Soarer vakio turbot

Aloittaja KoN3, 31 tammikuu, 2008, 18:14:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KoN3

Onko jollakulla tietoa paljonko noi soarerin vakio turbot kestää?
Parasta mitä rahalla saa......... TOYOTA!

Soareristi

1992 Soarer 2x
1997 WRX STi

Zay_Zay

Niin siis meinaattekos ahtoja vai kilometrejä?? Itse en vakio turboilla yli 1,3bar ahtoja laittaisi ykkös ahdi pettää tietysti jatkuvan käytön vuoksi ensiksi. Kilometrejä turboille ei oikein voi sitten sanoa ellei autoa ole ostanut uutena.

mazzem

Lainaus käyttäjältä: Zay_Zay - 28 tammikuu, 2009, 14:23:34
Niin siis meinaattekos ahtoja vai kilometrejä?? Itse en vakio turboilla yli 1,3bar ahtoja laittaisi ykkös ahdi pettää tietysti jatkuvan käytön vuoksi ensiksi. Kilometrejä turboille ei oikein voi sitten sanoa ellei autoa ole ostanut uutena.
Eikös sorkuissa noi ahtimet toimii yhtä aikaa toisin kun suprassa. Korjatkaa jos oon vääräsä.
Jo vaan sano rengit päissään, eikä ne paljo muuta sanonukkaan.

Toyota Soarer JZZ30 -92
Opel Omega B1 caravan -94
VW Transporter 2.4d -94

Soareristi

Lainaus käyttäjältä: mazzem - 28 tammikuu, 2009, 18:00:58
Eikös sorkuissa noi ahtimet toimii yhtä aikaa toisin kun suprassa. Korjatkaa jos oon vääräsä.
Joo näin se on 1JZ-GTE moottorissa. Supraan laittaisin pari kymmenystä pienemmät ahdot sen takia koska #1 hyrrä pyörii 90% ajosta ja #2 hyrrä vasta 4000rpm lähtien, eli hyrrä ykkönen ei kestä kilometreissä niin kauaa.
Kun taas Soarerissa molemmat hyrrät pyörähtävät iloisesti käyntiin niin ahdot voivat olla suuremmat.

tietysti jos suprassa vaihtelee turboja eritahtiin, kun taas soarerissa molemmat yhdelläkertaa  :tard:
1992 Soarer 2x
1997 WRX STi

Ero

ei kannata laittaa yli 1.2bar meinaan siel on keramiset siivet ja ne ei kestä enempää ja itte pidin 1.0bar koska siitä ei ollu melkeen mitään hyötyä kun nosti 1.2bar tais varmaan hieman vääntö vaan nousta mutta ei muuta... ja kannattaa ne seokset kattoa ihan varmuuden vuoksi sillon kun nostaa ahtoja ja tietenki hyvä ois tietty kattoo mitkä on pakopaineet...
supraa voisi verrata hyvännäköiseen virolaiseen huoraan.
Monet sitä haukkuu ja harva sen uskaltaisi
itselleen hommata,mutta kaikki haluaisi sitä
kuitenkin kokeilla.

Sampza

asiaa tuosta uudemmasta vvt-i moottorista ja ahtimesta.
paljonko vakio-ahdin kestää ahtoja? koe-ajolla en päässyt härnäämään ahtoja kunnolla mutta jossain 0.6 mittari pomppas.

toinen asia on et mistä lähtisin katsomaan onko toyossa lastu tai jokin boxi koska papereita tms ei löydy mutta tehoa tuntuu olevan enemmän kuin vakiona. putkisto+filtteri on kiinni ja olen möyrinyt autoa läpi löytämättä mitään.
täytyiskö käyttää penkissä et näkis mitä sieltä löytyy?
auton tuonut kaveri puhui että vakio-ecuun on voitu laittaa jokin "lisäkortti" tjsp.. en tiedä tarkemmin mitä tarkoitti. valaiskaa kuka tietää ja osais antaa neuvoja.
Oldspark Garage

Autoharrastaja
ex-jdm:t Toyota Soarer GT-T VVTi -96, Mitsubishi Legnum VR-4 Type-V -97, Nissan Pulsar GTi-R -90.

Joni P.

