Lexus LFA - tuli ajettua 8)
(https://lh3.googleusercontent.com/-JMfEO6X2KNA/T9D6sja8bhI/AAAAAAAAFow/z_-G0BvFz1I/s800/IMG_5386.JPG)
Miltä LFA näyttää livenä?
(https://lh3.googleusercontent.com/-g5P3sou2akE/T9D6TTZ5fMI/AAAAAAAAFow/wS6I7ILmCmk/s800/IMG_5370.JPG)
Muotoilultaan LFA noudattaa pitkälti klassista superautolinjaa, kuten kuvista voitte nähdä. Kooltaan LFA tuntui vastaavan aika lähelle Supraa, vaikka mittoja en niinkään vertaillut. Auton viimeistely oli korkeatasoinen, hiilikuitu oli tuotu vahvasti esiin myös ohjaamossa ja ergonomia pitkällekin kuljettajalle oli säädettävissä sopivaksi. Ja olihan tuossa äänetoisto, navi ja muu mukavuuselektroniikka mukana, joten pelkästä rata-autosta ei ole kyse.
(https://lh6.googleusercontent.com/-HiCgpgwHEuY/T9D14rY33TI/AAAAAAAAFk4/1BBtW4FGBwA/s800/CIMG6363.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-N2gwq7cxxdM/T9D66VS4HhI/AAAAAAAAFog/6y84Y4SivAw/s800/IMG_5400.JPG)
Paikalla oli useita lehtitoimittajia ja Teknari teki lisäksi tv-ohjelman kuvauksia, joten luppoaikaa ratasessioon ei jäänyt lainkaan. Autoa kuvattiin, teipattiin logoilla, kiinnitettiin kameroita ja ajettiin tiiviisti koko kaksi tuntia. Kun LFA oli radalla, pääsimme ajamaan muita Lexus malleja samaan aikaan radalle. Aikaa ei näin ollen ollut juurikaan kuvaamiseen, joten keskityin autojen ajamiseen.
(https://lh4.googleusercontent.com/-w9OEDJWKybI/T9D6g4gMs7I/AAAAAAAAFng/WGFIaaCLxH0/s800/IMG_5379.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-mGsTw6xt1xY/T9D1q1tB_YI/AAAAAAAAFjw/DzfrD_00NtQ/s800/CIMG6342.JPG)
Lyhyen toimintaohjeistuksen ja vastuuvapautuspapereiden allekirjoittamisen jälkeen olikin aika heilahtaa radalle. Paikalla oli Lexuksen uutuushybridejä sekä henkilökohtainen suosikkini Lexus IS-F. Siitä voi kirjoittaa toisen stoorin. :D
Miltä LFA tuntui?
Sadekeli, arvokas ja entuudestaan tuntematon auto aiheuttivat pientä jännitystä alkuun, mutta heti kun pääsi pääsuoralle kiihdyttelemään, unohtui kaikki turha ja maallinen. Kaasu auki ja luistonestolle töitä. Auton vakuutus edellytti ajonvakautuselektroniikan olevan päällä radalla ja vieressä istuva ajokouluttaja ystävällisesti opasti myös ajonopeuden osalta.
Voimaa autossa selvästi oli. Ja pitoa keliolosuhteet huomoon ottaen.
LFA oli täsmällinen ja vastasi kaikkiin pyyntöihin välittömästi. Auton kierrosherkkä moottori vastasi kaasuun välittömästi ja vaatikin sadekelin vuoksi tasaisia kiihdytyksiä, jotta auton sai rivakasti liikkeelle - toki piti kokeilla täyskaasullakin. :D Elektroniikka puuttui arvatenkin heti peliin kun pito loppui. Vastaavasti tehokkaat jarrut ottivat ylimääräisen vauhdin pois heti tarvittaessa.
(https://lh6.googleusercontent.com/-CEVPJlFqPek/T9D10a_AEZI/AAAAAAAAFkg/SY6cDWIS3Mc/s800/CIMG6358.JPG)
Vaihteisto tuntui erittäin täsmälliseltä ja kierroslukumittariston värikoodatut kierrosalueet opastivat pitämään kierrokset sopivalla alueella. Kokeilin vaihteistoa sekä tietokoneen ohjaamana että manuaalina, noin lyhyen tuttavuuden aikana tietokone osasi vaihtaa selvästi paremmin. :)
(https://lh5.googleusercontent.com/-ORBMeASGcbE/T9D19XPnt1I/AAAAAAAAFlQ/TJ3GZM_Q9Ok/s800/CIMG6369.JPG)
Ja ne äänet! Äänimaailma vastasi täysin superautogenren tyyliä. Sanoinkuvaamattoman mahtavaa!
