MKIV Supra vai Soarer?

Aloittaja JBK1, 10 tammikuu, 2018, 17:22:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JBK1

Uutta autoa hankkimassa ja näitä kahta on nyt tullut eniten mietittyä. En ole siis kumpaakaan aiemmin omistanut. Molemmissa olisi puolensa, joten täytyy kyllä sanoa, että melko hankala tämä päätös. Juuri tällä hetkellä budjetti olisi noin 7-8k€, joka kyllä vähän rajaa vaihtoetoja. Tällä budjetilla Suprahan siis olisi tietenkin vapari, mutta Soarer kuitenkin ahdettu eli 1JZ-GTE koneella.

Auto tulisi siis jokapäiväiseen käyttöön. Pikkukaupungissa kun pyörin, niin kilometrejäkään ei aivan älyttömästi kertyisi, joten kulutuskaan ei olisi mikään hirveä ongelma. Minkälaisia mahtaa noiden molempien automaattimallit olla? Miten kestäviä laatikot ovat ja minkälaiset vaihtovälit noissa on? Kuullut että ainakin automaattiSupra vaihtaa vaihteet todella aikaisin, mutta Soarerista en oikeastaan tiedä. Urheiluautoja kun nämä on niin tietenkin vähän pitäisi tarpeen tullen pystyä leikkimäänkin, niin onnistuuko automaatilla sellainen ollenkaan? Automaatti houkuttelisi luonnollisesti halvemman hintansa takia. Suprassa ei ehkä niinkään tuo automaatti haittaisi, Soarerissa enemmänkin.
Miten näiden tyyppiviat? Näissä ei ilmeisesti kovin paljon kyllä vikoja ole, mutta mitä voi mahdollisesti odottaa näiden kanssa käyvän?
Ja tosiaan jos jollain tätä lukevalla sattuu olemaan myydä jompi kumpi auto alle 8 tonnin, niin ei muuta kuin tyrkyttämään!  :toothy10:

snow90

Ostat sen kumman haluat, budjetti tosin viittaisi sorsan suuntaan. Turha sitä vaihteistoa on miettiä, suurin osa Lexuksista kuitenkin automaatteja. Supra enempi urheiluauto Soarer Grand Tourer, eli enempi mukavuuspainoitteinen. Suosittelisin myös harkitsemaan Aristoa yhtenä vaihtoehtona.
- Toyota MR2 SW20 '92
- Mazda RX7 FD3S '93
- Cadillac CTS '03
- Cadillac CTS '08
         Entiset:
- Biltema Motor Works E39 523 '97

LVA

Kumman haluat, Gran Touring auton vai urheiluauton jossa on vähän gran touring ominaisuuksia? Autot on oikeasti aika erilaisia mutta molemmat on hyviä. Sitten kun on vähän vauhtia niin autot pääsee oikeuksiinsa mutta kaupungissa voi olla vähän kömpelöitä. 8 tonnilla vaan saa kohtalaisen väsyneen yksilön, ainakin Supran tapauksessa. Ajan ja rahan kanssa niistäkin saa toki hyviä. Itse näkisin taas niin, että automaatti sopii paremmin Soarerin luonteeseen kuin Supran mutta tästähän varmaan jokaisella on oma mielipide.

Varmaan ainoa tyyppivian tapainen on nuo OEM Ecut. Ne on vähän alkanut hajoilemaan, mutta yleensä niistä on vaan konkat kuivunut ja ylipäätään ecuja on vielä hyvin saatavilla järkevään hintaan. Että ei ole iso ongelma. Ei kannata huollossa tai osissa säästellä, huono ylläpito syöpi autojen suorituskykyä/ajettavuutta/kuntoa yms.
Supra SZ-R

Juusoo

#3
Heikosti saa vaparisupria tohon 7-8k budjettiin, edes automaatteja puhumattakaan manuaalista jos vähänkään siistin haluaa. Suomessa vieläpä tuntuu olevan hinnat alhaalla vrt japanin hintoihin. Tosiaan niinkuin aiemmin jo sanottu niin jos urheiluautoa haikailet niin supra, jos jotain vähemmän sporttista niin soarer. Automaattisupralla en oo ajanu, mut vaparimanuaalikin on kiva ajaa, vaikkei se mihinkään kulje, mut semmonen ajajan auto. Soarerissa taas sit kulkua enemmän ja saa helpolla enemmänkin, niitä vaan manuaalina sit vähän vähemmän saatavilla. Toki sen vaparisuprankin saa ahdettua jos mitään tekniikasta ymmärtää.

Suurempia tyyppivikoja näissä ei ole, kulutusosat jne todella kestäviä vrt moneen muuhun. Sen verran kannattaa selvittää tulevan auton historiaa, että mistä tuotu. Brittituonnit tuntuu olevan osa aika miehekkäästi ruosteessa. Japanista britteihin ja sieltä suomeen on tosin tullut omakin, eikä ollu paha, mut niitä huonojakin löytyy. Toki suomessakin suolataan teitä et pohja, helmakotelot ja pyöränkaaret kannattaa tutkia. Tekniikka kestää hienosti vakiona jos on yhtään huollettu.
Toyota Supra MKIV -93 2JZ VVTi + BMW DCT + PTE 76mm

Erkhart

Itse ottaisin ehdottomasti mielummin soarerin turbolla kuin supran vaparina. Soareriin saa sitten pienellä budjetilla huomattavasti enemmän kivaa aikaiseksi jos enempi potkua alkaa tekee mieli. Eikä ne nyt niin erilaisia ole loppupeleissä, ainakaan hiukan laiteltuna, alustaa jne.
Jzz30 1jz vvti
Supra mkiv 6spd

TmiJKaas

Lainaus käyttäjältä: Erkhart - 25 tammikuu, 2018, 22:21:58
Eikä ne nyt niin erilaisia ole loppupeleissä, ainakaan hiukan laiteltuna, alustaa jne.

Totta, meinasin tätä sanoa jo aiemmin. Alusta hyvin pitkälti sama, vain taka-akselin 2-tukivartta erimittaset (suprassa lyhyemmät alavarret, toki akselin kiinnityspiste ulompana näillä varsilla), muuten sama taka-akseli, täysin sama etuakseli
Soarerin akseliväli 14cm pidempi.
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

snow90

Toisaalta jos ostat mintin tomaattisoarerin etkä räpellä sitä, niin ei sen arvo ainakaan lakemaan ala. Hyvin pidetyillä aina kysyntää. Ajelee sillä kunnes varaa hommata LHD-TT-MKIV. Tai sit 8000€ bitcoinii ja hodlaat kunnes suprarahat kasas ::)
- Toyota MR2 SW20 '92
- Mazda RX7 FD3S '93
- Cadillac CTS '03
- Cadillac CTS '08
         Entiset:
- Biltema Motor Works E39 523 '97