Lainaus käyttäjältä: Sampza - 14 helmikuu, 2010, 16:20:50
asiaa tuosta uudemmasta vvt-i moottorista ja ahtimesta.
paljonko vakio-ahdin kestää ahtoja? koe-ajolla en päässyt härnäämään ahtoja kunnolla mutta jossain 0.6 mittari pomppas.

VVT:n vakioahdin on kyllä niin pieni hyrrä että juurikaan ei hyötyä ole lähteä kauheasti ahtoja nostamaan, se on heti vaihdettavien/päivitettävien listalla jos meinaa alkaa virittämään vähänkin.

Lainaus käyttäjältä: Sampza - 14 helmikuu, 2010, 16:20:50
toinen asia on et mistä lähtisin katsomaan onko toyossa lastu tai jokin boxi koska papereita tms ei löydy mutta tehoa tuntuu olevan enemmän kuin vakiona. putkisto+filtteri on kiinni ja olen möyrinyt autoa läpi löytämättä mitään. 

Mihin perustat sen että tehoa "tuntuu olevan" vakiota enemmän, tuo VVT 1JZ kun on sellainen luonteeltaan että herää heti ja kaikki voima tulee heti. Noita VVT moottorillisia kun ei sorkkuja taida muita olla Suomessa ja muutkin korit joissa sellainen on, ovat laskettavissa ihan yhdellä kädellä. Vanhempaan, twinturboon, verrattuna voi tuntua että voimaa on rutkalti enemmän mutta todellisuus on aika karu ja vanha versio repii rajarille asti hiipumatta kun taas VVT hyytyy heti vääntöpiikin jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: Sampza - 14 helmikuu, 2010, 16:20:50
täytyiskö käyttää penkissä et näkis mitä sieltä löytyy?

Todennäköisesti vakiotehot.
Putkistoilla ym. pikkuvireillä voi juuri saada ne vuosien varrella ns. menetetyt hevoset takaisin.

Itseänikin asia sen verran koskee että ajattelin käyttää molemmat tässä lopputalvesta Dynossa; VVT:n ja vanhemman, jotta saa vähän vertailla moottoreiden luonnetta keskenään. Perstuntuman ja optimismiin kun on paha alkaa luottamaan näissä jutuissa.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

Sampza

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 14 helmikuu, 2010, 19:28:13
VVT:n vakioahdin on kyllä niin pieni hyrrä että juurikaan ei hyötyä ole lähteä kauheasti ahtoja nostamaan, se on heti vaihdettavien/päivitettävien listalla jos meinaa alkaa virittämään vähänkin.

Mihin perustat sen että tehoa "tuntuu olevan" vakiota enemmän, tuo VVT 1JZ kun on sellainen luonteeltaan että herää heti ja kaikki voima tulee heti. Noita VVT moottorillisia kun ei sorkkuja taida muita olla Suomessa ja muutkin korit joissa sellainen on, ovat laskettavissa ihan yhdellä kädellä. Vanhempaan, twinturboon, verrattuna voi tuntua että voimaa on rutkalti enemmän mutta todellisuus on aika karu ja vanha versio repii rajarille asti hiipumatta kun taas VVT hyytyy heti vääntöpiikin jälkeen.

Todennäköisesti vakiotehot.
Putkistoilla ym. pikkuvireillä voi juuri saada ne vuosien varrella ns. menetetyt hevoset takaisin.

Itseänikin asia sen verran koskee että ajattelin käyttää molemmat tässä lopputalvesta Dynossa; VVT:n ja vanhemman, jotta saa vähän vertailla moottoreiden luonnetta keskenään. Perstuntuman ja optimismiin kun on paha alkaa luottamaan näissä jutuissa.

jees, kaipaamaani tietoa tuli kerralla kaikki mikä on askarruttanut  :)
mikä laippa tuossa vakio-ahtimessa on ja minkälainen ahdin vaihtolistalle? sen verran untuvikko vielä etten tiedä näistä koneista juurikaan et mikä ahdin on hyvä heräävyyden ja tehon kannalta.
en ole ajatellut paljoakaan virittää soareria vaan hakea käytettävyyttä ja luotettavuutta. automaatti-vaihteisena luisu laitettakaan en ala tästä värkkäämään vaan käyttöautoa jossa olis kuitenkin "vähän jotain enemmän ku vakiossa".
soarerissa on niin paljon enemmän ku mitä edellisessä väärästä päästä vetävässä rs octaviassa, ahdin jätti jo tuossa autossa niin syvät jäljet että enemmän on saatava, nälkä kasvaa syödessä ja ahtojen noustessa  ;D
Oldspark Garage

Autoharrastaja
ex-jdm:t Toyota Soarer GT-T VVTi -96, Mitsubishi Legnum VR-4 Type-V -97, Nissan Pulsar GTi-R -90.

