Vtt lappu

Aloittaja celicagts84, 24 elokuu, 2007, 15:16:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

celicagts84

Luvat hanuriin, mites sitten kun mulla on jo autossa kilvet kiinni...
JZA70,  Z33

Tem

Lainaus käyttäjältä: celicagts84 - 28 joulukuu, 2007, 13:50:35Luvat hanuriin, mites sitten kun mulla on jo autossa kilvet kiinni...

Jos tohon AKEn tarkastukseen viittaat, niin kyllä ne kilvetkin voidaan takaisin ottaa. :-\

Sen takia suurin osa "helpon" leiman saajista taitaakin olla aika hiljaa autostaan ja leiman yksityiskohdista. :(
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


nr000001

Kannattaa muistaa, että foorumi on julkinen kaikille pl. Autojäsenosio. Jäseneksi kuitenkin pääsee esittämällä omistuksessa tai hallinnassa olevan Autojäsenyyden vaatiman ajoneuvon sekä sen tiedot.
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Joni P.

#63
Lainaus käyttäjältä: MasterBlaster - 13 joulukuu, 2007, 10:26:23
Mitenkäs tämä jdm mallien katsastustouhut nyt menee? Ku tuttu osti -93 R33 GTS skyllen ja vei katsastukseen auton ilman mitään muutoksia,niin katsastusinssi osannu muusta sanoa kuin vuotavasta iskarista  :o. Ei edes ajovaloumpiota yms ,muita valoja tarttenu alkaa vaihtaa puhumattakaan VTT-päästömittauksista? Oli vaan sanonu valoistakin et kyllä ne jotkut normit on läpässy ja homma ok ???  Jos noin helppolla pääsee niin kyllä alkaa houkuttelee jo vastaavanlaiset pirssit. Vähäpäästöinen oli tuo kyseinen auto. Sen verran se oli kattonu ja mitannu käryjä.

Kuuluu kategoriaan tuuri/katsurin kämmi ja kannattaa olla aika hys hys asiasta.

Lainaus käyttäjältä: janiK - 13 joulukuu, 2007, 16:04:51
Mulla olisi 1kpl käyttämättömiä VTT:n päästö lappuja mr2 turbo vm. 1995.
Lapussa on oman autoni sarjanumerot ym tiedot, mutta jos joku haluaa koittaa rekisteröidä vastaavaa autoa niin lappu olisi joutavana.
Tilasin kyseisen lapun viime talvena, mutta se oli mennyt väärään osoitteeseen, kerkesin hoitaa katsastuksen toisella tapaa ja lappu jäi käyttämättä.
Käsittääkseni porukka on saanut joskus leimattua autoja toisen auton päästöpapereilla. Takuita läpi menoon en pysty antamaan.

Ei pitäisi olla pätevä, todistuksien kun pitää olla auton valmistenumerolle yksilöityjä. Tosin jos onnistut saamaan Toyotalta tai esim. VTT:ltä lapun jossa sanotaan kahden vertailtavan auton olevan identtiset, niin sitten käy.

Lainaus käyttäjältä: Tem - 14 joulukuu, 2007, 12:47:52
Lainaus käyttäjältä: Ari - 14 joulukuu, 2007, 12:15:05Eli -97 "Avensis" 3S-GTE tekniikalla kilpiin on vain hyvä uni..?

ESV:n pojat antoi ymmärtää, että sais kilpiin. Tammikuussa pitäis olla täällä, katotaan miten käy.

