Autoverotus muuttuu v. 2008

Aloittaja Krister, 01 marraskuu, 2007, 14:45:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Krister

http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20071101Henkil/name.jsp
Lainaa
Uudistettua autoveroa sovellettaisiin sekä uusiin että käytettyihin tuontiautoihin, jotka ilmoitetaan verotettaviksi lain voimaan tulon jälkeen. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen käytettyjen tuonti-autojen niin sanotuista historiallisista veroprosenteista luovuttaisiin. Niissä tapauksissa, joissa vero-tettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoitta-mia hiilidioksidipäästöjä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason lasken-nalliseksi määrittämiseksi. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonais-massan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti. Tämä koskisi vanhempien käytettyjen tuontiautojen lisäksi uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja.

Esitetyt muutokset koskisivat vain niitä uusia tai käytettynä maahantuotavia autoja, jotka ilmoite-taan verotettaviksi lain tultua voimaan. Jo tehtyihin auton hankintoihin esityksellä ei olisi vaikutus-ta. Välillisesti verotasojen muutokset kuitenkin vaikuttaisivat markkinoilla olevien käytettyjen auto-jen hintatasoon ja vaihtoautojen arvoon.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1450677

Periaatteessa olen tämän muutoksen puolesta koska saadaan suomenkin autokanta uusittua ja toivottavasti itsellekin halvempi ja vähemmän kuluttava dailydriveri, mutta harrasteautoille tulee enemmän kustannuksia. Supra harrastus on aina kallista muutenkin joten tuon v. 2010 käyttöveron säästää ostamatta jotain tuning osaa. Käytetyn Supran kun tuo maahan huomisesta alkaen niin todennäköisesti autovero korottuu koska auto on painava ja kuluttaa paljon, joten hyvä että toin omani  jo vuosi sitten.

Tem

"Tämä koskisi vanhempien käytettyjen tuontiautojen lisäksi uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja."

Lukeeks tossa mitä mä luulen siinä lukevan? :o
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1

MT

Lainaus käyttäjältä: Tem - 01 marraskuu, 2007, 17:39:21

Kyllä se prkl vähän osviittaa siihen suuntaan antaisi..  :ohnoes:  :o  :laugh:
Tojotalla suomi kuljettaa!

Supra TT Euro-Spec 6spd

zanardi

Lainaus käyttäjältä: Tem - 01 marraskuu, 2007, 17:39:21
"Tämä koskisi vanhempien käytettyjen tuontiautojen lisäksi uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja."

niin mikä sitten on piensarjatuotantoauto... siitä niillä on varmaan ihan oma käsitys ku "piensarjaautolioilla" itsellään... ???
ex toyotat...
celica st182
mkiv 5-speed vapari LHD
aristo jzs147 tt autom
lexus is200 6-speed
mkiv tt 6-speed
nyt:
2jz 5-speed 475kw...
gsxr-r 1000 k5 -06

Krister

Tuolta löytyy hyvin juttua mitä käy esim käytettynä maahantuotavien Suprien verotukselle:
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=35689.0

Juipe

Eli tuosta nyt voi ymmärtää että vero tulee jonkin verran laskemaan?
Juha M

vase

Lainaus käyttäjältä: Juipe - 02 marraskuu, 2007, 13:05:17

Näin voisi kuvitella. Aika pienistä summista kuitenkin puhutaan ja kuten tiedämme, noi verotusarvot heittelevät muutenkin autojen välillä huimasti. mkiv tt supristakin on jos jonkinlaista veroa makseltu tänä kesänä. Haitari autoveron määrässä taitaa olla 5-10ke  :) Vaan onhan pienikin lasku hyvä, tosin edelleen voi huono-onnisille tulla kovat verot, jos markkinarvolautakunta näin sattuu arpomaan.  :)

Antti Jylkkä

Lainaus käyttäjältä: vase - 02 marraskuu, 2007, 15:31:15
Lainaus käyttäjältä: Juipe - 02 marraskuu, 2007, 13:05:17

Näin voisi kuvitella.

Näin minäkin tuon ymmärsin. Tuossa on tullin sivuilta tiedote uudesta käytännöstä:

http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/025_2007.pdf

MK3 Supran kokonaismassa on 2070 kg. Taulukosta tuolle massalle löytyy veroprosentti 26,4. Vanhoja päätöksiä, kun katsoo niin näyttää veroprosentti olleen jossain 28-32 välillä. Ei tolla kyllä vielä kuuhun mennä, mutta jonkin verran kuitenkin.

@rttu

Äkkipäiten selattuna sain käsityksen ,että vanhempien henkilöautojen kohalla vertaavat silti ns.markkina arvoon
Tdi RS

Krister

Lainaus käyttäjältä: @rttu - 05 marraskuu, 2007, 17:00:47
Äkkipäiten selattuna sain käsityksen ,että vanhempien henkilöautojen kohalla vertaavat silti ns.markkina arvoon

Joo mutta prosentit joilla lasketaan on lähes poikkeuksetta pienempiä.