Joni P.

Lainaus käyttäjältä: Sampza - 14 helmikuu, 2010, 20:05:15
jees, kaipaamaani tietoa tuli kerralla kaikki mikä on askarruttanut  :)
mikä laippa tuossa vakio-ahtimessa on ja minkälainen ahdin vaihtolistalle? sen verran untuvikko vielä etten tiedä näistä koneista juurikaan et mikä ahdin on hyvä heräävyyden ja tehon kannalta.
en ole ajatellut paljoakaan virittää soareria vaan hakea käytettävyyttä ja luotettavuutta. automaatti-vaihteisena luisu laitettakaan en ala tästä värkkäämään vaan käyttöautoa jossa olis kuitenkin "vähän jotain enemmän ku vakiossa".
soarerissa on niin paljon enemmän ku mitä edellisessä väärästä päästä vetävässä rs octaviassa, ahdin jätti jo tuossa autossa niin syvät jäljet että enemmän on saatava, nälkä kasvaa syödessä ja ahtojen noustessa  ;D


Itse todennäköisesti lähetän tuon VVT-i:n vakioahtimen Pro Turbolle jossa sen saa päivitettyä niin että se piisaa sinne 450hv asti. Vakiokunnossahan tuolla tuskin pitkälle yli 300hv pääsee.
Vanhemman twinturbon vakioahtimillahan päästään sinne 360hv tienoille 1,2-1,3bar paineilla.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

mokes

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 14 helmikuu, 2010, 22:16:08
Itse todennäköisesti lähetän tuon VVT-i:n vakioahtimen Pro Turbolle jossa sen saa päivitettyä niin että se piisaa sinne 450hv asti. Vakiokunnossahan tuolla tuskin pitkälle yli 300hv pääsee.
Vanhemman twinturbon vakioahtimillahan päästään sinne 360hv tienoille 1,2-1,3bar paineilla.

Eikö pääse tuon ylemmäs tuossa vanhassa, vaikka olisi isompi välijäähy, putkisto ja moottorinohjaus?
Oikeelta on jees ajaa!

Joni P.

Lainaus käyttäjältä: mokes - 14 helmikuu, 2010, 22:44:53
Eikö pääse tuon ylemmäs tuossa vanhassa, vaikka olisi isompi välijäähy, putkisto ja moottorinohjaus?

No siis juurikin kaikki nuo pitää olla ja siihen sitten kun hakee ahtimien rajoja niin tuossa kohtaa loppuu tuotto. Eikä ne keraamiset siivet oikein yli 1,1bar jälkeen tykkää. Silloin pakkaa jo pakopaineet murentamaan siivet.
Omista kahdesta 1JZ:sta penkitettiin molemmista juurikin vastaavalla setupilla vain 330hv eikä millään yli. Kokeiltiin kaikkea ja 1.0bar -> 1,5bar nostolla ei tullut kuin muutama hassu kaakki lisää, eli ei paljoa kannattanut edes pitää yli kilon paineita.
Vastaavalla setupilla on "asiakasystävällisemmissä" Dynoissa kuulemma saatu jopa 360-400hv lukemia.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

Strabe

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 14 helmikuu, 2010, 23:14:50
No siis juurikin kaikki nuo pitää olla ja siihen sitten kun hakee ahtimien rajoja niin tuossa kohtaa loppuu tuotto. Eikä ne keraamiset siivet oikein yli 1,1bar jälkeen tykkää. Silloin pakkaa jo pakopaineet murentamaan siivet.
Omista kahdesta 1JZ:sta penkitettiin molemmista juurikin vastaavalla setupilla vain 330hv eikä millään yli. Kokeiltiin kaikkea ja 1.0bar -> 1,5bar nostolla ei tullut kuin muutama hassu kaakki lisää, eli ei paljoa kannattanut edes pitää yli kilon paineita.
Vastaavalla setupilla on "asiakasystävällisemmissä" Dynoissa kuulemma saatu jopa 360-400hv lukemia.

