??? :P

mulla mittarissa yli 200 tkm ja penkit ym. vieläkin juhlakunnossa ;) tai ainakin ihan siistit...
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

-tarzi-

kyllä ne siinä 100-150 thkm kieppeillä on. mulla on ainaki täysin ruosteeton yksolö, en sit tiiä kilsoista. alatukivarret un uusittu eteen hiljatttain, itse en niitä ole uusinut. etuiskarit on myös lopussa, joten ei tuo kilsamäääärä kovin kaukana oo O0
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Olli

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 11 heinäkuu, 2007, 16:35:20
Kulutus kiinnostaisi yhä
Matka ajossa pääsin 7litralla ja sekalaisessa pyöri siinä 8 litran paikkeilla. Toki sen enemmänkin sai viemään.

LainaaTuntuu myös, että paras tehoalue olisi jossain 3-5000rpm, eikä kierrättäminen oikein ainakaan 1&2 vaihteella kannata vaikka punaraja on vasta 7000rpm. Millainen mahtaa olla teho / vääntökäyrä tuossa?
5000rpm jälkeen tuo vasta alkaa vetämään eli kannattaa tarkastaa toimiiko ne läpät siinä imusarjassa.

Tenox

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 11 heinäkuu, 2007, 23:08:42
mulla suprassa 190 thkm mittarissa, ratti täysin lopussa, penkki kohta puhki. saksalaiset ei oo viimesen päälle auton pitäjiä, siitä se vaan johtuu usko pois!!

Edellisessä autossa sisusta oli kuin uudessa ja mittarissa 200tkm.