Katso video (https://picasaweb.google.com/117358060675662338234/LexusLFA2012?authkey=Gv1sRgCNzRgf-15o-beQ#5751368267292249122)
Alusta ja ohjaus olivat nekin täsmälliset ja sopivan tuntuiset (perhesportteihin verrattuna moni saattaisi kokea alustan kovana) radalle, miksei kadullekin. Sadekelistä huolimatta nopeudet pitkillä suorilla sai helposti nostettua samalle tasolle kuin kuivalla kelillä omilla autoillani samalla radalla. Rata sinänsä oli tuttu jo usealta vuodelta, joten Alastaro ratana oli mukava paikka testata LFA:ta.
(https://lh3.googleusercontent.com/-fu81r1hdvCY/T9D17xs78rI/AAAAAAAAFlI/GpOpy4GR4DM/s800/CIMG6367.JPG)
Kaikkiaan LFA tuntui helpolta ajaa ja auton ominaisuudet varmasti riittävät paljon pidemmälle kuin harrastajaratakuljettajan taidot ja uskallus.
Millainen kokemus?
Kokemuksena pidän tätä ainutlaatuisena ja siitä vielä kiitokset Lexus Finlandille, koko tapahtuma oli erinomaisesti järjestetty ja aika ei todellakaan tullut pitkäksi LFA:n ajovuoroja odotellessa, sillä uutuushybridien lisäksi ajettavissa oli mm. uusi IS-F. Toki olisin voinut viettää vaikka koko päivän LFA:n ratissa.
(https://lh4.googleusercontent.com/-AxpBWpoQmGI/T9D6joBB76I/AAAAAAAAFno/r15Jq_oVIU0/s800/IMG_5380.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/-K0ZGqD-wROM/T9D6mXJ7xhI/AAAAAAAAFnw/8-bjfu_f2Y0/s800/IMG_5381.JPG)
En oikein osannut asettaa ennakko-odotuksia autolle, mutta näkisin, että vastaavan tasoiset ja tuntuiset laitteet ovat harvassa. Pitäisikin vertailun vuoksi testata jotain Koenigsegg CCX -mallia tai vaikkapa Pagani Zondaa. Olisiko kellään tallissa? :D
(https://lh4.googleusercontent.com/-kbhBtm8NdGg/T9D1JxhMvKI/AAAAAAAAFjo/bOXd-sc3Ds4/s800/007%2520Lexus%2520LFA%2520%2520Alastaro.jpg)
TM, Teknari ja AutoBild Suomi toimittavat tästä erikseen artikkelit (paremmin kirjoitettu ja paremmat kuvat ja videot ;) ), lisäksi Turun Sanomat tekee aiheesta artikkelin, koska TS pyysi minulta vielä jälkikäteen kommentteja LFA:sta.
Ja suurkiitos vielä kaikille tuesta Facebookin äänestyksessä. :thumbsup:
Alla muutama linkki aiheeseen liittyen:
http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-lexus-lfa (2009)
http://www.iltalehti.fi/autot/2012060415665174_au.shtml
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288473212625.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288474953346.html
Hyvältä näyttää kyllä.
Vakuutuksetkin olivat ihan passelin hintaiset:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288474953346.html (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288474953346.html)
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 07 kesäkuu, 2012, 23:19:50
Hyvältä näyttää kyllä.
Vakuutuksetkin olivat ihan passelin hintaiset:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288474953346.html (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288474953346.html)
+1
Naureskelin just kanssa tota vakuutus hommaa.
Kiitoksia hienosta jutusta!
Omasta mielestä LFA:n ulkokuoressa on aika paljon MKIV Supran piirteitä. :)
Onhan se varmasti hieno kokemus päästä kyseisellä autolla ajamaan! Ei taida toista vastaavaa saumaa ihan heti tulla.. Kiitokset ykköselle jutusta!
Ps: Miltä se IS-F vaikutti? Tuommoista olen kuolannut siitä lähtien kun STI:n myin pois. Se kun vielä on normaali kuolevaisen saavutettavissa kuitenkin. 8)
Hyvä juttu, mut kiinnostais kanssa kuulla enempi siitä IS-F:stä. :)
Mites toi muuten potki vaikka sun Supraan verrattuna?
Hyvä juttu :thumbsup: tuohon vielä kun olis ollu kuiva keli :)
Lainaus käyttäjältä: Tem - 08 kesäkuu, 2012, 06:52:52
Hyvä juttu, mut kiinnostais kanssa kuulla enempi siitä IS-F:stä. :)
Mites toi muuten potki vaikka sun Supraan verrattuna?