Njoo, paras tapahan on vaihtaa dynoa.. ;D
Missäs Joni säät oot käyttänyt?
JZZ30 vm.91

Joni P.

Lainaus käyttäjältä: Strabe - 15 helmikuu, 2010, 12:40:36
Njoo, paras tapahan on vaihtaa dynoa.. ;D
Missäs Joni säät oot käyttänyt?



http://www.youtube.com/watch?v=0dkrQ2Bpr8E

@ Pro Dyno Systems, Rauma.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

Joni P.

Löytyi jopa Dynolappunen Sorkun vakiotruboista perusmodein. Kyseinen Dyno kalibroidaan kohtuu usein ja lukemat joskus jopa surullisen totuudenmukaisia.



3" RST putkisto, iso keulacooleri, ahdot nostettu, FCD.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

Strabe

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 17 helmikuu, 2010, 08:52:30
Löytyi jopa Dynolappunen Sorkun vakiotruboista perusmodein. Kyseinen Dyno kalibroidaan kohtuu usein ja lukemat joskus jopa surullisen totuudenmukaisia.


3" RST putkisto, iso keulacooleri, ahdot nostettu, FCD.

Koko putki 3" ja ahdot kilon?
Toi on kyllä hauska katsella näitä erilappuja,että kuinka paljon voikaan muuttua eripenkissä teholukemat ;D
Itse käytin sporttiautossa, silloin kun tuo riisi tuli,niin tuloksena tais olla 305heppaa ja 420newton.Pelkkkä catpäkki vaihdettuna ja ahdot sen takia 0.8 muuten täysin original..
JZZ30 vm.91

Joni P.

Lainaus käyttäjältä: Strabe - 17 helmikuu, 2010, 09:06:16
Koko putki 3" ja ahdot kilon?
Toi on kyllä hauska katsella näitä erilappuja,että kuinka paljon voikaan muuttua eripenkissä teholukemat ;D
Itse käytin sporttiautossa, silloin kun tuo riisi tuli,niin tuloksena tais olla 305heppaa ja 420newton.Pelkkkä catpäkki vaihdettuna ja ahdot sen takia 0.8 muuten täysin original..

;D
Sporttiautossa ja Harisella tullut kaikille suurimmat, "asiakasystävällisimmät" lukemat, AMW ja Pro Dyno olleet tylyimmät.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

Strabe

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 17 helmikuu, 2010, 11:37:59
;D
Sporttiautossa ja Harisella tullut kaikille suurimmat, "asiakasystävällisimmät" lukemat, AMW ja Pro Dyno olleet tylyimmät.

Jotkut vuorostaan sanovat että sporttiautosta ei saisi ilmasii heppoi ;D
Otapa näistä selvää. :icon_salut:
Ja samana päivänä silloin oli täysin orkkis Aristo jossa oli myös täysin orkkisen teholukemat ;D
JZZ30 vm.91

Henkkka

Pirkkalas myös Softatechin dyno jota kalibroidaan ja on tarkka. :) Pitäs tuola ite kanssa käyttää keväällä toi MarkII kun sais siihen vaan ensi kykän vaihdettua.
Garage:
Toyota JZX90 '94 1.5JZ 588kw 1000nm
Toyota KE70 '81 4A-GE 20V
Nissan S14 '97 SR20DET 280kw 530nm

Krister

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 17 helmikuu, 2010, 11:37:59
;D
Sporttiautossa ja Harisella tullut kaikille suurimmat, "asiakasystävällisimmät" lukemat, AMW ja Pro Dyno olleet tylyimmät.

Sporttiauto vs AMW näytti aika pitkälle samaa kun viime kesänä kävin molemmissa. Harinen nyt on ihan oma lukunsa, sieltä voi hakea Essonbaarilaput.

Hati

Ei ne Harisen uudet penkit kovin "ylitehoisia" lappuja jakele.

zeppis

Lainaus käyttäjältä: mokes - 14 helmikuu, 2010, 22:44:53
Eikö pääse tuon ylemmäs tuossa vanhassa, vaikka olisi isompi välijäähy, putkisto ja moottorinohjaus?

