Onkohan kellään maahantuojan dokumenttia muutoskatsastukseen, jolla saisi rekisteröityä MK3:n isommalle teholle käyttäen vertailumallina 280hp 1JZ (JDM) -moottoria orkkiksen 230hp sijaan?
Jos ei, niin oisko kenelläkään Suomen rekisteröityä 1JZ moottorilla olevaa JDM-mallia, jonka tiedoilla voisi kysellä tuota em. lappua maahantuojalta?
Maahantuojalta ei nykyään saa vastaavuustodistuksia kuin eurooppa malleihin. Eli 1jz versioon on varmaan turha haaveilla kun ei taida olla koskaan virallisesti tuotu. Ja joskus oli ainakin niin että kaverin todistuskaan ei kelvannu ku piti olla vtt: päästötodistus osakuormituksillakin testattuna ja makso nelinumeroisia summia. Ite piti ja laittaa jz mut hylkäsin idean koska oli helpompaa ja halvempaa hakea poikkeuslupa 1uz koneeseen. Olen ollu jo 20v toyotan leivissä ja tunnen henkilöt joilta asiaa edes kannatais kysyä. Melkeen voisin väittää että ei onnistu vaikka onkin tehtaan tekemä malli. Kysyä kuitenkin kannattaa.
Eikai nykyään enää vaadita mitään virallisia maahantuojan papereita, joilla todistellaan kyseisen automallin olemassaolo. Käsittääkseni pitäisi riittää kun kaivat vaikka netistä sen jz-moottorisen auton tekniset tiedot, joista selviää milloin kyseistä autoa on valmistettu. Lisäksi tarvitsee esittää todisteet joista selviää että muutoskatsastettava auto vastaa alustaltaan ja jarruiltaan vähintään mallisarjan tehokkainta versiota. Eli käytännössä rekisteröidyt vaikka toyodiy.com sivustolle, etsit sieltä molempien autojen alkuperäiset varaosanumerot ja haet kyseisillä osanumeroilla jostakin varaosapuljun sivuilta vertailunumerolla näitä vastaavat osat, joiden tekniset tiedot toimitat katsastusasemalle muutoskatsastuksessa.
Esimerkiksi jos molempien autojen jarrut ovat samat, niin todiste tästä pitäisi riittää inssille eikä silloin tarvitse jarrujen kokoa suurentaa.
Molemmat autot ovat kuitenkin A70 mallisarjaa riippumatta moottorista , niin eikai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa saada katsastettua euro-versio isommille tehoille.
Helpoin tie tietysti olisi jos maahantuojalta saisi kaikki nämä yhdellä paperilla, mutta kerta ei saa niin joutuu itse käyttämään aika paljon vaivaa ja aikaa kaiken tarpeellisen selvittämiseen.
Nykyään ei enää vaadita vtt-mittauksia alle euro-3 päästönormin autoilta, joten jos inssi on noita vaatimassa niin vaihda konttoria tai esitä konttorille nykyiset ajoneuvolainsäädännön pykälät. Nämä löytynevät trafin sekä finlexin sivuilta. (Puhelimella hankala kaivaa linkkiä, muutoin olisin laittanut) Kannattaa kysyä katsastuskonttorilta jossa aiot auton käyttää, mitä kaikkea he haluavat laitettavan liitteeksi muutoskatsastukseen, ja mieluiten kirjallisena ettei sitten tarvitse keskeyttää katsastusta kun joku muukin lappu olisi vielä pitänyt olla vaikkei siitä aikaisemmin mitään puhetta olisi ollutkaan.
Tein tämän homman marraskuussa 2015 eli heti nykyisen lakimuutoksen jälkeen +500hp tuplaturbo Impulle. Silloin toimitin Suomi-harrastajalta saamani - Subaru-palstan kautta kuinkas muutenkaan :icon_salut: - hänen maahantuomansa JDM-mallin runkonumeron maahantuojalle, joka varaosakirjoista asioita katsottuaan kirjoitti tokarin tuon JDM-mallin ja minun EURO-mallin samasta mallisarjasta jarruineen. Eikä edes maksanut mitään!
Katsurin kanssa oltiin sitä ennen katsottu kaikki tarpeelliset paperit, tokarit, Harisen tehopenkkilaput, yms. valmiiksi, joten leimalla ei kauaa mennyt kuin uuden rekisteritodistuksen kirjoittamiseen.
Katsuri nimittäin kysyi vastaavan Subaru-palstalla käydyn väittelyn jälkeen ihan TRAFIsta asti kuinka tulee menetellä ja sieltä tuli vastaus, että valmistajan tai maahantuojan kirjoittama tokari vaaditaan JDM-mallin yhdenmukaisuudesta EURO-mallin mallisarjan ja esim. jarrujen koon osalta. Netistä poimitut tiedot eivät NIMENOMAAN kelpaa, eikä JDM-malli ylipäätäänkään, mutta siis tuolla valmistaja/maahantuoja-poikkeuksella. Eräästä toisesta konttorista oikein nauroivat minut pihalle, mutta tässä siis oltiin palveluhalukkaampia. Katsuri kävi katsomassa auton sunnuntaina meillä kotona ja antoi listan tarvittavista papereista. Se on pojat palvelua! :icon_smile:
Osa tiedoista kyllä oli netistä kaivettuja, mutta olivat valmistajan omilta sivuilta olevia tuotenumeroita ja kuvia. Tässä tapauksessa kyse oli Simonsin rosterivaimentimesta, kun piti osoittaa sen olevan valmistettu ETA-alueella, mutta varsinainen ongelma silloin kuten nytkin on korin mallisarja ja sitä vastaavat jarrut ja tehot.
No, autokin on mulla vielä hankkimatta mutta yhden koeajon perusteella on kohtuu selvää että hankinnan kohde on MK3. Hurjat suunnitelmat tietysti konehuoneen puolelle perustuen Impun jälkeen jättämään kytöön, mutta katsotaan nyt... 8) Jostain pitää kuitenkin aloittaa, että tietää mitä on edessä.
Lainaus käyttäjältä: WinChester - 30 kesäkuu, 2017, 11:02:12
Onkohan kellään maahantuojan dokumenttia muutoskatsastukseen, jolla saisi rekisteröityä MK3:n isommalle teholle käyttäen vertailumallina 280hp 1JZ (JDM) -moottoria orkkiksen 230hp sijaan?
Jos ei, niin oisko kenelläkään Suomen rekisteröityä 1JZ moottorilla olevaa JDM-mallia, jonka tiedoilla voisi kysellä tuota em. lappua maahantuojalta?
MK3 supraa on saanut japanissa 7M-GTE 278 Hv non abs turbo versiona vuonna 1988, luokitus malli ,, tuon paperit pitäisi löytää jostain.