LFA vai IS-F?
Hyvä stoori pops :thumbsup: ei varmaan heti unohdu tää kokemus.
Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 08 kesäkuu, 2012, 08:19:42
LFA vai IS-F?
No vaikka kumoikin, ei kai tuo IS-F:ään kovin hidas oo?
Lainaus käyttäjältä: emk67 - 08 kesäkuu, 2012, 09:25:09No vaikka kumoikin, ei kai tuo IS-F:ään kovin hidas oo?
Nojuu, mulla oli tosin ton vertailun suhteen mielessä vaan LFA.
Lainaus käyttäjältä: Tem - 08 kesäkuu, 2012, 06:52:52
Hyvä juttu, mut kiinnostais kanssa kuulla enempi siitä IS-F:stä. :)
Mites toi muuten potki vaikka sun Supraan verrattuna?
LFA oli luonteeltaan täysin erilainen kuin Supra. Räjähtäviä kiihdytyksiä ei tosiaan sadekelistä johtuen pystynyt repimään. Voima tuntui tasaisemmalta, tosin kierrätin moottoria koko ajan aika korkeilla kierroksilla 5000rpm+. Hyvin kuitenkin potki ja oli sivistyneempi kuin viritetty suora kutonen. (Pitäisi Supraankin taas vaihtaa tuo hiljaisempi putkisto.)
IS-F puolestaan tuntui heti LFA:n jälkeen ajettuna perheautolta. Vähän kuin viinien maistelussa, olisi pitänyt huuhdella ensin vedellä. :D Erittäin miellyttävä kokemus, hiljainen auto. Kunnes kierrokset nosti 4000rpm paremmalle puolelle ja äänimaailma muuttui eri planeetalle - samoin ajotuntuma. Auto oli helppo ajaa, tosin jäin kaipaamaan kuivan kelin grippiä, niin olisi päässyt paremmin fiilikseen. Erittäin napakka alusta (mutta miellyttävä), perä pyrki sivulle heti kun nilkkaa oikaisi - taas noita sadekelin haasteita. Kyllä näissä veekaseissa ja vapariautomaateissa jotain hauskaa tuntuu olevan. Alénin Markkikin kommentoi, että vähitellen nuo automaatit rattivaihteilla alkavat tuntua sopivilta, vaikka vanhan liiton mies kuulemma onkin. :D Vieläkin hymyilyttää myös tuo IS-F, joka oli myös koko ajan rata-ajossa LFA:n rinnalla.
Lainaus käyttäjältä: ToniH - 08 kesäkuu, 2012, 08:15:08
Hyvä stoori pops :thumbsup: ei varmaan heti unohdu tää kokemus.
Samat sanat! Ja jätkätkun aina haukkuu vapari-automaattei... näissä lexuksissa ei vissiin ollu valittamista :thumbsup: muutaman vuoden kun odottaa nii voisjo kattella is-f:ää :icon_salut:
Lainaus käyttäjältä: Supra88 - 08 kesäkuu, 2012, 11:08:14
Samat sanat! Ja jätkätkun aina haukkuu vapari-automaattei... näissä lexuksissa ei vissiin ollu valittamista :thumbsup: muutaman vuoden kun odottaa nii voisjo kattella is-f:ää :icon_salut:
Tai hakee saman tien pois, tuossa näyttää olevan ajamani yksilö: http://www.nettiauto.com/lexus/is/4740767
Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 08 kesäkuu, 2012, 11:43:28
Tai hakee saman tien pois, tuossa näyttää olevan ajamani yksilö: http://www.nettiauto.com/lexus/is/4740767
Heh tarvis ottaa talolaina jos tollaista halajaa ja auton arvo laskee nopeemmin mitä kk erää maksaa :D tosiaan oottaa täs muutama vuosi ja ostaa vaikka UK postiversion halvalla. Kyllähän tuo ois näpsäkkä perhe/urheiluauto.
Toiko tuo 13000€ omavastuun kuittaaminen yhtään lisäjännitystä LFA:la ajoon? Kuitenkin pelkkä ulosajo voi rikkoa etupuskurin niin johan sekin maksaa hunajaa :ohnoes:
Lainaus käyttäjältä: Supra88 - 08 kesäkuu, 2012, 12:23:54
Heh tarvis ottaa talolaina jos tollaista halajaa ja auton arvo laskee nopeemmin mitä kk erää maksaa :D tosiaan oottaa täs muutama vuosi ja ostaa vaikka UK postiversion halvalla. Kyllähän tuo ois näpsäkkä perhe/urheiluauto.