Kyl se Joni puhu ihan asiaa.
Mulla oli samat setupit suunnilleen kun Jonilla, ja 355hv tuli keväällä japella penkis.
Ja ahtimet on kyllä iha äärirajoillaan eli 1,16 on tarkka ahtomäärä joka oli sillä hetkellä moottorinohjauksen mukaan mitattu.
Jos lisää haluaa niin sitten on vaa vaihettava ahtimet jne.
Powered by:
Soarer -94
330D Man -00 Käyttis
VW Bora 1,9TDi 4Motion käyttis 2
Mitsubishi Evo IV -96 .Ex
Mercedez-Benz 2,3l 16v Cosworth -89 .Ex
VW Passat 1.9 TDI -02 (family waagoni) Ex.

Krister

#22
Lainaus käyttäjältä: Hati - 17 helmikuu, 2010, 21:43:31
Ei ne Harisen uudet penkit kovin "ylitehoisia" lappuja jakele.

Ei pidä paikkansa.

Vase kävi viime kesänä ensin Harisella ja muutaman päivän sisään AMW:llä ja Harisen dyno näytti yli 130hv enemmän pyörätehoa. Arvioidussa konetehossakin oli eroa 61hv Harisen eduksi. Kyseessä siis sama auto ja välillä ei tehty mitään muutoksia. DNSF:ltä löytyy topic "Harinen vs AMW" josta löytyy tarkemmat tiedot.


Raksteri

Lainaus käyttäjältä: Krister - 18 helmikuu, 2010, 09:32:56
Ei pidä paikkansa.

Vase kävi viime kesänä ensin Harisella ja muutaman päivän sisään AMW:llä ja Harisen dyno näytti yli 130hv enemmän pyörätehoa. Arvioidussa konetehossakin oli eroa 61hv Harisen eduksi. Kyseessä siis sama auto ja välillä ei tehty mitään muutoksia. DNSF:ltä löytyy topic "Harinen vs AMW" josta löytyy tarkemmat tiedot.



aika hurjia eroja!  :tard:

Joni P.

Lainaus käyttäjältä: Raksteri - 18 helmikuu, 2010, 09:48:22
aika hurjia eroja!  :tard:

Siksipä onkin turha kumarrella mahtavia penkkilappuja tai viillellä ranteita auki jos ei tule tarpeeksi että saa pissaliisoilta esson takana.
Dynossa aina kun oikein säädellään eikä vain katsella, kysyy säätäjä aina mitä halutaan; parhaat paperit vai moottori hyvin säätöihin. Ero on välillä jopa kymmeniä kaakkeja kun hierotaan karttoja toimivimmiksi.

Kilpureissa varsinkin eron huomaa hyvin kuinka se hyvin säädetty 400hv vehje kirii karkuun sitä 500hv laitetta. Niin vartilla, gripillä kuin driftissä.
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

Strabe

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 18 helmikuu, 2010, 10:01:21

Kilpureissa varsinkin eron huomaa hyvin kuinka se hyvin säädetty 400hv vehje kirii karkuun sitä 500hv laitetta. Niin vartilla, gripillä kuin driftissä.

Mutta ei essolla? ;D
JZZ30 vm.91

Krister

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 18 helmikuu, 2010, 10:01:21
Siksipä onkin turha kumarrella mahtavia penkkilappuja tai viillellä ranteita auki jos ei tule tarpeeksi että saa pissaliisoilta esson takana.

Sama koskee jenkkien WHP-lukuja Dynojeteistä. Tuli sattumalta luettua jenkkiforumia jossa mitattu Dyno Dynamics penkissä Suprasta 850whp eli 850hv takapyöriltä. Mutta...

K: "What correction factor was used on your dyno dynamics?"

V: "1.115 which equals 11.5% clearly still under powering. A dynojet correction would use more likely 15-18% correction like a 1.150 or 1.180"


Eli jenkit suurentavat DynoDynamics (sama kuin esim sporttiautossa) dynon lukemia 15-18% jotta se näyttäisi yhtä paljon kuin Jenkeissä yleisesti käytetty Dynojet. Eli ts. jenkkien takapyörätehoissa on yleensä 15-18% ilmaa ja ne voi melkein suoraan muuttaa konetehoiksi.