Ihan samalla lailla -97 menee kilpiin mitä -93 JDM auto, samat jutut pitää todistella ja ajovalojen korkeudensäätö ainoa lisä verrattuna esim. -93 Skylleen. Ja korkeudensäätöjutuissakin on ihan päivänvalon kestävät porsaanreikänsä ;)

www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

Krister

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 29 joulukuu, 2007, 11:08:10
Ja korkeudensäätöjutuissakin on ihan päivänvalon kestävät porsaanreikänsä ;)

Kerro lisää :)

janiK

#65
Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 29 joulukuu, 2007, 11:08:10

Lainaus käyttäjältä: janiK - 13 joulukuu, 2007, 16:04:51
Mulla olisi 1kpl käyttämättömiä VTT:n päästö lappuja mr2 turbo vm. 1995.
Lapussa on oman autoni sarjanumerot ym tiedot, mutta jos joku haluaa koittaa rekisteröidä vastaavaa autoa niin lappu olisi joutavana.
Tilasin kyseisen lapun viime talvena, mutta se oli mennyt väärään osoitteeseen, kerkesin hoitaa katsastuksen toisella tapaa ja lappu jäi käyttämättä.
Käsittääkseni porukka on saanut joskus leimattua autoja toisen auton päästöpapereilla. Takuita läpi menoon en pysty antamaan.

Ei pitäisi olla pätevä, todistuksien kun pitää olla auton valmistenumerolle yksilöityjä. Tosin jos onnistut saamaan Toyotalta tai esim. VTT:ltä lapun jossa sanotaan kahden vertailtavan auton olevan identtiset, niin sitten käy.

Lainaus käyttäjältä: Tem - 14 joulukuu, 2007, 12:47:52
Lainaus käyttäjältä: Ari - 14 joulukuu, 2007, 12:15:05Eli -97 "Avensis" 3S-GTE tekniikalla kilpiin on vain hyvä uni..?

ESV:n pojat antoi ymmärtää, että sais kilpiin. Tammikuussa pitäis olla täällä, katotaan miten käy.

Ihan samalla lailla -97 menee kilpiin mitä -93 JDM auto, samat jutut pitää todistella ja ajovalojen korkeudensäätö ainoa lisä verrattuna esim. -93 Skylleen. Ja korkeudensäätöjutuissakin on ihan päivänvalon kestävät porsaanreikänsä ;)



Noiunkohan vain 97 auto menee samaan malliin rekisteriin kuin 93. aikalailla on vaatimusluokat vaan muuttunu kahteenkin otteeseen 93 ja 96. esim uudempaan kuin 93 autoon pitää todistaa myös melu jota ei niin vaan vtt':kään ole koskaan pystynyt kirjoittamaan ilman testejä. päästöistä tuli myös uudet normit 96 ja lisää vaatimuksia. Ei kai siinä jos tiedät paremmin.

Oikeassa olet sen mainitsemani mr2 lapun suhteen vaatii varmasti tojotalta lisäksi lausunnon jossa todetaan että kyseessä on sama malli kuin lapussa todetaan.
Sellasen lapun kirjoitus ei luulisi olevan ongelma.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Joni P.

#66
Lainaus käyttäjältä: janiK - 01 tammikuu, 2008, 19:18:20
Noiunkohan vain 97 auto menee samaan malliin rekisteriin kuin 93. aikalailla on vaatimusluokat vaan muuttunu kahteenkin otteeseen 93 ja 96. esim uudempaan kuin 93 autoon pitää todistaa myös melu jota ei niin vaan vtt':kään ole koskaan pystynyt kirjoittamaan ilman testejä. päästöistä tuli myös uudet normit 96 ja lisää vaatimuksia. Ei kai siinä jos tiedät paremmin.

Yhtälailla itse joutunut aina jo -93 autoonkin melutodistuksenkin joutunut hankkimaan, mutta vaatimuksenmukaisuustodistus kun kattaa päästö/melu/jarrut sekä hallintalaitteet. Eli todistuksella kuittaa nuo kaikki mitä kirjallisena vaaditaan aina vuoteen -97 asti.

-92 on turvallinen raja, siihen on riittänyt pelkkä päästöjen todistelu, ja sitäkään ei enää tarvitse todistella VTT lapuilla.

-98 tulee pari kohtaa lisää mutta ei sekään mikään mahdottomuus vielä ole vaikkei todistuksia mistään saisikaan.