Toiko tuo 13000€ omavastuun kuittaaminen yhtään lisäjännitystä LFA:la ajoon? Kuitenkin pelkkä ulosajo voi rikkoa etupuskurin niin johan sekin maksaa hunajaa :ohnoes:
Ei mitään postiautoja. :D
Ei tuonut lisäjännitystä. Koripaneelin vaurio mihin tahansa olisi kuitannut tuon omavastuun maksuun. Korjaaminen kun tapahtuu siten, että auto laitetaan konttiin ja lähetetään Japaniin laminoitavaksi.
Nyt kyllä olen kateellinen :)
kyllä taitaa tossa olla se suuren osan nykyisten suprakuskien unelma auto! :yum:
what to do to try one ?
actually for that kind of money you can do better.
Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 08 kesäkuu, 2012, 14:32:23
Ei mitään postiautoja. :D
Ei tuonut lisäjännitystä. Koripaneelin vaurio mihin tahansa olisi kuitannut tuon omavastuun maksuun. Korjaaminen kun tapahtuu siten, että auto laitetaan konttiin ja lähetetään Japaniin laminoitavaksi.
Ihan mielenkiinnosta katselin LFA: n varaosahintoja kun kuvat päivittys Microcattiin niin tais esimerkiks pelkät etupalat maksaa nelinumeroisen summan. Se Yamahan suunnittelema äänenvaimennin viisinumeroisen. :)
Melkoinen auto kieltämättä ja joku vielä kehtasi joskus väittää että toyota ei oo tehny mitään jännää , LFA formula tekniikkaa siviilikuosissa . Miettikääpäs tätä tuon piti olla 5 koppanen supra :-)
Kuka niin on sanonu et tän piti uus Supra olla? Kaippa tää nyt oli ihan oma projekti.
Lainaus käyttäjältä: PedroK - 10 kesäkuu, 2012, 22:36:06
Kuka niin on sanonu et tän piti uus Supra olla? Kaippa tää nyt oli ihan oma projekti.
No miten sen nyt tulkitsee, googleen jos kirjottaa Supra MKV niin tulee sivukaupalla artikkeleita ja kirjotuksia viidennen sukupolven suprasta ja kuvissa on LFA, mut ne nyt on viimevuoden puolella kirjotettu, et onhan siitä jo aikaa.
Onhan noita huhuja ollut joka lähtöön, jokaselle löytyy varmaan oman maun mukanen, kuka nyt mitäkin haluaa uskoa. :)
Kyllä vitos koppasesta suprasta on ollut puhetta että kai tämän voi luokitella "uudeksi supraksi". Oisvaan voinu tulla semmoinen versio minkä pystyis joskus 10-20v päästä ostaa eikä tälläistä keräilykappaletta mitä eisaa ikinä ostettua ellei lotossa voita :s elikkä uusi supra voisi olla jotain tämän ja gt86en väliltä tosin turbolla varustettuna tai v6-v8 motilla.
Lainaus käyttäjältä: Supra88 - 12 kesäkuu, 2012, 07:50:32Oisvaan voinu tulla semmoinen versio minkä pystyis joskus 10-20v päästä ostaa eikä tälläistä keräilykappaletta mitä eisaa ikinä ostettua ellei lotossa voita :s
Ei nää varmaan koskaan tuu ilmasia olemaan, mut laitappa joka kuukausi 500e säästöön, ni sulla on ilman mitään korkoa/tuottoakin 20v päästä 120te. Muutaman prossan tuotolla se onkin 200te. Elämä on täynnä valintoja. :)
Lainaus käyttäjältä: Tem - 12 kesäkuu, 2012, 07:54:13
Ei nää varmaan koskaan tuu ilmasia olemaan, mut laitappa joka kuukausi 500e säästöön, ni sulla on ilman mitään korkoa/tuottoakin 20v päästä 120te. Muutaman prossan tuotolla se onkin 200te. Elämä on täynnä valintoja. :)
Ja auto kun maksaa sen ~700000€ nii ehkä sata vuotiaana ois moinen summa koossa. Mutta pitää myös ottaa huomioon että autojen hinnat tulee ales mutjoo voi siinä tovi mennä että arvo olisi ~100000€ mikä on hyvin mahdotonta kun moni legendaarinen harvinaisuus senkus nostaa arvoaan ajanmyötä.
Elämä on tosiaan valintoja täynnä itelläkin ois ollu niin monta kertaa mahdollista ostaa mk4 TT mut aina tullu hommattua jotain muuta niinkuin tää ls430 leka.
700te? Eihän suomipoika osta ku halvinta ja sehän on virolaisen myymä puolalaisen korjaama kappaleiks vedetty raato. ;D
Ja tarvinneeko tommosta lelua nyt kilpiin edes laittaa? Varmaan aika huono käyttis, jos se tarttis joka osuman jälkeen käyttää Japanissa pajalla. Rataleluks vaan suoraan. :D
Lainaus käyttäjältä: Tem - 12 kesäkuu, 2012, 10:26:58
700te? Eihän suomipoika osta ku halvinta ja sehän on virolaisen myymä puolalaisen korjaama kappaleiks vedetty raato. ;D
Ja tarvinneeko tommosta lelua nyt kilpiin edes laittaa? Varmaan aika huono käyttis, jos se tarttis joka osuman jälkeen käyttää Japanissa pajalla. Rataleluks vaan suoraan. :D
Näinhän seon ja sittenkun radalla vähän ottaa kaidekosketusta nii sitten aletaa väsäämään lasikuidusta uutta levikettä ja jarrut vaihetaan joihinkin halpoihin että on varaa jarrupaloihin kerta tuohon varaosat maksaa hunajata :D
Vaikka maallikko sais tuon auton ilmaseksi, niin ajaminen ja asianmukainen huolto veis oman talouden konkurssiin. :laugh:
Edit: Luulis vakuutukset olevan melkoset, jos liikenteeseen ottais. :tard:
Lainaus käyttäjältä: Pete - 12 kesäkuu, 2012, 14:55:56Edit: Luulis vakuutukset olevan melkoset, jos liikenteeseen ottais. :tard:
Saattaa itse asiassa olla tosi halvat, jos ei erikseen lähe huutelemaan auton arvosta. :)
Ifillä ainakin menee harvinaisemmat merkit Muu merkki/Muu malli -nimellä, millä on halvemmat vakuutukset, ku tavan perheautolla.
Lainaus käyttäjältä: Pete - 12 kesäkuu, 2012, 14:55:56
...veis oman talouden konkurssiin.
Tais mennä tämäkin aihe köyhyyden ylistykseksi. ;D
Lainaus käyttäjältä: Tem - 12 kesäkuu, 2012, 10:26:58700te? Eihän suomipoika osta ku halvinta ja sehän on virolaisen myymä puolalaisen korjaama kappaleiks vedetty raato. ;D
150te, eikä tarvinnu ees odottaa kymmentä vuotta. Takakulman pikkunaarmua ei edes meinaa huomata. ;D
http://dealer.mobile.eu/CARPAKAPL#des_162578875
Lainaus käyttäjältä: Tem - 25 kesäkuu, 2012, 19:26:13
150te, eikä tarvinnu ees odottaa kymmentä vuotta. Takakulman pikkunaarmua ei edes meinaa huomata. ;D
http://dealer.mobile.eu/CARPAKAPL#des_162578875
Tuleva kilpuri.
Aika halpa, minkäköhänlaisen korjaus arvion sais Kaivokselan Lexulta :icon_biggrin:
Lainaus käyttäjältä: Juzzo - 25 kesäkuu, 2012, 22:51:56Aika halpa, minkäköhänlaisen korjaus arvion sais Kaivokselan Lexulta :icon_biggrin:
Lasikuitu ja kitti on halvempaa. ;D
Hieno kampe, on kyllä ja varmasti ollut noin saman henkisten autojen fanina ollut päästä lähi-tutustumaan.
On vaan kyllä pahasti ylihintainen mielestäni tuo keksintö tasoonsa nähden kuten moni muukin erikoisempi peli.
Mutta eikös Tojota kuiteskin tee jokaisen kohdalla tappiota vaikka hinta onkin noin korkea... :tard:
Lainaus käyttäjältä: Juzzo - 26 kesäkuu, 2012, 21:09:26
Mutta eikös Tojota kuiteskin tee jokaisen kohdalla tappiota vaikka hinta onkin noin korkea... :tard:
Varmasti samaan tyyliin kuin VAG-konserni sponsoroi Veyronin ostaneita edullisella hankintahinnalla. On mukavaa olla varakas.
http://www.katsomo.fi/?progId=151873
Bongaa ykkönen :)
Lainaus käyttäjältä: Reuhka - 19 marraskuu, 2012, 19:32:30
http://www.katsomo.fi/?progId=151873
Bongaa ykkönen :)
Linkissä on kaks!