Lainaus käyttäjältä: janiK - 01 tammikuu, 2008, 19:18:20
Oikeassa olet sen mainitsemani mr2 lapun suhteen vaatii varmasti tojotalta lisäksi lausunnon jossa todetaan että kyseessä on sama malli kuin lapussa todetaan.
Sellasen lapun kirjoitus ei luulisi olevan ongelma.

Niinhän sitä luulisi, Nissan Nordic ei ainakaan moisia Skylineihin ole suostunut kirjoittelemaan ja VTT/TCT sellaisen toki voi kirjoittaa jos on molemmat autot nähnyt ja toisen mitannut. Eli arvaapaa vaan suostuuko kirjoittelemaan nekään hyvää hyvyyttään.

Tässä vielä omia ja kolleegani kokemuksia, joita ollaan kerätty:

Lainaus käyttäjältä: ESV /ZouiLyhyt katsaus nykyiseen japanista tuodun auton kilvitykseen, autot jaettuna pääpiirteittäin kahteen ryhmään käyttöönottoajan mukaisesti.

________________________________________________________________________________________________________________

Auto käyttöönotettu ennen 1.1.1993

- VALOMUUTOKSET
- Päästötodistusta ei enää tarvita ennen 31.12.1996 japanissa käyttöönotetuilta autoilta, ake:n uuden ohjeistuksen mukaisesti.
   (vtt, tüv, dekra)

Mikäli auto on varustettu lambdaohjatulla kolmitoimikatalysaattorilla, auto merkitään vähäpäästöiseksi.

________________________________________________________________________________________________________________

Auto käyttöönotettu 1.1.1993 tai myöhemmin

- VALOMUUTOKSET
- Todistus päästöistä 1.1.1997 alkaen. (tüv, dekra)
- Todistus melusta ja jarruista 1.1.1993 alkaen. (tüv, dekra)

________________________________________________________________________________________________________________

Lisäksi alla vielä erillisiä vaatimuksia turvalaitteista ja valoista, mutta päivitettään listaa ajan ja avun kanssa.

VALOMUUTOKSET

- Kaikkien valaisimien tulee olla e-hyväksytyt.
- DOT-hyväksyntä riittää 31.12.1997 asti, mikäli e-hyväksyttyjä ei ole saatavilla. DOT-valot kelpaavat sellaisenaan, ei vaadita korkeudensäätöä tai pesulaitetta.
- Ajovaloissa oltava korkeussäätö 14.6.1995 tai sen jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa.
- Tüv/Dekra todistukset sisältävät usein myös valojen hyväksyntiä.

DOKUMENTIT

Dokumentteja saatavilla tüv/dekra:

Skyline:

HCR32 - R32 GTS-T (2 ja 4 ovinen)
BNR32 - R32 GT-R
ECR33 - R33 GTS-T (2 ja 4 ovinen)
BCNR33 - R33 GT-R
ER34 (osittainen) - R34 GT-T

Muut:

Mazda RX-7 FD3S
Mitsubishi Lancer EVO 2
Mitsubishi Lancer EVO 3 (GSR / RS)
Mitsubishi Lancer EVO 4
Mitsubishi Lancer EVO 5
Toyota Supra JZA80
Toyota Aristo JZS-147
Toyota Celica GT-4 ST205
Toyota MR2 GT-S Turbo (-95)
Subaru Impreza WRX STI V4


TURVALAITTEET

- Turvavöiden kiinnityspisteet tarkastaa katsastaja. (Oltava "vakiot tehdaslähtöiset".)
- Turvavöistä oltava dokumentti. (Usein vyössä itsessään, japanin merkintä riittää.)


MUUTA

- 1.1.1998 alkaen oltava ajonesto. Ajonestolla varustettu hälytin riittää.
- 1.1.1998 alkaen polttoainesäiliöstä vaaditaan dokumentti

Vaatimuksenmukaisuuden osoittaminen:

-
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A2488D0B-FF66-423B-A403-69766C0E8CF5/0/18512082007_Vaatiohje.pdf
-
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D2319E0E-E052-4FA7-945C-B93A15FA07A7/0/C154MuuM1N1.pdf

Käytäntö katsastusasemilla on erittäin kirjavaa, joka johtuu yleensä tiedon ja osaamisen puutteesta. Ota siis asioista itse selvää ja valitse osaava ja palveleva asema suorittamaan oman japaninrautasi ensirekisteröinti suomeen. Aseman osaaminen ja palvelu kannattaa arvioida ennen ensirekisteröimisen aloittamista ja kalliin rekisteröinti maksun maksamista.


Ylläoleva kirjoitus on mielipide tilanteesta, eikä sido allekirjoittanutta korvauksiin mikäli muutoksia tilanteeseen tulee.

Ja vahvistettu lista dokumenteista nimenomaan sellaisia jotka ovat fyysisesti olleet omissa/luotettavan tahon käsissä konkreettisesti.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

Krister

#67
Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 02 tammikuu, 2008, 01:20:35
Yhtälailla itse joutunut aina jo -93 autoonkin melutodistuksenkin joutunut hankkimaan, mutta vaatimuksenmukaisuustodistus kun kattaa päästö/melu/jarrut sekä hallintalaitteet. Eli todistuksella kuittaa nuo kaikki mitä kirjallisena vaaditaan aina vuoteen -97 asti.


Mikä on käytännössä se instanssi Tüv:ssa tai Dekrassa joka kirjoittaa nuo todistukset? E-mail osoite, puhelinnumero, kontaktihenkilö jne..? Vai onko kyseessä liikesalaisuus? Jos itsellä olisi tarve tuollaiselle todistukselle niin ei käytännössä olisi hajuakaan minne ottaa yhteyttä.

t. Krister

Zoui

Lainaus käyttäjältä: Krister - 02 tammikuu, 2008, 07:12:22
Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 02 tammikuu, 2008, 01:20:35
Yhtälailla itse joutunut aina jo -93 autoonkin melutodistuksenkin joutunut hankkimaan, mutta vaatimuksenmukaisuustodistus kun kattaa päästö/melu/jarrut sekä hallintalaitteet. Eli todistuksella kuittaa nuo kaikki mitä kirjallisena vaaditaan aina vuoteen -97 asti.


Mikä on käytännössä se instanssi Tüv:ssa tai Dekrassa joka kirjoittaa nuo todistukset? E-mail osoite, puhelinnumero, kontaktihenkilö jne..? Vai onko kyseessä liikesalaisuus? Jos itsellä olisi tarve tuollaiselle todistukselle niin ei käytännössä olisi hajuakaan minne ottaa yhteyttä.

t. Krister

Ei nuo yhteystiedot taida mitään valtion salaisuuksia olla (löytyy netistä googlella), mutta jos/kun oman hyvän yhteyshenkilön löytää, niin tuskin tietoja julkisesti mainostaa... lähinnä tuollaisen julkistamisen jälkeen tämä taho hukkuu ns. tyhmiin kyselyihin, kun heille tulisi vain tilauksia laittaa. (ei mitään "saax mun skylleeeen paperia?")

Krister

Lainaus käyttäjältä: Zoui - 03 tammikuu, 2008, 18:46:15
Ei nuo yhteystiedot taida mitään valtion salaisuuksia olla (löytyy netistä googlella), mutta jos/kun oman hyvän yhteyshenkilön löytää, niin tuskin tietoja julkisesti mainostaa... lähinnä tuollaisen julkistamisen jälkeen tämä taho hukkuu ns. tyhmiin kyselyihin, kun heille tulisi vain tilauksia laittaa. (ei mitään "saax mun skylleeeen paperia?")

Ymmärrän kyllä, ei itsellä mitään tarvetta ole tällä hetkellä, ihan mielenkiinnosta olisi ollut hauska tietää.